PDA

View Full Version : Probleem geluid elektrische gitaar? hulp?



ThePupD
25 februari 2011, 23:05
Goedendag allen.

Ik zit met een probleem.
Ik speel al een tijd akoestische gitaar maar wilde graag elektrisch gaan proberen. Dus naar de gitaarwinkel geweest, gitaren getest en ik was te vrede. Klonk allemaal erg goed dus dat wordt wel wat.

Nu heb ik een budget maar ik zag een Vintage V100 Les Paul van 300 euro, aangesloten op een versterker van 170 euro en klonk echt goed.

Met deze sound in mijn gedachten ging ik weg.
Nu kon ik vandaag van een vriend zijn elektrische gitaar lenen omdat hij er nooit meer op speelt. Dus ik zijn gitaar geleend, een Epiphone Special
http://profile.ultimate-guitar.com/profile_mojo_data/3/1/1/3/311356/pics/_c234346_image_0.jpg

En zijn versterker geleend
http://www.rockpalace.com/product/Fender-Frontman-15G

Nu net nieuwe goede snaren erop gezet met de hoop een prima sound te horen te krijgen (of in ieder geval een beetje oke sound ) en ik sluit de gitaar nu net aan, en het klinkt echt WAARDELOOS.

Dus ik heb even de gitaar en versterker gegoogled, en oke, zijn niet de duurste dingen. Maar het klinkt echt poep. Ik ben natuurlijk akoestisch een redelijke kwaliteit gewend door een aantal jaren spelen. Maar elektrisch is nieuw voor mij, daarom verraste het mij dat ik in de winkel zo'n lekkere sound te horen kreeg. Maar dit is echt HEEEEL slecht. Is dit gewoon nou echt slecht of moet ik misschien iets afstellen. Of is de gitaar wel oke maar een andere versterker? want die kost geen drol natuurlijk. Op youtube een paar filmpjes gecheckt en die klinken zelfs op de laptop lang niet zo slecht als deze gitaar+versterker (spul heeft wel jaren stof lopen happen maar wel nieuwe snaren erop)

Kan het zijn dat het met een andere gitaar wel een beetje kan klinken als de budget les paul uit de winkel? moet ik de versterker bepaald instellen? want wat ik ook instel het helpt weinig. Of is het gewoon goedkoop en troep? want ik vond de Vintage echt heeel lekker klinken, en die was wel duurder, maar nog steeds budget. Want de Epiphone special krijgt nieteens slechte recensies opzich... of moet ik de versterker anders instellen?

Wat vooral niet klinkt is dat het geen helder warm geluid is... En ik heb m niet staan op treble ofzo, gewoon normaal.
Geen duidelijk geluid. Je hoort de akkoorden niet echt duidelijk maar gewoon een soort algemeen geluid bij alles. Als dat logisch klinkt.... geen aangename sound. Maar volgens mij is het echt niet de gitaar, want als ik beetje internet test filmpjes luister klinkt dat best wel oke, in ieder geval beter dan wat ik nu hoor.

bedankt!

Gearjunkie
25 februari 2011, 23:18
Zonder het te gehoord te hebben is het lastig om je verder te helpen vrees ik...

ThePupD
25 februari 2011, 23:24
:(



mjah misschien tips om versterker af te stellen of ervaring met versterker/gitaar. Of misschien komt t iemand bekend voor. Of advies...

Komt misschien bekend voor dat t geluid heeeel dof is en niet sprankelend/helder... tips versterker afstellen of geen idee...

Maleco
25 februari 2011, 23:52
Je hebt niet toevallig de tone dichtstaan op de gitaar?

De V
25 februari 2011, 23:54
Epiphones staan erom bekend dat ze over het algemeen (niet altijd) redelijk donkere elementen hebben.
Beetje bas eruit draaien, beetje mid en hoog erbij draaien en het zou al stuk beter moeten klinken.
Ga gewoon op je gehoord af; blijf draaien tot jij het lekker vind klinken.;)

ThePupD
26 februari 2011, 00:03
Je hebt niet toevallig de tone dichtstaan op de gitaar?

