PDA

View Full Version : EMG pickups



lolz0r
27 februari 2011, 22:29
Hey allemaal, ik hoop dat jullie tijd hebben om mijn vraag te beantwoorden.
het gaat over EMG pickups ik heb ergens gelezen dat ze zich goed lenen voor metal en ook mijn Favo band Metallica gebruikt ze in ongeveer al hun gitaren.
nu is mijn vraag wat is er zo special aan en zal ik ze kopen voor mijn Jackson Dk2s?
btw dit is mn eerste post ooit op deze site :)

Oranjeaap
27 februari 2011, 22:44
Hey allemaal, ik hoop dat jullie tijd hebben om mijn vraag te beantwoorden.
het gaat over EMG pickups ik heb ergens gelezen dat ze zich goed lenen voor metal en ook mijn Favo band Metallica gebruikt ze in ongeveer al hun gitaren.
nu is mijn vraag wat is er zo special aan en zal ik ze kopen voor mijn Jackson Dk2s?
btw dit is mn eerste post ooit op deze site :)

Tja wat is er zo speciaal aan. Ze lopen op een batterij dus dat is op zich 'speciaal'
Het klopt, ze zijn uitermate geschikt voor metal. Maar ik vind ze ook wel goed klinken voor zelfs blues. Ze zijn erg veelzijdig.
Ik trek mijn flamesuit alvast aan, want ik weet dat er veel mensen zijn die een hekel hebben aan EMG pickups. Veel mensen zeggen dat ze in elke gitaar het zelfde klinken.

Het is eigenlijk precies het tegenovergestelde van de klassieke PAF humbucker, en ik denk dat de meeste mensen hier meer van de vintage tones zijn.

Ik heb zelf een Ibanez, kostte iets van 100 euro, en dat ding was echt waardeloos. Toen heb ik er zelf 2 EMG elementen ingezet, en dat ding klinkt ineens als een monster. Als je veel metal speelt kan ik je zeker aanraden om ze eens uit te proberen. Ik heb er geen seconde spijt van gehad.

Verder heb je nog de 18Volt mod, waarbij je 2 batterijen in serie schakelt. Het verhaal gaat dat ze dan ineens veel beter klinken. Ik heb dat zelf nog niet getest want ik ben zeker tevreden met hoe ze nu klinken.

Gothra
27 februari 2011, 23:15
EMG's zijn zeker goede elementen, voor metal en zeker metallica, maar ook andere muziekstijlen zijn ze goed te gebruiken! Soortgelijke (en IMO betere) actieve elementen zijn bijvoorbeeld de seymour duncan blackouts/ livewires. Ik gebruik zelf de blackout in de brug en een livewire classic II in de neck, omdat ik hier toch nog een mooie warme cleansound uit kan krijgen, wat ik met de EMG's niet kon. Ik heb trouwens een jackson DKMG dinky.

JTB
28 februari 2011, 09:15
Tja wat is er zo speciaal aan. Ze lopen op een batterij dus dat is op zich 'speciaal'
Het klopt, ze zijn uitermate geschikt voor metal. Maar ik vind ze ook wel goed klinken voor zelfs blues. Ze zijn erg veelzijdig.
Ik trek mijn flamesuit alvast aan, want ik weet dat er veel mensen zijn die een hekel hebben aan EMG pickups. Veel mensen zeggen dat ze in elke gitaar het zelfde klinken.

Het is eigenlijk precies het tegenovergestelde van de klassieke PAF humbucker, en ik denk dat de meeste mensen hier meer van de vintage tones zijn.

Ik heb zelf een Ibanez, kostte iets van 100 euro, en dat ding was echt waardeloos. Toen heb ik er zelf 2 EMG elementen ingezet, en dat ding klinkt ineens als een monster. Als je veel metal speelt kan ik je zeker aanraden om ze eens uit te proberen. Ik heb er geen seconde spijt van gehad.

Verder heb je nog de 18Volt mod, waarbij je 2 batterijen in serie schakelt. Het verhaal gaat dat ze dan ineens veel beter klinken. Ik heb dat zelf nog niet getest want ik ben zeker tevreden met hoe ze nu klinken.

Die 18v mod is echte een aanrader en super simpel te doen.

wireman
28 februari 2011, 09:44
Luister eens naar Pink Floyd in de tijd van Delicate Sound of Thunder / Pulse.. Daar gebruikt hij de rode Stratocaster met de EMG's
Absurde tone!!! (nou moet ik daar wel bij vermelden dat ie links en rechts wel een effectje gebruikt hoor...)

FrankC
28 februari 2011, 09:51
Uitproberen en zelf oordelen blijft het beste.

Oranjeaap
28 februari 2011, 12:59
Luister eens naar Pink Floyd in de tijd van Delicate Sound of Thunder / Pulse.. Daar gebruikt hij de rode Stratocaster met de EMG's
Absurde tone!!! (nou moet ik daar wel bij vermelden dat ie links en rechts wel een effectje gebruikt hoor...)

Die single coil EMG's voor in een strat is wel heel wat anders dan de EMG humbuckers die ze voor metal gebruiken....

The Unforgiven
28 februari 2011, 13:09
Voor MetallicA is het zeker aan te raden, dan is het enkel nog de vraag, wil je met je geluid bij dat van Hammett, of die van Hetfield komen? Hetfield gebruikt in al zijn gitaren de combinatie 81-60, en Hammett doet het met 81-81.

Danielovich
28 februari 2011, 13:11
Ik gebruik in mijn zelfbouw gitaar ook EMG humbuckers.
Ik heb een 85 in de brug en een 81 in de neck positie. Ik speel voornamelijk pink floyd en dit is absoluut geen probleem!

caliban
28 februari 2011, 13:25
Voor een metallica geluid is je amp weliswaar nog belangrijker. In de zin dat het verschil tussen een gewone humbucker en een actieve waarschijnlijk minder hoorbaar is dan tussen de 'juiste' en 'foute' versterker.

wireman
28 februari 2011, 13:25
Het gaat over het actieve karakter van EMG's.. Er zijn zat 'metal'gitaren (what ever the hell that means) met zowel humbuckers als single coils..


Die single coil EMG's voor in een strat is wel heel wat anders dan de EMG humbuckers die ze voor metal gebruiken....

Wiellem
28 februari 2011, 19:28
Blackouts zijn absoluut een aanrader, kan er alle genres mee aan :).