PDA

View Full Version : Advies gezocht - akoestische versterker



Cue Zephyr
27 februari 2011, 00:00
Howdy mensen,

Ik wil al een tijdlang een akoestische versterker aanschaffen, maar na een repetitie met band kwam ik er eens achter hoe hard ik het ding eigenlijk nodig heb (ik kan mezelf toch nooit horen droor vloermonitoren...).
De hoofdredenen zijn dat ik per sé een beetje mijn eigen versterkte gitaargeluid in de hand wil hebben, en ook mijn eigen monitor heb mocht dat nodig zijn.
De contenders zijna als volgt (doe er voor de gein nog een paar bij):
Fender Acousasonic 30 DSP
Fishman LoudBox Mini
Laney LA65D
Marshall AS50D
Ultrasound AG-50DS4

Mijn favorieten? De Fender Acoustasonic 30 DSP en de Fishman LoudBox Mini (die heb ik ook geprobeerd bij de Feedback).
Waarom ik twijfel?
De Fishman is 1) 60W, 2) lichter (9 kg) en kleiner (6.5" woofer)
De Fender heeft 1) Phantom power 2) DI volumeknop, 3) Ingebouwde achterover-leun funtie om 'm als monitor te gebruiken, 4) Ground lift, 5) Anti-feedback notch filter.

Verder heb ik alleen nog de LA65D van Laney (en ook de A1 trouwens) geprobeerd die ik redelijk irritant in het gehoor vond liggen (vrij hyped, ik heb liever iets neutraals).

Wat ik ermee wil?
Akoestische gitaar versterken (Taylor 110ce), en waarschijnlijk later ook mijn mandoline (Kentucky KM-550), wil daar een K&K Mandolin Twin Fusion in (laten?) zetten. Verder komt er misschien nog een SM58 bij voor zang.

Zouden jullie me nog een beetje verder kunnen helpen met het maken van de juiste keuze?

CZ

Muzieknono
27 februari 2011, 07:20
Heb deze week toevallig iemand horen spelen over een VOX en man, wat een lekker geluid was dat.
Mvgr. Dirk Jan :B

Triggy
27 februari 2011, 10:37
Ik heb zelf de Laney LA65c. Goed gebouwde versterker met alles erop wat je voor acoustisch nodig hebt (oa. phase, anti-feedback en chorus)
Zowel mijn Godin Acousticasters, Guild F65ce :mmmm:, als mijn werkpaardje
Simon en Patrick CW Spruce, klinken er wat mij betreft zeer clean en open op.
Ik ken niet de andere (type) versterkers die je noemt dus ga vooral voor wat je zelf het lekkerste vind klinken.

Bladerunner
27 februari 2011, 11:09
Ik weet niet wat je budget is maar ik heb een tijd geleden de AER Alpha gehad. Een schitterende versterker; klein maar genoeg vermogen (ik dacht 40 watt) om jezelf goed te horen en kan via DI-out naar een mengpaneel. Twee kanalen en reverb.
Maar ja, deze kost wel 695 euro. Ik kan me voorstellen dat je dat veel vindt. In ongeveer dezelfde prijsklasse heb je ook de Schertler David die ook niet verkeerd is. Dus als je budget het toelaat dan zou ik deze twee zeker gaan testen!

Succes

Flipkoos
27 februari 2011, 12:03
Ik heb er twee (nergens voor nodig maar ja...)
Een Ashdown Acoustic Radiator I, erg clean en mooi geluid en zeer makkelijk mee te nemen want weegt geen zak.

En een Marshall AS100D. Veel headroom, mooie warme sound, iets 'gekleurder' dan de Ashdown en meer mogelijkheden qua reverbs etc. Nadeel: het kreng is zo zwaar...

michaelsteen
27 februari 2011, 15:03
Ik heb zelf een hele tijd een aer compact 60 gehad. Geweldige versterker. Ik zou in ieder geval ook de versterkers in een hogere prijsklasse testen om zo voor jezelf te bepalen of het niet handig is wat door te sparen.