huh? hoe bedoel je

ThePupD
26 februari 2011, 00:06
Epiphones staan erom bekend dat ze over het algemeen (niet altijd) redelijk donkere elementen hebben.
Beetje bas eruit draaien, beetje mid en hoog erbij draaien en het zou al stuk beter moeten klinken.
Ga gewoon op je gehoord af; blijf draaien tot jij het lekker vind klinken.;)

Ik denk dat ik m zover mogelijk ok heb staan.. maar weet ik veel.
hij klinkt al ietsje beter dan eerst. Ik denk voor de prijs van de 2 misschien wel matig. dus misschien ben ik gewoon te veel gewend? maar het is echt no way in de buurt van de les paul vintage v100 met die versterker die ik bespeelde. Klinkt niet helder vooral, das t grootste probleem, heel rommelig en dof.

Maleco
26 februari 2011, 00:11
Je hebt alle knoppen op je gitaar open staan?
Je zou kunnen proberen de pickups iets hoger te zetten.
Speel je clean of met distortion?

De V
26 februari 2011, 00:12
Ik denk dat ik m zover mogelijk ok heb staan.. maar weet ik veel.
hij klinkt al ietsje beter dan eerst. Ik denk voor de prijs van de 2 misschien wel matig. dus misschien ben ik gewoon te veel gewend? maar het is echt no way in de buurt van de les paul vintage v100 met die versterker die ik bespeelde. Klinkt niet helder vooral, das t grootste probleem, heel rommelig en dof.
Dan weet je dus wat je zelf niet wil hebben.;)

Je hebt trouwens 2 knoppen op je gitaar, een volumeknop en een toonknop.
Maleco vroeg zich af of je die niet dicht hebt staan, want dat resulteert in een heel dof geluid.
Maar ik neem dat je wijs genoeg best om te bedenken dat het daar wel eens aan zou kunnen liggen.;)

ThePupD
26 februari 2011, 00:16
Je hebt alle knoppen op je gitaar open staan?
Je zou kunnen proberen de pickups iets hoger te zetten.
Speel je clean of met distortion?

Clean... maar heb ook geprobeerd met distortion. En ja alle knoppen open... of half of wat dan ook geprobeerd.

ThePupD
26 februari 2011, 00:16
Dan weet je dus wat je zelf niet wil hebben.;)

Je hebt trouwens 2 knoppen op je gitaar, een volumeknop en een toonknop.
Maleco vroeg zich af of je die niet dicht hebt staan, want dat resulteert in een heel dof geluid.
Maar ik neem dat je wijs genoeg best om te bedenken dat het daar wel eens aan zou kunnen liggen.;)

Misschien niet. Maar nee dat was t probleem niet want die stond niet dicht.

Maleco
26 februari 2011, 00:17
Weet je toevallig ook nog iets van de versterker die je zelf hebt getest?
Naar mijn weten klinkt de overdrive van de Frontman niet al te geweldig,
clean zou nog door de beugel moeten kunnen.

ThePupD
26 februari 2011, 00:29
Weet je toevallig ook nog iets van de versterker die je zelf hebt getest?
Naar mijn weten klinkt de overdrive van de Frontman niet al te geweldig,
clean zou nog door de beugel moeten kunnen.


Weet het niet meer precies, als ik het goed heb onthouden, een Roland Cube, zoiezo zeker weten was die 30 watt... en was van 230 aanbieding voor 169.

Dus wel een verschil met versterker van 69 euro misschien?

The Unforgiven
26 februari 2011, 00:31
Als ik eerlijk moet zijn, zowel gitaar als versterker is kutjeprut, die Vintage gitaar in de winkel zit een aantal prijsklasses hoger, de kwaliteit van die instrumenten is ook hoger dan die van deze Epiphone. Deze Epiphone is een van de goedkoopste die te vinden is, dus zullen de elementen gewoon niet goed zijn.

Maleco
26 februari 2011, 00:32
Roland Cube klinkt al een stuk beter dan een Frontman (vind ik)
De RC is ook een van de meest geadviseerde beginnerversterkers doordat ze een gevariëerd en niet al te slecht klinkend aantal geluiden hebben.
Als ik jou was zou ik even op marktplaats kijken naar een leuke tweedehands cube

ThePupD
26 februari 2011, 01:15
Roland Cube klinkt al een stuk beter dan een Frontman (vind ik)
De RC is ook een van de meest geadviseerde beginnerversterkers doordat ze een gevariëerd en niet al te slecht klinkend aantal geluiden hebben.
Als ik jou was zou ik even op marktplaats kijken naar een leuke tweedehands cube

Hmmmz ok. Misschien is dat t wel. Zou ook de gitaar mee kunnen nemen naar een winkel en m daar aansluiten op een andere versterker. Kijken of dat wel oke klinkt. anders moet er dus ook zoiezo een andere gitaar komen I guess.

