PDA

View Full Version : Opzoek naar een goede Les Paul kopie



tictac
26 februari 2011, 17:25
Beste mensen,
Ik word al een tijdje ernstig verleid door de Les Paul modellen.
Aangezien ik niet bulk van het geld zoek ik naar een goede kopie, omdat ik niet in staat ben om een tweedehands gitaar goed te beoordelen vallen de Gibson modellen en de oudere Epiphone's af. De prijs die ik ongeveer nastreef ligt rond de 400 euro.

Oja mijn voorkeur gaat uit naar een Cherryburst kleur, hopelijk is dat mogelijk.

Alvast bedankt,

marco v
26 februari 2011, 17:30
Tokai en Epiphone zijn goed verkrijgbaar met jouw budget.
Je krijgt dan wel een Chinees en dat is voor sommigen op dit forum vloeken in de kerk.
Uit ervaring kan ik zeggen, dat al die vooroordelen best meevallen, maar je moet ze wel goed uitproberen, want er zitten rotte appels tussen, maar dat heb je bij Gibson ook.

jannest
26 februari 2011, 17:32
samick av3
hou je ook nog poen over om je elementen te vervangen

mrweird
26 februari 2011, 17:43
http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Guitars/Electric-guitars/Jack-Danny-LS500-Seymour-Duncan-CS-Cherry-Sunburst/art-GIT0015700-000

Is dit wat? Keurig binnen het budget en hij heeft al best goeie elementen.
Ik heb er geen ervaring mee helaas... Wat betreft LP op dit budget heb ik een richwood staan waar ik elementen, zadels en potmeters van heb vervangen, en laten vlakken. Al met al ook zo'n beetje rond de 400 gebleven geloof ik en met de aanpassingen een prima gitaar.

guitarkid
26 februari 2011, 18:16
Hallo Tictac.

Waarom kun je een tweedehands gitaar niet goed beoordelen als je dat met een nieuwe wel kunt? Het lijkt me dat je een gitaar goed vind klinken en spelen of niet. Hooguit moet je dan even letten op krakende potmeters etc.
Ik denk dat je binnen je budget dan echt met wat beters uitkomt voor bijv. die 333 euro van die J&D (die overigens best goed kan zijn!), laat staan met 400 euro!
Op dit forum zijn er bovendien genoeg mensen die je n.a.v. een advertentie heel goed kunnen adviseren.

Gr. Coos

Duhsjaak
26 februari 2011, 18:27
Hi
Misschien dat mijn betrekkelijke enthousiasme een beetje eentonig wordt. Ik gok het er maar op.

Ik heb qua geld een vergelijkbaar probleem en kocht een Vintage Advance AV1H voor € 320,00. Inmiddels zijn ze iets duurder geworden meen ik, maar meer dan € 360,00 kosten ze niet.

Nadeel, hij lijkt heel aardig op een Les Paul. Maar hij is geen LP.
Voordeel, hij is vrijwel perfect afgewerkt, heeft Wilkinson hardware en pick ups en heeft humbuckers, die je met een volume knop traploos van humbucker naar single coil (en dus alle standen er tussen in) kunt draaien.

Bijzonder handig knopje!

Zijn er betere gitaren? Vast!
Krijg je bij deze gitaar heel veel speelplezier en heel veel waar voor je geld? Zeker!

Een jaar geleden hadden ze alleen zwart. Vandaar de kleur van de mijne. Nu hebben ze ook Cherry's.

Ik speel er in ieder geval met erg veel plezier op. En dat wens ik jou ook.
Groet, Gus

Buzzel
26 februari 2011, 19:28
http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Guitars/Electric-guitars/Jack-Danny-LS500-Seymour-Duncan-CS-Cherry-Sunburst/art-GIT0015700-000

Is dit wat? Keurig binnen het budget en hij heeft al best goeie elementen.
Ik heb er geen ervaring mee helaas... Wat betreft LP op dit budget heb ik een richwood staan waar ik elementen, zadels en potmeters van heb vervangen, en laten vlakken. Al met al ook zo'n beetje rond de 400 gebleven geloof ik en met de aanpassingen een prima gitaar.

