PDA

View Full Version : Hoe plaats je een microfoon eigenlijk correct?



Nielsje
25 februari 2011, 13:45
In live situaties gebruik ik op het moment een SM58, zonder kapje, om m'n gitaar uit te versterken. En alhoewel ik er wel een aardig geluid uit krijg, ben ik niet tevreden. Nou kan dat liggen aan m'n gitaarsetup (nee, natuurlijk niet! :)), de mic, de plaatsing ervan, het mengpaneel, en de zaalspeakers.

Let wel, dit is allemaal op ons eigen spul, niet op de PA van een van een extern geluidsbedrijf.

Binnenkort ga ik voor een vereniging een lustrum cd inspelen, en dus moet alles ook opgenomen worden. Hoe plaats ik die SM58 nou het beste? Ik vind het geluid meestal wat te fel/schel, het mist diepte. Onstage plaats ik de mic uit het midden, maar niet gedraaid (gewoon recht naar de speaker). Wel maak ik gebruik van beamblockers.

Omdat alles in eigen beheer gebeurd, is er niet echt iemand met verstand van zaken m.b.t dat soort dingen, dus heb ik dat liever zelf in de hand.

The Bertman
25 februari 2011, 15:04
Zet het kapje er weer op, dat scheelt haast niets. Plaats hem een centimetertje of wat naar buiten voor een bassiger geluid. En dan maar proberen. Plaatsing is belangrijk, maar je oren maken de laatste keuze. Je hebt een goeie uitganspositie.

Han S
25 februari 2011, 19:46
Wat je ook nog kunt proberen is de microfoon dichtbij de conusrand, maar gericht op het centrum, dus met een hoek. Maar dan nog zul je niet 100% tevreden zijn. Mijn mening over de SM57/58 is bekend, goede microfoon voor live, maar wil je meer dan moet je een betere microfoon pakken.

Mijn ervaring met de 57 en 58 is dat ik het nooit echt met ze heb kunnen vinden, een clean gitaargeluid lukt nog wel, maar ales het echt vet wordt ga ik standaard eerst naar de Sennheiser MD421, daar lukt het altijd beter mee.

Arvoitus
25 februari 2011, 20:37
Probeer ook te variëren met de afstand tussen de speaker en microfoon. Als je een leuk geluid hebt gevonden, dan kan het nog ietsje beter worden als je hem 5CM ofzo van de grill afhaalt. Gewoon uitproberen.

Nielsje
27 februari 2011, 21:36
Dank u heren :)
Ik kan nu overigens via een ruildeal aan een Sennheiser 606 komen. Is dat een verbetering ten opzichte van mijn sm58? Of kan ik dan beter voor een 906 gaan?

Een MD421 gaat me toch te duur worden, helaas..

guhlenn
28 februari 2011, 08:58
Wat Han zegt, off-axis geeft wat mij betreft net wat minder van die nastiness die je bedoelt. Voor opnames heb ik nooit een goed geluid met alleen een 57 kunnen krijgen, maar ik hoor wel vaker dat anderen het wel lukt. Om mic plaatsing te doen kan je het beste een isolerende koptelefoon opzetten en iemand anders laten spelen, dan de mic positie bepalen.

skabouter
8 maart 2011, 17:38
Mijn ervaring met de 57 en 58 is dat ik het nooit echt met ze heb kunnen vinden, een clean gitaargeluid lukt nog wel, maar ales het echt vet wordt ga ik standaard eerst naar de Sennheiser MD421, daar lukt het altijd beter mee.

+1111111111. Hoewel ik standaard beiden gebruik. de MD421 recht op de conus gericht, en de SM57 op de conus gericht vanuit een hoek (ongv 45 graden). Dit geeft bij mij resultaten waar ik blij mee ben.


Dank u heren :)
Ik kan nu overigens via een ruildeal aan een Sennheiser 606 komen. Is dat een verbetering ten opzichte van mijn sm58? Of kan ik dan beter voor een 906 gaan?

Een MD421 gaat me toch te duur worden, helaas..

Jammer dat budget altijd een vijand is:( Toch heb ik al 3 MD421`s op de kop getikt, elk voor veel minder dan een nieuwe SM57 zou doen!!! Het kan dus wel gewoon, blijf de markt in de gaten houden! (maar pas maar op, dat doe ik ook ;)).

Ik nam dit weekend een band op, de gitarist had een 606 mee, die hebben we gebruikt (met nog 3 andere mics). persoonlijk vond ik dat ding erg hand (plaatsing!) maar de sound niet speciaal ofzo, beetje het sm57 idee, en het leek ook vrij zacht op te pikken, ik moest redelijk wat preampgain indraaien. Verder niet erg hoor, dat moet ik met mijn ouwe MD scriptlogo`s ook.

joost22
11 april 2011, 23:00
sennheiser e906 + sm75 op de rand (zelfde punt gericht) werkt altijd bij mij. Voor een wat groter geluid wil ik nog wel eens een room mic naast de kast zetten naar achter gericht, maar voor metal/rock sla ik die al over. sm75 is ook mijn go to voor de snare, blijkt toch altijd het fijnst te werken in de mix. sm7 ook wel eens geprobeerd maar werd ik niet vrolijk van.