*edit: na uurtje kloten heb ik m nu denk ik redelijk kunnen instellen. Klinkt al beter dan eerst dus dat is fijn. Maar nog steeds erg mwah. Ik zou bijna zeggen klinkt el cheapo achtig, maar dat is het eigenlijk ook.

Buzzel
26 februari 2011, 10:39
Ik heb zelf ook een frontman. Ik zet gewoon alles op 5 dan doet hij het altijd wel goed. En kijk goed of je alle knoppen op de gitaar hebt opengedraaid!

Maleco
26 februari 2011, 10:52
Besef wel dat de Roland Cube een moddeling versterker is die heel veel soorten versterkers "na" kan doen. Het kan zijn dat je hem op versterkertype akoustisch of een andere hele heldere versterker hebt getest. Dit ga je natuurlijk nooit terughoren op je fender.
Je gitaar meenemen naar de winkel lijkt me een goed plan, zo kun je goed vergelijken. Waarschijnlijk hebben ze in die winkel ook wel een fender Frontman, moet je voor de gein die Vintage daar ook eens op proberen

ThePupD
26 februari 2011, 12:25
Besef wel dat de Roland Cube een moddeling versterker is die heel veel soorten versterkers "na" kan doen. Het kan zijn dat je hem op versterkertype akoustisch of een andere hele heldere versterker hebt getest. Dit ga je natuurlijk nooit terughoren op je fender.
Je gitaar meenemen naar de winkel lijkt me een goed plan, zo kun je goed vergelijken. Waarschijnlijk hebben ze in die winkel ook wel een fender Frontman, moet je voor de gein die Vintage daar ook eens op proberen


goede tip, ik wist dat niet.

Nog wat anders, denk kan me net zo goed daarover laten informeren in deze thread. Je kan je gitaar upgraden door bv Seymour Duncan Phat Cat erop te zetten? wat houdt dit precies in? ander soort sound of beter of iets dergelijks? als dit n00b vrg is, excuses.

guitarkid
26 februari 2011, 12:32
Maar waarom maak je zo druk om het feit dat die spullen van je vriend niet goed klinken? Die heb je geleend, dus terug geven en die set die je in de winkel goed vond klinken nogmaals testen en evt. alternatieven in die winkel proberen en klaar!

ThePupD
26 februari 2011, 12:43
Maar waarom maak je zo druk om het feit dat die spullen van je vriend niet goed klinken? Die heb je geleend, dus terug geven en die set die je in de winkel goed vond klinken nogmaals testen en evt. alternatieven in die winkel proberen en klaar!

Je hebt een punt, maar ik maak me druk omdat ik deze gewoon voor niks kan gebruiken, dus als er iets is wat ik kan veranderen om ervoor te zorgen dat t beter is, dan wil ik dat doen. Daarnaast vind ik het ook fijn om tips en adviezen te krijgen. En ik was gewoon beetje verbaasd. Ondertussen ben ik er denk ik wel achter dat als dit t is, het niet helemaal mijn ding is, maar het voor het geld begrijpbaar is. Misschien was die Vintage en die versterker wel gewoon toevallig gelijk mijn smaak.

Ferraririk
26 februari 2011, 13:09
Je hebt een punt, maar ik maak me druk omdat ik deze gewoon voor niks kan gebruiken, dus als er iets is wat ik kan veranderen om ervoor te zorgen dat t beter is, dan wil ik dat doen.

Al draagt een aap een gouden ring......

Deze spullen zijn gewoon echt niet super, en die Vintage zou een hele stap hoger zijn, de versterker weet ik niet veel van maar die zou ook wel niet bepaalt super zijn (69 euro verschil, op een versterker van 100 euro is alsnog 69% verschil he, theoretisch gezien :soinnocent:)

ThePupD
26 februari 2011, 16:24
Ga woensdag denk ik ff langs de muziekwinkel, en ff gewoon zooitje meenemen en testen. Maar misschien ook de versterker meenemen en testen op andere gitaar. Zodat ik beide verschillen weet... lijkt me t beste.

