PDA

View Full Version : 2dehands of nieuw?



Captain Planet
23 februari 2011, 19:57
Ik weet niet goed wat ik moet doen op dit moment. Ik wil echt ontzettend graag blues lead leren spelen nu, maar ik heb nog geen elektrische gitaar. Ik had me altijd voorgenomen dat wanneer ik ooit een elektrische gitaar zou kopen ik een fender american strat zou kopen, vrij duur instrument vind ik.

Nu vroeg ik me af of ik beter kan sparen tot ik deze american strat kan kopen, of dat ik misschien beter eens op de 2dehands markt kan kijken. De vragen die hier bij mij opduiken is: hoe lang duurt het eer je frets of pickups moet veranderen, hoe lang gaat een elektrische gitaar precies mee?

Ik dacht ook dat ik misschien een goedkoper modelletje kan pakken van een ander merk, al heb ik nog niet geleerd om verder te kijken dan Fender en Gibson. Ik weet dat Squier de goedkope serie is van Fender en Epiphone van Gibson. Zijn deze twee merken het waard om aan te kopen of is het eigenlijk weggesmeten geld als ik later toch een nieuwe koop? Of zijn er nog veel gitaar-weinig geld modellen waar ik niets van afweet en deze beter eens ga bekijken?

Dit was een lange post, sorry daarvoor ;)
EDIT: oké, het leek veel langer toen ik het aan het typen was..

Rock Bottom
23 februari 2011, 20:02
Captain planet gaat natuurlijk voor 2dehands, hij wil niet dat er nog een boom gekapt word voor zijn gitaar en dat de lucht nog meer vervuild word en het gat in de ozonlaag groter door het spuiten en bewerken.
Denk aan de giftige stoffen die er vrij komen bij het verchromen van de hardware.

Oranjeaap
23 februari 2011, 20:06
Ik heb 2 nieuw gekocht en mijn laatste 2ehands.
Ik koop nooit weer nieuw

De V
23 februari 2011, 20:16
2dehands krijg je over het algemeen meer waar voor je geld, dus dat is zeker een aanrader.
Sparen is altijd goed, zolang je het geduld ervoor hebt tenminste.:hippie:

caliban
23 februari 2011, 22:18
Ik heb al redelijk wat tweedehandse gitaren gekocht door de jaren heen, en de frets waren altijd oké, maar op zich lijkt het me wel mogelijk dat je ze zou moeten vervangen. Pickups daarentegen, moet je veranderen als je de tone niet goed vindt. En ivm frets ook nog dit: op gearspot stond laatst een topic waarin men sprak over de slechte kwaliteit van frets op nieuwe Gibsons.

Maleco
23 februari 2011, 22:35
Sowieso tweedehands :)

Altijd even opletten natuurlijk maar dat doe je in de winkel ook

munkie
24 februari 2011, 11:39
Je goed orienteren. De Topics hier goed doorlezen en de 95% onzin eruit filteren :seriousf:
Probeer een vriend/kennis/oom te vinden die al jaren electrisch gitaar speelt. Houd de markt eens een tijdje in de gaten voor je toehapt.

Algemene tips: hals, toets en vooral fretwerk goed checken, geen kromme, getordeerde necks met breuken of splitten en geen diepe putten in de frets. Goede strakke hals/body verbinding.

Goede en nog redelijk betaalbare Strats op MP:

-London City: MIC maar erg goed voor het geld. Plattere neck dan Fender. Houdt er mee op. De laatste gaan er nu uit, sla je slag.

-Richwood Vintage, de oude serie dus. Inmiddels verboden. Moeten wel nieuwe pickups en electronica in. Leuk uitgangspunt voor een project.

-Squier Japan vanaf de E serie. JV en SQ zijn al behoorlijk duur. Photoflame Japan. Squier Protone Korea. Fender Lite Ash(=Cort Korea).

-Fenix by Young Chang Korea.

-Chery/Chevy/Cheri Korea.

-Diego. Duits spul. Duesenberg/Goeldo. Mag ook al niet meer.

