PDA

View Full Version : Hulp gevraagd afstelling snaargeratel



jutter
26 februari 2011, 11:03
Ik stel altijd mijn gitaren zelf af maar op de bassnaren hou ik altijd wat geratel. Niet dat de toon doodslaat maar wat geratel van de snaren tegen de frets. Zo stel ik hem af, gemeten op de 17e fret, eerste fret ingedrukt:
-hoge E snaar( de dunste snaar) 1,6mm oplopend naar de lage E 1,8mm

De G, B en E hebben geen geratel, de E, A en D wel.
Ik dacht dat ik met deze richtlijnen wel aardig goed zat maar nu begin ik toch te twijfelen omdat ik in dit stukje lees dat de afstand onder de bassnaren 2,38mm hoort te zijn:
http://www.gitaar-in-tune.nl/Afstellen_gitaar_in_8_stappen.html

Mijn vraag: doe ik nou al jaren iets verkeerd omdat ik steeds 'last' heb van geratel(1,8mm) of is de 2,38mm extreem hoog? En wat voor afstand houden jullie aan gemeten onder de 17e fret, eerste fret ingedrukt?

guitarnijboer
26 februari 2011, 11:39
Ach, fout doen kun je het volgens mij niet hoor. De afstelling van je gitaar en wat jij prettig vindt hangt erg af van je eigen speelstijl. Sommige mensen aaien de snaren en hebben met een erg lage actie nog steeds geen ratel, andere mensen knallen over de snaren die dan veel meer beweging maken en dus eerder tegen de hals (frets) knallen.

Natuurlijk kun moet je behalve de actie bij de brug ook je kromming van de hals niet vergeten. Een klein beetje kromming voorkomt ook veel geratel bij de lagere posities en verhoogt (voor mij) de bespeelbaarheid.

De hoogte waarop je de snaren afsteld en de halskromming instelt hangt ook af van het type gitaar dat je hebt. Een Fender met 71/4 inch radius heeft een wat hogere actie nodig (ook bij de hoge e) en meer kromming in de hals dan bijvoorbeeld een Gibson met 12 inch radius en kortere mensuur.

Per gitaar is het een beetje zoeken. Ik heb wel gemerkt dat de aanwijzingen van Fender een goed beginpunt zijn voor Fender gitaren.

Rinze
26 februari 2011, 12:34
1,8 met de snaar voor de eerste fret in gedrukt en dan gemeten bij de 17de fret kan, als de gitaarhals helemaal in orde is én de relief goed is ingesteld (capo voor eerste fret, indrukken bij 17de en dan moet er 0,3 mm ruimte zijn rond de 7de tot 9de fret). Hangt ook nog weer van je snaardikte af, dikkere snaren hebben meer spanning, slaan wat minder ver uit en kunnen dus iets lager.

Zelf stel ik met mijn .011 setjes de baskant tegen de 2 mm af en de hoogkant tegenwoordig eigenlijk ook. Geeft bij opdruikken ook wat minder dat ge-eikel dat je tegen de andere snaren aankomt, nu kun je er onderdoor.

Die stappen in die link kloppen niet, je begint met controle van de topkam, dan de halskromming, dan de snaarhoogte, dan intoneren en daarna eventueel de elementen afstellen.

2,34 mm is erg veel, hangt ook van de speelstijl af. Verder is het zonder erg profi materiaal onmogelijk om zo nauwkeurig te meten en dat is ook helemaal niet nodig.

Midwolda
26 februari 2011, 13:22
Ik meet nooit niks. :chicken:
Ik stel alles altijd op gevoel af, zo laag mogelijk dat het toch rammelvrij blijft bij mijn speelstijl.
En neem er de tijd voor, hout werkt, nieuwe snaren ook.
Wat nu niet wil gaat een week later vanzelf. Soms.

wietse
26 februari 2011, 13:50
zo doe ik het ook, stel af op gevoel en zo laag mogelijk, meten doe ik niet aan.