ThePupD
26 februari 2011, 16:35
Ik weet dat t voor iedereen verschilt. maar als je moest kiezen, zit er veel verschil tussen een

Gibson epiphone les paul + Roland Cube 30X

Vintage Les Paul V100 + Ibanez MIMX30 versterker

?

(gaat om die combinaties maar vooral de versterkers)

Ferraririk
26 februari 2011, 16:48
Ligt eraan wat voor epiphone les paul, een standard, die special, ene custom, een studio(want die heb je tegenwoordig ook van epi)

En die Ibanez ken ik niet, dus daar kan ik niet over oordelen.


Zelf zou ik De Epiphone les paul Standard(!) kiezen met een Cube.

Iig ben ik zeer tevreden met die Combinatie die ik heb, een Epi LP Standard, over een Cube (Als ik de vox niet kan gebruiken op de een of andere manier :ok:)

Let wel, de LP standard is zon 60 euro duurder dan die Vintage die jij had getest, Voor mijn Les Paul is dat het waard, maar er zitten ook mindere tussen.

ThePupD
26 februari 2011, 16:57
Ligt eraan wat voor epiphone les paul, een standard, die special, ene custom, een studio(want die heb je tegenwoordig ook van epi)

En die Ibanez ken ik niet, dus daar kan ik niet over oordelen.


Zelf zou ik De Epiphone les paul Standard(!) kiezen met een Cube.

Iig ben ik zeer tevreden met die Combinatie die ik heb, een Epi LP Standard, over een Cube (Als ik de vox niet kan gebruiken op de een of andere manier :ok:)

Let wel, de LP standard is zon 60 euro duurder dan die Vintage die jij had getest, Voor mijn Les Paul is dat het waard, maar er zitten ook mindere tussen.

Het is de Gibson Epiphone Les Paul standard

En elk merk zal denk ik zijn mindere hebben. Behalve dat de snaren laag op fretboard liggen, en geen fretbuzz... nog ergens anders opletten bij teste. Naast de sound natuurlijk haha

De V
26 februari 2011, 20:33
Het is gewoon Epiphone les paul.
Gibson word er door sommigen erbij gezet om aan te geven dat Epiphone een dochteronderneming is van Gibson, wat mijn inziens flauwekul is.

Ik heb zelf een Epiphone les paul uit Korea en ben daarmee begonnen op een cube 20X.
Geen slechte combo als je het mij vraagt, maar je moet het wel een beetje goed treffen.

Ik ben zeer tevreden over mijn Epiphone, zowel kwa klank als kwa speelbaarheid en afwerking.
Ik heb echter op die van 2 vrienden gespeeld en die klinken allebei er donker en dof.
Als je voor een Epiphone wilt gaan raad ik je aan om veel te testen en de beste eruit te pikken.

ThePupD
26 februari 2011, 22:54
Het is gewoon Epiphone les paul.
Gibson word er door sommigen erbij gezet om aan te geven dat Epiphone een dochteronderneming is van Gibson, wat mijn inziens flauwekul is.

Ik heb zelf een Epiphone les paul uit Korea en ben daarmee begonnen op een cube 20X.
Geen slechte combo als je het mij vraagt, maar je moet het wel een beetje goed treffen.

Ik ben zeer tevreden over mijn Epiphone, zowel kwa klank als kwa speelbaarheid en afwerking.
Ik heb echter op die van 2 vrienden gespeeld en die klinken allebei er donker en dof.
Als je voor een Epiphone wilt gaan raad ik je aan om veel te testen en de beste eruit te pikken.

Haha ja sorry ik nam gewoon ff de verkooptitel over. Ik weet ook dat Epiphone eigenlijk geen drol te maken heeft met Gibson.

Het gaat waarschijnlijk een vintage worden.

