PDA

View Full Version : De mooiste ZELFBOUW gitaar van gitaarnet



grizzly
27 februari 2011, 12:46
Ik zat te lezen op het forum van: Telecaster (http://www.tdpri.com/forum/tele-home-depot/212074-overall-winner-2010-$210-tele-build-challenge-jwells.html) en zag daar de wedstrijd voor de mooiste zelfbouw.
Mogelijk is dat hier al eens bediscussieerd (kon ik niet zo snel vinden) maar het zette mij wel aan het denken.
Is zoiets hier ook te organiseren:
Bijvoorbeeld in 2 klassen, elektrisch en akoestisch, mogelijk met nog wat onderverdelingen?

Wat zijn jullie ideeën hierover?

Einzeln
27 februari 2011, 14:25
Aangezien er ook banjo's etc worden gebouwd, zou je kunnen denken aan de mooiste zelfbouw. Verder geen categorien. Maar we hebben hier al een mooiste gitaar wedstrijd, en volgens mij wordt die ieder jaar gewonnen door een zelfbouwer.

Pepe
27 februari 2011, 14:35
... een doorn in het oog van de niet zelf bouwert....

broeder6x6
27 februari 2011, 14:41
waarom dan niet een Beste/mooiste zelfbouw EN een Beste/mooiste gekochte gitaar van het jaar......;)

plus een mooie prijs als je alle mensen die meedoet een klein bedrag laat betalen:???:

haakman123
27 februari 2011, 14:45
Ik vind het wel een goed idee maar hoe wil je er mensen voor laten betalen?
en waarom doen we het niet gewoon voor de lol?

barno
27 februari 2011, 15:17
aparte zelfbouw wedstrijd: vind ik niet nodig. Je kan een zelfbouw klassement ook isoleren uit de gewone mooiste gitaarwedstrijd. Idem met subcategorieën.
Trouwens dan moet je weer onderverdelingen maken voor echte zelfbouw en ready parts samenstellers enz..

Let's keep it simple

Ik vind het trouwens leuk dat je je zelfbouw eenmaal per jaar ook es kan laten beoordelen door gasten van de andere forumdelen. meestal weet je al lang wat je collega bouwers van je ding vinden. Dus de voorspelbaarheid zou gewoon heel groot zijn.

grizzly
27 februari 2011, 15:26
Het was ook mijn bedoeling om het voor de lol te doen.
En dan NATUURLIJK alleen voor een echte zelfbouw, van het begin tot eind, met goed foto / film verslag van het bouw proces. (dus kant en klare bouwpakketten tellen, naar mijn idee, niet mee.)

Het gaat ook niet om een prijs, al staat die mogelijkheid natuurlijk ook open.
Misschien willen leden bijvoorbeeld iets van materiaal doneren?
Ik zou misschien een mooi stukje letterhout voor een toets ter beschikking kunnen stellen. Het zijn voorlopig alleen maar ideeën.

Met prijs, zonder prijs,
Wat voor soort zelfbouw categorieën of geen categorie, (of onderbrengen in de bestaande gitaar wedstrijd)
Profi's of amateur (of beiden)

roep maar......

grizzly
27 februari 2011, 15:32
Hi Barno,

Ik begrijp je idee om dit gewoon onder te brengen in de bestaande wedstrijd.
Ik vind het alleen 2 totaal verschillende zaken.
Dat wat er nu is, gaat meer om wie heeft de mooiste gitaar gekocht.
Daar komt precies 0 eigen vaardigheid aan te pas.

