PDA

View Full Version : Elektrische Gitaar vs. Basgitaar



rkdegraaff
25 februari 2011, 22:32
Hallo Allemaal,

Ik heb al een paar maanden een elektrische gitaar staan.
Ik kan er alleen geen enkel muziekstuk uitkrijgen.
Dit o.a. door te dikke vingers.

Dus wat ik me afvroeg, is een Basgitaar makkelijker te bespelen?
Kan iemand mij daarover inlichten?

Het hoeft niet perse op dit forum te zijn, misschien is een goede link al genoeg :seriousf: .

Nou, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groeten, Rik :rockon:

pasqual
25 februari 2011, 23:24
te dikke vingers is naar mijn mening onzin. er lopen hele volksstammen gitaristen rond met dikke vingers die de sterren van de hemel spelen. waarschijnlijk zul je beter moeten proberen om akkoorden te vormen op je gitaar. heb je les? zo nee, zoek een geschikte leraar. en basgitaar makkelijker? alleen voor simpele begeleiding misschien wel ja. maar net zoals met gitaar spelen: vrijwel iedereen kan leren (bas)gitaar spelen maar om GOED te kunnen spelen heb je een zekere mate aan talent/aanleg nodig. met een gezonde portie doorzettingsvermogen kom je ook al een heel eind.

kortom: het komt niet vanzelf aanwaaien, je moet er echt iets voor doen.

succes:ok:

ThaBluesBreaker
26 februari 2011, 00:11
Dat hoor je zo vaak bij beginners. Heeelp ik heb gewoon te dikke vingers, haha!

Nee men dat is gewoon onwennigheid. Gitaar is gewoon wat lastiger om mee te beginnen dan laten we zeggen een piano. Daar heb je al sneller een goede toon uit, bij gitaar moet je op wat meer subtielere dingen letten zoals aanslag vingerplaatsing.


(ik zeg niet dat je daar bij piano niet op moet letten, maar je snapt mijn punt)

caliban
26 februari 2011, 00:43
Blijven oefenen! Basgitaren hebben grotere frets, dat wel.

VanDiekum
26 februari 2011, 09:16
Ik weet wat je doormaakt ik heb ook zon periode gehad ... enige advies gewoon doorzetten je komt er vanzelf wel .
Ik dacht op een gegeven moment ook tering waarom ben ik niet aan bas begonnen of drum , maar elke muziek instrument komt op hezelfde neer .. niks is makkelijk om goed te spelen moet je oefenen en blijven oefenen ! :rockon:

rkdegraaff
26 februari 2011, 14:44
Oké dank jullie allemaal voor de waardevolle informatie!

Ik kan alleen niet op les, want ik heb zwaar Autisme met een sociale fobie.
Dat betekend dat ik niet naar buiten durf, dus ook niet naar een les...

Als jullie nog meer tips hebben, ook m.b.t. les en gitaar/bas, hoor ik dat graag!


Sent from my iPod touch using Tapatalk

budje
26 februari 2011, 14:49
Ik zou zeker even nadenken over wat je met je instrument wil, want ook al zitten er technisch niet zoveel verschillen tussen een gitaar en een bas, de uiteindelijke resultaten, dus de muziek die je maakt, en de rol die je gaat vervullen, zijn wel heel verschillend. Als je alleen jezelf wil gaan begeleiden zal je echt goed moeten nadenken of je wel echt bas wilt spelen

rkdegraaff
26 februari 2011, 14:59
Ik zou zeker even nadenken over wat je met je instrument wil, want ook al zitten er technisch niet zoveel verschillen tussen een gitaar en een bas, de uiteindelijke resultaten, dus de muziek die je maakt, en de rol die je gaat vervullen, zijn wel heel verschillend. Als je alleen jezelf wil gaan begeleiden zal je echt goed moeten nadenken of je wel echt bas wilt spelen

Nou ja, eigenlijk wil ik zelf gitaar spelen, maar omdat me nog niet lukt dacht ik aan een bas...

Maar kan ik ook online gitaarles(sen) vinden?
Of moet ik over dit onderwerp een nieuw topic aanmaken?


Sent from my iPod touch using Tapatalk

The Unforgiven
26 februari 2011, 15:14
Nou ja, eigenlijk wil ik zelf gitaar spelen, maar omdat me nog niet lukt dacht ik aan een bas...

Maar kan ik ook online gitaarles(sen) vinden?
Of moet ik over dit onderwerp een nieuw topic aanmaken?


Sent from my iPod touch using Tapatalk

Justin Sandercoe van www.justinguitar.com is naar mijn mening een van de beste. Honderden lessen, van beginners tot gevorderden, en daarnaast compleet gratis!

rkdegraaff
26 februari 2011, 15:18
Justin Sandercoe van www.justinguitar.com is naar mijn mening een van de beste. Honderden lessen, van beginners tot gevorderden, en daarnaast compleet gratis!

Oké dank je, ik ga eens kijken bij Justin.

Meer tips zijn altijd welkom !

Triggy
26 februari 2011, 16:00
Als je moeite hebt met vingerplaatsing op de electrische gitaar (die wellicht een wat smalle hals heeft), zou je ook eens een klassieke (spaanse) gitaar kunnen uitproberen.
Hier zitten de snaren wat verder van elkaar af, wellicht dat dit
het voor jou als beginner wat makkelijker maakt.

rkdegraaff
26 februari 2011, 22:09
Als je moeite hebt met vingerplaatsing op de electrische gitaar (die wellicht een wat smalle hals heeft), zou je ook eens een klassieke (spaanse) gitaar kunnen uitproberen.
Hier zitten de snaren wat verder van elkaar af, wellicht dat dit
het voor jou als beginner wat makkelijker maakt.

Ik heb ook een Spaanse gitaar, maar zelfs daar krijg ik het niet uit...

caliban
27 februari 2011, 17:38
En iemand die bij je thuis komt lesgeven? Dat moet je het huis al niet uit.

LesPaul1612
27 februari 2011, 18:24
Gitaar spelen is ook iets fysieks. Pianospelen is denk ik makkelijker omdat de beweging wat natuurlijker en eenvoudiger is. Wanneer je gitaar gaat leren spelen ontwikkel je ook spieren die je vroeger nooit gebruikte. Mensen die net beginnen hebben dan vaak ook vreselijke moeite om de akkoorden stevig en goed vast te pakken.

Dit is geen kweste van aanleg of geen aanleg. Gewoon oefenen, oefenen en nog eens oefenen