De naam jack & danny doet me denken aan een kleding merk...:dontgeti: Al wel met seymour duncans dat is dan wel beter:)

E-J
26 februari 2011, 19:57
Ik ben erg gecharmeerd van de Vintage Icon V100 Lemon Drop, geïnspireerd op de Peter Green/Gary Moore Les Paul. Kost bij Feedback nieuw 399, precies in je budget. Je moet wel van het relic uiterlijk houden, maar het is voor het geld een heel lekker spelende en klinkende Les Paul. Deze heeft ook een acceptabel gewicht, veel MIC Epiphone's en Tokai's wegen gewoon veel te veel.

macwilliams
26 februari 2011, 20:24
Kijk gewoon naar een occassion en neem iemand mee die er meer van weet.

tictac
26 februari 2011, 21:34
Hallo Tictac.

Waarom kun je een tweedehands gitaar niet goed beoordelen als je dat met een nieuwe wel kunt? Het lijkt me dat je een gitaar goed vind klinken en spelen of niet. Hooguit moet je dan even letten op krakende potmeters etc.
Ik denk dat je binnen je budget dan echt met wat beters uitkomt voor bijv. die 333 euro van die J&D (die overigens best goed kan zijn!), laat staan met 400 euro!
Op dit forum zijn er bovendien genoeg mensen die je n.a.v. een advertentie heel goed kunnen adviseren.

Gr. Coos

Ik kan een nieuwe ook niet echt goed beoordelen maar daarom ben ik hier voor hulp.


Ik ben erg gecharmeerd van de Vintage Icon V100 Lemon Drop, geïnspireerd op de Peter Green/Gary Moore Les Paul. Kost bij Feedback nieuw 399, precies in je budget. Je moet wel van het relic uiterlijk houden, maar het is voor het geld een heel lekker spelende en klinkende Les Paul. Deze heeft ook een acceptabel gewicht, veel MIC Epiphone's en Tokai's wegen gewoon veel te veel.

Ik vind hem eigenlijk afschuwelijk, de hele icon serie met alle die nep beschadigingen vind ik zonde. Alhoewel ik de v100 serie wel prachtig vind. Iemand hier ervaring mee?

voor mij zelf zit ik nu met de Vintage v100, Jack & Danny LS500 Seymour Dunca en de Tokai.

guitarkid
26 februari 2011, 21:46
Ik kan een nieuwe ook niet echt goed beoordelen maar daarom ben ik hier voor hulp.


Aha. Ontwapenende eerlijkheid!! ;)

mrweird
26 februari 2011, 22:33
en de Tokai.

Ik wil wel ff melden dat de goedkoopste tokai love rock ALS48 een body heeft van elzenhout ipv mahonie. Is prima hout maar geeft wel een ander geluid dan het amerikaanse voorbeeld..

Fireburst
26 februari 2011, 22:50
Ik heb ook ooit eens een Richwood gehad, dat ding klonk achteraf bekeken nog niet zo verkeerd.

Als je veel kwaliteit wil voor weinig geld, kun je niet om Cort heen.

Misschien is dit wel wat : http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/vintage-cort-les-paul-koffer-88186105.html

mastermind
26 februari 2011, 23:33
Mensen, ik zweer bij die nieuwe Tanglewood TSB58 gitaren! Zeer veel waar voor je geld.

Echt massief mahonie body, Entwistle elementen die beter klinken dan die van Vintage, zeer goed fretwerk, mooie kop (vind ik mooier dan die van Vintage) en vind het beter spelen dan een Epiphone (met name door die prachtige fretwerk).

