PDA

View Full Version : Just Breathe - Pearl Jam



robertarth
26 februari 2011, 13:34
Beeld opgenomen met ingebouwde webcam van mijn iMac. Geluid opgenomen met Logic Pro. Verder weinig ervaring met opnemen en een niet al te beste microfoon. Alles track voor track opgenomen en strijkers e.d. met Finale gecreëerd. Hierdoor Logic Pro en Finale via trial and error leren kennen.


http://www.youtube.com/watch?v=rKPYPvm6DK8

The Lo Lands
27 februari 2011, 15:57
Muzikaal klopt het allemaal, alleen doordat je de zang ook wilt 'nabootsen' wordt het een slappe kopie. Niet lullig bedoeld, maar als groot bewonderaar van de band Pearl Jam en met name de zanger Eddie Vedder zou ik het interessanter vinden als je een eigen interpretatie en versie van dit nummer gemaakt zou hebben! Nu ga je als luisteraar vergelijken wat je eigelijk niet wil omdat het orgineel al zo briljant is.

Nogmaals de instrumentatie is prachtig gedaan, mijn complimenten daarvoor, alleen door de zang wordt ik niet geraakt.

robertarth
27 februari 2011, 21:16
Je hebt gelijk. En ik ben me daar ook bewust van. Ik probeer eigenlijk nooit een zanger na te doen. Maar dit nummer wordt zo gemaakt door de stem van Eddie Vedder dat ik me heb laten verleiden. Tegen beter weten in noemen ze dat ;).
Maar dankje, dit was de eerste en de laatste keer.

pasqual
27 februari 2011, 22:22
The Lo Lands heeft natuurlijk een punt wat de zang betreft maar om nu meteen te zeggen "dit was de eerste en de laatste keer" is totaal niet nodig. als je verder luistert valt het wel mee hoor. instrumentaal zit het erg goed in elkaar en je hebt een goede balans weten te creëren met deze opname. ik ben wel benieuwd hoe het gaat klinken met je eigen intonatie.

robertarth
28 februari 2011, 16:34
Dankjewel. Maar ik bedoelde ook eigenlijk, laatste keer dat ik me qua zang zo laat beïnvloeden door het origineel. Het zingen ben ik onzeker over, misschien dat ik daarom zo teruggreep naar het origineel. Vanaf volgende week maandag neem ik ook een paar zanglessen, kijken of er nog beweging in te krijgen is op mijn 46ste :sssh:. Dit nummer past wel precies binnen mijn bereik en ik moet me er denk ik bij neer gaan leggen dat ik niet echt de hoogte in kan (wat hier dus ook niet gebeurt). Ik ben eigenlijk altijd alleen maar gitarist geweest en pas sinds een paar jaar dat ik heel voorzichtig ben gaan zingen omdat ik het zo leuk vind.

Duhsjaak
2 maart 2011, 09:59
Hi
Er wordt mij nog wel eens verweten op het net dat ik te aardig ben of te weinig kritisch.
Ik weet niet of dat oordeel na dit stukje nog steeds overeind blijft.
Je hebt bands die in record tempo opkomen, iets briljants doen en weer weg zijn. En je hebt bands die opkomen en gedurende een krankzinnig lange periode super stabiele kwaliteit leveren. Jethro Tull was zo'n band bijvoorbeeld. In 1967 kocht ik hun eerste LP en ben daar gewoon altijd mee doorgegaan. Hoe lekker het ook is om Tull te draaien, je komt er niet onderuit dat het een beetje weinig spannend is en een beetje een eikenhouten band is geworden.

Dat (vind ik - mening) geldt ook wat voor Pearl Jam.
Als artiesten maar lang genoeg mee gaan, gaan ze steeds meer geloven in hun eigen sprookje en raken ze steeds meer ervan overtuigd dat ik er recht op heb kennis te nemen van het gegeven dat hun cavia is overleden. Natuurlijk gieten ze dat in een emotioneel nog net beheerst schaamteloos autobiografisch verhaal, waarbij ze met trouwe honden ogen in de lens kijken om mij ervan te overtuigen dat ze het oprecht menen.

Misschien ben ik wat allergies voor al die overdreven autobiografische toestanden, want de 70's hadden als wetmatigheid dat DAT de enig juiste manier was om liedjes te schrijven. Luister naar Crosby, Nash, Stills, Young en hoe heet dat gedoe.

Ik vind het dus best een gioed liedje van de heer Vedder, maar (eerlijk is eerlijk) echt spannend is het niet. Als het niet van Vedder was geweest had er waarschijnlijk heen mens verder aandacht aan gegeven.

TS heeft dus naar mijn smaak een behoorlijk natuurgetrouwe kopie gemaakt van een niet zo spannend liedje. En TS heeft dat heel smaakvol gedaan. Dus ik zeg: Petje af voor Robert.

Heb ik dan geen kritiek? Ja, de microfoon (zeg je al zelf) is misschien OK voor podium activiteiten. Hier valt ie door de mand. In je angst kruip je in de microfoon. Op een podium valt dat niet op, op een opname wordt dat genadeloos aan het licht gebracht.
Probeer eens een groot membraam condensator microfoon te lenen van iemand of een ribbon. Met ribbons zijn al die Doris Day, Binbg Crosby platen opgenomen. Ik vermoed dat dat heel aardige dingen zal doen in combinatie met je warme stem.
Je zang stoort me helemaal niet. Misschien is tip nummer één van je zangcoach: Just Breathe. En daarmee heeft hij/zij naar mijn idee een belangrijke bijdrage aan je zingen geleverd. 't Klinkt leuk. Nou nog wat extra adem en dan ben je aardig op weg.
O ja, je zingt als een mislukte Texaan, qua uitspraak. Is het misschien een goed plan om dat aan mislukte figuren uit Texas over te laten?

Met alle respect voor de mening van LoLands (nota bene uit de stad waar mijn kinderen zijn geboren - eigenlijk zou ik het met hem eens moeten zijn): je hebt een smaakvolle kopie van een oorspronkelijk slap lied gemaakt. Misschien (ben ik weer wel met hem eens) zou je moeten proberen de volgende keer een eigen draai aan een lied te geven.
Of lekker een liedje voor je zelf te schrijven. Maar ik hoop niet over een mogelijk terug zien in het hiernamaals met je cavia.

En de volgende keer dat je iets post, ga je niet, dus NIET, tevoren verontschuldigingen erbij typen. Met zoveel muzikaliteit worden die verontschuldingen dus NIET geaccepteerd.

Dus; Als de donder aan het werk. En een vrolijker voorbeeld pakken alsjeblieft!
Vriendelijke groet, Gus

robertarth
4 maart 2011, 17:14
Ik ben het niet overal met je eens maar ik vind je feedback geweldig. Over een eigen geluid gesproken, je hebt er wel een. Die cavia, ik moest er echt smakelijk om lachen. Zelf vind ik de tekst van het liedje wel ergens over gaan, nl leven en dood. Teksten waar ik zelf wat meer moeite mee heb zijn de teksten van lui die je gaan vertellen hoe het moet en wat er allemaal verkeerd is aan de wereld. En... Eddie Vedder doet dat ook regelmatig, dat is waar. Een tijdje geleden heb ik me eens verdiept in de teksten van Bob Dylan, en ik kan zeggen dat ik me alleen maar geërgerd heb.
Dat van die Texaan dat had ik zelf ook al gehoord. Te goed naar het origineel geluisterd en daarbij is dat Amerikaans er in geslopen. Ik zal de volgende keer een nummer opnemen dat ik al jaren speel en waarvan ik, na het uitzoeken van de nootjes, nooit meer naar het origineel geluisterd heb. Zoals ik het eigenlijk altijd doe, behalve hier dus.
Ik ben het wel eens met het feit dat het nummer op zich niet zo spannend is maar voor mij wordt het wel gedragen door de stem van Eddie Vedder. Zijn unieke manier van zingen maakt het nummer voor mij wel weer spannend. Als je hier bijv. naar luistert http://www.youtube.com/watch?v=2ODXprWUM3c merk je dat er weinig van het nummer overblijft terwijl ze beslist een ingetogen stem heeft. Ik was een beetje bang dat dat met mijn versie ook zou gebeuren.
Eigen liedjes schrijf ik ook. Er komt altijd wel een liedje uitrollen, maar nooit het liedje dat ik van plan was te schrijven. 99% van alles wat ik ooit geschreven heb, heb ik net zo hard weer weggegooid. Maar er zijn er wel een paar.
En die verontschuldigingen, tja... dat geldt eigenlijk over de gehele breedte (niet alleen voor muziek bedoel ik) , het zit blijkbaar erg diep :).

Ik heb je kritiek in elk geval positief opgepakt, thanks!

Duhsjaak
4 maart 2011, 17:34
Hi Robert
Afgezien van melige opmerkingen over cavia's: Het was zeer zeker niet als afzeiker bedoeld. Ik vind persoonlijk dat je jezelf niet genoeg waardeert en al bij voorbaat in je schulp kruipt. Niet nodig.

En als niemand reageert, moet je niet in paniek raken.

Op een bepaald moment gingen steeds meer mensen de vraag stellen wat voor een soort muziek ik dan schrijf. Ik heb een lied gepost (as is, dus gewoon zoals ik schrijf - niks geoefend en terwijl ik componeer een 'bandje' mee laten lopen) en ik geloof dat er 160 keer naar is geluisterd zonder dat iemand erop heeft gereageerd.

Of men het bagger vindt of gewoon teveel afwijkend van de mainstream??? Maar dat is ook niet zo belangrijk.

Ik waardeer Pearl Jam als een super kwali band en heb gewoon een mening over dat liedje geprobeerd te geven. Ik denk dat we het eens zullen zijn, ze hebben wel eens wat beters ten beste gegeven. En een mening over je cover van dat liedje. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van de hyperbool. In normaal NL: iets overdreven om met een zekere humor je standpunt te illustreren.

De volgende keer dat je weer wat post, ga ik er met plezier voor zitten.

Als je aan de telefoon praat met een glimlach, dan hoor je dat in je stem. Als je tijdens het opnemen geniet, dan verbeeld ik me dat je dat dus ook kunt horen. Ik hoop dus dat je volop gaat genieten.

Fijn weekend dus.
Gus

The Lo Lands
6 maart 2011, 11:59
Goed verhaal Gus :)

Pearl Jam is al jaren terug erg gezapig gaan klinken en er zijn momenten geweest dat Eddie zijn klaagzang bij mij niet gewaardeerd werdt. Met het laatste album Backspacer en zijn soloplaat is mijn aandacht weer getrokken. Het album TEN is nooit overtroffen en daarmee vergelijkt de luisteraar misschien wel ieder nieuw album. Het spelen van covers door lieden als ons maakt mij altijd meer kritisch dan ten gehoren brengen van eigen werk. Ik speel sinds 2003 nauwlijks covers meer en heb mij volledig gericht op eigen werk. Alleen blijven mensen toch vergelijken. Soms met het nummer wat ik eerder heb gemaakt of soms met bands die niet eens tot mijn referentiekader behoren. Dit heeft allemaal te maken met het referentiekader van de luisteraar.

Een mening is eenieder toebedeeld maar het is aan de ontvanger wat hij er mee doet. Persoonlijk hou ik van een ongezouten mening alleen is de toelichting vaak de sleutel van het verhaal. Ik ben erg benieuwd hoe je eigen nummers klinken. Zonder teveel van jouw referentiekader te kennen stap ik hier altijd blanco in. Opzoek naar de juweeltjes.