-Tokai, Fernandes, de betere Jap kopietjes dus. Zijn erg gehypt maar de prijzen lijken zich iets te normaliseren. De latere modellen met andere (post lawsuit) headstocks zijn een stuk goedkoper.

munkie
24 februari 2011, 11:42
Oh ja samengestelde Strats met Allparts necks, Wilkinson tremolo, Gotoh mechanieken, Graphtec topkam, mooie body uit 1 stuk hout, mooie elementen en electronica. Doen soms verbazend weinig op MP.

Buzzel
24 februari 2011, 11:48
Mijn gitaar komt uit 1978 en er is niks mis mee. Pickups behandeling gegeven en gaan met die banaan. Ik denk het beter is om 2de hands te kopen. Neem iemand mee die wat meer verstand heeft van gitaren en die weet waar je naar moet kijken. Als de gitaar uiteindelijk toch niet bevalt kan je hem altijd weer voor het zelfde geld kwijt.

Natuurlijk kan je ook naar wat goedkopere merken op marktplaats (o.i.d.) gaan zoeken. zoals die hier boven al worden voorgesteld.

RS-Rik
24 februari 2011, 11:49
Het is pure procastrinatie of snobisme (waarom een fendert van 1200 euri als je toch nog niet kan spelen) om je eerste gitaar zo duur te laten zijn.

Er zijn kwalitatief vergelijkbare gitaren voor de helft van de prijs. Niet dat Fender's door de bank genomen slecht zijn, maar je betaald ook enormmmm veel voor de naam!! Alleen omdat je idooltjes een Fendert hebben wil niet zeggen dat jou blues licks per se slechter klinken als je op een ander merk speelt.

Als je toch van plan bent om wat uit te geven (zeg 700 euro) dan kun je daar op Marktplaats echt een superleuke combinatie voor halen.



Als je een echte Fender tof vind kijk dan ook naar de Japanse en de Mexicaanse. Voor een versterkertje zou ik proberen een kleine buizencombo op de kop te tikken. Eventueel ook nieuw, Fender, Blackstar, Blackheart (of hoe heet dat gekke merk), Orange, hebben allemaal versterkertjes in de prijsklasse van 3-400 euri


Nog een laatste noot:

Pickupswitches zijn uuhm... hoe zal ik het zeggen (pleaaaaaase geen ban!!), lichtelijk overrated. Sommige pups klinken echt heel anders dan andere (verschillen in SC-HB-P90 daargelaten) maar soms merk je nauwelijks verschil.
Bij Seymour Duncan en Dimarzio heb je wel de garantie dat je pickups "volledig omwonden" zijn. Uit mijn Jackson van 300 euro haalde ik pups waarvan maar 3mm draad om de bobbins zat... Ja dat verschil ge je wel horen.

apekop
24 februari 2011, 11:55
als eerste gitaar zou ik zeggen: nieuw bij een (kleinere) zaak met goede service

je krijgt zo de service erbij en je kan terug gaan als er iets niet goed is. Als je er geen verstand van hebt is het risico te groot om 2ehands te kopen.
Koop gewoon een redelijke nieuwe voor rond de 300 euro en je kan de eerste jaren vooruit. Kun je daarna nog altijd verder kijken als je er meer vanaf weet en beter weet wat je zoekt.

Kim Wilson
24 februari 2011, 12:00
Ik heb diverse gitaren gehad. De eerste was nieuw (onwetende beginner), daarna kwamen er een handvol tweedehands gitaren binnen, en mijn huidige gitaar heb ik nieuw gekocht. Na een Les Paul, Strat en hollowbody wist ik dat een Tele mijn gitaar is, en wetende dat de volgende aankoop een blijver werd, heb ik die dus nieuw gekocht.

Zolang je nog niet zeker weet wat voor gitaar bij jou past (en dat is wat anders dan de gitaar die je nu wil hebben omdat je hem zo mooi vindt), zou ik tweedehands zoeken, zodat je bij verkoop weinig tot niks erop verliest. Er gaat nog wel een paar jaar (en diverse gitaren) overheen voordat je echt weet welke sound bij jou past.

kapepper
24 februari 2011, 12:17
volledig akkoord met kim wilson... ik denk dat ik doorheen de jaren ook het hele gamma van fender heb zien passeren, allemaal tweedehands; totdat je idd door hebt; dit is wat ik wil en zocht en zodoende heb ik mij een tijdje terug een tele avri 52 gekocht, nieuw, en ze is van mij! :)