Als ik dan zie hoe mensen soms maanden, met vallen en opstaan, iets zelf kunnen creëren met hun eigen handen en denkwerk, en daar veel anderen soms maanden van laten genieten en leren, dan steekt dat nogal schril af tegenover het principe "Kijk, ik heb de mooiste gekocht" .

haakman123
27 februari 2011, 15:48
Hi grizzly

Ik vind dat je heel erg gelijk heb met de vorige post,
het is compleet wat anders.
Ik kan niet er in meedoen, want in mijn nog zo korte leven(16) heb ik aleen 2 bouwpakketten gemaakt:P
Maar ik zou zeker kijken naar zo'n topic!!

grizzly
27 februari 2011, 18:07
Hi Haakman,

Dan heb je in je korte leven meer gitaren gebouwd als ik in mijn 56 jaar :crazyhappy:
Dat beloofd wat voor de toekomst.

Ik bedoel trouwens totaal niet dat een zelfbouw pakket makkelijker zou zijn. Het is denk ik net zo moeilijk, alleen heb je wat minder tijd en mogelijk wat minder gereedschap nodig. Tevens is er wat minder eigen inbreng bij zelfbouw pakketten.

Misschien een prima idee om 3 categorieen te maken, Elektrisch, Akoestisch EN bouwpakketten ?

haakman123
27 februari 2011, 18:13
whaha ik heb wel de opties zelf een body te zagen enzo(we hebben een hele werkplaats achter het huis(140m2))
maar bij men bas ging het er om dat ik gwn een goedkope bas wou XD en met men flying v wou ik er 1 in de bandkleuren(wit-zwart) en die is nooit gemaakt :P en dat vond ik gewoon een goede oplossing :P

maar over die catogorien(of hoe je dat speld eigenlijk XD) ben ik het wel enens

Einzeln
28 februari 2011, 10:52
Gewoon zo laten. De appels en peren wedstrijd. Ik zou het alleen fijn vinden dat er genomineerd kan worden. Dus dat er ook sinaasappelkistje gitaren en banjo's en gitaren in een fles meedingen ook al schrijft de maker zich niet in.

Einzeln
28 februari 2011, 10:54
Hi Barno,

Ik begrijp je idee om dit gewoon onder te brengen in de bestaande wedstrijd.
Ik vind het alleen 2 totaal verschillende zaken.
Dat wat er nu is, gaat meer om wie heeft de mooiste gitaar gekocht.
Daar komt precies 0 eigen vaardigheid aan te pas.

Als ik dan zie hoe mensen soms maanden, met vallen en opstaan, iets zelf kunnen creëren met hun eigen handen en denkwerk, en daar veel anderen soms maanden van laten genieten en leren, dan steekt dat nogal schril af tegenover het principe "Kijk, ik heb de mooiste gekocht" .

Dat regelt zichzelf. Gekochte gitaren maken geen kans.

grizzly
28 februari 2011, 19:12
Ik heb de zoekfunctie gebruikt.
Met de woorden mooiste gitaar en wedstrijd.....ik kom eigenlijk helemaal geen jaarlijkse wedstrijd tegen die hier kennelijk altijd al wordt gehouden?

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik die wedstrijd gemist had, en dus kennelijk ook de winnaar van vorig jaar. (misschien zit ik te veel vastgebakken aan het zelfbouw forum :sssh:

Kan iemand mij even linken naar die wedstrijd?

kamiel
28 februari 2011, 19:40
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?141705-Mooiste-gitaar-van-GitaarNet-2010!

staat in het 'elektrische gitaren' onderdeel,...

barno
28 februari 2011, 20:17
Ik heb de zoekfunctie gebruikt.
Met de woorden mooiste gitaar en wedstrijd.....ik kom eigenlijk helemaal geen jaarlijkse wedstrijd tegen die hier kennelijk altijd al wordt gehouden?

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik die wedstrijd gemist had, en dus kennelijk ook de winnaar van vorig jaar. (misschien zit ik te veel vastgebakken aan het zelfbouw forum :sssh:

Kan iemand mij even linken naar die wedstrijd?

