PDA

View Full Version : Kleine buizen amp voor thuis



Omag
27 februari 2011, 14:41
Yep, daar gaan we weer... Ik ben ook op zoek naar een leuk geluid op beperkt volume.

Momenteel heb ik een vox VT30, maar die werkt danig op mijn zenuwen. Geluidsterkte valt een stuk weg zonder aan één knop te draaien, soms heeft ie er zin in en soms niet, high gain modellen klinken bepaald blikkerig...

Hij gaat binnenkort binnen vor nazicht, want dit kan echt niet langer.


Maar ik kijk ook uit naar een leuk buizenampje voor beperkt budget ( € 200 - 300). Blackstart HT-1R en Vox AC4TV lijken me wel wat. Liefst zou ik voor een head + cab gaan, want die klinken in de testen toch net iets leuker. Zonder er eentje in het echt aan de tand gevoeld te hebben gaat mijn voorkeur uit naar de AC4TV.

Maar nu hoorde ik dat deze weinig headroom zou hebben voor cleane tonen. En laat het nu net die clean zijn die ik het meest gebruik. Heeft er iemand deze versterker in combnatie met een strat en/of tele? Hoe klinkt de clean met deze gitaren?

De crunch wil ik ook wel, want op mijn huidige amp is die ondermaats. Vooral typische blues/rock sound interesseert me, metal helemaal niet.

Kennen jullie soms nog andere opties die ik eens moet bekijken?

rudolf
27 februari 2011, 16:13
Headroom is voor thuisgebruik toch niet van belang. Een 1-watter kan je toch al niet voluit laten gaan dus maak je daar geen zorgen over.

Buzzel
27 februari 2011, 16:19
Ik ken mensen die hun marshall vintage modern thuis over de helft open zetten. Dus het hangt er ook wel een beetje af hoe erg de buren gaan klagen met hoe hard je de amp zet.

arjanb01
27 februari 2011, 16:19
Blackstar HT-5 hoor ik goeie verhalen over, of een epiphone valve junior, beide mooie laagwattage amps.

Wat ik altijd doe voor mn 100 watter thuis is het kanaal volume vol open en het master volume op 1, prima sound voor thuis en dan laat je de buizen lekker werken.
Dit kan echter alleen als je amps met een mastervolume hebt

VanDiekum
27 februari 2011, 16:54
Ik heb zelf onlangs een Bugera V5 aangeschaft voor thuis en ben er zeer tevreden over zit een erg leuk geluid in voor 145 euries en waar ik hem vooral voor gekocht heb is de koptelefoon aansluiting voor als ik in de late uurtjes of sochtends vroeg nog even wil pingelen wat bij mij veel voor komt.

Reageert best goed op pedaaltje en zit een reverb + power attentuator op geluid dat uit het speakertje komt is niet verkeerd , maar ik denk dat als je echt opzoek bent naar een clean sound je wel goed zit met een VOX

Exi
27 februari 2011, 17:06
Yep, daar gaan we weer... Ik ben ook op zoek naar een leuk geluid op beperkt volume.

Momenteel heb ik een vox VT30, maar die werkt danig op mijn zenuwen. Geluidsterkte valt een stuk weg zonder aan één knop te draaien, soms heeft ie er zin in en soms niet, high gain modellen klinken bepaald blikkerig...

Hij gaat binnenkort binnen vor nazicht, want dit kan echt niet langer.
Haha, precies mijn ervaring met de VT-30. Wat een ondingen zijn dat zeg!

Ik denk dat de AC4TV je wel blij gaat maken en er is eerlijk gezegd ook weinig andere keuze als je een head+cab wilt voor die prijs. Je hebt ook de Vox Lil' Night Train, maar die heeft denk ik nog minder headroom.

De Blackstars zou je kunnen overwegen, maar ze hebben nu niet bepaald het mooiste clean en klinken nogal steriel/te modern.