Geen vorige eigenaars of verborgen dingetjes

misschien belachelijk, maar ik ben veel meer gehecht aan dez gitaar dan ik ooit was met andere gitaren....

caliban
24 februari 2011, 12:31
als eerste gitaar zou ik zeggen: nieuw bij een (kleinere) zaak met goede service

je krijgt zo de service erbij en je kan terug gaan als er iets niet goed is. Als je er geen verstand van hebt is het risico te groot om 2ehands te kopen.
Koop gewoon een redelijke nieuwe voor rond de 300 euro en je kan de eerste jaren vooruit. Kun je daarna nog altijd verder kijken als je er meer vanaf weet en beter weet wat je zoekt.

Jaren vooruit met een nieuwe van 300 euro... Ken eerlijk gezegd heel weinig van die gevallen. Daarbij is het risico bij tweedehands echt niet zo groot. Gitaren zijn over het algemeen geen spitstechnologie ofzo.. Versterkers ook niet perse, maar er kan wel wat meer stuk aan. En dan nog vind ik dat je een versterker beter tweedehands koopt, gewoon goed kijken wat je koopt. Er zit altijd een risico in, zelfs als je nieuw koopt :). Kan me goed inbeelden dat veel spul stuk gaat in de eerste maanden nadat de garantie is verlopen.

apekop
24 februari 2011, 12:41
Ik ken genoeg gitaren van 300 euro nieuw die prima voldoen en jaren meekunnen.
Op de 2ehands markt zijn er ook veel mensen die niet zo eerlijk zijn en als beginneling die nog amper een gitaar kan vasthouden loop je zo in de 'val'.

vpilot
24 februari 2011, 12:50
Over tweedehands gesproken, er zijn ook zat muziekhandels die occasions hebben staan. Iemand die z'n ouwe gitaar heeft ingeruild voor een nieuwe. Dan heb je toch het voordeel van een gunstige prijs, plus de service van de winkel.

stikel
24 februari 2011, 12:54
Zolang je nog niet zeker weet wat voor gitaar bij jou past (en dat is wat anders dan de gitaar die je nu wil hebben omdat je hem zo mooi vindt), zou ik tweedehands zoeken, zodat je bij verkoop weinig tot niks erop verliest. Er gaat nog wel een paar jaar (en diverse gitaren) overheen voordat je echt weet welke sound bij jou past.


1.417 resultaten in Snaarinstrumenten | Gitaren | Elektrisch (dt is alleen nog maar Marktplaats)

Ik zou het graag hebben deze week, wat hierop wordt verloren, als ze al ooit verkocht worden. ;)

bat
24 februari 2011, 13:05
1.417 resultaten in Snaarinstrumenten | Gitaren | Elektrisch (dt is alleen nog maar Marktplaats)

Ik zou het graag hebben deze week, wat hierop wordt verloren, als ze al ooit verkocht worden. ;)
Dan moet je wel alleen kijken naar de tweedehands gitaren en dan nog wat er ten opzichte van de prijs die de verkoper er destijds voor heeft betaald verloren wordt, niet ten opzichte van de vraagprijs.

Maar genoeg geneuzel in de marge: bij een tweedehands is de pijn wat minder als na een half jaar blijkt dat het toch niet je ding is en je moet er weer vanaf. Bij een nieuwe verlies je dan fors meer dan bij een tweedehands.

TS zou de eerste niet zijn die helemaal gebrand is op een bepaald model, en er vervolgens achter komt dat hij er helemaal niet mee uit de voeten kan.

stikel
24 februari 2011, 13:20
TS zou de eerste niet zijn die helemaal gebrand is op een bepaald model, en er vervolgens achter komt dat hij er helemaal niet mee uit de voeten kan.

Mee eens. Gitaren koop je met je oren en ook belangrijk is bespeelbaarheid. Waarde, of een F of G op de headstock, vind ik dan weer minder belangrijk. Maar omdat de meerderheid voor een "merk" gaat ongeacht of het zijn ding wel is gaat de verkoop dan soms wel wat makkelijker.

