PDA

View Full Version : hakken in je gitaar ?



skabouter
16 mei 2003, 23:15
ik ga waarschijnlijk een sustainiac laten installeren in mijn ibanez S2120

maar de regel-unit van dat systeem is te groot voor mijn electronica hokkie, er zal een nieuw hokkie bij moeten worden gefreesd.

het hout van een gitaar is erg belangrijk voor de klank. als ik nu een gat laat maken, gaat dit dan tenkosten van de klank ?
Die S is al zo dun, en om er dan nog meer hout uit te halen.......... er blijft weinig over.

zou dit slecht zijn ?

JV
16 mei 2003, 23:17
kan je beide kanten op beredeneren denk ik. natuurlijk zal je wat 'houtklank' verliezen.

maar dan nog, kijk naar matt bellamy, hij heeft zo'n beetje een holle gitaar met al die electronica, maar zijn geluid is ook zeker niet slecht

hoofd
16 mei 2003, 23:42
Ja, maar kijk 's hoeveel effecten die gast gebruikt...

Neals
16 mei 2003, 23:47
Dat gitaargeluid van bellamy vind ik persoonlijk verschrikkelijk.

Negative K3 fan
17 mei 2003, 02:06
Soms vind ik zijn gitaar geluid kut, soms geweldig. Het is op z'n minst uniek.

Reindah
17 mei 2003, 11:39
Beste Ska-plopper,

ik wilde in mijn jagstang de gaten waar mijn brug in zit laten vergroten voor een tune-o-matic brug(wat 99% van alle jagstangeigenaren dus doet). Heb ik alles laten navragen bij feedback in utrecht, of dit wel kon etc. Zij naar Fender bellen, maar die zeiden dus als je in het hout van de gitaar gaat zitten boren, dan sloop de gitaar min of meer. Ik heb de gaten dus niet laten uitboren, maar goed. Wat wil ik hiermee zeggen....niet nieuwe gaten in de gitaar boren!!! Is niet echt goed voor de gitaar!

vr gr Reindah

Electrical Storm
17 mei 2003, 13:59
Bij mij klopten de schroefgaten van m'n nieuwe slagplaat niet vergeleken met mijn plank. Mexicaanse en amerikaanse Fenders schijnen verschillende schroefgatposities te hebben t.o.v. elkaar. Toen heeft m'n dealer er ook drie minuscule gaatjes ingeboord.

Maar goed dat is wat anders dan frezen dus eigenlijk heb ik zojuist een lulverhaal getypt waar niemand wat aan heeft...

skabouter
17 mei 2003, 14:37
reindah, je zou best gelijk kunnen hebben jah. als ik niet zeker was dat het geen kwaad kon had ik dit topic niet gemaakt trouwens. het klinkt namelijk logisch dat het niet goed is voor de gitaar.
en ik heb het dan niet eens over een paar gaatjes, maar een complete ruimte voor een regel-unit.....

ik heb de vraag gesteld aan marcus van engelen, en ik wacht nog op antwoord.

JV
17 mei 2003, 14:52
maar kijk ook naar men JEM. zit ook een enorm gat in. is ook niks mis met het geluid. het zal waarschijnlijk wel anders worden. het is denk ik ook maar net wat de waarde van je gitaar is (die zal zeker zakken namelijk) en of je het waard vind om in je dure axe te hakken. sinds die 2120 niet de goedkoopste is zou ik het toch goed overdenken.

burt
17 mei 2003, 17:55
Je hoeft niet echt heel paranoide te zijn over wat hout uit je gitaar weg halen. Inderdaad: Neem een Jem als voorbeeld. Als het zo slecht zou zijn voor de sustain had daar geen handvat en lion-claw in gezeten.

Ik heb zelf in m'n studie-gitaar behoorlijk wat gaten en sleuven gefreesd om extra electronica in kwijt te kunnen, en er zijn heel veel mensen die een single-coil gat uitfrezen om er een humbucker in te zetten, of de ruimte frezen om een vliegende tremolo te monteren ipv een vaste.