Prijs ligt op € 399,-, wel iets duurder dan die Vintage, maar stukken beter!

zie ook review:
http://www.tanglewoodguitars.co.uk/reviews.html

marco v
27 februari 2011, 04:03
Tanglewoods zijn zeker de moeite waard.
Ik heb er laatst nog eentje geprobeerd(ben toen toch voor een tokai gegaan, ondanks dat deze geen mahonie body heeft, maar hij klonk en speelde iets beter dan de TW)
Het zijn mooie gitaren die in de meest gangbare kleuren verkrijgbaar zijn. Verder zag alles er zeer degelijk uit, en qua prijs idd binnen je budget.
Jack&Danny/Vintage zou ik niet zo snel voor gaan. De vintage heeft een vreselijke cutaway en de j&d een verschrikkelijke headstock. Maar qua sound en feel weet ik er niet veel van.

B0UDEWIJN
27 februari 2011, 12:24
Alhoewel ik de v100 serie wel prachtig vind. Iemand hier ervaring mee?

voor mij zelf zit ik nu met de Vintage v100, Jack & Danny LS500 Seymour Dunca en de Tokai.

Ik heb de Vintage V100 (goldtop versie) en ben er zeer tevreden over voor het geld. Heeft een erg lekker geluid en de wilkinson hardware doet zn werk prima. Ik kan niet zeggen dat ik hem vaak vergeleken heb met andere LPs maar de Vintage lijkt me een uitstekende keus :ok:

refused199
27 februari 2011, 12:45
Die vintage gitaren zijn inderdaad wel redelijk. Zeker niet geweldig zo standaard uit de winkel, maar van de basis is wel wat te maken. Ik heb nooit begrepen wat die Wilkinson hardware er op doet. Dat spul is gewoon bagger. Als ik jou was zou ik dus 2e hands naar een Vintage v100 op zoek gaan. kun je er direct de bedrading met pots uit halen en er beter in stoppen want dan klinkt hij direct al stukken beter en bovendien de rotte tuners vervangen zodat hij beter gestemd blijft. Dan kun je daarna doorsparen voor 2 goeie elementen en je hebt een prima gitaar welke zich zou kunnen meten met een epi LP custom! Dat hij dan een niet zo'n mooie cutaway en lelijke head heeft en niet geweldig is afgewerkt moet je dan maar voor lief nemen, het gaat toch om het geluid lijkt me?:dontgeti:
nog een leuke versterker er bij en je krijgt deze tone!

http://www.youtube.com/watch?v=CP9-iaarrMM

munkie
27 februari 2011, 13:11
Ouwe Jappen uit de 70s/80s: Morris, Gerrinez, Aria(pro2), Yamaki, Ibanez, Vantage (niet Vintage), Tokai, Fernandes/Burny, Harmony etc. Vaak geschroefde nekken maar toch veel sustain en "mojo". Whatever that may be ;) Letten op fretwerk en kopbreuken.

tictac
27 februari 2011, 14:07
Die vintage gitaren zijn inderdaad wel redelijk. Zeker niet geweldig zo standaard uit de winkel, maar van de basis is wel wat te maken. Ik heb nooit begrepen wat die Wilkinson hardware er op doet. Dat spul is gewoon bagger. Als ik jou was zou ik dus 2e hands naar een Vintage v100 op zoek gaan. kun je er direct de bedrading met pots uit halen en er beter in stoppen want dan klinkt hij direct al stukken beter en bovendien de rotte tuners vervangen zodat hij beter gestemd blijft. Dan kun je daarna doorsparen voor 2 goeie elementen en je hebt een prima gitaar welke zich zou kunnen meten met een epi LP custom! Dat hij dan een niet zo'n mooie cutaway en lelijke head heeft en niet geweldig is afgewerkt moet je dan maar voor lief nemen, het gaat toch om het geluid lijkt me?:dontgeti:
nog een leuke versterker er bij en je krijgt deze tone!


