PDA

View Full Version : is je pink gebruiken in blues not done?



speedof1
25 februari 2011, 16:52
Hallo allemaal,

Een tijdje geleden ben ik begonnen met de cursus learn and master guitar. Zodoende heb ik geleerd om mijn rechterpink (voor rechtshandige gitaristen hun linker) gewoon te gebruiken bij het spelen van een melodie.

Nu speel ik al een tijdje electrisch en probeer ik een aantal blues lickjes onder de knie te krijgen. Tot mijn verbazing zie ik bijna geen 'docenten' hun pink gebruiken om de 4e fret te bereiken: ze doen dit nagenoeg allemaal met hun ringvinger.

Ik ben eens op wat bluesgitaristen gaan letten en zie dat de meeste hun pink nauwelijks gebruiken (bijv. Clapton). Is dit gewoon de 'betere' manier en moet ik afleren om mijn pink te gebruiken?

Pepe
25 februari 2011, 16:58
Natuurlijk gebruik je de pink van je fretted hand, zonder dat ding is een hoop toch niet mogelijk of je moet Django heten.
Die van je slag hand, daar doe je niks mee.

barno
25 februari 2011, 17:08
zoals pepe zegt

hoe ga je anders octaven enz spelen.

ik gebruik mijn pink ook in gewone licks, zeker als er wat snelheid in de lick moet zitten. en voor pull offs en hamer ons enz

Dealer
25 februari 2011, 19:41
Met bends gebeurt het in blues weinig ja, wordt meestal de ringvinger voor gebruikt.

Voor de rest gewoon bruikbaar:P

Srv gebruikte zijn pink ook weinig... mja met die kabels ipv snaren moet dat maybe ook wel:P

aaronstonebeat
25 februari 2011, 19:53
Ik heb wel een theorette over die weinig gebruikte pink. Ik denk dat veel van de mensen die uitgegroeid zijn tot de grote gitaarhelden zich voor een groot deel zelf hebben leren spelen door naar radio en grammofoonplaten te luisteren. Als ik nu naar mijn eigen lespraktijk kijk dan zie ik dat veel mensen spontaan de neiging hebben om de pink maar niet te gebruiken 'want dat is lastig'.

Nogal wiedes dat dat lastig is; het enige dat de meeste mensen met hun linker pink gedurende hun leven doen, is af en toe uit hun neus vreten. En wat je niet oefent, dat kun je ook niet, althans niet goed.

Een ander punt, en daar heb ik wat meer begrip voor, lijkt me dat de ringvinger erg geschikt is om bends mee te doen; hij lijkt ervoor gewoon op een handige plek te zitten en je kunt de middelvinger en eventueel de wijsvinger mee laten duwen. De pink is wat kleiner, dunner en zwakker en heeft ook minder reikwijdte; maar ook dat is natuurlijk wel te leren.

Ik probeer mijn pink zoveel mogelijk mee te laten doen; het geeft gewoon meer mogelijkheden en het hoeft er geen millimeter minder bluesy door te klinken.

wlinart
25 februari 2011, 21:13
@aaronstonebeat: Jij bent iemand naar mijn hart!! Altijd als ik met pink speel, krijg ik commentaar van mijn leerkracht dat ik zo veel mogelijk mijn pink moet vermijden. Terwijl ik zelf vindt dat dat juist makkelijker is, en het klinkt soms gewoon zelfs beter.
Pink gebruiken is wel iets dat je moet leren, daar ben ik het honderd procent mee eens. Zelf heb ik dat geleerd dorr de typische bends in "still got the blues" van Gary Moore zoveel mogelijk met pink te spelen, en dat is niet simpel!!

grts,
Wouter

barno
25 februari 2011, 21:29
@aaronstonebeat: Jij bent iemand naar mijn hart!! Altijd als ik met pink speel, krijg ik commentaar van mijn leerkracht dat ik zo veel mogelijk mijn pink moet vermijden. Terwijl ik zelf vindt dat dat juist makkelijker is, en het klinkt soms gewoon zelfs beter.
Pink gebruiken is wel iets dat je moet leren, daar ben ik het honderd procent mee eens. Zelf heb ik dat geleerd dorr de typische bends in "still got the blues" van Gary Moore zoveel mogelijk met pink te spelen, en dat is niet simpel!!

grts,
Wouter

wat een rare leraar

het is wel zo dat je soms je ringvinger beter gebruikt (omdat je dan nog een pink hebt om vlak daarna nog een hammer on ofzo te doen. Vingerzetting is gewoon de meest logische weg kiezen (vooral ook in functie van de noot die volgt)

er valt trouwens ook iets te zeggen om soms met zo weinig mogelijk vingers te spelen, de flow van django is bv voor een stuk te danken aan feit dat ie slechts twee vingers gebruikt. Hardcore Django freaks binden pink en ringvinger vast zodat ze die niet kunnen gebruiken, maar dat gaat wel erg ver :)

aaronstonebeat
25 februari 2011, 21:35
Dank je, Wouter!