Kim Wilson
24 februari 2011, 13:27
1.417 resultaten in Snaarinstrumenten | Gitaren | Elektrisch (dt is alleen nog maar Marktplaats)

Ik zou het graag hebben deze week, wat hierop wordt verloren, als ze al ooit verkocht worden. ;)
Daarom moet je ook weten wat de waarde is van een gitaar. Ik heb twee gitaren voor meer geld verkocht dan wat ik er zelf voor betaald heb, puur omdat ik er geschikt aangekomen ben. Voorwaarde is wel dat je geen haast moet hebben. Maar als je niet teveel betaalt voor een tweedehands gitaar, zul je er ook niet veel op verliezen.

Daarnaast mis je compleet mijn punt. Een tweedehands gitaar schijf je bijna niks op af, een nieuwe wel. Dus zolang je nog zoekende bent naar jouw gitaar, kun je beter tweedehands kopen. Dan kun je nog eens wat experimenteren zonder dat het je klauwen met geld kost. Als je eerst een nieuwe Strat koopt, die na een jaar weer inruilt voor een nieuwe SG, om uiteindelijk uit te komen bij een nieuwe Les Paul, ben je een hoop meer geld kwijt dan wanneer je die eerste twee van Marktplaats had gehaald.

Duidelijker kan ik het niet maken.

Kim Wilson
24 februari 2011, 13:33
TS zou de eerste niet zijn die helemaal gebrand is op een bepaald model, en er vervolgens achter komt dat hij er helemaal niet mee uit de voeten kan.
Ja, als eerste gitaar moest en zou ik een Les Paul, want dat was een stoere-mannen-gitaar. Maar die paste totaal niet bij mijn stijl.

stikel
24 februari 2011, 13:34
Daarom moet je ook weten wat de waarde is van een gitaar. Ik heb twee gitaren voor meer geld verkocht dan wat ik er zelf voor betaald heb, puur omdat ik er geschikt aangekomen ben. Voorwaarde is wel dat je geen haast moet hebben. Maar als je niet teveel betaalt voor een tweedehands gitaar, zul je er ook niet veel op verliezen.

Daarnaast mis je compleet mijn punt. Een tweedehands gitaar schijf je bijna niks op af, een nieuwe wel. Dus zolang je nog zoekende bent naar jouw gitaar, kun je beter tweedehands kopen. Dan kun je nog eens wat experimenteren zonder dat het je klauwen met geld kost. Als je eerst een nieuwe Strat koopt, die na een jaar weer inruilt voor een nieuwe SG, om uiteindelijk uit te komen bij een nieuwe Les Paul, ben je een hoop meer geld kwijt dan wanneer je die eerste twee van Marktplaats had gehaald.

Duidelijker kan ik het niet maken.

Ik snap je punt wel, echter TS is een newby. Een tweedehands gitaar kopen vereist toch wel enige kennis van gitaren. En er zit een hoop kaf tussen het koren. Daar zijn natuurlijk oplossingen voor, zoals het meenemen van een vakman/vrouw bijv. En de zogenaamde merkgitaren wordt, logisch, het meest "misbruik" gemaakt.

Kim Wilson
24 februari 2011, 13:36
Ik snap je punt wel, echter TS is een newby. Een tweedehands gitaar kopen vereist toch wel enige kennis van gitaren. En er zit een hoop kaf tussen het koren. Daar zijn natuurlijk oplossingen voor, zoals het meenemen van een vakman/vrouw bijv. En de zogenaamde merkgitaren worden het meest "misbruik" van gemaakt.
Is dat in de winkel dan anders? Die verkopen je ook gewoon wat je aanwijst. Het enige is dat je garantie hebt.

stikel
24 februari 2011, 13:40
Is dat in de winkel dan anders? Die verkopen je ook gewoon wat je aanwijst. Het enige is dat je garantie hebt.

Daar zit idd ook kaf tussen het koren.

Liquid_Metal
24 februari 2011, 13:48
Daar zit idd ook kaf tussen het koren.

Min of meer hetzelfde en de bottomline blijft dus dat je het beste iemand met ervaring mee kunt nemen.
Ik zou voor tweedehands gaan omdat je verkoopwaarde (meestal) gelijk blijft. En bij mij gaan er nogal vaak dingen doorheen. Zeker als ik nog niet weet wat ik wil.

