PDA

View Full Version : Boss GT PRO "goed" gebruiken



vincentvdakker
27 februari 2011, 09:17
Hallo

Ik gebruik sinds een half jaar een GT Pro samen met mijn Marshall TSL 122 Combo. Ik heb hem aangesloten via de 4CM (Gitaar - Input Boss - Boss loop send 1 - Marshall input - Marshall Send - Boss loop return 1 - Output boss - Marshall Return). Dit aangezien ik zowel gebruik maak van de preamp van de Marshall en van de Boss preamps.

Ik heb tot nu toe altijd gebruik gemaakt van de output select "Combo Return". Dit aangezien dit de meest "logische" keuze was tot nu toe.

Nu ben ik wat dieper gaan duiken in de mogelijkheden van de GT Pro. Ik heb de handleiding goed gelezen en de Brilliance gids.
Nu blijkt dat ik met de optie "Combo Return" geen gebruik kan maken van de speaker en mics simulaties, wat met de output Line/Phones wel kan.

Ik heb wat geëxperimenteerd met de opties die ik nu heb. Middels de Tone Modify (Resonators) kun je ook wat spelen met opties die redelijk gelijk zijn aan de cab/mics dus dit kun je wat meer spelen met de "Combo return".
Middels de Line/phones kun je weer meer spelen met mics/cabinets.

Tweede puntje is: Gebruiken jullie eigelijk wel een amp in combinatie met de GT Pro, of sluiten jullie em aan direct op de PA? Zodat je ook goed gebruik kunt maken van de stereo-opties ? Dan zou het ook een optie zijn om de versterker weg te doen en dan alleen gebruik te maken van een PA.

Maar wat is jullie ervaring ?

crapton
27 februari 2011, 22:46
Ik heb de GT-8, niet de pro. Zijn in grote lijnen gelijk. Ik gebruik ook de 4CM over een H&K Statesman EL84 top + 212. Muziek: pop-rock.

Je praat eigenlijk over twee verschillende dingen: 4CM en gebruik maken van de sound van je bestaande amp, of modeling en evt direct via PA. Van het laatste ben ik niet onder de indruk bij GT-8 of Line6 tenzij clean. Crunch en distortion klinken tamelijk bagger - vind ik. Maar keep on tweaking misschien lukt het wel. Een combinatie van 4CM en modeling zie ik niet zo zitten - waarom dan de 4CM?

1. Uitgang setting
Heb laatst nog beetje geexperimenteerd, stack, combo of line. Vond uiteindelijk combo het beste klinken, met een kleine aanpassing laag-mid-hoog (+1 a 2 dB, mn hoog). Kwestie van smaak. De speaker en mic sims vind ik van weinig toegevoegde waarde, je hebt immers al een set-up dus waarom heb je dat nodig?

2. Modeling direct PA
Zie boven. Heb ik vroeger wel poging toe gedaan maar vond het niet geweldig. Ik ken echter ook iemand die het wel lukt om zo een goede sound te maken, dus ik sluit het niet uit. Bovendien bandsituatie en thuis is erg verschillend. Ik richt me op bandsituatie, daar vind ik een echte buizenamp prettiger, directer, duidelijker. Nogmaals zelf proberen en goed luisteren, het kan voor jou wel werken.

Henri H
27 februari 2011, 23:39
Beide opties kunnen prima, heb ook een GT-8 gehad, en ja, ook 4CM etc. gebruikt, maar ik zag door de bomen het bos niet meer, en ben uiteindelijk op losse pedalen overgestapt.
Echter, ook met losse pedalen blijf je tweaken/zoeken, dus hey, whatever makes you happy... :)

vincentvdakker
28 februari 2011, 09:14
Je praat eigenlijk over twee verschillende dingen: 4CM en gebruik maken van de sound van je bestaande amp, of modeling en evt direct via PA. Van het laatste ben ik niet onder de indruk bij GT-8 of Line6 tenzij clean. Crunch en distortion klinken tamelijk bagger - vind ik. Maar keep on tweaking misschien lukt het wel. Een combinatie van 4CM en modeling zie ik niet zo zitten - waarom dan de 4CM?

Inderdaad het is of/of. Maar volgens jou is door de amp dus prima.



