PDA

View Full Version : een volumepedaal op een lampenversterker, hoe zit dat nu eigenlijk?



scabiosa
27 februari 2011, 13:11
vrienden,

Ik zit met een vraag, zelf ben ik een effectenman, oh ja!! maar ik heb de indruk dat veel bands waarvan ik de sound erg apprecieer (vb Colour Haze) vaak voornamelijk gebruik maken van (enkel) een volumepedaal. Nu vraag ik me af hoe het daarmee precies zit.
Tijdens optredens heb ik nooit de indruk dat het volumeverschil tussen lichte en hardere drive zo groot is. Terwijl het verschil in drive juist wel wordt veroorzaakt door het gebruik van een volumepedaal. Ik weet wel dat de lampen zo harden beginnen branden en er daardoor meer drive komt maar hoe komt het dat er dan niet echt een volumedrop is bij minder drive?
Kan iemand mij uitleggen hoe dat precies zit?

Zelf speel ik op een bassman en ik begrijp dus wel dat ik dit met deze versterker moeilijk zal kunnen bereiken. Maar toch wil ik weten hoe dat nu precies zit!
:cooler:

Dank!

guitaraddict
27 februari 2011, 13:28
Ik weet wel dat de lampen zo harden beginnen branden

Interessant , waar heb je dit vandaan ?

Pepe
27 februari 2011, 13:39
Als je clean tegen de headroom aan zit dan resulteert meer input niet tot veel meer output maar wel meer compressie.

scabiosa
27 februari 2011, 13:39
ik citeer stefan koglek van colour haze:

"I don't play any effect or distortion pedals (despite of occasional Wah-Wah) and just change the sound with the use of a volume-pedal so I'm very dependend on Amps which have a good distorted sound on their own and also get a beautiful clean tone when played at low volumes - old amps are mostly built to stay clean up to ear-splitting levels, so my amps are modern types too.... Live I mostly use a Soldano SL 60 and Sunn Model T reissue"

http://www.cosmiclava.com/reviews-interviews/interviews/2003/colour-haze.html

FruscianteFan
27 februari 2011, 13:44
wat betreft drive/volume: het is een beetje of/of, niet en/en. Als je het volume voor een overstuurde versterker hoger of lager zet, dan zal dat qua volume weinig uitmaken. Je krijgt dan inderdaad meer of minder oversturing. Als je bijvoorbeeld een overdrive hebt en je zet daar een volumepedaal achter, dan blijft de oversturing hetzelfde, en kun je het volume regelen.

Met andere woorden, afhankelijk van de plaatsing van een volumepedaal regel je er ofwel de hoeveelheid oversturing mee, ofwel het volume. Niet allebei, hoewel er wel sprake kan zijn van interactie. Als je bijvoorbeeld de versterker op een randje instelt, kan het zo zijn dat als je veel volume weghaalt, het volume ook daadwerkelijk lager wordt - maar als je heel veel volume erbij geeft, resulteert dat vooral in oversturing.

Harald
27 februari 2011, 13:59
Als je clean tegen de headroom aan zit dan resulteert meer input niet tot veel meer output maar wel meer compressie.

'tegen de headroom aan' Daarmee bedoel je dat je zo hard speelt dat de versterker nog net clean (of heel licht randje) blijft? Hoe doe je het op laag volume. Een twin reverb is natuurlijk hardstikke mooi, maar ook snoeihard tenslotte.

Pepe
27 februari 2011, 14:31
Dat kan niet met een non master en tot die conclusie is de meneer van Colour Haze ook gekomen blijkens het interview.

scabiosa
27 februari 2011, 20:29
olll raaaait, I'm in!!!

:crazyhappy: