PDA

View Full Version : Beginner



walnood
26 februari 2011, 23:10
Hee beste mensen!

Jullie hebben heel veel verstand van basgitaren, dus ik kom jullie om raad vragen! Ik wil namelijk ook een basgitaar leren spelen. Daarvoor heb ik, heel verrassend, natuurlijk wel een gitaar nodig! Ik heb een laag budget (100-150 euro).

Daarnaast wil ik graag weten of ik een basgitaar kan aansluiten op mijn versterker, via een tulp-jack. En waar ik het het beste kan leren, gewoon online of toch lessen...

Heel veel vragen, en ik hoop van harte dat jullie me kunnen helpen!

Alvast bedankt people :cooler:,
Falko

EDIT: Owja, misschien wel handig om te vermelden. Ik wil na heel veel oefenen muziek in het genre White Lies/Muse spelen ;).

Bjorb
26 februari 2011, 23:18
Hee beste mensen!

Jullie hebben heel veel verstand van basgitaren, dus ik kom jullie om raad vragen! Ik wil namelijk ook een basgitaar leren spelen. Daarvoor heb ik, heel verrassend, natuurlijk wel een gitaar nodig! Ik heb een laag budget (100-150 euro).

Daarnaast wil ik graag weten of ik een basgitaar kan aansluiten op mijn versterker, via een tulp-jack. En waar ik het het beste kan leren, gewoon online of toch lessen...

Heel veel vragen, en ik hoop van harte dat jullie me kunnen helpen!

Alvast bedankt people :cooler:,
Falko

EDIT: Owja, misschien wel handig om te vermelden. Ik wil na heel veel oefenen muziek in het genre White Lies/Muse spelen ;).

Qua oefenen, ik heb het mezelf geleerd.;)
Met je budget kom je zo`n beetje in aanmerking voor een Squier. Prima merk geloof ik.

walnood
26 februari 2011, 23:19
Oke, dan is de enige vraag of je het ook kan ;P

Bjorb
26 februari 2011, 23:20
Oke, dan is de enige vraag of je het ook kan ;P

Ligt er aan of je het zelf graag wilt.
Hoe oud ben je ongeveer?

walnood
26 februari 2011, 23:23
Ik ben 17 en ik ben heel erg veel bezig met muziek! Ik zit er al een paar maanden over te denken om gitaar te gaan spelen, maar nu wil ik er echt serieus aan beginnen zeg maar!

Bjorb
26 februari 2011, 23:27
Super! ik weet trouwens niet wat je bedoelt met die tulp jack. Koop gewoon een versterker. Speel je al gitaar? Dan is bas leren een stuk makkelijker!

walnood
26 februari 2011, 23:29
Ik speel nog helemaal geen instrument :P. Tulp/jack is zeg maar een snoertje waarmee je een gitaarsnoer aan zou kunnen sluiten op een versterker van een hi-fi-set ;).

kamiel
27 februari 2011, 13:34
Speel je al gitaar? Dan is bas meestal een eitje!

Op wat slaat dit? :)

Bjorb
27 februari 2011, 14:05
Op wat slaat dit? :)

Oh gewoon:)

kamiel
27 februari 2011, 14:36
nee echt, ik ga hier niet beweren dat gitaar spelen zoveel makkelijker is dan bassgitaar, maar komaan, jij bestempeld het alsof iedereen die een beetje gitaar kan spelen meteen een geniaal goede bassist zou kunnen worden?

walnood
27 februari 2011, 14:48
Het zou toch wel schelen als je al ervaring hebt met gitaar, of niet? ;)

Enneh, Kamiel. Kan jij wat meer info geven over mijn vragen?

kamiel
27 februari 2011, 15:03
uiteraard helpt wat ervaring altijd,.. :)

Wat ik een enorm goede beginnersbass vind, is de cort action, heb ik zelf op leren bassen en vind ze nu nog steeds geweldig! Verder zou ik zowizo al eens bij cort kijken want naar ik hoor zijn die instrumenten altijd wel in orde voor die zeer lage prijs. Verder mss idd squier al ben ik daar geen fan van...

En ik vermoed dat als je je bass op die manier in een 'gewone' versterker plugt je er wel geluid uit zal krijgen, en dat het ook niet meteen kwaad kan, maar het is iig niet ideaal en ik zou eerder een echte bassversterker kopen!

grts,

edit: Ik denk wel dat de goedkoopsten van cort al in de 200 liggen, al weet ik dat niet heel zeker...