1. Uitgang setting
Heb laatst nog beetje geexperimenteerd, stack, combo of line. Vond uiteindelijk combo het beste klinken, met een kleine aanpassing laag-mid-hoog (+1 a 2 dB, mn hoog). Kwestie van smaak. De speaker en mic sims vind ik van weinig toegevoegde waarde, je hebt immers al een set-up dus waarom heb je dat nodig?
Ik vind de combo return ook het meest "levendig" klinken, maar dan heb je dus geen speaker sims. Alleen de resonators.


2. Modeling direct PA
Zie boven. Heb ik vroeger wel poging toe gedaan maar vond het niet geweldig. Ik ken echter ook iemand die het wel lukt om zo een goede sound te maken, dus ik sluit het niet uit. Bovendien bandsituatie en thuis is erg verschillend. Ik richt me op bandsituatie, daar vind ik een echte buizenamp prettiger, directer, duidelijker. Nogmaals zelf proberen en goed luisteren, het kan voor jou wel werken.

Ik gebruik het ook voor de band. Op zich vind ik de amp ook wel fijn, maar als ik de sounds van de demo's (van Boss en NAMM) hoor, dan vraag ik me altijd af waardoor ze dat spelen. Vaak zijn dat toch FRFR-en of pa systemen.
Bedankt voor je antwoorden ! :ok:
Ik denk dat ik het dan toch gewoon via de 4CM manier met output setting: Combo Return blijf gebruiken.

crapton
28 februari 2011, 13:03
Ik kan jouw amp niet goed beoordelen, maar een Marshall TSL is toch een redelijke tot goede buizenbak? Ik ga ervan uit dat je zonder de GT8 er een goed geluid uit kan krijgen. Zo niet dan ben je al niet goed bezig want helpt een GT8 ook niet/maar voor een deel.

Een ex bandlid van mij heeft een JVM410H+412 samen met een GT8 met de 4CM en haalt daar heel goede sounds uit. Dus het kan prima! Heeft ie wel veel aan getweakt. Ik weet helaas niet welke output settings hij gebruikt maar ik verwacht stack out.

Ik gebruik geen resonators. Waarom zou je die gebruiken? Klinkt je combo zo niet goed? Je kan ook je output EQ een beetje aanpassen. Ik probeer eigenlijk altijd zo min mogelijk met EQ te werken en de gitaar en amp te laten klinken zoals ze zijn.

Hoe ze die demo opnames maken voor GT-8 en POD verbaast me soms. Maar let wel: opnames zijn anders als band situatie. Het kan thuis met hoofdtelefoon (FRFR) allemaal prima klinken en uitversterkt via je combo zwaar k*t. Ik vind COSM tamelijk waardeloos maar misschien dat er uiteindelijk wel iets goed van te bakken valt - over de hoofdtelefoon. Maar hoe krijg je dat ook goed via je combo is de volgende vraag...

Succes... the path to the holy grail of tone is endless... I know...

dml
1 maart 2011, 11:01
Heb op dit moment een GT-8 die ik stand alone gebruik, naar volle tevredenheid. In het verleden heb ik de GT-8 ook met de 4CM gebruikt met diverse versterkers. Ik gebruikte daarbij altijd de setting "Line out/ Phones" omdat het eindsignaal dan niet (extra) werd gekleurd door de bedenksels van Roland. Eerlijk gezegd zou ik pas gebruik maken van die andere settings als ik juist NIET van de 4CM gebruik zou maken.
Op dezelfde manier gebruikte ik ook m'n ex-GT-Pro. In eerste instantie met de 4CM via een Triple Recto maar toen ik merkte dat de FX-loop van de Mesa erg picky is, heb ik de GT-Pro er tussenuit gehaald en later ook stand alone gebruikt. Maar ook in het geval van de Mesa gebruikte ik de setting "Line out/ Phones".

cobbe007
1 maart 2011, 12:15
Ik heb toevallig ook de marshall tsl122 combo en werk met een GT-10.
Natuurlijk ook reeds de 4cm methode geprobeerd maar uiteindelijk toch gekozen voor rechtstreeks naar de PA.
Ik heb een hk-audio dart monitor die ik als gitaarspeaker gebruik om zo toch een beetje met feedback te kunnen spelen.
Grote voordeel voor mij is de eenvoudige setup waardoor opstellen en afbreken snel gaat, niet al te moeilijke patches want met 4cm zit je toch ook met de levels van je loop en zo, en toch een behoorlijk geluid. Met behulp van de monitor heb ik m'n klanken zo ingesteld dat ik de sound van mijn marshall benader, met goede resultaten.
Voor mij geen gedoe met die zware combo die op een bepaald volume moet staan om goed te klinken, risico van een kapotte buis e.d. Gewoon GT-10 rechtstreeks naar de PA in stereo.

vincentvdakker
1 maart 2011, 21:40
Bedankt voor de input.