Ik vind hem persoonlijk niet zo heel erg lelijk, maar dat betekend wel dat ik wat langer moet sparen toch? daarom meteen een paar vraagjes;
Is het moeilijk om elementen op je gitaar te zetten?
Welke elementen zijn wel goed?
Kan ik dan niet net zo goed de jack and danny lp kopen met seymour duncans?

alvast bedankt.

refused199
27 februari 2011, 16:19
opzich hoef je niet veel langer te sparen met zo'n V100 vintage want die past prima in je budget. Het voordeel van deze gitaar is dat het prima hout is vergelijken met zo'n Jack N Danny en je direct al meer gitaar in je hand hebt. Het eerste wat me namelijk opviel toen ik een V100 voor het eerst op pakte was zijn zware gewicht, en dat is een positief gegeven.
Met een Jack N Danny met seymour duncan elementen ga je niet hetzelfde resultaat bereiken want reken maar dat ze bezuinigd hebben op het hout bij die Jack N Danny.

tictac
27 februari 2011, 16:34
Maar wat ik denk ik begrijp is dat Vintage veel waar voor je geld is, en dat het met verbeteringen tot een top gitaar gemaakt kan worden?

ik heb dan wel een vraagje, er werd net geschreven dat het niveau van een Gibson behaald kan worden. Maar ze zijn toch voor een bepaalde reden duur?

haakman123
27 februari 2011, 16:37
De naam jack & danny doet me denken aan een kleding merk...:dontgeti: Al wel met seymour duncans dat is dan wel beter:)

Je bedoeld Jack&Jones(Jeans merk)

refused199
27 februari 2011, 16:40
Natuurlijk blijft het een beginnersgitaar, maar met wat aanpassingen heb je er nog jaren lang plezier van! Natuurlijk vind alle waar naar z'n geld, en dat betekent dat er altijd beter is, Maar de prijs kwaliteitverhouding voor zo'n vintage is gewoon meer dan prima. Dus naar mijn idee een aanrader.

Niveau van een gibson kan behalen?:dontgeti: Dat heb ik nergens terug gevonden hoor?

haakman123
27 februari 2011, 16:40
Die vintage gitaren zijn inderdaad wel redelijk. Zeker niet geweldig zo standaard uit de winkel, maar van de basis is wel wat te maken. Ik heb nooit begrepen wat die Wilkinson hardware er op doet. Dat spul is gewoon bagger. Als ik jou was zou ik dus 2e hands naar een Vintage v100 op zoek gaan. kun je er direct de bedrading met pots uit halen en er beter in stoppen want dan klinkt hij direct al stukken beter en bovendien de rotte tuners vervangen zodat hij beter gestemd blijft. Dan kun je daarna doorsparen voor 2 goeie elementen en je hebt een prima gitaar welke zich zou kunnen meten met een epi LP custom! Dat hij dan een niet zo'n mooie cutaway en lelijke head heeft en niet geweldig is afgewerkt moet je dan maar voor lief nemen, het gaat toch om het geluid lijkt me?:dontgeti:
nog een leuke versterker er bij en je krijgt deze tone!

http://www.youtube.com/watch?v=CP9-iaarrMM

inplaats van al dat werk en doorsparen voor elementen en dan ongeveer uitkomen op een epi custom kan je ook meteen doorsparen en gaan voor een epi custom

refused199
27 februari 2011, 16:50
Natuurlijk ligt het er erg aan welke elementen je er in zet. Bovendien ging ik er in m'n voorgaande bericht vanuit dat je bijv. in beide gitaren gibson elementen zou zetten. Stel nou dat je dat doet dan ben je voor een epiphone met gibson elementen zo'n 650 euro kwijt voor een nieuwe gitaar.
Met zo'n vintage welke je upgrade met elementen, tuners, bedrading en pots ben je klaar voor 510 euro nieuw. Tel uit je winst.
Hier ga ik uit van nieuwprijzen, dit is boven de TS z'n budget maar stel je voor dat je het plan van de vintage 2e hands uitvoert dan kom je makkelijk in zijn budget uit.
Natuurlijk schommelen de kwaliteitsverschillen van beide merken enorm door de quality controle maar met wat mazzel heb je voor het budget van de TS echt een prima gitaar!

