PDA

View Full Version : Op zoek naar een buizenversterker



mtk1984
28 februari 2011, 15:43
Beste allemaal,


Nou heb ik al even rondgekeken op het forum en het blijkt dat de meningen nogal uiteenlopen wat nu de beste versterkers zijn voor een bepaald bedrag. Ik ben zelf nu op zoek naar een buizenversterker om mijn eerste instapmodel te vervangen (een Marshall MG15 Combo).

Ik speel graag nummers van Guns N' Roses, maar ook bands als Muse en Metallica vind ik top. Maar omdat ik nog niet zo lang bezig ben wil ik wel graag een veelzijdige versterker zodat ik qua geluid alle kanten op kan. Wat ik dus eigenlijk zoek is een versterker die flink wat distortion ten gehore kan brengen, maar ook clean goed klinkt.

Ik had zelf eerst de Marhall MA50C in gedachten, maar las daar toen hele slechte dingen over op dit forum. Vervolgens dacht ik aan de Fender Hot Rod Deluxe, maar die is op dit moment niet meer voor het bedrag verkrijgbaar dat ik in gedachten had. En van een Peavey Valve King 212 heb ik geen idee of het wat is.

Samenvattend komt mijn probleem dus op het volgende neer: ik zoek een veelzijdige versterker waarmee ik qua geluid nog alle kanten op kan, maar die zeker lekkere rock kan voortbrengen. Het bedrag dat ik maximaal wil uitgeven ligt tussen de 400 en 700 euro. Mijn huidige gitaar is een Epiphone Les Paul Custom Ebony en heb daarnaast ook een BOSS ME-25 Multieffect pedaal. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.


Alvast bedankt,

Mike

Paragon
28 februari 2011, 15:51
Beste allemaal,


Nou heb ik al even rondgekeken op het forum en het blijkt dat de meningen nogal uiteenlopen wat nu de beste versterkers zijn voor een bepaald bedrag. Ik ben zelf nu op zoek naar een buizenversterker om mijn eerste instapmodel te vervangen (een Marshall MG15 Combo).

Ik speel graag nummers van Guns N' Roses, maar ook bands als Muse en Metallica vind ik top. Maar omdat ik nog niet zo lang bezig ben wil ik wel graag een veelzijdige versterker zodat ik qua geluid alle kanten op kan. Wat ik dus eigenlijk zoek is een versterker die flink wat distortion ten gehore kan brengen, maar ook clean goed klinkt.

Ik had zelf eerst de Marhall MA50C in gedachten, maar las daar toen hele slechte dingen over op dit forum. Vervolgens dacht ik aan de Fender Hot Rod Deluxe, maar die is op dit moment niet meer voor het bedrag verkrijgbaar dat ik in gedachten had. En van een Peavey Valve King 212 heb ik geen idee of het wat is.

Samenvattend komt mijn probleem dus op het volgende neer: ik zoek een veelzijdige versterker waarmee ik qua geluid nog alle kanten op kan, maar die zeker lekkere rock kan voortbrengen. Het bedrag dat ik maximaal wil uitgeven ligt tussen de 400 en 700 euro. Mijn huidige gitaar is een Epiphone Les Paul Custom Ebony en heb daarnaast ook een BOSS ME-25 Multieffect pedaal. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.


Alvast bedankt,

Mike

Ik ben erg te spreken over mijn eigen HT40 van Blackstar.
Heel veelzijdig, lekkere scheur, genoeg volume, klinkt ook nog op lage volumes goed. Alleen de vraag is wel, wat voor volume zul je nodig hebben? Er zit wel degelijk een verschil in een slaapkamer amp, en een waarmee je gaat optreden.
Fender staat bekend om zijn cleane geluid, maar niet om zijn geweldige rockende scheur.

Paragon

muziekschuur
28 februari 2011, 16:02
Ik zou zeker die Marshall testen.
verder is jet City iets, Egnater, Engl heeft een 15 watter... Hmmm

Ik zou een Peavey Classic 30 testen.... Da's een heel allround versterker.
Maar ook de Traynor YGL2A. Echte point to point combo maar heel betaalbaar.

http://www.thomann.de/nl/hugheskettner_statesman_quad_el84_bk.htm

De Hughes & Kettner Statesman krijgen ook veel lof maar is zeg maar Fenderish...

Die Marshall vind je geweldig of laat je koud, ik zelf kan eigenlijk niet uit de voeten met een Marshall. Maar weer wel met een Blackstar....

De Peavey zit er precies tussenin. Zowel de Classic 30 als die jij noemt zijn lekkere versterkers.

