PDA

View Full Version : Gibson ES 137



Makaai
24 februari 2011, 14:55
Na jaren op een Westone Thunder I (ES 335 model) te hebben gespeeld wil ik mezelf verwennen met een echte Gibson ES model.
Ik zit nu te denken aan een ES 137 maar misschien wordt het toch een Es 335.

Wie weet wat de verschillen zijn tussen het ES 137 Custom en het Classic model afgezien van de Vari-tone switch en het prijsverschil?

En wat is jullie mening over het ES 339 model?

Alvast bedankt!

Oranjeaap
24 februari 2011, 15:10
Custom modellen hebben over het algemeen meer bling:

Meer binding
Ebony fretboard
Pearl Inlays in andere vorm.

Het zijn voornamelijk uiterlijke kenmerken. Die bepalen voornamelijk het prijs verschil. Ik weet niet of de custom ook echt in de Gibson Custom shop wordt gemaakt. Het wordt wel eens gezegd dat de gitaren uit de customshop beter hout hebben dan de gitaren van gibson USA.

De varitone switch vind ik maar een raar ding. Ik zou er iig niet extra voor betalen, maar je zou het zelf even moeten proberen.

Persoonlijk vind ik de es339 er raar uit zien. Een soort dwerg versie van de 335. Qua klank weet ik niet of er verschil is.

Little Jay
24 februari 2011, 16:25
Ik heb een ES-333, dat is een ES-335 maar iets minder fancy (matte lak, geen parelmoeren logo, geen slagplaat, elementen zonder kapjes en een afdekplaatje achterop om bij de elektronica te komen).

Ze doen rond de 1100 en meestal zijn ze gecustomized met classic '57 elementen, een een slagplaat en de lak even gepolijst en dan heb je in essentie een ES-335 voor 1/3 van de prijs.....

Ik vind het een heerlijke gitaar, gaat nooit meer weg.

(enne pssst, er staat er één op Marktplaats......)

Wat betreft de ES-137: is de opvolger van de 135 toch? Voornaamste verschillen die je denk ik terughoort in de toon: hals is van esdoorn ipv mahonie en het middenblok is van balsahout (ben even kwijt wat voor hout in de ES-335). Ik ken de ES135, klinkt inderdaad anders als een ES-335. Niet slechter, anders.

barno
24 februari 2011, 16:43
ik heb een 135 en een 335

nogal verschillend oa omdat de 335 van 1967 is, het jaar waarin gibson het onzalige idee had om halsjes heel dun te maken.
De 335 heeft een onwaarschijnlijke mooie vintage PAF klank en is daarom ook niet echt vergelijkbaar met nieuwe 335's.

De 135 is samen met een japanse strat de enige gitaar die ik nooit zal wegdoen (en ik heb er veel). Geweldig allround, heerlijke hals. Ik denk dat de 137 humbuckers heeft. 135 heeft p100's, stacked hb's, heb er ook lang p90's in gehad, klinken beiden heel goed in die gitaar.

Ik vind de venetian cutaway van de 135 niet echt mooil, maar dat neem ik erbij. ik noem het altijd Gibson's secret weapon, relatief goedkoop maar echt zeer goede gitaren.


Ik vind mijn 135 eigenlijk nog polyvalenter dan een 335, zeker als je een goed rootsgeluid wil hebben. Voor modernere rock enz lijkt me een 335 geschikter

Onlangs ook nog wat op een 339 gespeeld, vond ik niet echt mijn ding omdat het een compromis is van twee gitaartypes. Wel een pak handzamer dan de andere ES-en, door de kleine body. Afhankelijk van je gestalte kan een 335 wel wat onhandig aanvoelen, sommige types zijn ook wat kontzwaar.

Pepe
24 februari 2011, 16:55
Hoe meer lucht, hoe losser, aardser, direkter en minder focused. Ze hebben allemaal een balk dus dan gaat het principe op voor de klankkast.
De 339 is wat handelbaarder voor mensen die een solid body gewend zijn maar het ontloopt een 335 niet veel.

Ah, ik zie dat Barno me al voor was.

synapse
24 februari 2011, 17:01
Ik heb een es 137 custom.

Het is een gitaar met echt heel veel klankmogelijkheden.

Ik heb hem gekocht na een uitgebreide vergelijking met de es-335 en es-339.

Hoewel de mijne prima speelt en klinkt gebruik ik hem (veel te) weinig. Daardoor ben ik elke keer dat ik hem pak weer aangenaam verrast.
Dit leidt er dan vervolgens weer niet toe dat ik er vaker op speel.
Kennelijk toch te veel keus!

Ik zit er wel over te wijfelen of ik hem zal houden.

Pepe
24 februari 2011, 17:07
Persoonlijk vind ik de cool factor een belangrijk ding in gitaren. Een zwarte 135 zou niet misstaan hebben in de handen van Carl Perkins, Elvis of Cash. En een rode 335 met block en bigsby, daar hoeft alleen nog maar een lijstje omheen.

Maar een 339.... sja...

Midwolda
24 februari 2011, 17:22
Heb een ES-175, een ES-335 en een ES-339 gehad, niet perse van Gibson maar kopieën van die modellen.
Het blijven heerlijke gitaren, ieder met z'n sterke en zwakke punten, voor mij geldt:
voor het uiterlijk een 335, voor de klank een 175 en voor het comfort een 339.

Als ik er nu naar op zoek zou gaan dan zou het toch een ES-175 worden...

barno
24 februari 2011, 17:33
Persoonlijk vind ik de cool factor een belangrijk ding in gitaren. Een zwarte 135 zou niet misstaan hebben in de handen van Carl Perkins, Elvis of Cash. En een rode 335 met block en bigsby, daar hoeft alleen nog maar een lijstje omheen.

Maar een 339.... sja...


niet zwart en geen bigsby op de rooie maar voor de rest ... :)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/135335.jpg

Oranjeaap
24 februari 2011, 17:52
Die rechter is NICE!

Daan_B
24 februari 2011, 18:33
Na 2 weken niet op gitaarnet te zijn geweest, kwijlvoer:

http://www.vintage-guitars.se/2004_Gibson_ES-137C_00984705_front.jpg

http://www.guitarvillage.co.uk/admin/pages/upload/Gibson%20Semi/ES137C_classicLB.jpg

Het was mijn rickenbacker of zo'n 137, weet nog steeds niet of ik de goede keus heb gemaakt:seriousf:.

Makaai
25 februari 2011, 08:34
Barno, bedankt voor de mooie foto en Daan_B, het is inderdaad kwijlen bij het zien van dat moois....

Hartelijk dank voor jullie reacties tot nu toe!