Buzzel
27 februari 2011, 17:04
Je bedoeld Jack&Jones(Jeans merk)

Nee, doel niet echt op een merk. Maar als iemand zegt:'ik heb een jack&jones gekocht!' denk ik meteen aan kleren;). Zegt natuurlijk helemaal niks over de gitaar.

tictac
27 februari 2011, 20:48
Oja ik kan voor 300 euro een Epiphone Standard voor 300 euro kopen 2de hands is dit een goede deal? of kan ik toch beter voor een vintage gaan?

tictac
27 februari 2011, 20:49
Oja ik kan voor 300 euro een Epiphone Standard voor 300 euro kopen 2de hands is dit een goede deal? of kan ik toch beter voor een vintage gaan?

refused199
27 februari 2011, 20:56
Test, vergelijk, en oordeel zelf.
Beide merken hebben zo hun goede en slechte modellen er tussen zitten dus op deze manier te oordelen is niet echt mogelijk.

tictac
27 februari 2011, 21:08
maar is de kwaliteit van epiphone niet gewoon beter?

svdijk
27 februari 2011, 21:09
Ik heb vandaag op een Tanglewood gespeeld, en was aangenaam verrast door de sound en bespeeldbaarheid!!
Bovendien zijn ze erg goed gebouwd.
Mijn eigen 2 Les Pauls zijn overigens beide custom-shop modellen!!
Natuurlijk klinken en spelen die beter, maar het prijsverschil is onmeetbaar!!

http://www.tanglewoodguitars.co.uk/products/electrics/tsb58/TSB58HB.html

Exi
27 februari 2011, 21:10
Ik zou deze gitaren inderdaad niet blind kopen. Probeer zo veel mogelijk exemplaren in handen te krijgen en kies de beste uit.
En als je ze kan vinden: INDIE! Die maken pas lekkere gitaren.

refused199
27 februari 2011, 21:18
maar is de kwaliteit van epiphone niet gewoon beter?


Nou dat zou ik zo niet willen zeggen. Ik heb wat slechte Epiphone standard les pauls gezien, maar ook bij vintage zitten er slechte tussen. Ze zitten natuurlijk allebei in de categorie budgetgitaren en dat betekent dat er grote verschillen in kwaliteit kunnen zijn, dus dat betekent dat je ze gewoon moet bespelen en moet zoeken naar een goede.

tictac
27 februari 2011, 21:21
Maar, hoe kan ik nou goed zo'n slechte spotten?

ThePupD
27 februari 2011, 21:53
Maar, hoe kan ik nou goed zo'n slechte spotten?

bespelen?.....

Exi
28 februari 2011, 12:18
Maar, hoe kan ik nou goed zo'n slechte spotten?
Je merkt het vrij snel als je er een paar naast elkaar zet.
Luister naar hoe de gitaar onversterkt klinkt. Heeft hij een heldere klank, resoneert hij lekker. Is de hals netjes afgewerkt, heeft hij geen scherpe frets.
Kijk op verschillende plaatsen op de hals of de klank van de gitaar niet te snel doodslaat door ongelijke frets.
Let erop dat de snaren al niet tegen de frets ratelen (fretbuzz) met de standaard afstelling met veel te hoge actie. Als je met de fabrieksinstelling al last hebt van buzz, dan kan het lastig worden om de gitaar af te stellen met een lage actie.
Draai eens aan de stemknoppen, voelen die goed en lopen ze soepel, test de electronica door aan de volume en tonepots te draaien en probeer alle pickupstanden. Beweeg het snoer van de gitaar voorzichtig als deze ingeplugd is en luister of je gekraak hoort...

Zo zijn er nog meer punten.
Het belangrijkste voor mij is de toestand van de frets, omdat dat een punt is wat je zelf moeilijk kan fixen en duur is om ze bijvoorbeeld te laten vlakken.

Edit:

maar is de kwaliteit van epiphone niet gewoon beter?
Algemeen genomen vind ik (mening!) de Vintages en Tokai's beter dan de gemiddelde Epiphone en scoren deze beter op de punten hierboven. Maar je hebt ook goede Epiphones. Bij de Koreaanse Epiphones die alleen nog tweedehands zijn te verkrijgen is de kwaliteit wat hoger.

wireman
28 februari 2011, 12:40
Feedback verkoopt INDIE.. komt alleen erg 'wannabe' en Micky mouse over.. Echter nooit geprobeerd..