Jet City is meer Soldano.... Is..... iets anders. heel veelzijdig, maar echt een andere voicing. Zelfde geldt voor Vox. Da's ook heel anders...

Hughes & Kettner en de Traynor zijn Fenderish..... Allemaal andere versterkers waar je allemaal lekker mee kan spelen.... Totdat je erachter komt dat het je ding niet is.... Dus even testen....

Tankman
28 februari 2011, 16:13
Met een Peavey Classic 30 kom je inderdaad een end, maar voor Metallica sounds zal je wel een distortion pedaal ervoor nodig hebben.

Je zou het beste kunnen kijken naar de Peavey Valveking 112. De 212 is ook erg gaaf, maar niet te tillen. Denk hier ook aan. De Valveking heeft een goede clean en veel gain. Je kan er alle kanten mee op.

De Balckstar HT-40 of HT-60 is ook een goede optie. Leuke versterker voor relatief weinig geld en ze klinken goed. Ik vond hem wel pas echt goed gaan klinken met een EQ pedaal in z'n effects loop. Hiervoor had ik toen een MXR 6-band EQ.

Niet volledig buizen, maar wel met een buizen eindtrap en een verrassend goed geluid, vind ik de Marshall JMD-1 combo. Hij heeft dan wel een digitale voorversterker en wat effectjes erop. Ik heb deze zaterdag aan een klant gedemonstreerd en stond zelf versteld van de geluiden. Niet alles klinkt geweldig erin, maar de Modern settings wat gemodelleerd is naar de JVM serie vond ik op zowel clean, crunch, overdrive en lead modus erg goed klinken. Je krijgt een uitgebreide footswitch meegeleverd. Zeker een aanrader!

rudolf
28 februari 2011, 16:24
Ik weet niet meer of het hier was of op een ander forum maar iemand zei eens: Je moet gewoon heel veel versterkers gaan proberen en aan het eind van de dag moet je de versterker kopen die een lach op je gezicht tovert.

Ik vond het wel een passende uitspraak :D

mtk1984
28 februari 2011, 16:46
Ik weet niet meer of het hier was of op een ander forum maar iemand zei eens: Je moet gewoon heel veel versterkers gaan proberen en aan het eind van de dag moet je de versterker kopen die een lach op je gezicht tovert.

Ik vond het wel een passende uitspraak :D


Leuke uitspraak! Ik heb er ook vaker over nagedacht om dat eens te doen, maar het probleem is meer dat ik zelf nog lang niet genoeg ervaring heb om een versterker te kunnen beoordelen met een beetje pingelen. Ik moet het dus een beetje hebben van de ervaringen van anderen zullen we maar zeggen :P.

En wat betreft het volume: ik gebruik hem eerst thuis, maar wie weet wat de toekomst brengt. Dus daarbij flexibel zijn vind ik ook belangrijk.

EDIT: Ik neig na de voorgaande berichten heel erg naar de Peavey Valve King 212 Combo. Die is qua prijs namelijk nog iets interessanter dan de Blackstar, en de 212 kan ik nu zelfs goedkoper krijgen dan de 112. Dus tenzij de Blackstar veel beter is dan de Valve King heb ik die nu in het achterhoofd. Mocht iemand daar dus relevante informatie over hebben dan hoor ik het graag!

Tankman
28 februari 2011, 17:33
EDIT: Ik neig na de voorgaande berichten heel erg naar de Peavey Valve King 212 Combo. Die is qua prijs namelijk nog iets interessanter dan de Blackstar, en de 212 kan ik nu zelfs goedkoper krijgen dan de 112. Dus tenzij de Blackstar veel beter is dan de Valve King heb ik die nu in het achterhoofd. Mocht iemand daar dus relevante informatie over hebben dan hoor ik het graag!

Nogmaals, denk om je rug!

De vlaveking heeft wel de mogelijkheid om het vermogen te verminderen voor thuis. Dat is inderdaad wel fijn. Ik vind de clean van de Blackstar wel mooier dan die van de Valveking. Qua oversturing heeft de Valveking zijn charme en zo de Blackstar ook. De ISF van Blackstar vind ik erg handig om je eigen geluid te vormen. De Valveking scheurt gewoon lekker.

pasqual
28 februari 2011, 22:10
ik vind de valveking 212 voor thuis echt overkill: ik heb 'm zelf ook maar thuis kan ik er helemaal niets mee. hij begint pas lekker te klinken op repetitie volume. neem dan de 112.