Omag
28 februari 2011, 00:33
Toch eens gaan kijken naar de Blackstar en Vox AC4TV dan... Ben benieuwd.

guitarkid
28 februari 2011, 00:40
Yep, daar gaan we weer... Ik ben ook op zoek naar een leuk geluid op beperkt volume.


Blijkbaar ben je je ervan bewust dat er al heel veel over dit onderwerp op dit forum staat. Misschien ben ik de enige die het vind, maar waarom zoek je dan niet eerst even, zodat al die zelfde verhalen niet weer verteld hoeven worden....? :???:

TimS
28 februari 2011, 00:44
Laney Cub 12R vond ik de beste van alle kleine versterkers die ze bij Feedback Roterdam hadden staan. Ik heb een keer een middag al die dingen geprobeerd, waaronder:

- Laney Cub 12R
- Laney Cub 10
- Laney VC-15
- Laney LC-15
- Fender Vibro Champ
- Fender Super Champ
- Marshall Class 5
- Vox AC4TV
- Blackstar HT-5
- Orange AD-5

Maar ik was vooral op zoek naar een versterker met blues geluid. De Super Champ klonk ook wel goed en is veel veelzijdiger. AC4 kreeg ik een lekker geluid uit, maar die moest vrij hard staan. De HT-5 had geen mooi clean geluid maar scheurde wel lekker. De AD-5 vond ik gewoon helemaal niks, klonk een beetje maf. Toen ik de Cub 12R probeerde klonk die wel een stuk beter, ondanks dat ik ook tevreden was met het geluid van de Vox en Super Champ. Die Laney is helaas ook vrij duur, 319 euro.

stefan t
28 februari 2011, 09:03
hallo,

ik heb de vox ac4tv in combinatie met mn squier tele (1985)
strat (1968) en epi lp.
en ik ben helemaal rasend enthousiast over de vox, ik speel veel thuis,maar ook wel eens op feesten in zaal en dit trek ie makkelijk.
clean is erg mooi !!
en 1/4 watt is mijn favoriet lekkere scheur

Muchachooo
28 februari 2011, 09:27
Blackstar HT-5 hoor ik goeie verhalen over, of een epiphone valve junior, beide mooie laagwattage amps.

Wat ik altijd doe voor mn 100 watter thuis is het kanaal volume vol open en het master volume op 1, prima sound voor thuis en dan laat je de buizen lekker werken.
Dit kan echter alleen als je amps met een mastervolume hebt

Ik neem aan dat je het precies andersom bedoelt? Als je het master volume open zet gaan de buizen werken, niet bij het kanaalvolume ;)

zeppo
28 februari 2011, 16:40
Je kunt ook voor deze combi gaan:
Blackheart Little Giant (http://www.thomann.de/nl/blackheart_little_giant_bh5h_bundle.htm)

op dit moment bij Thomann in backorder zo te zien, maar een erg leuke combi, ook goed te modden in een later stadium.
http://a2.images1.thomann.de/pics/prod/254922.jpg

Edit: Musik-Produktiv heeft ze wel op voorraad: klik.... (http://www.musik-produktiv.nl/blackheart-bh5-little-giant-halfstack.aspx)

Buzzel
28 februari 2011, 16:57
Deze is ook klein. Klinkt op zich wel oké voor thuis maar het zou niet mijn keuze zijn.


http://www.youtube.com/watch?v=Q19yyP7hTMY

Exi
28 februari 2011, 17:20
En dan even voor contrast de AC4

http://www.youtube.com/watch?v=hyZBxnDaTNc&hd=1

Blackstar heeft gewoon geen lekkere clean.:)

Buzzel
28 februari 2011, 17:25
Idd heeft de blackstar geen lekkere clean.

