PDA

View Full Version : Tonepot werkt als volumepot



Midwolda
23 februari 2011, 20:50
Alles aangesloten zoals op dit schema:
http://static.zoovy.com/img/guitarelectronics/W650-H550-Bffffff/W/wd2hh3t11_00.jpg
en nu werkt de tonepot als een volumepot... zonder de toon te beïnvloeden. :???:
Waar zit de fout? Simpeler wordt het toch niet, lijkt me... :chicken:

Ik heb de achterkant van de tonepot gebruikt voor star ground, kan dat het zijn?

oigun
23 februari 2011, 21:09
Het lijkt er op dat de cap ofwel een verkeerde waarde heeft of stuk is. Weet je zeker dat de lug waar de cap aan gesoldeerd is geen aarde maakt?

Midwolda
23 februari 2011, 21:12
Cap is .22, pots zijn 500, vol is log en tone is lin.
Kan ik er beter een .47 cap in zetten?
Ik zal de aarde nogmaals checken, hij moet toch weer open.

oigun
23 februari 2011, 21:16
De waarde van de cap maakt niet zoveel uit als hij maar niet te groot(klein?) word zodat hij niet meer als filter werkt maar als directe verbinding naar aarde. Als de pot als een volume werkt vloeit het signaal af naar aarde gaat dit via een condensator dan worden alleen de hoge tonen naar aarde afgevoerd.

G.G.
23 februari 2011, 21:16
Het is inderdaad een massaprobleem. de cap laat alleen het hoog door en dat gaat naar massa. Het lijkt erop dat alles naar massa gaat (of door de cap, of misschien mdat dat lipje al een verbinding naar massa maakt).

Midwolda
23 februari 2011, 21:19
Dat de star ground op de achterkant van de tonepot zit maakt niet uit toch?

oigun
23 februari 2011, 21:32
Dat de star ground op de achterkant van de tonepot zit maakt niet uit toch?

Nee, volumepot werkt goed?
Als je het niet kan vinden de cap even los maken doet de pot dan niks meer dan ligt het aan de cap.

Midwolda
23 februari 2011, 21:45
Thanks guys, het euvel is gevonden en verholpen...
bij het terugzetten van de slagplaat kwam de "bare ground" van èèn van de pickups
tegen het derde pootje van de tonepotmeter... inderdaad een kortsluitinkje dus.
Losgehaald, iets anders gelegd, krimpkous er omheen, alles weer vast en op z'n plek...
working as designed! :D