PDA

View Full Version : Twijfels!! :-s



zZoRgO
16 mei 2003, 23:20
Zoals velen hier al weten, ben ik van plan een Engl powerball te kopen.

Nu dit heb ik beslist omdat deze amp 4 kanalen heeft en dus zeer veelzijdig is.

Nu, naar wat ik lees, is deze versterker enkel goed voor metal...?
ik zit zelf in een covergroep met nummers van groepen ala Anouk, Van Halen, no doubt, AC/DC, zit ook wat nu metal tussen hier en daar en ook wat rustige nummers...
basically what I need is...
een goed clean, een lichtere overdrive,
een klassieker metal geluid en een modern metal geluid...
Met die vier kanalen moet dat toch lukken niet?
Maar wat denken jullie, zou deze versterker m'n ding zijn of toch maar naar iets anders zoeken? (Marshall TSL100 misschien, maar dan zit ik maar met drie kanalen...)

Toaster
16 mei 2003, 23:41
Powertone!!!

shredneck
16 mei 2003, 23:59
Ik ben van mening dat je met de Savage SE of evt een Souvereign beter af bent.

Een Powerbal is meer metal "gevoiced" idd.

zZoRgO
17 mei 2003, 08:35
maar je kan er dus geen rock geluiden
ala anouk ac/dc uitkrijgen?

Ik las dit nochtans op HC (weet dat je die dingen met een korrel zout moet nemen, maar het kwam wel een paar keer terug...)

1) Clean can range from ultra-glassy to warm with a lot of headroom which surprised me for a hi-gain amp. Even a country player may find something useable in this setting (just don't expect Fender Bassman).


2) Crunch, old school Marshall territory if you're into AC/DC crank the master, dial in the crunch and let rip with your best Angus Young licks.


3) Lead 1, this where the PB starts to come into it's own. Perfect for fluid leads and more than enough gain on tap for palm-muted rhythym work or for old-school metal.


4) Lead 2, sickness. Ludicrous amounts of gain, with enough bottom end to cause tectonic plate movement. Not big, not clever but seriously grin-inducing.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: zZoRgO op 2003-05-17 09:00 ]</font>

LordRiffenstein
17 mei 2003, 09:09
zZoRgO,

ik denk dat je mijn post over de Savage 120 gelezen hebt. Vergis je niet, tussen de Savage en de Powerball is de PB het meest geschikt om zware metal te spelen MAAR je kan er zeker ook andere goed klanken uithalen. De Powerball is heel veelzijdig en ik ben er van overtuigd dat je de klanken die je zoekt er zeker kan uitkrijgen. Ik speel zelf geen metal en had bijna een PB gekocht, de crunch is zoals op elke Engl-top SUPER en gaat van bluesy over AC/DC tot grunge.

Groeten,

Yoeri

zZoRgO
17 mei 2003, 11:37
Bedankt voor de reacties,

mijn bedoeling is om echt vanalles te spelen
en dat gaat dan echt van k's choice tot Van Halen, maar ik denk dat het beste is om hem toch maar es te gaan testen :wink:

Baker
17 mei 2003, 12:28
Ik ken de engl powerball niet, maar dat ie veelzijdig is is een feit. Het lijkt me sterk dat ie alleen maar geschikt zou zijn voor metal.

voor wat betreft je ander optie.
De TSL 100 ken ik dan weer wel omdat mijn mede banslid zo'n ding heeft. (maar dan de 60watt versie.) Fantastische versterker. Ook inderdaad heel erg geschikt voor hetgeen jij er mee wilt gaan doen. En dat ie "maar" 3 kanalen heeft is ABSOLUUT geen tegenargument.

3 kanalen is al heel wat voor een versterker!
En je gaat echt niet beter spelen als had je 25 kanalen! Voor een coverband moet je met 3 kanalen echt wel uit de voeten kunnen hoor, maak je geen zorgen. Wat wel een voordeel is van de engl is de schakelbare eindtrap volume knoppen.

Wat me wel opvalt is dat je zonder meer voor de 100 watt versie wilt gaan. Geloof me, 60 wat is MEER DAN GENOEG voor hetgeen jij er mee wilt gaan doen!!! de 60 watt versie gaat al zo loei en loei hard, 100 watt is in de meeste gevallen puur over de top. Het voordeel van een 60 watt versie is dat hij eerder overstuurt, en dus op een acceptabeler volume al ruig klinkt. Bovendien is het goedkoper in het onderhoud omdat je twee ipv vier buizen hebt te vervangen tegen de tijd dat dat nodig is. Maar goed over de discussie 60 of 100 wat zijn al meerdere discussie geweest, gebruik daarvoor de zoek functie.

Een ander optie is inderdaad de Koch Powertone II, deze amp ken ik niet, maar de verhalen zijn dat dat ding geweldig moet zijn. maar, (correct me if i'm wrong) 120 watt. Is wel erg veel hoor... Ik heb zelf een koch multitone. 50 watt. I ook echt helemaal geweldig. Vergelijkbaar met de TSL60 kwa fucties (3 kanalen) met als verschil dat de multitone WEL een schakelbare eindtrap volume knop heeft, en bovendien klinkt een multitone 100 keer mooier.

Moraal van het verhaal:
*Laat je niet het hoofd op hol brengen door 4 kanalen. (technisch gezien zijn het er trouwens maar 2, maar goed da's een heel verhaal)geluid komt niet uit kanalen, maar voor een grootdeel uit je vingers. (veel meer dan je denkt)
*50 of 60 watt is HEEL VEEL voor een pop/rock bandje. Geloof me.
*Probeer es een Koch. je zult er geen spijt van krijgen.












<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mbakker75 op 2003-05-17 12:34 ]</font>

zZoRgO
17 mei 2003, 12:37
dat die powerball maar twee kanalen heeft weet ik, maar je hebt 4 footswitchable geluiden...
het vierde geluid, zou ik dan instellen als moderne (low end) geluid...
een tsl 60 zou ik ook niet echt zien zitten, aangezien die EQ gedeeld is...
en dan nog. iedereen zit te zeggen dat een 60watter niet veel stiller klinkt dan een 100. logischerwijs klinkt een 100watter dan toch ook niet veel luider dan een 60watt?? :grin:

Negative K3 fan
17 mei 2003, 13:18
die TSLs zijn echt wel minder dan die Engls, zo'n powerball is enorm veelzijdig.

Wicked Willy
20 mei 2003, 12:31
Probeer eens een multitone 100, met 6L6's dur in, 3 kanalen en meer dan genoeg power. Klinkt bovendien stukken beter dan een Marshall TSL....maar goed dat is mijn mening