Deze is echt klein. Ik zag hem laatst ergens staan en dacht echt 'WOw die is klein!'


http://www.youtube.com/watch?v=AtDaqJssqoA

Exi
28 februari 2011, 17:27
Haha, je bedoelt denk ik deze:

http://www.youtube.com/watch?v=OI_qQCrQLqk
De Lil' Night Train:ok:

Dat kleintje linksonder dus:
http://c3.ac-images.myspacecdn.com/images02/127/l_78607fc2a6904e9a8b8906b391c6cb8a.jpg

edit: ah, je had hem al veranderd :)

Buzzel
28 februari 2011, 17:35
Haha, je bedoelt denk ik deze:
[filmpje]
De Lil' Night Train:ok:

Dat kleintje linksonder dus:
[foto]

bedacht het me net ja:cheerup:

barno
28 februari 2011, 17:36
ik heb qua dikke buizenbakken alles wat een mens zich kan wensen (en heb dus 't een en 't ander om mee te vergelijken)

Onlangs een Vox transistortje gekocht, pathfinder geloof ik dat het heet. perfect voor thuisgebruik, zit absoluut een geloofwaardig geluid in. ik geloof dat ik voor 120 euro gesteld was.

ander voorbeel, qua bluesgeluid: seasick steve heeft een vuil bluesgeluid en speelt gewoon op een roland cube...

Kim Wilson
28 februari 2011, 18:08
Blijkbaar ben je je ervan bewust dat er al heel veel over dit onderwerp op dit forum staat. Misschien ben ik de enige die het vind, maar waarom zoek je dan niet eerst even, zodat al die zelfde verhalen niet weer verteld hoeven worden....? :???:
Nou, of niet? Ik denk dat er inmiddels wel 10 topics zijn met vrijwel dezelfde titel.

Maar vooruit, nog één keer mijn mening dan. Ik vind een buizenamp speciaal voor thuisgebruik totaal overbodig. Als je thuis een mooi geluid wil, kun je ook met een transistorampje en eventueel een pedaaltje een prima geluid halen. Een buizenamp heeft een sweet spot, waar hij lekker gaat oversturen. Dat is een vast volume, en voor thuis bijna altijd te hard. Een goeie transistor- of modellingamp heeft op elk volume dezelfde sound.

Mr. Dynamite
28 februari 2011, 18:39
Buizen thuis op kamerniveau geloof ik ook niet in. Als het iets harder mag dan kan het wel erg leuk zijn maar anders ook niet.

Heb laatst op een 20 watt cube gespeeld. Deze niet al te hard, crunchy afgestelt en een tikkeltje reverb. Daar kon je toch een best lekker blues toontje uit halen, prima voor thuis. ;)

smullie
1 maart 2011, 10:22
En er zijn ook heel gelukkige gitaristen met een buizenversterker(tje) die deze met heel veel plezier thuis in de slaap-/woonkamer gebruiken. Gewoon ff uitkijken wat je koopt. Mijn tip momenteel zou zijn de Vox AC4TVH met cab of de VHT Special 6 head met cab (omdat ik die nu zelf ook heb en daar heel content van ben). Beiden zijn wel 1 kanaalsversterkers, dus voor een serieuze overdrive/distortion moet je er een pedaaltje bijkopen. Maar dan kan je ineens wel zelf kiezen wat voor overdrive/distortion je hebt... ;-)

Maar dan moet je wel een versterker pakken met een volumeknop natuurlijk... :crazyhappy:

BTW: meer knoppen maakt het altijd moeilijker, maar niet altijd beter... Hoewel een ingebouwde reverb wel fijn kan zijn, maar ook daarvoor zijn er weer pedaaltjes...

Ik ben zeker niet tegen transistor- of modeling versterkers, maar ik vind de buizen van mijn versterkertje gewoon beter klinken dan de 50W Marshall Mg50DFX... Probeer ze eens naast elkaar. Zoek de sweetspot van de buizenamp en luister zelf of dat te luid is voor jou of niet...
Desnoods pak je iemand mee die wel al meer ervaring heeft. ;-)

Kim Wilson
1 maart 2011, 11:08
Ja, een Marshall MG. Dan klinkt zelfs een Roland Cube30 nog beter.