Ik vind het zelf nogal lastig om te bepalen wat nu beter zou zijn.
Mocht ik de GT alleen als "pedalenbak" gebruiken dan zou ie wel prima passen met mijn TSL (idd voor mij een prima buizenbak), maar aangezien ik in een coverband speel ben ik toch op zoek naar wat meer flexibiliteit die de COSM amps geven.

Voordeel van de PA opties zijn:
* Eenvoud aansluiten
* Geluid thuis = geluid live (zeer belangrijk)
* Stereo sound
* Geen level issues met de amp
* Geen kapotte rug

Nadeel (voor mij) zou het "gevoel" van de buizenamp zijn.
Klinkt mss wat stom maar het blijft toch goed klinken.

Maar uit jullie reacties blijkt dat jullie zowel de TSL als de Mesa ervoor thuis laten. Dat vind ik wel een argument om te zeggen dat het misschien puur een gevoelskwestie is en dat het resultaat (geluid) daardoor niet slechter is. Sterker als jullie daarvoor kiezen zal het wel beter zijn.

Ik heb eens gevraagd aan de zanger of ik eens wat kan experimenteren met de PA optie (hij heeft een pa installatie met mengpaneel). Maar eens een middagje proberen.

Nog een laatste dingetje...is de GT10 beter dan zijn voorganger ?
Of zijn de COSM amps nog hetzelfde als in de 8/Pro ?

@Cobbe007: Zou je bereid zijn om wat van je patches te delen met mij ?
Ik zou dan eens tijdens de repetitie kunnen expirimenteren met de opties.
En mijn dank zou natuurlijk groot zijn ;)

@dml: Had je een specifieke reden om te kiezen voor de 8 ipv de pro ?
Volgens mij zijn ze toch identiek op een paar loop mogelijkheden na ?

Nogmaals bedankt voor de input.

Liquid_Metal
2 maart 2011, 09:25
Ik word altijd misselijk als de geluidsman "je hebt toch een direct out?" vraagt. Ik wil gewoon een microfoon voor m'n cabinet zodat mijn gitaargeluid in de zaal GOED is. Nu heb je daar met een GT Pro met cabinet simulatie een stuk minder last van, maar uit je verhaal maak ik op dat je toch gewoon je echte versterker wil gebruiken. Ik denk dat je na het proberen toch je versterker wilt gebruiken :).
Je kan in je GT wel een aantal backup patches maken die je zou kunnen gebruiken als je versterker faalt. Dan kun je overstappen naar de line out in geval van nood.

dml
2 maart 2011, 10:18
Bedankt voor de input.
Nog een laatste dingetje...is de GT10 beter dan zijn voorganger ?
Of zijn de COSM amps nog hetzelfde als in de 8/Pro ?

@dml: Had je een specifieke reden om te kiezen voor de 8 ipv de pro ?
Volgens mij zijn ze toch identiek op een paar loop mogelijkheden na ?

Nogmaals bedankt voor de input.

Nee, in mijn optiek is de GT-10 niet beter dan zijn voorganger. Zoals gewoonlijk doet Roland het vaak overkomen dat "nieuw" ook "beter" is maar in werkelijkheid wordt vaak van dezelfde processor en models gebruik gemaakt en worden er enerzijds functionaliteiten toegevoegd maar anderzijds ook weer weggelaten. In het geval van de GT-10 is bijvoorbeeld een Looper toegevoegd maar zijn er een behoorlijk aantal ampmodels weggelaten. Sommige models klinken anders dan in de GT-8 maar niet persé beter.

