PDA

View Full Version : string ferrulle plaatsing



broeder6x6
24 februari 2011, 15:05
een bescheiden vraagje: ik heb een Hardtail strat brug en moet de gaten voor de ferrules boren.... die gaten komen toch net achter het punt waar de mensuur lengte het dubbele van de lengte van de 1 t/m 12 fret is :dontgeti: (48stefret....)

Ukeloeder
24 februari 2011, 15:43
Leg eerst je brug eens op de body. Heb je de mensuurlengte plus compensatie afgetekend? (klinkt wijs he?) StewMac heeft een calculator die je verteld waar de brug geplaatst dient te worden, dan lijkt het mij zaak om de gaten af te tekenen met de brug als mal.
Als ik onzin verkoop komt er vast snel iemand langs om te verbeteren.

feauteaux gaan er altijd in...

Van Dattum
24 februari 2011, 15:44
In principe wel. Je moet eerst de exacte positie van de brug bepalen en dan met de brug markeren waar de gaten moeten komen.

Woml
24 februari 2011, 17:12
die gaten komen toch net achter het punt waar de mensuur lengte het dubbele van de lengte van de 1 t/m 12 fret is :dontgeti: (48stefret....)

<mierenneukmode>De 12de fret zit op de helft van de mensuur, de 24ste zit op 3/4 van de mensuur, de 36ste fret op 7/8, de 48ste op 15/16, ... Op de brug (of eigenlijk op de hele mensuur, want de brug zit nog net iets verder) zit theoretisch de "oneindigste" fret...</mierenneukmode>

Voor de rest inderdaad: de afstand van topkam tot 12de fret, vermenigvuldigd met 2, is de mensuur. De brugzadels zitten daar net een paar millimeter achter, vanwege de compensatie. En dan zou ik de gaten voor de string ferrules nog een eindje naar achteren verwachten, want een snaar maakt op dat brugzadel geen haakse bocht naar beneden. Dat gaat schuin omlaag, en dan door de body heen. Zet dus de brug zo neer dat de zadels op de juiste plek zitten, en dan kun je aftekenen waar de gaten moeten komen te zitten.

Ukeloeder
24 februari 2011, 17:59
@woml; Jouw oog voor detail zal werkelijk door niemand anders dan jij 'gemiereneuk' worden genoemd.

Hooguit gewommel. :seriousf:

broeder6x6
24 februari 2011, 20:43
<mierenneukmode>De 12de fret zit op de helft van de mensuur, de 24ste zit op 3/4 van de mensuur, de 36ste fret op 7/8, de 48ste op 15/16, ... Op de brug (of eigenlijk op de hele mensuur, want de brug zit nog net iets verder) zit theoretisch de "oneindigste" fret...</mierenneukmode>

Voor de rest inderdaad: de afstand van topkam tot 12de fret, vermenigvuldigd met 2, is de mensuur. De brugzadels zitten daar net een paar millimeter achter, vanwege de compensatie. En dan zou ik de gaten voor de string ferrules nog een eindje naar achteren verwachten, want een snaar maakt op dat brugzadel geen haakse bocht naar beneden. Dat gaat schuin omlaag, en dan door de body heen. Zet dus de brug zo neer dat de zadels op de juiste plek zitten, en dan kun je aftekenen waar de gaten moeten komen te zitten.

http://www.freesangha.com/forums/Smileys/default/smiley_bow.gif heeeeel hartelijk bedankt (en sorry voor mijn ontwetendheid :makeup:)