Bij mij staat overigens mijn 40 watt Fender Vibrolux Reverb gewoon in de huiskamer. Dankzij de unieke volumeregelaar kan ik die ook op huiskamerniveau gebruiken. Scheelt alweer, hoef ik iig niet speciaal een amp te kopen voor thuis. :)

guitarkid
1 maart 2011, 12:39
Ja, een Marshall MG. Dan klinkt zelfs een Roland Cube30 nog beter.

Bij mij staat overigens mijn 40 watt Fender Vibrolux Reverb gewoon in de huiskamer. Dankzij de unieke volumeregelaar kan ik die ook op huiskamerniveau gebruiken. Scheelt alweer, hoef ik iig niet speciaal een amp te kopen voor thuis. :)

Het schijnt dat er meer merken nu versterkers met een volume-regelaar gaan uitbrengen.... :seriousf:
En ook (niet verder vertellen hoor!!!) knoppen voor dof, neuzig en schel...!!

refused199
1 maart 2011, 13:02
WAAAAW!!:crazyhappy: Innovatie zeg!!
Maar Maar... kunnen ze dan wel tot 11?:dontgeti:

jannest
1 maart 2011, 15:04
wat dacht je er van om je huidige versterker eens na te laten kijken ?

LesPaul1612
1 maart 2011, 15:42
Dankzij de unieke volumeregelaar kan ik die ook op huiskamerniveau gebruiken. Scheelt alweer, hoef ik iig niet speciaal een amp te kopen voor thuis. :)

Een volume regelaar?? wat moet je daar nou weer mee.

zo'n ding zit toch ook al op je gitaar?;)

Exi
1 maart 2011, 17:48
Buizen thuis op kamerniveau geloof ik ook niet in. Als het iets harder mag dan kan het wel erg leuk zijn maar anders ook niet
Wat een onzin weer, ik had net nog even op een 15w Night Train gespeeld en dat klonk echt heerlijk op een laag volume.:mmmm:
Veel beter dan dat Vox VT30 geval dat ik nu heb.

Omag
1 maart 2011, 20:32
wat dacht je er van om je huidige versterker eens na te laten kijken ?

Gebeurt sowieso binnenkort, maar ik betwijfel of ie nadien zoveel beter zal zijn. Je hoort echt wanneer de amp goed werkt en wanneer niet. Als hij goed werkt, dan klinkt de crunch nog steeds blikkerig. Als beginneling heb ik me laten leiden door verschillende artikels op het net, filmpjes en een demo op een groter type van de versterker. Ze hadden het eigenlijke model niet in huis en moest besteld worden.


Ik volg het hele "buizenamps zijn niet voor thuis" verhaal niet goed. langs de ene kant zeggen sommigen dat je zelfs met 1 w niet voluit kunt gaan (waar ik in kan komen) en dat elke buizenamp een sweet spot heeft, waarvoor je veelal het volume open moet draaien. Maar waarom worden er dan zoveel grote amps aangeraden en verkocht? 20 - 30 - 50 - 100 W lijkt me toch heel erg overkill dan. En ik geloof geen moment dat het overgrote deel van de gitaristen hier ook gigt. ;-)

Enfin, ik ga het allemaal zelf eens uittesten binnenkort en dan zien we wel verder.


PS: aangaande de opmerking over het herhaaldelijk stellen van deze vraag over amps, kan ik zeggen dat de zoekfunctie werkt maar niet optimaal gebruiksvriendelijk is om snel gericht berichten op te snorren. Kan ook zijn dat we tegenwoordig teveel verwent zijn en niet langer willen zoeken, daar zondig ik zelf ook soms tegen.

Aan de andere kant is het misschien een leuk idee om een sticky te maken van leuke amps voor (ik zeg maar wat) thuisgebruik, kleine gigs, grote gigs, etc...Een beetje een leidraad zeg maar, want zo iets kan nooit alles omvattend zijn.