Toen de GT-8 uitkwam, heb ik 'm nagenoeg meteen gekocht, een tijdje gebruikt i.c.m. 4CM + Koch versterkers, daarna weer verkocht.
Vier jaar geleden m'n Mesa aangeschaft, toen ook meteen een GT-Pro, wederom i.c.m. 4CM. Toen ik erachter kwam dat de tonesuck gigantisch was, heb ik de Pro weer verkocht.
Vorig jaar weer een Pro gekocht die ik stand-alone gebruikte met een FC200, maar het kon volgens mij nog compacter en heb toen de Pro verkocht en er weer GT-8 voor terug gekocht. De kans is groot dat de GT-8 ook weer verkocht wordt daar ik zojuist een GR-55 heb gekocht.

cobbe007
2 maart 2011, 10:33
Ik kan de boss GT-pro niet vergelijken met de GT-10 maar wel kan ik mijn eigen ervaring geven.
Ik ben begonnen met m'n marshall met fx-rack en midi-switching, de hele bedoening dus. Om, zoals liquid metal zegt, een goed geluid te krijgen in de zaal dient je versterker goed gemiked te worden want het is niet gelijk welke micro en hoe je deze voor je versterker plaatst.
Omwille van al deze factoren en mijn voorgaande argumentatie dus destijds besloten om over te stappen op moddeling. M'n eerste toestel was hiervoor de podxt met een floorboard, maar dat vond ik steriel klinken. Weinig dynamiek. Deze ging dus snel de deur uit en werd vervangen door de GT-10. Dynamiek hiervan is een heel stuk beter, effecten zijn ook vrij goed.
Ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat de mooiste sound nog altijd uit m'n marshall met G-major (niettegenstaande de tonesuck) kwam, maar ik heb me neergelegd bij de sound die ik nu heb en denk dat 90% van het publiek het verschil niet hoort.
Waar ik wel een beetje problemen mee heb ik om een goede distortion/crunchsound te hebben, alhoewel ik al clips gehoord heb waarin het dus wel mogelijk is.

Je moet dus voor jou persoonlijk uitmaken wat het belangrijkste is: de beste sound met een uitgebreide setup waarin er al eens iets kan misgaan (eventueel met backup patches zoals liquid voorstelt ) of een kleine setup die je oorspronkelijk geluid goed kan benaderen en met een vrij goede feel, maar die snel opgezet is.

M'n patches wil ik uiteraard delen. Als ik hier feedback over krijg is dit ook mooi meegenomen want ik leer ook graag bij.
Een goede bron van informatie is het forum op bossgtcentral.

harrie-beton
2 maart 2011, 10:35
als jij zeer tevreden bent over het geluid uit amp plus speaker, is een modeler zoals ik de Boss gt ook beschouw niet de beste keuze. Zou dan eerder puur voor effecten gaan zoals een g major.

De gitaristen die ik zie spelen die wel aan modeling doen hebben zelden gewone amps maar monitoren en oortjes in.

dml
2 maart 2011, 10:51
Dat geldt voor mij net zo. Ik gebruik de GT-8 i.c.m. oortjes of actieve FRFR monitors. Met mijn huidige band gebruik ik de Mesa nauwelijks, alleen als de podiumgrootte dat toelaat en dan gebruik ik 'm i.c.m. een Boss VF-1 waar ik alleen wat delay en chorus uit haal, dan komt de GT-8 niet eens aan bod.
En soms is het ook een kwestie van luiheid.

Henri H
2 maart 2011, 12:22
... Toen ik erachter kwam dat de tonesuck gigantisch was, heb ik de Pro weer verkocht.....Ik was er eerst ook stellig van overtuigd dat de tonesuck, die ik ervaarde, van mijn toenmalige GT-8 kwam, maar uiteindelijk bleek het toch aan de FX-loop van de Marshall 2205 en m'n (ondertussen True Bypass gemodde) Crybaby te liggen.
De GT-8 had, nadat ik de FX-loop en Crybaby had aangepast, geen tonesuck meer, althans het is mij niet meer opgevallen.

dml
2 maart 2011, 12:41
Nee, klopt. De FX-loop van Mesa in het algemeen is erg picky. Met m'n Koch's had ik ook nooit last van toonzuig.

crapton
3 maart 2011, 13:11
Gisteren weer in band situatie gespeeld op mijn setup, H&K + GT8.

Daarbij helemaal geen last van tonesuck. Wel moet je de niveaus goed instellen, en goede kabels gebruiken. Ik gebruik de 4CM samen met zo'n 4 aderige multikabel van Thomann (8 € voor 6 m), echt reuze makkelijk met kleuren gecodeerd en plakkertjes op de GT8. Een kind kan de was doen...