Natuurlijk gebruik je de pink van je fretted hand, zonder dat ding is een hoop toch niet mogelijk of je moet Django heten.
Die van je slag hand, daar doe je niks mee.

De rechter pink gebruik ik ook weinig voor tokkelwerk. Maar hij is wel het aangewezen lidmaat om 'volume-swells' te doen op gitaren waarop de volume-knop op een geschikte plaats zit; en daar heb ik ook best op moeten oefenen, om die knop na elke toon ook weer echt op nul te draaien.

Soms, in het heetst van de strijd, verschuift mijn plectrum wel eens wat in mijn van het overdadige zweet glibberige hand en het komt een enkele keer wel eens voor dat ik het plectrum zodoende vast heb tussen duim en pink.

Dan gebruik ik de rechter pink ook heel regelmatig om de hoge e te dempen als ik dat nodig vind.

En dan is er nog een stijl van spelen waarin ik waarschijnlijk nooit goed zal worden en dat is flamenco. Daarin wordt de rechter pink wel degelijk flink gebruikt; voor een aanslagtechniek waarbij je één of meer vingers gecontroleerd katapulteert na ze in de 'duimholte' op spanning te hebben gezet en voor het kloppen op de slagplaat in combinatie met een veelheid van aanslagtechnieken.

@ Barno:
Ik ken een gast uit Toronto (Tony 'Wild T' Springer); die vertelde me dat hij juist een hele tijd de wijs- en middelvinger van zijn linkerhand aan elkaar tapete om zijn pink te oefenen.

Harald
25 februari 2011, 22:01
Slaghandpink ben ik gaan ontwikkelen toen ik in een big band speelde waar de bassist nooit kwam opdagen. In eerste instantie ging ik op gitaar de baslijnen overnemen, en toen dat begon te vervelen (een muziekschool bigband met een repertoire van ongeveer 10 nummers,dat was ook de reden dat de bassist niet op repetities kwam) ging ik kijken of ik bas en gitaar tegelijk kon doen. Plectrum tussen duim en wijsvinger en dan met de middel, ringvinger en pink de akkoorden aanslaan. Dat gaat vooral bij bossa nova achtig werk heel makkelijk. Lukt dat kun je overstappen op walking bass partijen met akkoorden. Je gaat je pink dan vanzelf vaker gebruiken.

Voor de andere hand heeft het vooral met kracht te maken. Een ander aspect is het dempen van snaren. Door je hand wat te draaien, en met drie vingers te spelen komt je duim wat makkelijker over de hals en demp je de hogere snaren gelijk ook. Ik vermoed dat het daarvandaan komt. Clapton en anderen waren weliswaar autodidact, zonder youtube, maar de zwarte bluesmuzikanten zie je die pink ook zelden gebruiken. Net als de Django stijl waar je toch net wat anders fraseert als je met de wijs en middelvinger speelt krijg je toch een net wat andere feel en frasering zonder die pink. Maar het is idd. onzin om hem gewoon helemaal niet te gebruiken. De bends in Another Brick in the wall deed ik ook gewoon met de pink. Gewoon genoeg spinazie eten ;) Wat wel anders is is dat het met de pink verleidelijker is om de bend uit je vinger te laten komen, ipv uit de pols. En dat terwijl de pink ook nog eens minder sterk is...

Oranjeaap
26 februari 2011, 22:23
Ik merk dat ik meer controle heb met mijn ringvinger. Dus als ik langzame licks speel dan gebruik mijn pink weinig. Bends en vibrato werken gewoon beter met mijn ringvinger. Dat betekent niet dat je pink verkeerd is. Als jij met je pink kan wat ik met mijn ringvinger doe, wat maakt het dan uit?
Er is geen right or wrong, het is gewoon wat het best werkt voor jou.

EuroCinema
26 februari 2011, 22:56
IK heb mijn pink altijd veel gebruikt, de laatste maanden heb ik er een blessure aan en vermijd ik 'm wat vaker. Het leuke is dat je als vanzelf wat meer over de hals gaat bewegen, minder in posities blijft hangen.

