PDA

View Full Version : verschillen in constructie/materiaal



tankard
25 februari 2011, 22:17
Ik heb nu een Michael Kelly patriot custom, waar ik een klein jaar met plezier op speel.
Graag wil ik een 2 de gitaar erbij kopen, maar geen LP maar een strat. model.
Heb inmiddels verschillende gitaren in de hand gehad, maar hoop dat iemand e.e.a. kan verduidelijken mbt constructie en hout.

1: nek en body mahony set-through constructie, ebony fretboard
2x humbucker niet aktief

2: bold on maple neck met basswood body, rosewood fredboard
2x humbucker niet aktief

3: mahony body met maple nek set-throug constructie, ebony fr.board
2x aktieve humbucker

-kan iemand op basis van bovengenoemde 3 opties iets zeggen over
de klank ?
-Is er een constructie beter/slechter ?
-andere opmerkingen ?
-nadelen/voordelen van aktieve PU op een Cube 30x?

Ikzelf heb nog niet zoveel ervaring om hierover een oordeel te geven en heb helaas niet de mogelijkheid om diverse tegelijk te testen.

Muziekvoorkeur is van oude rock tot oude metal.

Dank voor de input,

groet:blast:

Thiez
25 februari 2011, 22:38
Elke gitaar klinkt natuurlijk anders maar over het algemeen:
Alles mahony geeft een massievere dikkere sound dan de basswood/maple welke redelijk fel en helder zal klinken.
Necktrough constructie (hals doorlopend in de body gelijmt) heeft een betere verbinding met de body en geeft daardoor meer sustain en een stabieler gevoel dan een bold on (geschroefde hals)
Ebben fretboard klinkt wat feller dan een rosewood fretboard wat iets warmer zal klinken.

Als ik uit deze gitaren zou moeten kiezen op basis van specs zou ik gaan voor de mahonie met maple neck denk ik. Je krijgt de body en dikte van het mahonie en de open fellere klank van de maple hals met ebben toets. Het nadeel van deze vind ik dan weer de aktieve elementen. Ik vind dat aktieve elementen ten kosten gaan van de dynamiek in je geluid en ook vind ik het niks om een batterij in je gitaar te hebben die je om de zoveel tijd moet gaan vervangen.

Voor oude rock en oude metal zal misschien de basswood / maple gitaar ook een goede optie zijn. Waarschijnlijk gaat het hier om een ibanez gitaar. Aangezien de jaren 80 rock en metal heel erg veel superstrat van ibanez waren.

tankard
25 februari 2011, 22:56
@thiez, dank voor je snelle reaktie. Moet zeggen , dat ik er bewust geen
merk/model bij gezet had Ik wil gewoon weten wat de diverse
constructies/materialen voor een invloed hebben op de klank.
ik had wel gelezen over eigenschappen van de div. houtsoorten,
maar jij vat het geheel overzichtelijk samen.

Is er op een Cube 30 een merkbaar verschil te horen of je met aktieve PU speelt of niet ?
Is voor een beginnende gitarist moelijker of makkelijker met aktieve PU te spelen ?

groet en thnx

Oranjeaap
25 februari 2011, 23:16
Makkelijker spelen ligt echt niet aan de humbuckers. Actieve pickups hebben over het algemeen meer output. Krijg je sneller distortion/overdrive. Klinken meestal wat helderder, ook op de lage tonen. Ik hou er wel van. Ze worden meestal gebruikt voor metal omdat je met mega veel distortion nog steeds noten kunt onderscheiden. Je kunt er eigenlijk alles mee spelen want ik speel er ook blues mee en dat klinkt best wel lekker. Je móet het gewoon ff proberen. Eventjes aanhoren.

Fretboard ga je geen verschil horen tussen rosewood of ebony. Als je een beginner bent moet je niet gaan kijken naar het verschil in hout of constructie. Dat is niet echt belangrijk. Het is belangrijker dat je een gitaar koopt die tot je spreekt. Die lekker aanvoelt en die je graag pakt.

Je hoort wel veel verschil met actieve pickups