PDA

View Full Version : Toneport UX1 in FX-loop van versterker?



UnDefined
27 februari 2011, 13:19
Hallo

Ik zit dus met enkele vraagjes over mijn fx-loop van mijn versterker en mijn interface. (Ik kon niet veel vinden met de zoekfunctie.)
Is het mogelijk de pre-amp onmiddellijk in de interface te pluggen via fx send en er dan een speaker simulator achter plaatsen? (Om zo dus je versterker op te nemen zonder een microfoon te moeten gebruiken.)
Is het mogelijk een virtuele amp zonder speaker simulatie door te sturen naar je amp via de fx return?


En als dit mogelijk is, moet ik dan ergens rekening mee houden? (bvb kabel/speakerkabel...)
En welke output moet ik dan gebruiken van mijn interface? De phones of 1 van de 2 analog outs?

Alvast bedankt
Roderik

Exi
27 februari 2011, 14:07
Welke amp heb je? met een buizenversterker moet je in ieder geval oppassen bij het "ontkoppelen" van de speakers, omdat zonder "load" je eindbuizen of trafo eraan kunnen gaan. Maar dat zal in dit geval niet aan de orde zijn denk ik.

De beste manier om je versterker op te nemen is vooralsnog met een microfoon. Koop bijvoorbeeld een sm-57 en plug die in de microfooningang van je interface. Beter dan dit ga je het niet krijgen denk ik.

Voor punt 1 kun je eventueel een leuke softwarematige pre-amp gebruiken zoals Ignite Amps NRR-1 (http://www.guitarampmodeling.com/viewtopic.php?f=96&t=12311&start=0) (nog gratis ook;))

edit: Ik zou geen "phones" signaal in de return van de versterker doen. Gebruik 1 van de analog outs. (gebruik dus ook een mono signaal)

UnDefined
27 februari 2011, 14:21
Ik heb een London City Bulldog (lampen dus) en de cabinet blijft er inderdaad aanhangen als ik het zou proberen.

Ik dacht ook al aan een sm57 maar momenteel heb ik daar geen behoefte aan omdat het gewoon wat proberen is met m'n sound en impulses (kijken welke speakers er goed mee samengaan).

En de NRR-1 klinkt inderdaad niet slecht!

Maar zoals ik het beschreven heb in m'n vragen is dit mogelijk?
Dus ik gebruik de send en return goed?

Exi
27 februari 2011, 14:37
Sorry, het is mogelijk ja. :)
En als je nog leuk klinkende speakersimulatie nodig hebt: Marshall 1960A cab IR's (http://www.redwirez.com/free1960g12m25s.jsp);)

harrie-beton
27 februari 2011, 15:11
van de UX moet je de analog outs gebruiken en die moeten in fx return. Er om denken dat de speakersim van de UX dan uit staat. Anders is het dubbelop.

Andersom, als je de pre amp van de versterker wilt gebruiken in de ux kan dat volgens mij niet. De UX verwacht alleen direct een microfoon in of een gitaar in.
Mijn line6 x3 kan het wel, die heeft een -20 db switch en speciale inputs. De ux is hier niet voor gebouwd.

UnDefined
27 februari 2011, 15:18
En de line inputs?

Exi
27 februari 2011, 16:09
Het is volgens mij inderdaad gewoon mogelijk om de pre-amp via de send in 1 van de line inputs te steken. In de intrument-in zou ik het in ieder geval niet proberen als je je toneport heel wilt houden.;)

Misschien is er op het internet wel het één en ander te vinden Undefined.

edit: is niet heel veel over te vinden, hier een bevestiging dat het kan: http://www.guitarampmodeling.com/viewtopic.php?f=51&t=5357#p31370

UnDefined
27 februari 2011, 17:12
Het is volgens mij inderdaad gewoon mogelijk om de pre-amp via de send in 1 van de line inputs te steken. In de intrument-in zou ik het in ieder geval niet proberen als je je toneport heel wilt houden.;)

Misschien is er op het internet wel het één en ander te vinden Undefined.

edit: is niet heel veel over te vinden, hier een bevestiging dat het kan: http://www.guitarampmodeling.com/viewtopic.php?f=51&t=5357#p31370

Bedankt, jammergenoeg heb ik hier enkel 2 jacks liggen :P
Maar ik geef toe, virtual amps klinken fantastisch door een buizen poweramp.
Net een uurtje zo gespeeld en de tones die je eruit kan halen zijn zeer bruikbaar!

harrie-beton
27 februari 2011, 18:52
Een pre amp signaal kan niet in de gitaar input van de ux1. Daarmee blaas je hem op.
Hij heeft wel line in. Maar dat is een voor een CD speler of mp3 speler maar dat signaal wordt niet door de ux1 effecten geprocessed

Exi
27 februari 2011, 19:11
Hm, dat zou inderdaad een probleem kunnen zijn ja.
In de link die ik hierboven had gepost werd weer wel gerapporteerd dat die persoon de effecten kon gebruiken op deze manier.
In bv Cubase of een andere daw kun je vst-effecten koppelen aan de verschillende inputs die het apparaat biedt.
Het is in ieder geval niet zo dat de effecten in de ux1 zitten, maar ze worden toegepast via software op de computer. Op welk signaal de effecten worden toegepast maakt voor de computer niet uit lijkt me.

Is het ook mogelijk om alleen de send te gebruiken van een versterker, zodat je dus de poweramp bypassed, of zal dit schade veroorzaken?