Heb me altijd verbaasd over hoe weinig Benson zn' pink gebruikt...
http://www.youtube.com/watch?v=Tn27IcAapPI

terrasbeest
26 februari 2011, 23:01
IK heb mijn pink altijd veel gebruikt, de laatste maanden heb ik er een blessure aan en vermijd ik 'm wat vaker. Het leuke is dat je als vanzelf wat meer over de hals gaat bewegen, minder in posities blijft hangen.

Heb me altijd verbaasd over hoe weinig Benson zn' pink gebruikt...
http://www.youtube.com/watch?v=Tn27IcAapPI

Da's nog uit de periode toen hij nog aan het leren was:seriousf::seriousf:

Rutger
27 februari 2011, 09:53
Ik heb wel een theorette over die weinig gebruikte pink. Ik denk dat veel van de mensen die uitgegroeid zijn tot de grote gitaarhelden zich voor een groot deel zelf hebben leren spelen door naar radio en grammofoonplaten te luisteren.

Ik probeer mijn pink zoveel mogelijk mee te laten doen; het geeft gewoon meer mogelijkheden en het hoeft er geen millimeter minder bluesy door te klinken.
Grappig dat je dat zegt. Wat hier wordt gezegd over de Django-flow geldt hier volgens mij namelijk ook wel. Mijn ervaring is dat het toch makkelijker naar rauwe blues klinkt als je je pink achterwege laat. Het hoeft niet, maar op een of andere manier klinkt het allemaal net wat meer naar de oude meesters.

B0UDEWIJN
27 februari 2011, 18:01
Ik denk dat oa ASB en Barno het al mooi verwoord hebben: gebruik gewoon je pink. Vooral in snelle licks mis je zonder pink gewoon 25% van je potentie. Als je pink net zo goed is als je andere vingers, heb je gewoon een grote voorsprong op iemand bij wie dat niet zo is. En je bereikt dat door gewoon te oefenen, ik oefen mijn pink ook om bends en vibrato de doen die je normaal met de ringvinger zou doen.

Of het in blues 'not done' is om je pink te gebruiken weet ik niet, maar ik zou het heel raar vinden.

Comfortably Daniel
2 maart 2011, 15:36
Ik ken een gast uit Toronto (Tony 'Wild T' Springer); die vertelde me dat hij juist een hele tijd de wijs- en middelvinger van zijn linkerhand aan elkaar tapete om zijn pink te oefenen.

Helemaal waar...heeft ie mij ook verteld namelijk ;) Erg toffe gast en super gitarist en showman...met hilarische verhalen :ok:


Om op het topic terug te komen. Ik ben er één die erg weinig z'n pink gebruikt. Ik heb alles ook zelf aangeleerd en heb altijd moeite gehad met m'n pink. Ik gebruik 'm soms wel...bij dingen waar je echt alleen met je pink bij komt. Maar over het algemeen mis ik 'm niet met spelen.

SunnMustang
6 maart 2011, 14:44
Nou, ik gebruik in de pentatonic scale zoveel mogelijk mn pink, baat het niet dan schaad het niet. Ik ben eigenlijk wel erg blij met de kracht die ik heb ontwikkeld in mn pink. Ik zeg dus, doen.

Ps: ook benden met je pink he :O

supermagneet
16 maart 2011, 08:20
Gebruik je pink! :p

Ik heb best wat jaartjes mijn pink niet gebruikt en op een gegeven moment maar besloten de pink wel te gaan gebruiken, dit aanleren ging even best moeizaam aangezien het zonder pink natuurlijker aanvoelde.

Nu ben ik blij dat ik mijn pink ook gebruik, het is een stuk efficiënter. :)

Comfortably Daniel
16 maart 2011, 08:55
Wel grappig eigenlijk...ik ben volgens mij onbewust naar aanleiding van dit topic ook iets meer m'n pink gaan gebruiken. Gaat niet echt makkelijk, aangezien ik al 15 jaar zonder speel, maar hier en daar maakt 't sommige dingen wel makkelijker.:)

SantaX
1 april 2011, 08:53
Ik heb zelf wel wat van les gehad, maar eigenlijk het grootste gedeelte in de laatste 20 jaar zelf geleerd. Dit heeft tot gevolg gehad dat ik mijn pink volgens sommige misschien wel te veel gebruik. Een powerchord bijvoorbeeld pak ik met de pink. Waarom? Nou, als ik de vingers van mijn hand neutraal tegen elkaar zet, valt die pink precies goed op de hals voor een powerchord. Ik kan ze wel met de ringvinger, maar dat doe ik alleen als ik die pink dan nodig heb om een octaafje erbij te nemen of een ander nootje. Het is eigenlijk nooit in me opgekomen dat ding niet te gebruiken. 1 van de eerste dingen die ik 'leerde' was Thunderstruck, dus ik was vrij snel bekend met de functie van dat kreng tijdens het gitaarspel :seriousf:
Ik denk dat qua slides (ook in de blues) de pink mijn meest gebruikte vinger is zelfs.