Zover mij bekend is het juist bij line/phone out dat de speakersims meedoen. Bij gebruik van een gitaarversterker is dat nogal dubbelop, je hebt immers al een gitaarspeaker met zijn eigen sound - waarvan ik dan hoop dat ie je bevalt. Daarom kies ik voor combo out waarbij er louter een beetje eq zit verwerkt. Dat compenseer ik dan door handmatig aan te passen naar de ruimte en opstelling zodat het lekker klinkt.

Het is een tussen de oren kwestie maar ik voel me lekkerder met zo'n mooie buizenamp en speakers achter mij. Ik heb modeling uitgebreid geprobeerd maar vind/vond dynamiek en klank toch niet je van het...

dml
3 maart 2011, 18:07
Zover mij bekend is het juist bij line/phone out dat de speakersims meedoen. Bij gebruik van een gitaarversterker is dat nogal dubbelop, je hebt immers al een gitaarspeaker met zijn eigen sound - waarvan ik dan hoop dat ie je bevalt.....

Dat klopt, maar bij 4CM zette ik de speakersim altijd uit.

qwertyuiop
3 maart 2011, 22:04
als je een amp gebruikt, zijn de cab- en amp-sims van de gt zowieso overbodig. het maakt je uiteindelijke geluid er iig niet beter op... als je de amp- en cab-sims wel wilt gebruiken, kun je beter direct in de PA inprikken. daar is de boss gt serie dan ook voor gemaakt... (persoonlijk ben ik niet zo weg van het gebrek aan dynamiek van amp-modelling... ik hou ook meer van de dynamiek en de sound van een echte buizen-amp, vandaar dus...zie hieronder);

dat gezegd hebbende; ik gebruik een gt8 voor mijn blackstar ht5, gewoon van de gt8-uit naar de ht5-in. van de gt8 gebruik ik alleen de effecten (delay, chorus etc) en de overdrives/distortions. op die manier gebruik je de gt8 eigenlijk gewoon als een serie (in patches programmeerbare!) boss-pedalen. werkt prima, klinkt goed. maar je gebruikt dan niet alle mogelijkheden van de gt8... maar daar had ik m dan ook niet voor gekocht...

vincentvdakker
5 maart 2011, 10:13
Ik heb voor komende woensdag eens een avondje afgesproken met de zanger/ritme gitarist om eens wat te experimenteren. Ik kan dan zowel eens gewoon over mijn amp spelen met de GT en eens de GT rechtstreeks in de PA aansluiten.

Wat ik merk aan een ieders reactie is dat het werkelijk een kwestie is van smaak en van ingewikkeldheid van setup.

Zoals ik al eerder heb aangegeven ben ik wel erg tevreden over mijn amp, maar een vooraf ingestelde moddeleer is gewoon erg handig.Waar ik veel "last" van heb is dat ik niet zo goed soundjes/patches kan maken. Ik kan dat op zich wel, maar op een hoger volume (tijdens een repetitie) klinkt dat dan weer niet. Ik heb het idee dat bij ik bij direecte aansluiting op de PA dit minder heb, maar dat weet ik dus nu nog niet.

Ik ga het woensdag eens uitproberen. Ik zal mijn bevindingen met jullie delen.

qwertyuiop
5 maart 2011, 15:53
dat je geluiden op hoog volume minder goed klinken dan toen je ze op laag volume in elkaar zette, is een bekend verschijnsel. daar hebben veel mensen (of eigenlijk gitaristen..) last van. het is dan ook handiger om je geluiden op volume te maken in de oefenruimte. ik zelf maak ze thuis op laag volume, probeer ze uit tijdens de soundcheck, en pas dan nog ff aan wat ik nodig vindt.
als je vaker geluiden gemaakt hebt met het apparaat in kwestie (in dit geval de boss gt), zul je merken dat het je steeds beter lukt om thuis geluiden te maken die op hoger volume ook goed klinken. kwestie van veel doen/oefenen.

vincentvdakker
6 maart 2011, 00:12
Nu heb ik het AXE FX topic weer eens gelezen.....

Wat zou beter zijn....de Axe FX.....of de TSL122 icm met GT pro, of de GT PRO via de PA, of de Axe via de PA ?
Qua waarde is het ongeveer gelijk...dus als ik alles zou verkopen, incl mijn OD808, kom ik aardig in de richting van de nieuwwaarde van de Axe (de opleg is dan wel betaalbaar).