BobvanKempen
27 februari 2011, 16:19
Ik heb zelf naar volle tevredenheid een Ibanez Troubadoer. Ik vond de Acoustasonics helemaal niets maar goed ... dat is waarschijnlijk persoonlijk. Maar als je de kans krijgt probeer hem toch maar eens uit, is een lekkere versterker.

mastermind
27 februari 2011, 19:35
Probeer eens de ZT Amp Lunchbox Acoustic. 200 watter voor gitaar en microfoon aansluiting. Klein versterker met fantastische sound!

http://www.ztamplifiers.com/products/lunchbox_acoustic.html

Ideaal voor kleine optredens!

Cue Zephyr
27 februari 2011, 21:32
Even vooraf, de Roland AC60 is bij het lijsjte gekomen en ik ga van de week even bellen met Feedback of ze 'm hebben staan zodat ik die ook even kan testen.

Na even goed naar de features gekeken te hebben kan ik met zekerheid zeggen dat de Fender en de Roland op het moment bovenaan mijn lijstje staan.

Muzieknono,
Als ik even zo op video's moet afgaan komt daar inderdaad een lekker geluid uit. Ik kan 'm alleen niet vinden om te proberen hier in de buurt.

Triggy,
Ik heb zowel de LA35C als de LA65D geprobeerd. De 65D had inderdaad zoals je zegt werkelijk alle features die je nodig hebt voor akoestische versterking. Het enige wat mij dan ook echt niet beviel was het ietwat scherpe en voor mijn gevoel veel te gekleurde geluid. Ik moest dan ook veel teveel aan de EQ sjorren om een voor mij acceptabel geluid te krijgen.

Bladerunner,
Mijn budget hangt tussen de 300 en 400 euro, de AC60 is dan ook het ábsolute maximum.
Ik heb een bijna-budgetgitaar met enkel een piezo-pickup, dus lijkt het me een beetje onnodig om een Schertler te gaan halen (don't get me wrong, ik vind het ook een topversterker). Kijk, mocht ik later overstappen op het K&K Trinity met een betere en specifiekere gitaar zou ik inderdaad even wachten en een Unico II halen.

Flipkoos,
Ik ben helaas nog nooit een Ashdown tegengekomen, dus dat gaat een probleem worden.
Aan de specs te zien is de AS100D inderdad erg zwaar (21kg). Dat vind ik ook nét iets teveel.

michaelsteen,
De enige duurdere kasten die ik heb geprobeerd waren de Schertler David en Unico, en de Fishman LoudBox 100. Ook heb ik wat van AER geprobeerd (type vergeten), maar wisselde al vrij snel naar de Fishman die me wat beter in het gehoor lag (i.c.m.. het Taylor ES, neutraler geluid). Iets van die drie merken (Fishman, AER en Schertler) en evt ook SWR zijn me nét iets teveel van een stretch qua budget. Bovendien vind ik het ook wat absurd aangezien ik geen gitaar heb met een pick-up die het echt nodig heeft om er zo'n dure versterker aan te hangen.

BobvanKempen,
Ziet er zeer aantrekkelijk uit, ik kan er alleen geen vinden bij Thomann/Musicstore of bij Feedback.

mastermind,
Ik heb even de clips op Thomann geluisterd, en ik moet zeggen dat het lijkt alsof het met hetzelfde probleem zal aankomen als de Laney. Ik verwacht ook niet dat ze deze hebben bij de Feedback.



Bedankt voor de reacties!

BobvanKempen
27 februari 2011, 22:32
Bij de musicstore staat deze versterker als de Ibanez T35 en is er gewoon nog te koop. Overigens ligt de versterker ruim onder je budget. Ik heb toen veel versterkers uitgeprobeerd en vond vooral de T35 er boven uit steken kwa prijs kwaliteit verhouding. Als 35 watter genoeg voor oefenen met een band, meer geluid nodig loop ik hem door naar een PA en er kan nog een microfoon op en dat voor rond de 200 euri's. Daarbij zijn de rest van die bakken allemaal erg zwaar en is de T35 goed te tillen.

Cue Zephyr
27 februari 2011, 23:10
Oh ja, mijn fout. Inderdaad als ik T35 intik krijg ik 'm ook bij Thomann te zien. Prijs ligt inderdaad ver onder mijn budget en het gewicht ziet er zeer goed uit. Ik wil ook niks dat zwaarder of groter is dan de Fender (15kg en 8" speaker)

mastermind
28 februari 2011, 10:22
Heb die samples van de site van Thomann ook eens beluistert want kon me niet echt voorstellen wat je bedoelde.:???:

Maar die samples klinken anders dan ik het had gehoord. Ligt eraan wat voor gitaar is aangesloten, hoe de EQ ingesteld is op de versterker en evt gitaar e.d.