Bjorb
27 februari 2011, 15:33
nee echt, ik ga hier niet beweren dat gitaar spelen zoveel makkelijker is dan bassgitaar, maar komaan, jij bestempeld het alsof iedereen die een beetje gitaar kan spelen meteen een geniaal goede bassist zou kunnen worden?

Oh sorry, dat kwam er een beetje verkeerd uit.:dontgeti:

Als je al gitaar speelt is bas leren een stuk makkelijker.

Zo beter?:)

walnood
27 februari 2011, 15:36
@Kamiel sluit dat ook goed aan op het genre van Muse/White Lies?

kamiel
27 februari 2011, 16:39
Oh sorry, dat kwam er een beetje verkeerd uit.:dontgeti:

Als je al gitaar speelt is bas leren een stuk makkelijker.

Zo beter?:)
Perfect, :) Sorry voor mijn reactie, ik kan er nu eenmaal niet goed tegen dat bass als 'simpel' word bekeken,:)


@Kamiel sluit dat ook goed aan op het genre van Muse/White Lies?

En ja, ik denk van wel, het grootste verschil is humbuckers/single coils, en ik denk dat je in jou geval eerder naar single coilpickups zal moeten kijken..

Joreeen
27 februari 2011, 18:52
Wou zelf ook met bas beginnen, maar blijf nog effe bij men gitaar! :cooler:
Als je later een betere bas wilt kopen, zou ik ook eens naar Jack & Danny gaan kijken;

In jouw genre passen deze wel;

http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Basses/Electric-basses/Jack-Danny-PB-WH-White/art-BAS0004191-000

http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Jack-Danny-YC-PBJ-3-Tone-Sunburst-/art-BAS0000999-000?recId=59d0de71-bf05-462f-a0e0-0360649c27c3&campaign=EPOQ ( deze heeft nog een Jazz element bij! )

Of kortom een Precision Bass: dat is IMO wat je nodig hebt!

En je bent best met een kleine bas amp...

Succes! :hippie:

kamiel
27 februari 2011, 23:14
Wou zelf ook met bas beginnen, maar blijf nog effe bij men gitaar! :cooler:
Als je later een betere bas wilt kopen, zou ik ook eens naar Jack & Danny gaan kijken;

In jouw genre passen deze wel;

http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Basses/Electric-basses/Jack-Danny-PB-WH-White/art-BAS0004191-000

http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Jack-Danny-YC-PBJ-3-Tone-Sunburst-/art-BAS0000999-000?recId=59d0de71-bf05-462f-a0e0-0360649c27c3&campaign=EPOQ ( deze heeft nog een Jazz element bij! )

Of kortom een Precision Bass: dat is IMO wat je nodig hebt!

En je bent best met een kleine bas amp...

Succes! :hippie:

zag ik nu juist jack and danny en 'betere bass' in dezelfde zin?xD

Duhsjaak
28 februari 2011, 07:02
Goeiemorgen!
Als je een budget hebt van € 100,00 moet je geen wonderen verwachten van een instrument. Ik meen dat je dat gewoon begrijpt.
Er worden een aantal suggesties gedaan voor instrumenten (voor wat dat waard is, zeggen ze dan).

Ik denk dat je met je honderd piekkies naar een muziek winkel zou moeten om te zien of er voor dat geld iets is, wat je wel aanstaat. Gewoon een paar bassen proberen. Heel groot zal de keus niet zijn.

Je vraag of je je bas op je torentje (vermoed ik) kunt aansluiten wordt omzeild. Gillen dat je een versterker moet kopen klinkt misschien aardig, maar dan heb je geen geld meer voor een bas, dus dat schiet niet op.

Ik zou de bas met 2 tulpjes op de aux ingang aansluiten (want dan heb je uit beide kanalen geluid), maar niet over je speakers, want die help je helemaal zekers naar hun malle moer. Die zijn niet gemaakt om over te bassen. 10 tegen 1 zit er een koptelefoon aansluiting op.

Organiseer een koptelefoon bijvoorbeeld via de boemerang winkel (of hoe heet zo'n winkel waar ze spul verkopen dat te goed is voor de vuilisbelt) want die is daar bij bescheiden volumes beter tegen bestand.
Hou je ook een betere band met je buren, door zo'n koptelefoon.