Exi
28 februari 2011, 22:46
Engl Gigmaster is misschien wel een leuke optie. 15w, maar met attenuator zodat je hem terug kan brengen naar 5w en 1w en je kan er alle kanten mee op.

Laga
1 maart 2011, 10:50
Betreft de Peavey valveking of de Blackstar..
Ik heb ze beide /gehad

Persoonlijk houd ik meer van het Blackstar geluid. Heb nu de HT stage 100 en dat is echt een lekker bakbeest.. Maar niet voor op de slaapkamer maar voor op het podium en in de repetitie ruimte.

De peavey valveking 212 is voor thuis echt veel te hard. Daarnaast is het qua formaat en gewicht echt een lompe versterker en dus niet te tillen..
Het geluid is wel prima, goed allround en kan goed pedaaltjes hebben.
212 is een 100 watter... m.i. niet echt geschikt dus voor op de slaapkamer
112 is wat handzamer en geloof ik een 50 watter

De Blackstar daarin tegen kan je ook als 20/40 of 60 watter aanschaffen..
Dus ja, ga gewoon even testen en kijken wat je beter vind klinken want er zit wel degelijk verschil in het geluid en de opties

Je kan ook nog kijken naar de VoxAC30 combo
of de Marshall DSL 401 1x12 combo. Die zitten ook in het genoemde budget en beide prima versterkers!

En als je op de 2e hands markt gaat kijken heb je uiteraard nog veel meer keuze

mtk1984
2 maart 2011, 13:11
Allemaal heel erg bedankt voor de tips! Ik heb besloten een Peavey Valveking 212 te kopen, ondanks dat deze zwaar is (dan til ik maar even een beetje) en het vermogen wel erg hoog is voor thuis. Reden hiervoor is dat ik veel lovende dingen heb gelezen over deze versterker, en de mogelijkheid om het vermogen terug te dringen zodat ik er thuis ook prima mee overweg kan.

De Blackstar vond ik ook zeker interessant, maar is net even een stapje hoger in prijs wat ik op dit moment niet de moeite waard vind. Hetzelfde geldt nog steeds voor de Fender, en betere modellen van Marshall. Allemaal nogmaals hartelijk bedankt in ieder geval. Ik heb heel erg veel gehad aan jullie commentaren.

pasqual
3 maart 2011, 22:06
ik heb 'm ook. erg geschikt in band verband maar thuis vind ik er niks aan. op laag volume klinkt ie niet goed genoeg, ook niet met het vermogen op 40 watt.
of je moet een alleenstaand huis hebben, zodat je toch nog op een redelijk volume niveau kan spelen. maar het is jouw feestje dus wens ik je er uiteraard veel plezier ermee. ( niet sarcastisch bedoeld, by the way..)

koop 'm dan in ieder geval gebruikt. echt oud en mishandeld zal hij dan niet zijn, dus zal hij in een goede staat zijn. mocht hij toch niet bevallen achteraf, krijg je waarschijnlijk dezelfde prijs weer terug.

707dude707
6 maart 2011, 22:39
Is de Blackstar HT-20 voledig buizen of Hybride? even op youtube gekeken maar klinkt lekker

sprietje10
7 maart 2011, 02:18
Is de Blackstar HT-20 voledig buizen of Hybride? even op youtube gekeken maar klinkt lekker

Geheel voorzien van buizen, don't worry:)

muziekschuur
7 maart 2011, 08:01
Wellicht kun je bij de Valveking 212 twee eindbuizen verwijderen en wellicht 1 speaker afsluiten tijdens thuisgebruik. Dit zou je volume iets kunnen drukken.... Bij het trekken van twee buizen verandert wel het ohmage van de aansluitingen. 16ohm wordt 8 ohm en 8ohm wordt 4. Dat staat hier ergens op het forum goed uitgelegd...
Even goed nazoeken.

Verder ga ik ervanuit dat een Valveking goed te modden is... Mocht je dat willen. Maar ik heb hem nu enkele keren live gehoord en het is gewoon een heel goeie keuze. Wat pedaaltjes erbij en je kan alle kanten op.

Twee pedaaltjes die ik zelf interessant vind;
De OCD. Maar vind ik erg kostbaar. De Danelectro Coolcat drive is 35 euro en lijkt erop.

Gearmanndude test OCD versus Coolcat drive
http://www.youtube.com/watch?v=VXxIp9CYnp8

De CMATMODS Brownkie geeft je een Plexi ovedrive sound. Ik ken er nog geen clone pedalen van

Gearmann dude test de Brownie
http://www.youtube.com/watch?v=d6Yl5mqflc0