Ik zou zeggen, neem je gitaar mee en zoek een winkel of plaats op waar die al die versterkers aanwezig zijn en test ze uit ;).

Cue Zephyr
28 februari 2011, 15:36
Dat is het probleem, er is geen enkele winkel in de buurt die ze allemaal heeft. En die ene waarin ik nog het meeste geïnteresseerd ben kan ik niet eens in NL vinden (Ultrasound AG50DS4).
Eerst maar eens kijken of ze die Roland hebben staan bij de Feedback - en of het wat is.

Cue Zephyr
28 februari 2011, 21:56
Nevermind, ik zie de T35 nu ineens wel staan. Morgen even bellen wat ze wel en niet hebben.

freddy
1 maart 2011, 11:19
De 2 beste waar ik ooit op heb gespeeld zijn AER en Schertler,het nadeel is het prijskaartje dat er aanhangt.Ik zie nu dat Schertler het vermogen bij de David van 60 watt naar 100 watt gebracht heeft met als gevolg een prijsverhoging.Voor mijn Taylor was Schertler absoluut de beste en als je nog een oud model David kan vinden die 60 watt is meer dan voldoende en aanzienlijk goedkoper dan het nieuwe model.Je zou het eens kunnen testen wellicht loont het de moeite om wat door te sparen en zoveel duurder dan bv Roland is het niet.Tweedehands is ook een optie alleen zie je niet vaak dat een dergelijke kwaliteitsversterker aangeboden word.Ik heb bij Kees Dee op een Schertler Unico gespeeld en dat was om kippevel te krijgen zo mooi,dus.

Cue Zephyr
1 maart 2011, 14:12
Ik heb gebeld, de David staat er nog maar ik weet dat dit de nieuwe is. Ze hebben wel nog een oude Unico gehad maar die was me nog steeds te duur.
Verder hebben ze de Fender, de Fishman en de Roland. De Marshall is onderweg (besteld) en de Ibanez hebben ze helaas niet.
Ik ga morgen proberen!

De nieuwe David vind ik tóch veel te duur om voor verder te sparen, en ik kan zo snel geen oude voorraad David vinden. Het is een prima versterker hoewel ik het nét iets teveel vind voor het materiaal dat ik heb (mijn gitaar was goedkoper dan de nieuwe David nu is).

freddy
1 maart 2011, 19:25
Kijk eens op de site van Muziekhuis Souman,ze hebben een groot aanbod en er staat nog een oude David.Ze vragen daar wel 872 Euro voor en dat is veel te veel, moet je gemakkelijk kunnen af pingelen zeker nu er een nieuw model is.Er staan nog andere leuke versterkers in de zaak,het is natuurlijk wel in Wezep en dat is helaas niet in je buurt maar wie iets mooi wil moet lijden.

Cue Zephyr
1 maart 2011, 20:49
Ik wist niet dat dat zo makkelijk ging, ik ga eens mailen. Bedankt!

Cue Zephyr
2 maart 2011, 12:43
Prijzen bij Souman zijn aangepast nu, maar ik ga dat nog steeds niet halen helaas.

Cue Zephyr
2 maart 2011, 18:05
Roland AC60 gekocht.

Perfectly portable! En veel betere functionaliteit t.o.v. de LoudBox Mini of de Acoustasonic 30 (niet de DSP, want di ehadden ze niet). De AC90 vond ik te weinig verschil voor zo'n groot prijsverschil en de SFX II vond ik maar tegenvallen.

freddy
2 maart 2011, 18:46
Dat is ook een mooie versterker,ik wens je veel speelgenot met je nieuwe aanwinst.

Cue Zephyr
2 maart 2011, 20:05
freddy,

Heel erg bedankt! Dat moet wel lukken! Deze jongen gaat morgen al op de proef gesteld worden met bandrepetitie. :D

Eko
4 maart 2011, 19:28
De Roland is zekr niet slecht voor het geld. Niet vergelijken met AER of Schertler , dat is niet eerlijk. Het geluid van de Roland en de mogelijkheden zijn goed. Succes!!