En dan gewoon lekker een beetje pielen en goed luisteren wat je mooi vind klinken.

Succes.
Gus

Joreeen
1 maart 2011, 17:09
zag ik nu juist jack and danny en 'betere bass' in dezelfde zin?xD

Mits goede afstelbeurt en veranderen van pickups kan het wel een goede bas worden! Maar je weet wat ik bedoel hé, Als je later een betere bas wil kopen zou ik NU gaan kijken naar een J&D OM LATER OVER TE STAPPEN! :cooler:

kamiel
1 maart 2011, 17:39
Mits goede afstelbeurt en veranderen van pickups kan het wel een goede bas worden! Maar je weet wat ik bedoel hé, Als je later een betere bas wil kopen zou ik NU gaan kijken naar een J&D OM LATER OVER TE STAPPEN! :cooler:

aaaah, okee, dat had ik verkeerd begrepen, ik dacht datje die j&d als goeie bass voorstelde, en daar moet ik je gelijk in geven, afstelling in pick-ups doet heel veel, maar alsje er fatsoenlijke pickups in wil steken ben je weer al minstens een 50 euro kwijt, dus dan telt het ook al weer op...

Bjorb
1 maart 2011, 20:01
aaaah, okee, dat had ik verkeerd begrepen, ik dacht datje die j&d als goeie bass voorstelde, en daar moet ik je gelijk in geven, afstelling in pick-ups doet heel veel, maar alsje er fatsoenlijke pickups in wil steken ben je weer al minstens een 50 euro kwijt, dus dan telt het ook al weer op...

Maar dan heb je nog steeds een hele goedkope bas!

Joreeen
1 maart 2011, 20:53
Idd; dit durf ik zelf te wedden;

http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/-/art-BAS0004191-000
Deze bas

http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Basses/Bass-guitar-parts/Fender-Vintage-P-Bass-Pickup-/art-GIT0001355-000
Met deze Fender pickups

TOTAAL: 186 euro

http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Basses/Electric-basses/Fender-Squier-Vint.-Mod.-P-Bass-RW-Olympic-White/art-BAS0002433-001
En deze kost 289...

Meer dan 100 euro verschil voor een bas die IMO even goed is, J&D en Squier goed afgestelt, gaan ze ongeveer hetzelfde klinken... Alleen betaal je bij de Squier 100 euro extra, enkel voor de namen Fender & Squier die ergens wel op de gitaar aanwezig zijn. Iedereen heeft bang van J&D, maar eigenlijk zijn ze (mits veranderen van pickups en deftige afstelbeurt!) heerlijke gitaartjes, voor weinig geld. Zeker als je maar een huis-tuin-keuken (bas)gitarist bent, zijn deze een goede optie!

Ik hoop dat we je wat kunnen helpen hebben! :hippie:

walnood
2 maart 2011, 00:48
Dus volgens jullie is dit wel een mooi setje? Mits er een nieuwe pickup op komt.
http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/_SET_-Jack-Danny-PB-White-Combo-Bag-Gurt-Tuner-Kabel/art-BAS114

Ik had zelf deze gevonden (vanwege de prijs vooral :P), wat zou hieraan veranderd moeten worden om lekker mee te kunnen spelen?
http://www.redcoon.nl/index.php/cmd/shop/a/ProductDetail/pid/B194951/cid/47006/Dimavery_BGS_10_Elektr_Bass_Set_zwart/

TimS
2 maart 2011, 00:54
Ik heb de rest van de thread niet gelezen, maar ik denk dat de pickups vervangen niet nodig is als je met zo'n versterkertje speelt, daar merk je waarschijnlijk weinig van.

Joreeen
2 maart 2011, 16:29
Versterker is niet echt top, maar, voor 179 euro, kan je niet echt veel mee misdoen, creeër je eigen sound en zoek wat je fijn vind!

Succes! :hippie:

mastermind
3 maart 2011, 13:34
Aria basjes zijn erg goed voor het geld. Oudere generatie kent de Aria gitaren ook wel.

STB-JB zit op 189 euro zo'n beetje, maar basis van het instrument is gewoon erg goed. Elzen body, essen hals en palissander toets en speelt prima. Een van de betere basjes voor beginners in omloop.