PDA

View Full Version : Snaarvraag



Peetjuh
27 februari 2011, 23:13
Ik wil in de toekomst dikkere snaren op mn Tele zetten.
Is het waar dat bij bepaalde diktes de gitaar omgebouwd / versterkt moet worden ?

aaronstonebeat
27 februari 2011, 23:16
Nee hoor, maar mogelijk moet er wel een beetje afgesteld worden; de halspen (ivm de kromming van de hals) en de brug (ivm intonatie).

Gothra
27 februari 2011, 23:18
Je zult de brug opnieuw moeten intoneren, zeker als je een grote stap maakt van bv 09 naar 012 oid. Dan moet je ook nog rekening houden met de holling van de neck, welke ook kan veranderen doordat de snaren meer trekken aan de neck.

Dit kun je makkelijk zelf doen en is in principe zo gedaan!

Peetjuh
27 februari 2011, 23:45
okee, misschien een link met uitleg om het voor mij wat duidelijker te maken ?

bvd

Oranjeaap
27 februari 2011, 23:49
okee, misschien een link met uitleg om het voor mij wat duidelijker te maken ?

bvd

Het is niet heel moeilijk.
Je kunt op google gewoon zoeken. Als je engels goed is zoek dan op:
-Adjusting truss rod
-Intonating guitar

Is zat info over te vinden.
Je kunt het redelijk makkelijk zelf doen

aaronstonebeat
27 februari 2011, 23:51
In principe staat het, summier weliswaar, hier:

Gitaar afstellen (http://www.popschoolmaastricht.nl/college_gitaar_afstellen.php)

TimS
28 februari 2011, 00:03
Vergeet de topkam niet, die moet misschien uitgevijld worden.

Peetjuh
28 februari 2011, 21:18
denk dat ik het maar door een expert laat doen, snaren wisselen en afstellen, zoek een zaak rond delft den haag, iemand een idee ?

The Unforgiven
28 februari 2011, 23:06
denk dat ik het maar door een expert laat doen, snaren wisselen en afstellen, zoek een zaak rond delft den haag, iemand een idee ?

Waar heb je je gitaar gekocht? Veel zaken zullen uit klantvriendelijkheid(of klantbehoud) die gitaar best eens gratis een grote beurt willen geven, loop daar eens naar binnen en vertel ze wat je precies wilt hebben. Als je je gitaar bij een Duitse-dozenschuiver hebt gekocht is het natuurlijk anders...

Peetjuh
28 februari 2011, 23:13
gitaar komt bij de duitse dozen schuiver vandaan maar ben er zeer tevreden mee.

Vandaar dat ik liever een expert er aan laat sleutelen dan dat ik er zelf aan begin

Gothra
28 februari 2011, 23:16
Probeer Peer Dellen eens in Den Haag, zit in een straatje tegenover Rock Palace..

Maar alsnog denk ik dat je het makkelijk zelf kunt doen!

ThaBluesBreaker
1 maart 2011, 00:57
Het is goed zelf te doen, op het interweb en youtube staan filmpjes en instructies vaak voor allerlei gitaren. 1 keer kijken en je kan het voor de rest van je leven.

Ik ben half jaar geleden ook van .10 naar .11 gegaan op een tele. Moest wel helemaal opniuw intoneren. Maar de halspen gelaten zoals het is, zit prima zo allemaal. Verschilt bij elke gitaar weer.