PDA

View Full Version : steunen met je rechterhand.



yanni
24 februari 2011, 21:55
Hey,

Ik ga jullie weer lastigvallen met een probleem. :p

Wanneer ik snelle melodieën wil picken kan ik dit niet lang volhouden, mijn pols begint ietwat stijf te worden. Nu is het mij opgevallen dat sommige artiesten met hun pink of andere vingers steunen op de klankkast van hun gitaar. Ik heb hier al info over proberen op te zoeken maar ik vind niet echt een plaatje ofzo waar zoiets uitgelegt wordt. Zou iemand mij kunnen proberen uitleggen hoe ik dit het best doe, of kent iemand een plaatje ofzo waar het uitgelegd staat?

Alvast merci,

Yanni,

Oranjeaap
24 februari 2011, 23:06
Ik snap wat je bedoelt, maar ik snap eigenlijk niet hoe je het niet kunt snappen.

Ik denk niet dat het steunen met je pink veel gaat doen aan het vermoeid raken van je pols. Je verplaatst alleen het probleem naar je pink.
Ik heb ook wel eens gedacht waarom ze dat doen met die pink, en als ik het zelf probeer dan kom ik tot de conclusie dat het helpt om een vastere hand te hebben, dat je meer accuraat kan spelen met je picking hand.

Als ik veel snel speel en krijg last van mijn pols zijkant van mijn hand, dan laat ik mijn pols/zijkant van mijn hand op de brug van mijn gitaar steunen.

Harald
25 februari 2011, 09:46
Steunen met pink en ringvinger is puur een kwestie van ankeren. Je hand weet dan precies waar elke snaar zit. Het wordt bij tokkelen ook vaak gedaan. En met name bij plectrum spel zijn er genoeg voorbeelden te vinden van mensen die zo behoorlijk snel kunnen spelen. Theoretisch zou het je in snelheid moeten beperken, maar in de praktijk valt het dus wel mee.

Of je er kramp etc. mee tegengaat betwijfel ik een beetje, tenzij je nu extra verkrampt speelt omdat je niet ankert, en daardoor bang bent dat je de verkeerde snaren raakt. Maar met een (al dan niet heel lichte) palmmute heb je ook ankering. Speel je vrij hard met een high gain sound is dempen sowieso essentieel.

Maar, ook zonder ankeren kun je accuraat en snel spelen. Kijk maar eens naar gipsy gitaristen. Die hebben meestal hun pols hoog, en ankeren meestal helemaal niet.

Als je snel een stijve pols krijgt bouw je ergens te veel spanning op, en het zou door onzekerheid over de positie van je hand kunnen komen. Maar het hoeft niet. Waarschijnlijk probeer je gewoon sneller te spelen dan je bent. Zogauw iets te moeilijk wordt doen de meeste mensen twee dingen. Ze bouwen extra spanning op (en niet alleen in je handen, maar schouders, nek, etc., en je merkt het vaak ook aan de ademhaling) en ze willen het sneller doen. Beide reacties werken je juist tegen.

De snelste manier om snel te leren spelen is om het LANGZAAM op te bouwen. Niet leuk, maar wel waar. Er zijn geen afkortingen. Je kunt alleen omwegen vermijden. Sneller spelen dan je bent is een omweg.

Ik maak hierop één uitzondering, heel soms gebruik ik het om het spiergeheugen te porren als ik merk dat ik een stuk dat ik vroeger zonder problemen kon spelen niet meer kan herinneren. Ik probeer dan dat stukje even op verschillende tempi, soms ook even heel snel, maar dat is puur om te kijken of het terugkomt zonder dat ik het helemaal opnieuw moet leren. Bij het instuderen van nieuwe stukken is sneller spelen dan je kunt NOOIT een goed idee... behalve om heel kort je grens op te zoeken, maar dan niet meer dan één keer op het snelle tempo. Je komt zo achter waar de knelpunten in een stuk zitten zodat je daarop kunt concentreren. Meestal loop je nl. steeds bij dezelfde momenten in een nummer vast. Snelheid iets opvoeren maakt die momenten heel duidelijk. Maar zogauw je weet waar het om gaat isoleer je het probleemgebied in een klein stukje dat je kunt loopen, en oefen je het juist heel langzaam en nauwkeurig.

yanni
27 februari 2011, 18:15
Dankje voor de uitgebreide uitleg!

Kalmer aan dan maar hé ;)

yanni
6 maart 2011, 14:30
en sorry, wat bedoel je precies met ankeren?

ShredTallicA
6 maart 2011, 15:38
Ankeren betekent voorzover ik weet dat je je hand op de brug legt om te steunen :)

edit:
Of uiteraard vingers op de slagplaat.

Zelf hou ik er van om zo min mogelijk te ankeren, ik vind dat het mijn bewegingsvrijheid wat inperkt als ik anker.