Captain Planet
24 februari 2011, 15:47
Veel reacties al, ben er wel ongeveer uit wat ik nu ga doen. In mijn buurt is er echt een groot te kort aan muzikanten in het algemeen, niemand uit mijn vriendenkring speelt gitaar/watdanook. Dus een tweedehandsje ga ik niet riskeren denk ik.

Nieuw wordt het ook niet, want dat is een grote geldverspilling volgens jullie, hoewel ik dacht dat jullie allemaal een gitaar van bijna elk type hebben staan.

Ik ken wel in de buurt iemand die een muziekwinkel heeft. Daar heb ik nog nooit een Fender of Gibson zien hangen, maar de goede man kent ongelooflijk veel van gitaren, dus ik verwacht wel dat hij kwaliteitspullen zal hebben. Zelfs al zijn het geen grote namen. Ik ga binnenkort eens een praatje met hem maken en we zien wel verder dan. Ik ken hem ook persoonlijk dus hij zal mij niet in't zak zetten. :)

Ik ben ook altijd heel voorzichtig en verbonden met mijn andere instrumenten (geen spirituele hocus pocus ofzo). Dus ik ben ook wel fan van het idee om een gitaar helemaal zelf te bouwen ooit. Maar misschien is zo'n bouwpakket wel een goed idee om mee te beginnen? Of is dat zowat het slechtste idee dat er bestaat als je er nog niets van kent?

En als laatste: rond welk budget moet ik ergens zitten om een ietwat gitaar te hebben waarmee ik even tevreden zal zijn? En zijn er merken rond die prijsklasse die jullie mij kunnen aanraden?

Al bedankt voor de vele reacties en op voorhand bedankt op de komende!

caliban
24 februari 2011, 16:22
Ik ken genoeg gitaren van 300 euro nieuw die prima voldoen en jaren meekunnen.
Op de 2ehands markt zijn er ook veel mensen die niet zo eerlijk zijn en als beginneling die nog amper een gitaar kan vasthouden loop je zo in de 'val'.
Ze gaan niet stuk, of dat vlak gaan ze wel jaren mee, maar als je als gitarist veel bezig bent met je gitaar ga je vrees ik snel tekortkomingen opmerken. 300 euro nieuw zijn gewoon vaak wat te veel toegevingen aan gedaan. 300 euro tweedehands daarentegen ga je langer tevreden van zijn verwacht ik.

Over tweedehands gesproken, er zijn ook zat muziekhandels die occasions hebben staan. Iemand die z'n ouwe gitaar heeft ingeruild voor een nieuwe. Dan heb je toch het voordeel van een gunstige prijs, plus de service van de winkel.

Tweedehands in een winkel kopen is niet aan te raden. Zelf in winkels die qua nieuwprijs heel erg schappelijk zijn, staan de tweedehands producten meestal aan afzet prijzen. En daar ben ik vroeger vaker in getrapt.

wireman
25 februari 2011, 09:02
Vaak moet een tweedehands gitaar in een winkel meer opleveren.. en dus qua marge minimale handelswaarde heeft.. Men moet belasting betalen omdat ze de gitaar in de winkel hebben (inkopen) en vervolgens ook als de gitaar verkocht wordt.. Belastingtechnisch is dat een heel raar verhaal. Buiten dat wordt vaak alle marge 'verbruikt' bij de inruil.. omdat men vaak (een nieuwe) duurdere gitaar koopt.. en dus het handelsvoordeel heeft. Dus die 'marge' moet terugverdiend worden.. over jouw rug!!
Neem dan inderdaad iemand mee als je voor tweedehands gaat.. Dan koop je toch wat leuks voor minder of hetzelfde geld. Neem een 'kenner' mee. (iemand die er ECHT wat van weet en niet iemand die pretendeert wat te weten) Koop een goeie tweedehands jv strat.. Daar is ECHT niks mis mee.. Kijk in het tweedehands topic.. staat ook handige info op..