Snijdie
1 april 2011, 11:22
Wat is teveel gebruiken? De ene houding wordt vaker toegepast dan de andere, de ene is misschien logischer dan de andere. Maar als het voor je werkt, dan werkt het. Na 20 jaar spelen kan je zelf prima oordelen of je er tevreden mee bent ;).


Zojuist had ik naar aanleiding van een reactie in dit topic even de gitaar erbij gepakt, en ik merkte dat de duimpositie een enorme invloed heeft op mijn pinkgebruik. Echt een eye-opener voor me!
Tijdens mijn gitaarlessen is erop gehamerd om zo min mogelijk van handpositie te wisselen (als in: duim op dezelfde plek). Met als gevolg dat de pink bij mij volop meedoet.

SantaX
2 april 2011, 05:51
Daar heb je wel gelijk in eigenlijk. Heb er zelf ook zeker geen last van, de situaties waarin het niet handig is, gebruik ik de ringvinger gewoon en als het echt moet (moet even denken aan een overgang in Tears in the Rain van satriani) dan gebruik ik desnoods mijn wijsvinger. Dat is misschien wel het voordeel van niet klassiek geschoold zijn. Niet gehinderd door enige kennis probeer je dingen die je anders wellicht niet zou doen omdat je leraar ooit eens heeft gezegt dat dat niet mag of niet goed is. Niet dat ik me ermee kan vergelijken, maar ik denk dat als Mark Knoffler les kreeg op het conservatorium de leraar zich van het gebouw zou gooien :P Terwijl heel veel mensen het er toch over eens zijn dat die gozer een aardig stukkie kan spelen.

Jimi Hendrix
2 april 2011, 09:48
Daar heb je wel gelijk in eigenlijk. Heb er zelf ook zeker geen last van, de situaties waarin het niet handig is, gebruik ik de ringvinger gewoon en als het echt moet (moet even denken aan een overgang in Tears in the Rain van satriani) dan gebruik ik desnoods mijn wijsvinger. Dat is misschien wel het voordeel van niet klassiek geschoold zijn. Niet gehinderd door enige kennis probeer je dingen die je anders wellicht niet zou doen omdat je leraar ooit eens heeft gezegt dat dat niet mag of niet goed is. Niet dat ik me ermee kan vergelijken, maar ik denk dat als Mark Knoffler les kreeg op het conservatorium de leraar zich van het gebouw zou gooien :P Terwijl heel veel mensen het er toch over eens zijn dat die gozer een aardig stukkie kan spelen.

wat mij betreft komt 't op 't volgende neer: als je intuitief begint en slechts drie vingers gebruikt: niets aan de hand. Als je 'beter weet' maar je dan beperkingen oplegt door 'm expres niet te gebruiken ben je volgens mij niet handig bezig. (zeker niet 'omdat dat in een bepaalde stijl niet hoort').
Als je iets meer speelt dan pentatonisch (en bijv. terecht komt bij de 'vijf posities' voor majeur en mineurladders) dan is 't toch wel een behoorlijke beperking als je je pink niet gebruikt.
Overigens heb ik minihandjes dus neem dit met een korrel zout.
Ik heb de grootste bewondering voor klassieke muzikanten die zich suf studeren om de term 'technische beperking' nooit meer te hoeven gebruiken.
Zodat je muziek kunt maken van een technisch stukkie als dit:
http://www.youtube.com/watch?v=-k7omyaduKg

G.G.
2 april 2011, 11:17
Wat ik niet helemaal begrijp: Als ik naar mijn linker hand kijk, dan zie ik 4 vingers en een duim. Waarom zou ik er iets van werkeloos aan mijn hand laten hangen?

Mijn duim gebruik ik heel veel bij baslijnen en grondtonen van akkoorden op de E snaar en regelmatig demp ik de A snaar. Mijn pink gebruik ik voor alles op de 4e positie en verder weg. Hoorde eerder al Tears in de Rain van Satriani en daar zit inderdaad een flinke greep in (3e, 5e en 7e positie). Zou niet weten hoe ik dat met 3 vingens zou moeten doen.