En goed... je kan natuurlijk over je sustain mijmeren, maar je doet het allemaal wel om een sustainer in je plank te monteren. Al met al is de vraag of dit je klank beinvloedt natuurlijk met een volmondig 'ja' afgedaan. (-:

Ik heb zelf altijd het gevoel dat de invloed van van het hout van een gitaar op de klank(zeker op strat-achtige modellen) zwaar overschat wordt. Het gaat ten eerste om je speel-stijl, dan om je electronica, dan om je snaren en dan om het hout.

Moonchild
17 mei 2003, 18:01
lol @ vliegende tremolo

skabouter
17 mei 2003, 18:05
ja, alles wat jij daar zegt klinkt mij wel als logisch in de oren ja. ik denk ook dat het nou ook weer niet zoveel van de klank af zal doen, en dat sustain minder wordt is in dit geval dus niet erg.

ik denk dat ik het gewoon doe, het is wel zonde van die ibanez S2120 omdat het inderdaad wel een duur ding is(voor mij) maar ook omdat ie nu zeldzaam is.
maar dat de waarde ervan zakt (zoals iemand zei) geloof ik niet, hij zal juist meer waard worden door die sustainer.

bovendien ga ik deze toch NOOIT verkopen, hij is geweldig, en zeldzaam, en ik ga ook een eigen inlay erin laten zetten zodat ie samen met die sustainer al vrij custom is. een gitaar om NOOIT weg te doen !

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: skabouter op 2003-05-17 18:06 ]</font>

Reindah
17 mei 2003, 18:59
Als er bij een gitaar al grote gaten inzitten, zit dat natuurlijk in het ontwerp! Hier hebben de ontwerpers over nagedacht! Het zelf groter maken van gaten in een gitaar is natuurlijk een heel ander verhaal.

vr gr Reindah

JV
17 mei 2003, 19:04
waarom dat?

een gat is toch een gat? waar hij ook zit.
ik denk niet dat de mensen bij ibanez daar over nadachten toe vai vroeg om een handvat.


maar skatje, je gitaar wordt wel degelijk minder waard. origineel zijn gitaren (zeker zeldzame) altijd meer waar dan gemodificeerde. denk maar aan een strat bijvoorbeeld. een 62 waarvan de lak opnieuw gedaan is, is een stuk minder waard dan eenzelfde 62 strat met originele, maar iets minder mooie lak


maar sinds je dat ding nooit gaat verkopen maakt het toch voor de waarde geen reet uit :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: JV op 2003-05-17 19:05 ]</font>

skabouter
17 mei 2003, 19:15
hmmm, ik was in de veronderstelling dat je je gitaar wel degelijk kan upgraden op dit soort wijzes. maarja, dat hangt van een boel dingen af. als iemand nou net een S2120 zoekt MET sustainer :smile:........
maar inderdaad, ik weet bijna zeker dat deze niet weggaat, dus maakt het niets uit. ik ga hem echt MIJN EIGEN maken, door inlay, die sustainer, en misschien wel een paint brushje

skabouter
17 mei 2003, 19:17
WAT zou er trouwens veranderen aan de klank ALS het al verandert ?

JV
17 mei 2003, 19:21
iets minder sustain is het enige wat ik kan bedenken.

je zou zeggen minder bas, maar dat klopt ook niet helemaal volgens mij, want in mijn JEM zit ook een hoeveelheid bas waar je gek van wordt.

hoe groot is zo'n sustainer eigenlijk?

skabouter
17 mei 2003, 19:45
ja, maar zo`n JEM is wat anders. jij hebt tone en volume, en voor die pots heb je een kleine ruimte nodig. en jems zijn groot, en hebben veel hout.

die S van mij heeft al weinig hout, doordat ie zo dun is. en de huidige electronica ruimte is al HUGE, maar dan moet ik er dus nog een gat bij laten maken. en hij heeft al een gat voor de batterij van de pre-amp. meer gaten dan die JEM dus uiteindelijk

zo`n sustainer bestaat uit een humbucker PU, 2 push/pull pots, OF 2 toggles
en dan nog die regelunit van 10x3x1. daar moet ik dus die extra ruimte voor laten frezen denk ik, want hij past nu niet tussen de electronica.

bert k
17 mei 2003, 20:01
Je sustain wordt een beetje minder, voor de bas maakt het geen zak uit. De toonhoogte komt van je snaar uiteindelijk.
Wat echt heel veel invloed op je sustain heeft is een tremolo. Dat kost gewoon minstens de helft. (En hij zit er al op bij jou, dus da's vette pech :smile: )
Geen tremolo is de reden dat een Les Paul zo doorgiert.
O ja, verkoop NOOIT een gitaar!! Neem dat maar aan van opa Bert, je krijgt SPIJT man!