Toch nog even een vraag over de versterker, de roland cube 30 beviel me door de vele gitaarsounds waaruit je kon kiezen, om het even in mijn lekentaal te zetten. Mijn vraag is nu, kan dit met de cube 15 ook? deze ligt meer in mijn prijsstraatje, en voor volume is 15 watt prima, maar ik wil niet inleveren op kwaliteit van geluid en presets? zal de 15 watt dan ook volstaan of is het ook echt slechter? (dus behalve volume nog veel verschil)?


*edit
even rond gesnuffeld en als ik het goed lees heeft de cube 30 meer effecten en ook een minder schel geluid.

Ferraririk
26 februari 2011, 23:44
De 30 heeft niet alleen (iets) meer effecten, ook een wat grotere speaker, klinkt minder dun dus!

ThePupD
27 februari 2011, 17:48
Inmiddels heb ik een nieuwe gitaar plus versterker. Zo zie je maar hoe snel het allemaal kan gaan.

Alleen geen idee hoe die versterler precies werkt. Even zien of ik een handleiding kan vinden, want is best lastig al die knoppen. gewoon proberen doe ik ook wel, maar lukt niet helemaal haha.

TimS
27 februari 2011, 18:00
Inmiddels heb ik een nieuwe gitaar plus versterker. Zo zie je maar hoe snel het allemaal kan gaan.

Alleen geen idee hoe die versterler precies werkt. Even zien of ik een handleiding kan vinden, want is best lastig al die knoppen. gewoon proberen doe ik ook wel, maar lukt niet helemaal haha.

Je hebt de 30X gekocht? Gewoon bass, middle, treble in het midden zetten. Je hebt twee kanalen: 1 clean en 1 overstuurd. Het cleane kanaal heeft alleen een volumeknop, het leadkanaal heeft een gain en volumeknop. Gain bepaalt hoe overstuurt het geluid wordt, volume hoe hard het is. Met het select knopje wissel je tussen clean en overstuurd, met de linker draaiknop in het leadkanaal wissel je van versterkermodel. Rechtsboven zitten de effecten, met de EFX knop kan je modulatie toevoegen, de delay/reverb knop zorgt voor echo. Als je ze helemaal naar links draait krijg je geen effect.

ThePupD
27 februari 2011, 18:02
Je hebt de 30X gekocht? Gewoon bass, middle, treble in het midden zetten. Je hebt twee kanalen: 1 clean en 1 overstuurd. Het cleane kanaal heeft alleen een volumeknop, het leadkanaal heeft een gain en volumeknop. Gain bepaalt hoe overstuurt het geluid wordt, volume hoe hard het is. Met het select knopje wissel je tussen clean en overstuurd, met de linker draaiknop in het leadkanaal wissel je van versterkermodel. Rechtsboven zitten de effecten, met de EFX knop kan je modulatie toevoegen, de delay/reverb knop zorgt voor echo. Als je ze helemaal naar links draait krijg je geen effect.


Nee die heb ik niet gekocht.
Heb de Ibanez MIMX30 versterker. Zitten echt onmin veel knopjes op. (n00b)
Zitten ook veel effect knopjes op en die wil ik eigenlijk niet echt nu, gewoon een clean geluid nu even om te testen maar dat krijg ik niet voor elkaar.

guitarkid
27 februari 2011, 18:18
Inmiddels heb ik een nieuwe gitaar plus versterker. Zo zie je maar hoe snel het allemaal kan gaan.

Alleen geen idee hoe die versterler precies werkt. Even zien of ik een handleiding kan vinden, want is best lastig al die knoppen. gewoon proberen doe ik ook wel, maar lukt niet helemaal haha.

Namen en rugnummers moeten we hebben...! ;)
En foto's!
Gefeliciteerd, btw!

En wat betreft de versterker: RTFM....! (even googlen wat dat betekent...?)
Of anders:
http://www.manualnguide.com/dl/22439/

TimS
27 februari 2011, 18:18
Nee die heb ik niet gekocht.
Heb de Ibanez MIMX30 versterker. Zitten echt onmin veel knopjes op. (n00b)
Zitten ook veel effect knopjes op en die wil ik eigenlijk niet echt nu, gewoon een clean geluid nu even om te testen maar dat krijg ik niet voor elkaar.
Knop links op 60's clean, gain helemaal dicht draiien, master helemaal open draaien, bass+mid+treble in midden, gain weer opendraaien tot het hard genoeg is.