Veel te veel opties deze dagen ...
Ik begin te denken dat ik er nooit uit ga komen.... :dontgeti: :(
Ligt dat aan mij of herkennen jullie dat ?

Henri H
6 maart 2011, 00:26
Ik heb de AxeFX getest, en vind het een heel leuk apparaat. De sounds die je eruit kunt halen zijn wel erg goed, maar het kan voor mij niet tippen aan een blazende buizenbak. Dat laatste klinkt veel directer, en heeft meer karakter.
Ik zie het meer als een apparaat voor de profi muzikant die geen zin heeft om te sjouwen. Eigenlijk ideaal voor een gitarist, want gitaristen zijn lui toch?
De GT-Pro kan denk ik op zijn beurt weer niet tippen aan een AxeFX, zowel qua effecten alsook amp-models niet.

dml
6 maart 2011, 06:56
Axe FX vs. GT-Pro = appels vs. peren: allebei fruit maar smaken en voelen totaal anders. Hetzelfde geldt voor amp vs. Axe / GT.
Heb gisteren weer eens met mijn amp optreden, helemaal zonder effecten, het enige trapdoosje wat tussen gitaar en amp zat was de DT-10. En dat was toch wel erg fijn :blast:

crapton
6 maart 2011, 08:27
Waar ik veel "last" van heb is dat ik niet zo goed soundjes/patches kan maken. Ik kan dat op zich wel, maar op een hoger volume (tijdens een repetitie) klinkt dat dan weer niet. Ik heb het idee dat bij ik bij direecte aansluiting op de PA dit minder heb, maar dat weet ik dus nu nog niet.

Leuke discussie. Zoals al gezegd hier: patches kan je thuis maken op laag volume maar moet je op band volume definitief afstellen. Heeft o.a. te maken met je gehoor. Ik heb dat nu een aantal keren gedaan in garage en repetitiehok (alleen) en dat werkt perfect.

Uitgaande van de 4CM moet je eerst de kale amp instellen (dwz alleen de loop), daarna pas effecten. Dan effecten toevoegen. Dat is niet moeilijker dan wanneer je losse effectpedaaltjes hebt, gaat precies hetzelfde alleen kan je bij de GT8 de settings opslaan.


Over keuze modeling - echte buizen: kwestie van smaak en gemak, maar ook sterk afhangend van het soort muziek. Heeft de muziek niet teveel nuance nodig neem dan rustig een modeler. Maar speel je veel hard-zacht, open ruimtes in de muziek waar de tonen duidelijk te horen zijn neem dan een echte buizen versterker. En let wel: het tweaken van een modeler is ein-de-loos. Daar ben je nooit klaar mee... zal ik dit nog even proberen, of dat enz enz, specifiek de amp models.

vincentvdakker
7 maart 2011, 11:16
Ik heb de afgelopen dagen nog wat geexperimenteerd met de opties en ik kom eigenlijk tot een conclusie dat ik de pre-amp van de Marshall TSL niet gebruik. Ik gebruik eigenlijk alleen de eindtrap.

Om een goede overweging te maken heb ik de TSL nog eens stand alone aangesloten met een Tube screamer ervoor en dat klinkt echt heel goed.....maar het is voor mij denk ik toch niet geheel de setup die ik wil hebben.

Enerzijds omdat ik thuis er toch niet fatsoenlijk mee kan spelen (ik woon op een appartement) en anderzijds omdat ik denk dat ik meer op zoek ben naar eenvoud. Ik heb te veel apparaten die elkaar qua geluid heel veel beinvloeden. Ik blijf inderdaad het buizengeluid super vinden, maar ik denk niet dat het voor mij iets " te " is.

Ik denk dat ik de TSL in eerste instantie te koop ga zetten en ik dan ga heroverwegen wat ik ga doen. Of een losse eindtrap in mijn rack zetten of voor een FRFR oplossing gaan.