Denk dat al mijn vingers ongeveer evenveel gebruikt worden en ik snap niet waarom je de pink minder zou gebruiken. Zolang je niets overbelast......

Pepe
2 april 2011, 11:29
Loopt dit topic nog?
Het is maar een pink hoor!

SantaX
2 april 2011, 11:33
@Jimmy

Ben ik met je eens hoor. Ik wilde ook zeker niet doen overkomen dat ik de klassieke gitarist niet respecteer of waardeer. Integendeel zelfs. Ik ben er zwaar jaloers op! Dat is toch vaak andere koek wat die mannen en vrouwen spelen in vergelijking met wat ik doe. Ik tokkel maar wat lol.

JGD
2 mei 2011, 20:48
gewoon gebruiken die pink.
je hebt hem niet voor niks : )

serieus, tuurlijk zijn er bekende sigaristen die de pink niet gebruiken.
maar, als jij nu bewust de keuze hebt om het sigaarspel WEL of NIET correct te gaan leren?
waarm zou je dan kiezen voor niet?

en wie weet wil je ooit wel eens een stapje verder dan een blueslickje (sweep bijv).
nou, dan ben je mooi zuur hoor met een ongetrainde pink.

het hele positie gebeuren is ook gebasseerd op 4 vingers.

dus, de claptons ten spijt, leer gewoon zo correct mogelijk sigaar spelen, daar heb je uiteindelijk het meeste plezier van, echt

barno
2 mei 2011, 21:03
gewoon gebruiken die pink.
je hebt hem niet voor niks : )

serieus, tuurlijk zijn er bekende sigaristen die de pink niet gebruiken.
maar, als jij nu bewust de keuze hebt om het sigaarspel WEL of NIET correct te gaan leren?
waarm zou je dan kiezen voor niet?

en wie weet wil je ooit wel eens een stapje verder dan een blueslickje (sweep bijv).
nou, dan ben je mooi zuur hoor met een ongetrainde pink.

het hele positie gebeuren is ook gebasseerd op 4 vingers.

dus, de claptons ten spijt, leer gewoon zo correct mogelijk sigaar spelen, daar heb je uiteindelijk het meeste plezier van, echt

bwa ik weet niet hoor. perfectie kan ook met twee vingers, geen shredder ter wereld die kan wat Django kon :) it's not the size, it's what you do with it. Al moedig ik ook aan om alle vingers te leren gebruiken (ook die van de slaghand trouwens, hopla, weg dat plectrum!)

JGD
2 mei 2011, 21:06
geen shredder ter wereld die kan wat Django kon :)

das kul natuurlijk

EuroCinema
2 mei 2011, 21:24
Ik moet opeens denken aan C.C. Deville die een stel Django-licks probeerde ooit. Dat heeft nog Guitar Player's top 20 slechtste solo's aller tijden gehaald :seriousf:

Verder, nu ik deze discussie weer zie: doe er niet te moeilijk over. Het basisprincipe van een vinger per fret (dus pink gebruiken) is een goeie basis. Maar als bepaalde bends soulvoller klinken met je ringvinger, gebruik je die toch gewoon? Je hoeft geen robot te worden die alles op maar 1 manier doet. Jeff Beck kan 1 noot op 100 manieren spelen, althans zo klinkt het.

barno
2 mei 2011, 21:42
das kul natuurlijk

oei, weer iemand die snelheid verwart met goed spelen... Django gaat niet over snelheid, maar over soul, timing, feel en een of ander zigeuner je ne sais quoi...

EuroCinema
3 mei 2011, 16:34
Er zijn ook veel secretaresses die veel sneller kunnen typen dan Harry Mulisch, zeg ik altijd maar. ;)

Harald
3 mei 2011, 16:51
Kunst... die is ook wat stijfjes tegenwoordig ;)


(sorry, kon het niet laten)

JGD
3 mei 2011, 20:20
oei, weer iemand die snelheid verwart met goed spelen... Django gaat niet over snelheid, maar over soul, timing, feel en een of ander zigeuner je ne sais quoi...

ik verwar niets.
het is dan ook een net zo groot misverstand dat shredders geen soul hebben

terrasbeest
3 mei 2011, 23:06
ik verwar niets.
het is dan ook een net zo groot misverstand dat shredders geen soul hebben

:sssh: ( dit is een groot geheim hoor )