Bert K

hoofd
17 mei 2003, 20:06
Op 2003-05-17 20:01, schreef bert k:
O ja, verkoop NOOIT een gitaar!! Neem dat maar aan van opa Bert, je krijgt SPIJT man!


Das kut...ik wou eigenlijk soliciteren naar een part-time job als gitaarverkoper, denk niet dat ze me met zo'n instelling aannemen :grin:.

skabouter
17 mei 2003, 20:14
dude, die sustain is geen probleem, want ik doe dit grapje juist om een SUSTAINER te installeren :smile:

maarruh...zoiets als deze zou ik nooit verkopen, das zeker. en mijn sheraton II ook niet. maarik heb al een 2 gitaren verkocht, en daar heb ik geen spijt van gehad. ik heb eens 2 gitaren gekocht, puur met het doel ze te verkopen met winst. en das gelukt. 50 euro op de 1, en 120 op de ander. dus das het wel waard, als je ze beide voor 125 koopt ! en zoiets zal ik wel vaker doen. kutdingetjes kopen, en voor net iets meer verkopen. maar inderdaad, ik denk niet dat ik een echte gitaar snel zal verkopen.

bert k
17 mei 2003, 20:18
Ja, precies, echte gitaren bedoelde ik. Die sustainer moet wel lekker gaan klinken. Heb je wel eens ee e-bow gezien? Is ongeveer hetzelfde als die sustainer, maar dan hou je hem gewoon vast. Of heb ik het nu helemaal mis?

Bert

BLOK182
17 mei 2003, 20:23
Een beetje boren in je headstock (strat), kan dat veel kwaad? Wil namelijk nog eens een leuk led-patroontje erin zetten :smile:

JV
17 mei 2003, 20:26
je hebt mijn patroontje wel gezien denk ik he. voorlopig doet die headstock het prima. totaal geen verbuigingen oid

BLOK182
17 mei 2003, 20:45
yepz heb hem idd gezien, mooi hoor! Maarre, hij ontstemt ook niet veel ofzo? Ik kan begrijpen dat het niet zo flex is om meteen na de topkam erin te gaan zagen, maar een led-patroontje moet toch wel lukken lijkt me. Iemand nog suggesties?

skabouter
17 mei 2003, 23:57
Op 2003-05-17 20:18, schreef bert k:
Ja, precies, echte gitaren bedoelde ik. Die sustainer moet wel lekker gaan klinken. Heb je wel eens ee e-bow gezien? Is ongeveer hetzelfde als die sustainer, maar dan hou je hem gewoon vast. Of heb ik het nu helemaal mis?


klopt. alleen vind ik die ebow niets. je krijg er ook geen feedback effecten van, zoals met sustainiac
ik vind die ebow wat lastiger. dat vasthouden vind ik maar niets. ik speel vrij wilde SKA, en als ik dan in de bridge ineens zo`n ding moet pakken om mijn solo van mooie sustain te voorzien dan word ik gek :smile:
er is een hele topic gaande in het randappartatuur gebeuren. nog door mij gestart dacht ik, van vóór mijn beslissing over de sustainiac

Anders Destium
18 mei 2003, 00:05
Waarom wil je zo nodig een sustainiac in je gitaar, ik vind het kloten aan een dure en zeldzame en mooie gitaar gelijk staan aan heiligschennis !!! Voor wat betreft de verdere effecten moet je even bedenken hoeveel ruimte de gaten nu al innemen. Door de piezo zal dat flink zijn, in mijn S-serie is vrijwel niet gezaagd, en een sustain dat ie heeft :wink:



/Kijk eens in de spiegel/ Ik ben natuurlijk zelf niet bezig mijn JEM te verbouwen :wink: /Kijk eens in de spiegel/

bert k
18 mei 2003, 00:30
Je zaagt maar raak, wat nou heiligschennis? Gewoon (duur) gereedschap.
Ander verhaal is dat je die sustainer helemaal niet nodig hebt. Gewoon vette Marshall stack en gaan. Werkt al jaren.
FF offtopic; min of meer, weet je wat een Gizmotron is? Da's echt zeldzaam, maar echte oneindige sustain.

skabouter
18 mei 2003, 09:52
gewoon een dure marshall stack ? dan moet ik eerst die geldboom eens planten. ik ga ook zeker nog wel eens een marshall stack kopen, maar dan zitten we een paar jaar verder, want daarvoor wil ik ook nog andere dingen.
ik heb die sustainers ghoord, en ze zijn gewoon cool, en relatief niet eens zo duur.
daarom wil ik er 1.

en inderdaad anders, het doet ook wel een beetje pijn, hoor. maar het voelt ook wel goed. tis dan op weg om een mooie, speciale custom gitaar te worden. piezo`s, sustainer, blabla. lekkere specs, toch ?

bert k
18 mei 2003, 11:54
Ja oké, vergat ik ff, hihi, :smile: Marshallzooi is best wel beetje duur. Trouwens het enige wat echt voor dat supervette geluid zorgt zijn de speakers. Koop 8 Celestion Greenbacks en je bent er bijna.
Maarre, wordt mooi gitaartje hoor. fotootje, ergens?

Bert K

skabouter
18 mei 2003, 12:26
over 1 week komt de custom inleg, over 1 maand de sustainiac denk ik. dan zal ik wel even foto`s plaatsen :smile:

ekkerman
19 mei 2003, 09:47
ik weet uit ervaring dat een brug veel meer van invloed is op verlies van sustain dan het wegfrezen van wat hout hoor...
de elementen zijn misschien nog wel het belangrijkst want je kan met goeie elementen een kut gitaar nog best goed laten klinken maar met slechte elementen een wereld plank niet veel beter laten klinken !
een slecht aansluitende of opgehangen brug breekt zeker bij op en neer gebruik vaak je sustain gewoon af dus is een vaste brug vindt ik tenminste , altijd beter want je kunt met je op druk techniek ook veel leuke dingen doen en dat duikvlucht tijdperk hebben we niou wel gehad denk ik...
maar ja sweer smaak he ?

Toaster
19 mei 2003, 10:10
Skabouter....

Je speelt toch SKA??? Aannemende dat je slag gitaar speelt is een sustainer in mijn optiek een volledig nutteloze investering. Een SKA slagje duurt over het algemeen niet langer dan een miliseconde.

Wat moet je dan in godsnaam met een sustainer?

Zelfs al zou je solos spelen vind ik het nog vrij overbodig. Sustain kan je namelijk ook uit je vingers laten komen. Heb je wel eens op zo'n sustain gitaar gespeelt?

skabouter
19 mei 2003, 16:29
ik speel SKA thuis. in de band doe ik de solo`s, en de distortion. ik speel van alles, en er zijn veel dingen dat ik denk: nou, sustainertje zou mooi zijn. sustain kan ik wel uit mijn vingers laten komen, maar echt mooie feedback niet. die sustainer is precies wat ik wil, en ja, ik weet hoe het speelt en klinkt !

jackson tom
19 mei 2003, 16:56
wat een gezwets...

als ik je blind doek, en ik laat je een orginele horen, en een gefreesde. wedden dat je het verschil niet hoort??

skabouter
19 mei 2003, 17:34
ok, gelukkig. ik dacht al dat het niet veel uit zou maken....maarja, vele zeggen van wel. maar dat zijn dan waarschijnlijk echt de fijnluisteraars

bert k
19 mei 2003, 18:47
nee joh, je moet voortaan je solo's met een blinddoek voor spelen. Klinken ze veeeel lekkerder.

skabouter
19 mei 2003, 22:30
hehe, in mijn geval zou het niets uitmaken, hoor :smile: ik bak er toch niets van