In 2008 en 2010 heeft er een zelfbouw gewonnen en zeker dit jaar stond de top 10 vol met zelfbouw, dus onze sector boert daar niet slecht tussen al die Gretschen en Gibsons :)

Gearjunkie
28 februari 2011, 21:30
whaha ik heb wel de opties zelf een body te zagen enzo(we hebben een hele werkplaats achter het huis(140m2))
maar bij men bas ging het er om dat ik gwn een goedkope bas wou XD en met men flying v wou ik er 1 in de bandkleuren(wit-zwart) en die is nooit gemaakt :P en dat vond ik gewoon een goede oplossing :P

maar over die catogorien(of hoe je dat speld eigenlijk XD) ben ik het wel enens

Niet onaardig bedoeld, maar wat staat hier nu eigenlijk??

grizzly
1 maart 2011, 19:17
Waarde collega bouwers,

Het idee van een verkiezing voor mooiste zelfbouw snaar instrument, werkt alleen als er een echt breed en enthousiast draagvlak is.
Gezien het lage aantal positieve reacties, is dat hier dus niet het geval en houd ik het idee voor gezien.

Ook wel zo goed, want ik had mezelf daarmee waarschijnlijk een hoop werk op de hals gehaald :seriousf:

kamiel
1 maart 2011, 19:51
het is niet echt van geen enthousiasme hoor, gewoon, een soort van, 'eigenlijk bestaat het al' gevoel, :)

grizzly
1 maart 2011, 20:33
Ik begrijp nu ook waarom ik dat draadje nooit tegenkwam.
Hij staat inderdaad in "electrisch" en de foto's even snel door lopend vond ik helaas maar 3 akoustische gitaren.
Ik begrijp nu echter beter waarom er niet veel behoefte is aan een aparte wedstrijd. Ik had beter op het forum moeten rond struinen.

Met respect aan Badman voor al zijn werk.
Ik wist het niet en wilde niet onder je duiven schieten.
Mea culpa :)

leroni
3 maart 2011, 20:16
ik ben tegen een wedstijd, gaat alleen als je binnen een regelement werkt,
zoals de mooiste tot 250 euro, anders is het moeilijk vergelijken zoals oigun zn hollow vs charlotte dr mega karweien vs iemand zijn vuren afval,
begin maar te beoordelen.
en dan vind ik t op tdpri nog een grote onzin, de ene koopt de lastige onderdelen 2e hands via een kennis voor 1dollar op fleabay terwijl de andere
zijn schaap/koe slacht voor een bone topkam en zijn bigsby van moeders dr krultang maakt.

daarbij maakt 99procent hier zijn eigen wedstijd, met maximale skills en tools die beschikbaar zijn die voor de bouwer en alle maal toch al een hoofdprijs opleveren

dus geen wedstrijd, ik kijk de bouwverslagen wel door en plak er voor mezelf wel een oorkonde aan vast

voet noot:
van vurenafval en massonite kun ook een mooie gitaar maken die een iets kan winnen

grizzly
3 maart 2011, 21:53
Hi Leroni,

Bedankt voor je input.

We waren echter al min of meer gestopt met het idee :+).
Zoals uit jouw mail blijkt is er geen draagvlak voor. Ik wist niet eens dat er al een verkiezing voor mooiste gitaar van het gitaarnet was. :(
Nu dus wel, en dan is dit dus niet meer nodig.

thanks anyway.

oigun
3 maart 2011, 23:46
ik ben tegen een wedstijd, gaat alleen als je binnen een regelement werkt,
zoals de mooiste tot 250 euro, anders is het moeilijk vergelijken zoals oigun zn hollow vs charlotte dr mega karweien vs iemand zijn vuren afval,
begin maar te beoordelen.
en dan vind ik t op tdpri nog een grote onzin, de ene koopt de lastige onderdelen 2e hands via een kennis voor 1dollar op fleabay terwijl de andere
zijn schaap/koe slacht voor een bone topkam en zijn bigsby van moeders dr krultang maakt.