Tunes
25 februari 2011, 09:28
als eerste gitaar zou ik zeggen: nieuw bij een (kleinere) zaak met goede service

je krijgt zo de service erbij en je kan terug gaan als er iets niet goed is. Als je er geen verstand van hebt is het risico te groot om 2ehands te kopen.
Koop gewoon een redelijke nieuwe voor rond de 300 euro en je kan de eerste jaren vooruit. Kun je daarna nog altijd verder kijken als je er meer vanaf weet en beter weet wat je zoekt.

En wat zijn die risico's dan.

Gewoon heel goed kijken, voelen en luisteren.

Kijken, algemene staat, butsen, scheuren enz. Hals netjes recht, is zelfs zonder ervaring toch best te controleren.

Voelen, spelen en luisteren.
Neem de tijd en probeer niet onder de indruk te zijn van je eerste instrument. Fretbuzz enz.

Elektronica, gewoon kijken of alles werkt, geen kraakjes of andere bijgeluiden.

En bij vragen, gewoon hier stellen.

apekop
25 februari 2011, 09:40
Nogmaals, als beginneling die nog geen noot kan spelen weet je gewoon niet waar je naar moet kijken als je iets 2ehands gaat kopen.
En als je bijvoorbeeld een nieuwe Yamaha Pacifica koopt een of redelijke Squier of Cort die goed zijn afgesteld kun je echt wel een paar jaar vooruit en dan ben je ook niet veel kwijt. De specifieke eisen komen later wel als je meer ervaring hebt.

Een kenner meenemen naar een 2ehands gitaar of winkel is het beste.

Tunes
25 februari 2011, 10:14
Sorry maar ik zie het niet.

Veel mensen die hun eerste auto kopen kopen 2ehands.
Zit honderd keer meer techniek in waar we helemaal niet van weten, en zeg nu niet dat een garage betrouwbaar is.

Wat doe je bij de aankoop, je kijkt, doet een proefrit en dat is het wel.
Heb je het over een auto van een paar duizend, laten we dan niet doen alsof een gitaar van een paar honderd euro niet te beoordelen is.
Met gezond verstand kom je echt een heel eind.

Bovendien durf ik te stellen dat een 2hands die goed is goed blijft, dat is bij nieuw ook niet zeker.
Wat ik bedoel is dat de problemen van een gitaar vaak na verloop van tijd naar voren komen, bij een nieuwe weet je dus niet hoe hij over een paar jaar is.
Bij een tweedehands van wat jaren oud zijn die fouten al wel duidelijk, als ze er zijn.

En daarnaast neemt die 2ehandse niet of nauwelijks in waarde af.

apekop
25 februari 2011, 10:20
als je nog nooit in een auto gereden hebt ga je toch ook niet in je eentje een 2ehands auto kopen?

bat
25 februari 2011, 10:20
"afzet prijzen", "over jou rug"... Besef dat winkels géén filantropische instellingen zijn en domweg winst willen maken. Het is voor particulieren al moeilijk zat om een tweedehands gitaar voor een nette prijs te verkopen, een winkel moet ook de kosten er nog uit zien te halen. En de nieuwe koper wil natuurlijk ook graag nieuwe snaren, een schoonmaak- en afstelbeurtje en als er wat mis mee is ook service. Daardoor krijg je automatisch de wisselwerking: als inruiler krijg je minder dan wanneer je de gitaar zelf zou verkopen en als koper betaal je meer dan wanneer je de gitaar via marktplaats of iets dergelijks op zou snorren. En dan nog maken de meeste winkeliers nauwelijks tot geen winst op tweedehands spullen.

caliban
25 februari 2011, 17:59
Nogmaals, als beginneling die nog geen noot kan spelen weet je gewoon niet waar je naar moet kijken als je iets 2ehands gaat kopen.
En als je bijvoorbeeld een nieuwe Yamaha Pacifica koopt een of redelijke Squier of Cort die goed zijn afgesteld kun je echt wel een paar jaar vooruit en dan ben je ook niet veel kwijt. De specifieke eisen komen later wel als je meer ervaring hebt.

Een kenner meenemen naar een 2ehands gitaar of winkel is het beste.
Als er één plaats is waar men van de onwetendheid van beginners profiteert is het net in de gitaarwinkel zelf.