Ik ben nu bezig met een nummer van een goed vriend van me. Hij kan aardig zingen maar meer nog is hij onbevangen en kan soms met drie of vier grondtonen van een akkoestische gitaar een tig lagen zang een sfeer neerzetten die met uitwerking van goede muzikanten zeker hoge ogen kan gooien. Jammer is dat hij niet op een podium wil staan of spelen met een band dus neem ik het instrumentale deel van hem over en werk het uit tot een volwaardig nummer. Hij zei dat de melodie is geinspireerd op een nummer van de RHCP die hij op de radio hoorde. Wat ik op zijn recorder hoorde klonk als een trip in de stijl van Radiohead. Zang koortjes en lange uithalen. Simpelweg zo briljant dat ik mij weer geinspireerd voel om dit mij eigen te maken en mijn interpretatie vast te leggen. Is dit een cover? In zekere zin wel alleen de uitvoering is die van onszelf en dat maakt het voor mij interessant. Wat de rest van de wereld er van vind... tja... afwachten :)

pasqual
6 maart 2011, 12:16
@The Lo Lands: ook een mooi verhaal;) vooral het stuk waar je het hebt over dat mensen blijven vergelijken met al bestaand materiaal: ik heb wel eens te horen gekregen dat een bepaald lied op "die en die" artiest lijkt terwijl ik er zelf nog nooit van gehoord had. dan is er geen sprake van "geïnspireerd zijn door" meer maar wel van het feit dat er ondertussen zoveel muziek is gemaakt dat ook ergens op geïnspireerd is, etc....

uiteraard heeft ieder zijn invloeden. kan ook niet anders met zoveel geweldige muziek die gemaakt is in de afgelopen 50 jaar.

maar inderdaad: @robertarth: heb je ook eigen materiaal om te laten horen?
ben benieuwd!

Duhsjaak
7 maart 2011, 04:27
Zonder teveel van jouw referentiekader te kennen stap ik hier altijd blanco in. Opzoek naar de juweeltjes.

Wat de rest van de wereld er van vind... tja... afwachten :)

Hi
@LoLands
Even een edit gemaakt van je verhaal. De rest telt ook, maar voor mij was dit de crux. Ja, en da's juist heerlijk zo'n grasduin/zoektocht in de muziek. Dat geeft mijzelf ook altijd een rijk gevoel.

Eigenlijk vind ik het niet chique om een stukje muziek van mezelf in de post van Robert te zetten, dus ik heb 'Linker oog' even naar voren gehaald.

Een echt referentie kader heb ik niet zo zeer. Ik vind bepaalde muziek lekker of niet. Maar ik vind het vaak een beetje lastig dat TS'ers alvast heel veel excuses neer schrijven bij hun post. Het is een experiment.... etc.

Bij mij is het nog extremer: Je luistert mee met het proces van componeren. Van uitwerken is het al 25 jaar niet meer gekomen, but who cares?
Voor Drs. P.'s 89e verjaardag. Ondertussen is ie 91!

@Robert
Laat je door alle gelul niet van de wijs brengen.
De grootste gemiddelde deler is positief, dus: Aan de slag! Ik hoop dat je iets nieuws maakt.

Vriendelijke groet,
Gus

robertarth
10 maart 2011, 23:24
Stom genoeg bewaar ik altijd zo weinig van de dingen die maak. Maar ik ga gewoon een nummer schrijven en over een tijdje laat ik het resultaat wel horen ;). En ik heb nog wel een stuk of tien liedjes liggen. Zal eens kijken of ik daar iets mee kan.

ibanez260
14 maart 2011, 20:37
dit nummer heeft denk ik weinig echte betekenis voor vedder hoor. Qua strum is dit het constant hetzelfde patroontje uit het nummer 'guaranteed' uit zijn album 'into the wild'. Gewoon wat andere akkoordjes en de band laten meespelen.

SantaX
14 maart 2011, 21:21
Laat ik ook maar een reactie geven omdat je fingerstyle een beetje is zoals ik zelf graag mag tokkelen. Gitaarspel vind ik erg lekker. Niets op aan te merken wat mij betreft. Daargelaten of je Vedder wil nadoen, vind ik toch dat je een prettig stemgeluid hebt en daar ben ik vaak toch heel kritisch in. Klinkt echt lekker in mijn gehoor. Mooie heldere, ietwat rauwe stem. Jawel, ik verheug me op je volgende cover (of eigen werk!)