PDA

View Full Version : Help me eens strat uitzoeken.



Oranjeaap
23 februari 2011, 23:54
Dus...
Ik weet eigenlijk niets van strats behalve dat ze vak een maple toets hebben en waar ik een heken aan heb.

Ik heb een 79 strat maar ik speel er niet zo vaak op. Ik zit er aan te denken om em te verkopen en een beter bespeelbare strat te kopen.

Het hoeft niet één van de duurdere te zijn. Het komt er waarschijnlijk op neer dat ik em zelf ga slopen (relic :soinnocent: )
Ik heb begrepen dat niet alle strats meer een nitro finish hebben? Ik zoek dus wel een 'redelijke' met nitro finish.

Alle input is welkom, want ik weet er echt niets van

budje
23 februari 2011, 23:59
je zou natuurlijk iets beter je best kunnen doen, en serieus vertellen wat je zoekt, waarom je het zoekt, en waarom je huidige niet bevalt

anders komt dit tot nu toe een beetje als onzin over :makeup:

Oranjeaap
24 februari 2011, 00:04
Nou wat me niet bevalt aan mijn huidige strat is de maple toets met dat laagje lak er over. Het is gewoon zo stroef als schuurpapier. Ik klooi ook graag met mijn gitaren, en ik loop al een tijdje rond met het idee om een strat te hebben die ik naar gelieve kan aanpassen.

Ik ga mijn 79 strat dus niet aanpassen want die is behalve de humbucker nog volledig origineel.
Ik zoek dus een strat met in iedergeval een rosewood fretboard. Wat voor elementen er in zitten boeit niet zo veel want die gaan er hoogst waarschijnlijk toch uit.

TimS
24 februari 2011, 00:06
Nitro lak, geen maple toets, 9,5" radius fretboard (als je van Gibsons houdt) -> hot rod 62 reissue

EDIT: Deze dus http://www.fender.com/products/search.php?partno=0100140805

Dat is trouwens alleen van Fender, voor de prijs van dat ding kan je er ook een laten bouwen bij bv Haar of RebelRelic

budje
24 februari 2011, 00:08
en alleen de hals verwisselen voor een rosewood? je kan altijd weer terug naar het origineel, en is minder duur...

Oranjeaap
24 februari 2011, 00:11
en alleen de hals verwisselen voor een rosewood? je kan altijd weer terug naar het origineel, en is minder duur...

Tja dat zou ook nog kunnen maar dan moet ik een 70's hals zien te vinden die daar op past. Of hebben zo ook van die aftermarket halzen die op een 70's strat passen?
Het is geen alledaagse neck met 4 bouten.

aaronstonebeat
24 februari 2011, 01:49
Mijn recept is dikke frets (6100, die zet ik er zelf op) en dikke snaren (0,011'', die zet ik er ook zelf op); en dan heb je nooit meer last van welk toetshout dan ook :D

Maple gelakt of rosewood ongelakt, meranti, merbau, wenge of eiken, met dikke frets en dito snaren voel je helemaal niets van het hout van de toets; je danst eroverheen als een engel op een straal van licht :blast:

Muzieknono
24 februari 2011, 07:31
Waarom bouw je niet zelf een strat, kun je hem helemaal maken zoals je wilt.
Mvgr. Dirk Jan :B

jerome
24 februari 2011, 07:42
Dus...
Ik weet eigenlijk niets van strats behalve dat ze vak een maple toets hebben en waar ik een heken aan heb.

Ik heb een 79 strat maar ik speel er niet zo vaak op. Ik zit er aan te denken om em te verkopen en een beter bespeelbare strat te kopen.



Nou wat me niet bevalt aan mijn huidige strat is de maple toets met dat laagje lak er over. Het is gewoon zo stroef als schuurpapier. Ik klooi ook graag met mijn gitaren, en ik loop al een tijdje rond met het idee om een strat te hebben die ik naar gelieve kan aanpassen.


Een maple toets dat zo stroef is als schuurpapier?
Dat hoort/hoeft helemaal niet!
Als je die toets eens goed inwrijft met autopolish wordt weer heerlijk glad.
En als je eerst de fretjes even poetst/reinigt met vloeibare chroompoets wordt het helemaal wat...

wireman
24 februari 2011, 10:56
Dan is ie toch al niet meer origineel? Dan is er in het hout geklooid en is het nog maar 'wat de gek ervoor geeft' Qua waarde is ie dan aardig gedaald en zou je misschien wel spijt kunnen krijgen van het 'wegdoen' Goed dat je er over nadenkt hoor, maar als je eerlijk ben... zou ik deze lekker houden en lekker met deze gaan experimenteren.. Wat al gezegd is.. probeer eens een andere (Rosewood) hals..

JE hebt het ook over zelf relic'en... kijk ook daar mee uit.. dat kan best nog wel eens erg lelijk uitpakken.. Je wil ook gewoon een nieuwe look...

Klinkt meer als een GAS aanval, dan een ware zoektocht imo..



Ik ga mijn 79 strat dus niet aanpassen want die is behalve de humbucker nog volledig origineel.
.

Henri H
24 februari 2011, 11:30
Ik heb ook een Strat met maple toets, maar het viel me v.d. week toevallig op hoe glad ie eigenlijk is i.t.t. tot mijn rosewood Les Paul-toets.

Dat maple stroever is dan rosewood kopt dus niet, ik denk eerder andersom.

Het lijkt mij ook een ordinaire GAS-aanval, waar je nog wel 's flink spijt van zou kunnen krijgen als je die '79'er Strat weg doet, maar hey, het zijn jouw spullen, dus....

Venlonaer
24 februari 2011, 12:18
Ik vind; post eens een foto van je gitaar:ok:

Oranjeaap
24 februari 2011, 12:36
Hij staat ook in het post je collectie topic

http://img541.imageshack.us/img541/5932/cimg1979.jpg

Ik heb er vannacht nog eens over nagedacht. Misschien kan ik nog het best zelf één bouwen. Hoef ik ook niets te slopen. Er staat een leuke allparts body en hals op marktplaats dus ik ga eens kijken of ik dat voor een leuk prijsje kan krijgen.
Moet toch iets doen in de zomer vakantie :seriousf:

En hoe het met die maple toets zit weet ik niet precies, maar het is dus zo'n gelakte toets. Er zit een laag poly-achtige lak op. Vanwege de lak neemt ie ook geen olie op. Fastfret werkt ook niet echt.

Kun je hier een beetje zien:
http://img440.imageshack.us/img440/1407/cimg1985s.jpg

Die hot rod 62 reissue is wel precies wat ik zoek dus misschien vind ik nog wel een keer een mooie.

Henri H
24 februari 2011, 16:14
Gaaf ding man, die Strat! :o

Beetje polishen zou wel moeten helpen denk ik....