Ik vind het lastig om de opties af te wegen. Zeker als je het zelf niet gehoord hebt. Het liefst zou ik alles eens op een rijtje zien en dan afwegen, maar is meestal niet mogelijk.
Maar ja, van de andere kant: Ik koop de spullen meestal 2e hands en verkoop ze dan ook vaak weer voor eenzelfde soort prijs, dus experimenteren kan altijd ;) Maar hij staat dus te koop

dml
8 maart 2011, 13:08
Als je FRFR overweegt, neem dan ook de Behringer B210D in overweging. Ik heb sinds kort een setje van deze actieve monitors. Ze zijn compact, kosten geen drol, erg draagbaar en produceren een flinke puist herrie, als het moet. En ook nog met erg veel laag. Ik gebruik ze i.c.m. m'n GT-8 (te koop) en m'n GR-55.

vincentvdakker
10 maart 2011, 13:21
Gisteren eens een goed vergelijk gedaan tussen de 2 opties.
Ik heb gespeeld via de GT pro op zowel de Marshall en als de PA.
Via de Marshall met de setting: combo return (4 kabel methode) en via de PA met de setting: Line/phone (dus gebruikmakend van de speaker emulaties).

Mijn bevindingen:
* Via de PA kun je goed gebruik maken van de (stereo) effecten (waarmee je moet opletten dat het niet te zeer gaat overheersen)
* Via de PA heb je een geluid wat vergelijkbaar is met als je bv een cd opzet
* Je bereikt idd alle frequenties

* Via de Marshall heb je veel meer een gitaargeluid...lees, een geluid met "ballen"
* Je bereik alleen de gitaarfrequenties... (want daar is de versterker ook voor)
* Je zit ook de zang, die ook via de PA gaat, niet in de weg
* Met de ingebouwde pre-amp van de marshall haalde ik betere resultaten dan met de moddelling amps van de GT.

Persoonlijk viel me het spelen via de PA erg tegen. Het klonk, in mijn oren, niet levendig. Kan zijn dat dat aan mijn instellingen lag, maar ik was niet overtuigd. Ik heb om en om gewisseld en ik vond het geluid van de Marshall toch beter klinken. Echter vond ik de Amp-moddels in de GT Pro, weer niet zo (geweldig) goed klinken via de Marshall. Via de PA had ik het gevoel dat mijn geluid als het ware wegviel in het geheel. Het was een beetje een steriel geluid, niet te vergelijken met het geluid uit de Marshall.

Mijn conclusie is dat ik de Marshall ga houden (hij staat dus niet meer te koop) en dat ik de GT Pro als "effectenbak" ga gebruiken. Puur voor de distortions en de modulatie effecten en dat ik geen/tot weinig gebruik ga maken van de modelling amps.

Op zich een redelijk tegenovergestelde conclusie dan mijn post hiervoor, maar de band situatie is dermate anders dan de thuis situatie. Voor de thuis situatie is de modelling wel weer goed, maar voor de live situatie is het weer een stuk minder (voor mij). Aangezien het toch gaat om de live situatie moet ik mij daarna richten, ook thuis.

Bedankt voor de tips. Ik ben blij dat ik alles eens geprobeerd heb. :)

Om af te sluiten: Voor mij is de "goede" manier om de GT Pro te gebruiken om hem (via de 4cm) te gebruiken als effectenbak !

Henri H
10 maart 2011, 14:33
....Om af te sluiten: Voor mij is de "goede" manier om de GT Pro te gebruiken om hem (via de 4cm) te gebruiken als effectenbak !Ik denk dat je een verstandige keus hebt gemaakt, 4CM i.c.m. buizenbak is meest ideale setup, 1001 opties, plus dat je de GT-Pro ook als backup kunt gebruiken.

Goeie "review". :ok:

Liquid_Metal
10 maart 2011, 14:41
De drie punten die je bij gebruik van de PA hebt staan deden mij niet vermoeden dat je toch naar de andere optie gaat.
Maar als 'ie inderdaad wegvalt is het een goede keuze om voor een geluid met ballen te gaan.
Ik hoop dat je het nooit nodig zult hebben, maar het is erg handig om een backup mee te nemen. Zelf heb ik dat nog niet.

vincentvdakker
10 maart 2011, 17:01
De drie punten die je bij gebruik van de PA hebt staan deden mij niet vermoeden dat je toch naar de andere optie gaat.


Klopt, ik heb daar ook bewust de positieve aspecten opgenoemd. Maar het gemis aan de echte buizensound en de mix van het geheel waren voor mij doorslaggevend.

vincentvdakker
11 maart 2011, 11:12
Goeie "review". :ok:

Was oorspronkelijk niet zo bedoeld, maar je zou het zo kunnen noemen.
Mss helpt dit ook andere forummers...