PDA

View Full Version : kathode bias bassman



matto
26 februari 2011, 11:48
http://www.ampwares.com/schematics/bassman_5f6.pdf

De Bassman kloon met 5F6 schema er in gaat voor de meeste toepassingen veel te hard.
Ik denk dat de versterker eerder gaat "grommen"als ik hem kathode bias ga maken.
Als ik de bias schakelbaar zou kunnen maken tusen kathode bias en fixed bias dan wordt ie denk ik breder inzetbaar.
De verbinding vanaf de bias voeding zal moeten worden losgenomen en de massa verbindingen van de kathodes van de eindbuizen zullen een weerstand en een condensator in de plaats moeten krijgen.
Ik verwacht dat de B+ iets naar beneden zal moeten in kathode bias mode.
Kan ik dat bereiken door een weerstand in de voeding naar de eindbuizen te zetten?



Is er hier iemand die dat al eens heeft geprobeerd?

tommus42
26 februari 2011, 12:25
Ja, heb het op mijn Vox AC30 geprobeerd. Je hoort het wel, maar het karakter van de versterker blijft min of meer gelijk. Geen grote verschillen, maar ik had toen nog een brom van V1, misschien knoerdhard wel.

Over hoe het te doen heb ik zo geen tip, hij knapte altijd wel flink, maar daar maak ik me nooit zo druk over.

RF
26 februari 2011, 12:30
Hi Matto, ik denk dat überhaupt het omlaag brengen van je B+ meer gaat opleveren dan het verschil tussen fixed en cathode bias qua opbreken en het eerder voelen dat de amp 'leeft'... Ook een kleinere OT die minder levert doet veel alsmede het aanpassen van de werkspanning in de verschillende trappen, althans dat is mijn ervaring.
Ik heb die schakeling wel eens in een 5E7 geprobeert, schakelde alleen van fixed naar cathode, geen B+ aanpassing. Ik heb hem er weer uitgehaald, want het leverde dus niet op wat ik wilde. Het verschil was heel klein. Maar wellicht dat in het 'E' circuit het verschil anders voelt dan in een 5F6a circuit.
gr robert

trouwens; weber haalt die B+ met een zener diode omlaag https://taweber.powweb.com/store/vdump.htm

nico verduin
26 februari 2011, 19:13
http://www.ampwares.com/schematics/bassman_5f6.pdf

De Bassman kloon met 5F6 schema er in gaat voor de meeste toepassingen veel te hard.
Ik denk dat de versterker eerder gaat "grommen"als ik hem kathode bias ga maken.
Als ik de bias schakelbaar zou kunnen maken tusen kathode bias en fixed bias dan wordt ie denk ik breder inzetbaar.
De verbinding vanaf de bias voeding zal moeten worden losgenomen en de massa verbindingen van de kathodes van de eindbuizen zullen een weerstand en een condensator in de plaats moeten krijgen.
Ik verwacht dat de B+ iets naar beneden zal moeten in kathode bias mode.
Kan ik dat bereiken door een weerstand in de voeding naar de eindbuizen te zetten?



Is er hier iemand die dat al eens heeft geprobeerd?Jay is daar jaren terug al eens mee aan het experimenteren geweest.
Op zich zou je een weerstand in de B+ kunnen gooien. Maar hou er wel rekening mee dat je de verlaagde spanning en bijbehorende stroom ga omzetten in warmte.......Daarnaast daalt de B+ op het moment dat je stroom ga trekken. En krijg je gelijk weer een andere instelling.

MaBerY
28 februari 2011, 15:56
Mijn 5E5-A Tweed Pro heeft een Fixed/Kathode bias omschakelaar als een van mijn mods. (Technisch word het dan een 5E5 zonder A ) Het karakter veranderd in een iets romiger respons. Kwestie van smaak denk ik. Veel minder luid klinkt het echter niet IMHO. Maar het kan net dat beetje schelen.