PDA

View Full Version : Techneuten: leg eens het technische verschil uit tussen tran



Toaster
16 mei 2003, 22:21
WAAROM zit er een verschil in klank? Ik weet natuurlijk dat er verschil is.

Maar ik wil de technische verklaring horen. Buizen techneuten post je kennis hier!!!

U96
17 mei 2003, 00:03
Hey,

Ik kan een heel lulverhaal typen, maar hier vind je een beetje uitleg denk ik:

http://home.zonnet.nl/pgpeet/gitaar/faq/buisfaq.html#basis

Jur @ http://www.adadepot.com

skabouter
17 mei 2003, 00:42
kan iemand mij dan vertellen wat een versterker met lampen is ? (lampenversterker)

wat heb je aan lampen in een versterker ?

ik had nooit het idee dat buizen zoveel beter klinkt doorgaans, maar meer dat buizen beter te oversturen zijn, en daardoor vaak voor distortion gebruikt worden. mensen met transistor gaan eerder aan de OD&dist pedals

Mithrandir
17 mei 2003, 01:01
lampen ZIJN buizen bouter, feitelijk is het ook meer een lamp dan een buis omdat het een stuk glas is met wat gloeidraad (kort door de bocht).

of was je vraag cynisch?

Speeddemon
17 mei 2003, 01:05
Toaster, het verschil in klank heeft hoofdzakelijk te maken met het feit dat als een buis overstuurd wordt, hij geleidelijk overstuurt en hij de even harmonische van het geluid zal benadrukken... wanneer dit gebeurt in het laag en het hoog van je geluid, wordt dat meestal ervaren als warm, sprankelen, organisch.

een transistor die overstuurt, overstuurt meteen en benadrukt de on-even harmonischen... dit zorgt voor een fuzz-achtig distortion geluid.

FragDaddy
17 mei 2003, 11:36
mensen met transistor gaan eerder aan de OD&dist pedals


ik gebruik anders ook een OD pedaal voor mijn Marshall JCM800, gewoon om de versterker even die extra trap te geven voor wat meer gain, of als lead-boost.

De Teng
17 mei 2003, 18:11
De V/I karakteristiek loopt geleidelijker bij een buis, waardoor je veel geleidelijkere vervorming krijgt. (Transistor, of het eenof het ander als het ware)

Plus de harmonischen...en daardoor klinken buizenversterkers ook veel luider, dan een equivalent aantal Watt bij een transistoramp.

skabouter
17 mei 2003, 18:12
Op 2003-05-17 01:01, schreef Mithrandir:
of was je vraag cynisch?


nee. ik wist dit gewoon niet. ik weet vrij weinig van amps, en al helemaal niet van buizen. die dingen lijken zo gecompliceerd, met alles wat er omheen zit, ik snap er niets van :grin:

EdJ
17 mei 2003, 20:41
Als je werkelijk wilt weten wat de verschillen zij kijk dan gewoon het internet eens door;ben je nog wel even bezig want er is zoveel over geschreven:)

Toaster
18 mei 2003, 12:04
OK,

Bedankt voor de reacties!!