Ik zou deze gitaren inderdaad niet blind kopen. Probeer zo veel mogelijk exemplaren in handen te krijgen en kies de beste uit.
En als je ze kan vinden: INDIE! Die maken pas lekkere gitaren.

Exi
28 februari 2011, 13:08
Sommige zijn inderdaad over the top:D, maar ze hebben ook normalere versies.
http://is03.thegumtree.com/image/extrabig/35116715.jpg

teun de weirdo
28 februari 2011, 17:28
zelf heb ik een epi standaard plustop les paul erug lekkere gitaar vind ik.
deze heb ik gekocht bij dirk witte in Adam ik heb er daar 5 in m'n handen gehad wat een verschil zeg tussen die verschillende gitaren van het zelfde model.
en die van mij komt uit 2010 en is een koreaan dus ze draaien weer productie in korea.
€399 dus ook precies in je budget.
succes nog met je keuze

Exi
28 februari 2011, 17:48
en die van mij komt uit 2010 en is een koreaan dus ze draaien weer productie in korea.
Echt waar? Ik dacht dat ze daar alleen o.a. de hollowbodies en speciale gitaren als dubbelnecks nog maakten.

haakman123
28 februari 2011, 20:06
Nee, doel niet echt op een merk. Maar als iemand zegt:'ik heb een jack&jones gekocht!' denk ik meteen aan kleren;). Zegt natuurlijk helemaal niks over de gitaar.

Jack & jones is een kledingmerk XD zoals ik al zei.
Jack & danny is het gitaarmerk

Buzzel
28 februari 2011, 20:08
Jack & jones is een kledingmerk XD zoals ik al zei.
Jack & danny is het gitaarmerk

Ja dat weet ik ook wel, maar voor het zelfde geld was jack & danny een kleding merk inplaats van gitaar fabrikant. Oftewel ze hebben slecht gekozen naam. 'J&D guitars' klinkt toch al veel cooler!

haakman123
28 februari 2011, 20:09
Ja dat weet ik ook wel, maar voor het zelfde geld was jack & danny een kleding merk inplaats van gitaar fabrikant. Oftewel ze hebben slecht gekozen naam. 'J&D guitars' klinkt toch al veel cooler!

Ja XD klinkt zeker beter:P
Ze spelen ook nog voor geen meter:P

teun de weirdo
28 februari 2011, 20:55
Echt waar? Ik dacht dat ze daar alleen o.a. de hollowbodies en speciale gitaren als dubbelnecks nog maakten.

ja echt waar het sn is : 1005210287
en in epiphones nieuwe sn gebeuren staat dit voor:
YYMMFFRRRRR -- new model codes, no letter prefix
Beginning 2008-09 models are appearing w/o a letter prefix to i.d. the factory. Based on what is reported so far, it appears that the serial code may be:
YY = first two digits = year of manufacture
MM = second two digits = month of manufature
FF = third two digits = factory i.d.
RRRRR = remaining digits = ranking number

en fabriek 21 = Unsung, Korea

Exi
28 februari 2011, 21:04
he! Vet man! Ik ga er eens op letten en kijken of ik ze tegenkom.
Staat er ook echt Made in Korea op de gitaar?

teun de weirdo
28 februari 2011, 21:17
he! Vet man! Ik ga er eens op letten en kijken of ik ze tegenkom.
Staat er ook echt Made in Korea op de gitaar?

stond er met een sticker op die heb ik er zelf vrij snel af gehaald (geen stikker op MIJN gitaren:) )

maar hier word omschreven hoe die serienummers bij epi zitten

http://forum.gibson.com/index.php?/topic/54419-id-your-epiphone-here-serial-key-guitardater-link-factory-codes-a-worldwide-guide-%26gt;part-3/

Exi
28 februari 2011, 21:43
thanks!:)
+10