daarbij maakt 99procent hier zijn eigen wedstijd, met maximale skills en tools die beschikbaar zijn die voor de bouwer en alle maal toch al een hoofdprijs opleveren

dus geen wedstrijd, ik kijk de bouwverslagen wel door en plak er voor mezelf wel een oorkonde aan vast

voet noot:
van vurenafval en massonite kun ook een mooie gitaar maken die een iets kan winnen

Het gaat niet om de knikkers maar om het spel. Het maakt geen bal uit of je wint of verliest. Het leuke is JUIST dat je van een oude pallet ook wat leuks kan brouwen. Wat mij betreft hoeft er ook geen verkiezing te komen maar een challenge binnen bepaalde grenzen vind ik erg leuk!

Ukeloeder
4 maart 2011, 00:15
Wedstrijd of geen wedstrijd; er mag wel even aangetekend worden dat IK zou hebben gewonnen als het aan Leroni lag.
:seriousf:

Cocobolo
4 maart 2011, 08:00
Het gaat niet om de knikkers maar om het spel. Het maakt geen bal uit of je wint of verliest. Het leuke is JUIST dat je van een oude pallet ook wat leuks kan brouwen. Wat mij betreft hoeft er ook geen verkiezing te komen maar een challenge binnen bepaalde grenzen vind ik erg leuk!

Dat laatste vind ik ook: ik heb zelf nogal veel half afgemaakte projecten (niet alleen gitaren :soinnocent:) en dan helpt het enorm als er de druk van een deadline is.
Of geen deadline, maar als de gitaarnetters gezamenlijk en ongeveer gelijktijdig met een zelfde onderwerp bezig zijn, is dat enorm inspirerend en ook motiverend om van de luie bank te komen ;) "met z'n allen" is leuk!

Einzeln
4 maart 2011, 10:51
Ik ben als leek nogal onder de indruk van dat gitaar in de fles project van Woml. Het is de creativiteit die mij een glimlach op mijn gezicht doet toveren. Of dat nu de mooiste zelfbouw is, is dan niet meer relevant. Het vakmanschap straalt er vanaf. Hetzelfde met Oigun die je zijn eigen tremolo's ziet bouwen, geweldig! En dan verdienen ze beide een prijs.
En nu kan het nog, over enkele jaren is er geen lol meer aan, als je de 1e met de 3D printer gemaakte hardware hier op het forum ziet verschijnen.

leroni
4 maart 2011, 12:58
@ukeloeder.
:seriousf:
je mag tegenwoordig gewoon aanschuiven in de massonite rij ,wat dan op een gedeelde 1e plaats uit komt, met een stuk of 50 andere.

maar als jij je al een winnaar voelt is t doel bereikt.

@oigun: als t een wedstijd is gaat t bij mij om het winnen,al is het maar om de eer, anders is het geen wedstrijd.
van een pallet iets maken is ook geweldig, ik zie heel graag van die projecten.
maar er moet geen beoordeling aanhangen
als er zo iets komt is er bij mij ook wel interesse, alleen ga ik helaas bij tijdsdruk al in de knoop komen.

grizzly
4 maart 2011, 20:07
Misschien gaat het ook wel een beetje om het totaal pakket.
Dus, veel documentatie met foto's of zelfs een filmpje van het bouwproces kan een extra pre zijn om uiteindelijk op jouw inzending te stemmen.
Behalve de foto van je gitaar, dus ook linkjes naar het bouwproces en samples.

Het eindproduct is belangrijk, maar de manier waarop het gebracht wordt maakt onderdeel uit van het geheel.
Tot en met misschien een YouTube filmpje waarop de gitaar te horen is.
Wat heb je ten slotte aan een gitaar die er mooi uitziet, maar speelt voor geen meter?

Voor mij gaat het ook voornamelijk om de eeuwige roem :+)
(en misschien een aandenken in de form van een stronkje zoethout met inscriptie :seriousf: )