PDA

View Full Version : Goede versterker voor elektrische gitaar



MarcoVerheiden
25 februari 2011, 16:17
Hallo allemaal,

Na enkele jaren gespeeld te hebben op een semi-akoestische gitaar, heb ik onlangs een Gretsch Electromatic besteld, en ben momenteel op zoek naar een goede versterker.

Hebben jullie tips voor een goede versterker?

Ik zou graag willen dat de versterker zou kunnen voldoen aan deze punten:
1 x 100 watt of 2 x 50 watt vermogen
2 instrument ingangen
2 microfooningangen
cd/mp3 ingang

De meeste versterkers die ik tegenkom hebben slechts 1/2 instrument ingangen, en geen ruimte voor een microfoon of het aansluiten van een drumcomputer of zoas tevens in mijn geval: een vocal harmonizer.

Wat raden jullie aan?

Alvast bedankt.

lollol
25 februari 2011, 16:53
2 gitaren en een microfoon gaat alleen maar kut klinken, waarvoor wil je het gebruiken?
Wat voor muziek speel je, wat is je budget en speel je in een band/treed je op?

En waarom wil je per se 100 watt, je kan met veel minder:???:

Mr. Dynamite
25 februari 2011, 16:58
Ik denk dat je beter af gaat zijn met een apparte zang versterker. Dat gaat niet werken op een gitaar amp.

Verder:

Wat voor muziek wil je er mee spelen?
In een band of thuis?
Wat is je budget?
Combo of head + cab?

Hier kunnen we natuurlijk niks mee ..

caliban
25 februari 2011, 18:00
Best gitaarversterker en zang apart houden.

MarcoVerheiden
26 februari 2011, 18:05
Dat zang op een amp niet samengaat, kan ik niet zeggen. Via dit forum heb ik vorig jaar een Marshall AS100D besteld, waarop ik versterkt akoestisch speel, in combinatie met zang, een drumcomputer en een vocal harmonizer, en het klinkt perfect. Heeft dit dan te maken met een buizenversterker en een transistor? Dat buizen minder goed de klank van zang kunnen reproduceren?

Ik speel verschillende muziekgenres van pop tot blues tot country, geen rock/metal.

Ik weet nog niet of ik wil gaan voor een combo of head + cab, en wat het verschil hierin kan opleveren. Het budget hangt af van de mogelijkheden, maar een richtprijs is 700 - 1.100 Euro.

lollol
26 februari 2011, 18:20
Heeft meer te maken met elektrisch/akoestisch.
Een akoestische versterker probeert net als een zangversterker het geluid precies hetzelfde te laten klinken.
Een elektrische versterker "kleurt" het geluid heel erg, en dat wil je niet met je stem;) (En zeker niet met Overdrive aan:dontgeti:)

Verschil head combo is dat head/cabinet je 2 keer moet tillen, (wel 2 keer gemiddeld ongeveer de helft van de kilo's) en dat een head/cabinet er veel stoerder uitziet (Maar dat is N.V.T. als je geen rock/metal speelt)

Buzzel
26 februari 2011, 18:25
Ik denk dat je beter een PA kunt gaan kopen of zo. Die zijn er voor bedoeld om meerde signalen te verwerken. Alleen heb je waarschijnlijk niet echt een 'mooi' gitaar geluid. misschien met een effecten processor en een DI box?


http://www.poweruser.be/shop/images/allenheath/PA12_three_qutr_small.jpg

MarcoVerheiden
26 februari 2011, 18:30
Ok. Het zou jammer zijn als de vocal harmonizer niet zou kunnen worden aangesloten op de versterker, want deze 'luistert' namelijk naar de akkoorden die je speelt op de gitaar, om zo de stemharmonie te bepalen (pitch, etc.). Ik zou het wel kunnen loskoppelen (zang op akoestische versterker) en elektrische gitaar op nieuwe elektrische amp, maar of dat nu een mooi geluid oplevert?

Wat is verder het voordeel van een head/cabinet ten opzichte van een combo? Is er een verschil, of gaat het puur om meer vermogen/uiterlijk?

lollol
26 februari 2011, 18:33
Ok. Het zou jammer zijn als de vocal harmonizer niet zou kunnen worden aangesloten op de versterker, want deze 'luistert' namelijk naar de akkoorden die je speelt op de gitaar, om zo de stemharmonie te bepalen (pitch, etc.). Ik zou het wel kunnen loskoppelen (zang op akoestische versterker) en elektrische gitaar op nieuwe elektrische amp, maar of dat nu een mooi geluid oplevert?

Wat is verder het voordeel van een head/cabinet ten opzichte van een combo? Is er een verschil, of gaat het puur om meer vermogen/uiterlijk?

Meestal klinken een head/combo van hetzelfde merk/type hetzelfde, uitzonderingen daargelaten.
Om vermogen gaat het ook niet, want er zijn 0,5 watt heads en ook 100 watt combo's;) (En andersom)

En die vocal harmonizer kan ook tussen gitaar en versterker, of in de effectsloop;)

MarcoVerheiden
26 februari 2011, 18:41
Hoe doe ik dit dan:

En die vocal harmonizer kan ook tussen gitaar en versterker, of in de effectsloop

Dan zou de setup hetzelfde zijn als bij mijn akoestische versterker, en ik begrijp uit jullie verhaal dat dat niet zou klinken met een elektrische amp.

Buzzel
26 februari 2011, 18:44
Hoe werk dat met die vocal harmonizer dan. er gaat een gitaar en zang in en dan...

MarcoVerheiden
26 februari 2011, 18:54
Hoe werk dat met die vocal harmonizer dan. er gaat een gitaar en zang in en dan...

gitaar > vocal harmonizer
microfoon > vocalharmonizer
vocal harmonizer > versterker (xlr)

drumcomputer is los

Buzzel
26 februari 2011, 18:57
gitaar > vocal harmonizer
microfoon > vocalharmonizer
vocal harmonizer > versterker (xlr)

drumcomputer is los

Dus er komt maar 1 kabel uit? mss kan je het signaal van je gitaar splitten. 1 naar vocal harmonizer en harmonizer naar bijvoorbeeld een PA net als je drum computer. en de andere naar versterker of een effecten processor?