"afzet prijzen", "over jou rug"... Besef dat winkels géén filantropische instellingen zijn en domweg winst willen maken. Het is voor particulieren al moeilijk zat om een tweedehands gitaar voor een nette prijs te verkopen, een winkel moet ook de kosten er nog uit zien te halen. En de nieuwe koper wil natuurlijk ook graag nieuwe snaren, een schoonmaak- en afstelbeurtje en als er wat mis mee is ook service. Daardoor krijg je automatisch de wisselwerking: als inruiler krijg je minder dan wanneer je de gitaar zelf zou verkopen en als koper betaal je meer dan wanneer je de gitaar via marktplaats of iets dergelijks op zou snorren. En dan nog maken de meeste winkeliers nauwelijks tot geen winst op tweedehands spullen.
Ik zeg ook niet dat winkels geen tweedehands dingen mogen verkopen ofzo. Zij moet winst maken, heel normaal, maar daarom moet de ts niet sinterklaas spelen voor de winkel :)

munkie
25 februari 2011, 19:44
Veel "gitaarspecialisten" (winkels) WETEN niet eens HOE ze een gitaar af moeten stellen. Ze hangen de Chinese/Indo zooi zo uit de doos aan de muur. Ik heb genoeg 2dehandsjes opgeknapt, een echt grondige poets/afstelbeurt daar ben je gauw een hele dag mee zoet. Kan ik doen als amateur/liefhebber. Hebben ze in een winkel geen tijd voor/zin in.

Voordeel van nieuw: nieuwe frets, garantie. Nadelen: afschrijving, je moet hem 3 jaar lang inspelen, hals trekt nog alle kanten op.
2dehands: voordelen: goedkoper, geen afschrijving, echt oud hout dus je hoeft hem niet meer in te spelen, hals blijft staan. Nadelen: conditie vooral fretwerk, neck cracks, onderdelen soms niet meer te krijgen.

Captain Planet
25 februari 2011, 22:34
Ben wat op zoek naar andere goede merken buiten Fender en Gibson. Wel merken rond een budget van 350-400 EUR. Een versterker heb ik al, momenteel spreekt het merk Spear me wel aan, maar er is een te kort aan info over op het internet, iemand ervaringen?

Andere suggesties mogen ook altijd, ik heb gewoon geen zin in een goedkoop merk van een groot merk zoals Squiere, Epiphone ...

caliban
25 februari 2011, 22:43
Ben wat op zoek naar andere goede merken buiten Fender en Gibson. Wel merken rond een budget van 350-400 EUR. Een versterker heb ik al, momenteel spreekt het merk Spear me wel aan, maar er is een te kort aan info over op het internet, iemand ervaringen?

Andere suggesties mogen ook altijd, ik heb gewoon geen zin in een goedkoop merk van een groot merk zoals Squiere, Epiphone ...

Wat is er mis met Epiphone en Squier? Spear komt naar mijn mening al een pak cheaper over. Een typisch goedkoop merk is Stagg, is niet de goedkopere variant van iets anders, maar kwalitatief meestal een dikke tegenvaller. London City zijn vrij veel gitaristen enthousiast over, maar is daarom niet beter dan bijvoorbeeld Squier. Veel budgetmerken gaan misschien zelfs in dezelfde fabriek gemaakt zijn. Een ander merk wat niet per se duur moet zijn is Ibanez, maar hun goedkopere modellen worden dan weer door Cort gemaakt. En ga zo maar verder :). Probeer gewoon wat uit, en sla Epi of Squier niet zomaar over!

Maleco
25 februari 2011, 22:49
Spear gitaren zijn zo slecht nog niet hoor, je moet alleen wel een beetje verstand hebben van gitaren wil je er een goede uit kunnen halen

Captain Planet
25 februari 2011, 22:53
Ik ben wat aan het tasten in het donker nu, mijn eerste motief voor een elektrische gitaar is blues lead. Achter welk type gitaar zoek ik eigenlijk?

Ik dacht ook misschien aan een mexican fender strat, die is iets duurder, maar is het mogelijk deze gitaar wat te upgraden? Zoals pick-ups veranderen zodat hij meer en meer gaat lijken op een American standard?