ThePupD
27 februari 2011, 18:41
Namen en rugnummers moeten we hebben...! ;)
En foto's!
Gefeliciteerd, btw!

En wat betreft de versterker: RTFM....! (even googlen wat dat betekent...?)
Of anders:
http://www.manualnguide.com/dl/22439/

Ja handleiding was ik al aan t lezen. Maar A ik ben beetje ongeduldig want kapot veel leeswerk als je gewoon lekker wilt spelen B heb ik ook gelezen maar krijg nog niet echt sound die ik zoek. Maar das ook gewoon proberen.

Maar thanks verder hoor:)

ThePupD
27 februari 2011, 18:42
Knop links op 60's clean, gain helemaal dicht draiien, master helemaal open draaien, bass+mid+treble in midden, gain weer opendraaien tot het hard genoeg is.

Thanks, klinkt al stuk beter. Nog steeds iets te gemaakt, techno achtig. Maar wel al veel beter dan eerst. Komt ook omdat ik alleen akoestisch speel tot nu, sound is gewoon wennen. Maar in de winkel leek het wat zuiverder te klinken. Die effecten zijn niet helemaal mijn ding. beetje keyboard gevoel als je piano wilt spelen. Maar klinkt al wel veel lekkerder.

TimS
27 februari 2011, 18:45
Thanks, klinkt al stuk beter. Nog steeds iets te gemaakt, techno achtig. Maar wel al veel beter dan eerst. Komt ook omdat ik alleen akoestisch speel tot nu, sound is gewoon wennen. Maar in de winkel leek het wat zuiverder te klinken. Die effecten zijn niet helemaal mijn ding. beetje keyboard gevoel als je piano wilt spelen. Maar klinkt al wel veel lekkerder.
Je kunt nu nog wat aan de bass, middle en treble draaien, misschien helpt dat. Een beetje chorus en reverb (mix laag) helpt ook wel als je clean speelt.

ThePupD
27 februari 2011, 19:02
Je kunt nu nog wat aan de bass, middle en treble draaien, misschien helpt dat. Een beetje chorus en reverb (mix laag) helpt ook wel als je clean speelt.

Hmmz klinkt nu idd wel lekker. Thanks. Wordt alleen een beetje gek van die effecten als ik wat wil proberen, omdat draaien aan t ene knopje invloed heeft op alle anderen. Ook wel weer leuk om te leren... maar genoeg te doen denk ik zo.


Oooh en voor diegene die het interesseerd.
Ben uitgekomen op deze versterker omdat mij is verteld dat het net zoiets is als de roland cube 30x maar met meer mogelijkheden, maar vergelijkbare kwaliteit. Dus dacht waarom niet deze.

En de gitaar is geworden een Vintage V100:)
had deze ook al vorige week in de winkel geprobeerd en beviel mij het beste van de les paul modellen. Dus toch maar aangeschaft.

Alweer mijn 6e gitaar.. jeetje

Ok nog ff een n00b vraag, maar de roland cube had een knop op de versterker die kon je indrukken, waardoor het geluid meer clean was of meer distorted. Die zit niet op deze versterker en moet ik het gewoon doen met de draaiknoppen?

TimS
27 februari 2011, 19:16
Ok nog ff een n00b vraag, maar de roland cube had een knop op de versterker die kon je indrukken, waardoor het geluid meer clean was of meer distorted. Die zit niet op deze versterker en moet ik het gewoon doen met de draaiknoppen?
Volgens mij kan dat wel, maar dan moet je er even de handleiding bij pakken, ik ken de versterker verder niet. Het lijkt me dat je met die drukknoppen aan de linkerkant een soort presets kunt maken.

ThePupD
27 februari 2011, 19:42
Volgens mij kan dat wel, maar dan moet je er even de handleiding bij pakken, ik ken de versterker verder niet. Het lijkt me dat je met die drukknoppen aan de linkerkant een soort presets kunt maken.

Ok thanks. Maar je tips hebben geholpen. heb nu ongeveer het geluid waar ik naar opzoek was! Dus ff aanstaande week goed testen.

Wel grappig dat de thread begon met "de geleende gitaar klinkt dof" en dat na 2 dagen de uitkomst is: ik heb een nieuwe gitaar en versterker gekocht. haha