PDA

View Full Version : Waar laat Fender nu precies zijn gitaren produceren?



iron maarten
27 februari 2011, 15:04
Hey allemaal

Ik was benieuwd waar Fender zijn gitaren laat produceren.
Van Mexico en de VS weet ik het zeker.
Maar waar nog meer?
Japan en Z-Korea, of 1 van die 2?
En welke serie komt nu precies waar vandaan?
Dat vroeg ik mij ook af.

Vriendelijke groet,
Maarten

Oranjeaap
27 februari 2011, 15:19
Fuji-gen plant in Japan.
Meer weet ik er niet.

refused199
27 februari 2011, 15:26
Ik kreeg ooit deze reactie toen ik op een 2e hands fender reageerde op MP.;):seriousf:

Beste ****, De Tele waar je naar vraagt is een prototype. De serie komt pas eind dit jaar uit. Hij heeft dus geen serienummer. Dat wordt bij prototypes nooit gedaan. Het is wel een echte Amerikaan. Hij is Corona in de Custom shop/ ontwikkelingsafdeling gebouwd. Hij gaat straks in Nederland € 1.850, kosten. De productie zal straks, zoals alle Fenders van tegenwoordig, in China plaatsvinden. Er zal dan wel een label "made in USA" opstaan. Ik hoor wel wanneer je komt. Groet, ****

Oranjeaap
27 februari 2011, 15:35
Nou dan is et mysterie dus opgelost. Haha

Venlonaer
27 februari 2011, 15:56
Ik kreeg ooit deze reactie toen ik op een 2e hands fender reageerde op MP.;):seriousf:

Beste ****, De Tele waar je naar vraagt is een prototype. De serie komt pas eind dit jaar uit. Hij heeft dus geen serienummer. Dat wordt bij prototypes nooit gedaan. Het is wel een echte Amerikaan. Hij is Corona in de Custom shop/ ontwikkelingsafdeling gebouwd. Hij gaat straks in Nederland € 1.850, kosten. De productie zal straks, zoals alle Fenders van tegenwoordig, in China plaatsvinden. Er zal dan wel een label "made in USA" opstaan. Ik hoor wel wanneer je komt. Groet, ****

Een echte Funder!!!!:crazyhappy:

Eko
27 februari 2011, 20:09
Er komen Fenders uit USA , Mexico , Japan en Korea. Squiers komen veelal uit China. Fender heeft in het verleden submerken zoals Sunn en Squier laten bouwen in India / Indonesia / Korea en China. Dat is budgetmateriaal en wordt dus bij goedkopehandjeslanden ondergebracht.
Fender USA wordt ook alleen maar daar gemaakt. Geen broodje aap verhalen herhalen dus.
Ik heb wel vaker prototypes gezien van bouwers die graag voor Fender wilde bouwen. Veelal Chinese bouwers die best wel bouwen kunnen , maar Fender zal daar nooit topgitaren laten maken. Dat zou hun duurdere produkten ondergraven.

barno
27 februari 2011, 20:22
Het grappige is dat het hele "in welk land zit de productie" gedoe an sich niks zegt over kwaliteit. Het is de marketing die die kwaliteitslabels stuurt.

Er is imo echt geen enkele reden aan te nemen dat een Mexicaan of een Chinees een minder goede neck zou maken dan een Californicus, of van minder goed hout enz...

Jamaar, de kwaltiteitscontrole, de moderne cnc dingen enz... dat verschilt toch? zal dan mss als argument worden aangehaald. Tja, ik schat dat de obscure Chinese fabriekjes heden ten dage zowat dezelfde technieken gebruiken als fender in de 50's bv. en over die fenders hoort men weinig klachten...

Swaag
27 februari 2011, 22:03
En wat denk je hoeveel Mexicanen er in de Amerikaanse fabriek werken?

Ooit heb ik wel eens gelezen dat Leo Fender het ontwerp en concept van een Strat zò bedacht had dat de meest ongeschoolde arbeiders dat ding in elkaar moesten kunnen zetten. Hals niet goed? Hup eraf en een nieuwe erop.
In die tijd stond zijn fabriek in de VS vol met goedkopere analfabete mexicaanse werknemers, dus het moest allemaal makkelijk en simpel zijn.

refused199
27 februari 2011, 23:05
Het grappige is dat het hele "in welk land zit de productie" gedoe an sich niks zegt over kwaliteit. Het is de marketing die die kwaliteitslabels stuurt.


Inderdaad dat kwaliteitsverschil komt niet door de herkomst van de gitaar. Echter hoor je weldegelijk verschil. Heb je ooit een Mexican Standard vergeleken met een American Standard? de AS klinkt (naar mijn idee) veel opener en helderder terwijl de Mexican Standard wat dof en niet zo gedefinieerd klinkt. Dit kan natuurlijk komen doordat ze misschien beter hout en dergelijke gebruiken of betere pickups er in draaien maar dat is verder allemaal niet van toepassing in dit topic.
Dat die kwalitietsverschillen ook zo'n prijsverschil met zich mee moet brengen is natuurlijk absurt en dat is inderdaad ook wel een marketing ding. De consument gek maken met het 'USA is beter, meer waard en dus duurder' idee.
Uiteindelijk komt het op testen en zoeken neer want met wat mazzel kun je altijd een goeie uitzoeken.;)

barno
27 februari 2011, 23:11
En wat denk je hoeveel Mexicanen er in de Amerikaanse fabriek werken?

Ooit heb ik wel eens gelezen dat Leo Fender het ontwerp en concept van een Strat zò bedacht had dat de meest ongeschoolde arbeiders dat ding in elkaar moesten kunnen zetten. Hals niet goed? Hup eraf en een nieuwe erop.
In die tijd stond zijn fabriek in de VS vol met goedkopere analfabete mexicaanse werknemers, dus het moest allemaal makkelijk en simpel zijn.

Da's een beetje onsmakelijk de waarheid verdraaien hoor. Het is waar dat Leo's opzet was een gitaar als een soort bouwpakket te bouwen zodat gitaristen later makkelijk onderdelen konden vervangen. Het had niks te maken met analfabete werknemers.

Swaag
2 maart 2011, 10:58
Om de produktiekosten zo laag mogelijk te houden koos Leo ervoor om ipv "dure" amerikanen zijn arbeiders uit Mexico te halen. Die namen met beduidend minder loon genoegen. Bedenk dan dat in 50'er jaren de gemiddelde fabrieksarbeider uit Mexico ongeschoold en ongeletterd was.