PDA

View Full Version : Element magneten in een Les Paul



Don Olivier
28 februari 2011, 12:00
Ik heb een les paul type gitaar en ben wat wezen stoeien met verschillende magneten.
Nu draaide ik de magneet van de nek pickup om (bovenkant beneden dus) en kreeg in de middelstand (uiteraard) een uit-fase Peter Green geluid. So far so good, heb ik vaker gedaan, is leuk af en toe.

Nu....zette ik de magneet weer terug in de oorspronkelijk stand (bovenkant boven dus :) maar dan een halve slag gedraaid....en dat bleek (of ik moet gestoord zijn) ook een ander geluid op te leveren in de middenstand.
Veel dynamischer en voller.

Hoor ik nu dingen die er niet zijn of klopt bovenstaand verhaal?

Misschien door de magneet een halve slag te draaien matched ie nu beter met de magneet van het bridge pickup????

Orpheo
28 februari 2011, 12:45
je hebt 'm dus gedraaid over de korte as? dat zou in principe niks uit moeten maken, want de polen zijn nog steeds hetzelfde georienteerd, als ik me de veldlijnen van deze soort magneten goed voor de geest kan halen.

Oranjeaap
28 februari 2011, 12:52
Ik heb een les paul type gitaar en ben wat wezen stoeien met verschillende magneten.
Nu draaide ik de magneet van de nek pickup om (bovenkant beneden dus) en kreeg in de middelstand (uiteraard) een uit-fase Peter Green geluid. So far so good, heb ik vaker gedaan, is leuk af en toe.

Nu....zette ik de magneet weer terug in de oorspronkelijk stand (bovenkant boven dus :) maar dan een halve slag gedraaid....en dat bleek (of ik moet gestoord zijn) ook een ander geluid op te leveren in de middenstand.
Veel dynamischer en voller.

Hoor ik nu dingen die er niet zijn of klopt bovenstaand verhaal?

Misschien door de magneet een halve slag te draaien matched ie nu beter met de magneet van het bridge pickup????

Misschien lijkt dat zo, omdat je het out of phase geluid nog in je hoofd had.

aaronstonebeat
28 februari 2011, 13:03
Als er echt verschil is, zal die magneet niet helemaal regelmatig gemagnetiseerd zijn. Een andere verklaring kan ik niet bedenken.

Maar ik kan me ook goed het effect voorstellen dat Oranjeaap noemt.

Don Olivier
28 februari 2011, 14:10
Misschien lijkt dat zo, omdat je het out of phase geluid nog in je hoofd had.

Dat is het zeker niet....

piezo
28 februari 2011, 14:10
Als het geen inbeelding is kan het goed zijn dat je element(en) nu gewoon op een andere hoogte staan. Dat kān veel verschil maken.