Waarom ben ik tegen Squier en Epiphone, geen idee. Van de kwaliteit ken ik helemaal niets, moet ik toegeven. Het is eerder gewoon iets dat in mijn hoofd zit, ik moet hier oftewel omgepraat worden, oftewel iets anders kopen, want als ik al niet kan kijken op het merk van mijn gitaar zal ik er ook minder plezier aan beleven :)

caliban
25 februari 2011, 22:54
Spear gitaren zijn zo slecht nog niet hoor, je moet alleen wel een beetje verstand hebben van gitaren wil je er een goede uit kunnen halen

Had er nog nooit van gehoord, maar ik merk dat Captain Planet afknapt op Epiphone en Squier omdat het de zogezegd mindere zijn van grote merken. Spear klínkt in ieder geval naar mijn mening toch al minder fancy dan de genoemde 'cheapo's'. En ookal heb ik een fender en gibson, toch zijn er zeker modellen van epi en squier die ik maar al te graag nog zou hebben.

Maleco
25 februari 2011, 22:57
Je moet Squier en Epiphone niet zo zien als de budget-versies van Fender en Epiphone, op die manier zou je (bijna) elke gitaar in die prijsklasse als budget aan kunnen schrijven.
Fender en Gibson zijn natuurlijk top-of-the-bill en de prijs is daar ook naar.
Epiphone en Squier mikken op een lager segment, niet zo zeer budget maar middenklasse zodat je voor een leuke prijs een leuke gitaar hebt.
Merken zoals Stagg proberen echt zo goedkoop mogelijk spullen te produceren wat meestal resulteert in echte budget gitaren.

caliban
25 februari 2011, 23:01
Ik ben wat aan het tasten in het donker nu, mijn eerste motief voor een elektrische gitaar is blues lead. Achter welk type gitaar zoek ik eigenlijk?

Ik dacht ook misschien aan een mexican fender strat, die is iets duurder, maar is het mogelijk deze gitaar wat te upgraden? Zoals pick-ups veranderen zodat hij meer en meer gaat lijken op een American standard?

Waarom ben ik tegen Squier en Epiphone, geen idee. Van de kwaliteit ken ik helemaal niets, moet ik toegeven. Het is eerder gewoon iets dat in mijn hoofd zit, ik moet hier oftewel omgepraat worden, oftewel iets anders kopen, want als ik al niet kan kijken op het merk van mijn gitaar zal ik er ook minder plezier aan beleven :)

Voor blues is een strat zeker niet slecht, maar je zou ook eens kunnen kijken naar een ES-type gitaar oid (hollow of semihollow body). Ik zou in jouw plaats naar een winkel gaan en een squier en fender van hetzelfde type proberen vergelijken, en eerlijk oordelen. En hetzelfde voor Gibson en Epi. Vandaag stond ik in een gitaarwinkel hier dichtbij. En een ervaren gitarist had een gibson en daarna epiphone hollowbody geprobeerd (ken weinig van de serienummers, sorry). En hij vond de Epiphone persoonlijk fijner spelen. En waarschijnlijk spreken we dan over 1500 vs 500 euro.
Ivm een mexicaanse fender, je kan die upgraden, maar dat kan je evengoed met een squier.

Captain Planet
25 februari 2011, 23:11
Ik wil ook geen gitaar kopen die ik als een meer ervaren speler nooit meer ga vastpakken als hij ooit naast een Fender of Gibson zou staan.

Dit wou ik nog even toevoegen, ik ga het allemaal eens even laten bezinken en wat genieten van mijn akoestische gitaar. Ik moet wat prioriteiten stellen en eventueel een nieuw budget gaan bepalen.

In ieder geval al bedankt voor de nieuwe inzichten!

caliban
27 februari 2011, 17:39
Ik wil ook geen gitaar kopen die ik als een meer ervaren speler nooit meer ga vastpakken als hij ooit naast een Fender of Gibson zou staan.

Dit wou ik nog even toevoegen, ik ga het allemaal eens even laten bezinken en wat genieten van mijn akoestische gitaar. Ik moet wat prioriteiten stellen en eventueel een nieuw budget gaan bepalen.

In ieder geval al bedankt voor de nieuwe inzichten!

Het is niet omdat je een squier langs een fender hebt staan, dat je de squier niet meer zou vastnemen. Naar mijn mening toch