PDA

View Full Version : Buizenversterker voor jazz?



ZooWhat
7 januari 2002, 22:21
Ik zoek een versterker voor jazz. Speel nu via een transistorbak. Op zich niks mis mee maar weinig karakter.
Heb weleens wat buizenbakken geprobeerd maar voor jazz gaat het cleane kanaal vaak te vroeg vervormen.
Heb laatst wat gelezen over een Fender Twin Silverface. Wie weet hier iets meer over?
Of heeft iemand nog een andere tip?

SteavisSmokin
7 januari 2002, 23:24
Twin Reverbs zijn bijna niet overstuurd te krijgen, dus ideaal als je een cleane buizensound wilt. Toch zou ik andere versterkers met een minder vermogen niet uitsluiten, met de juiste speakers, buizen en bias afstelling zijn een hele hoop versterkers clean te krijgen.

ZooWhat
7 januari 2002, 23:36
Bedankt voor je reactie.
Maakt het dan nog iets uit wat voor Twin reverb je neemt? (jaartal type etc)

Geldt dat ook voor een Mark IV?
Mij lukt het niet om er een warm clean geluid uit te krijgen op wat hoger volume.

SteavisSmokin
8 januari 2002, 00:30
Zeker, de blackface Twins zijn 85 watt ('63 tot '67), de silverface Twins tot '76 zijn 100 watt en vanaf '77 tot '82 zijn ze 135 watt, deze zijn echt het cleanst van allemaal maar hebben wel een soort van 'hifi' clean geluid, iets wat sommige mensen juist zoeken en anderen weer niet, dus een kwestie van smaak.

Mesa Boogie's staan bekend als scheur-beesten, dus als je het geluid zoekt wat je wilt zou ik dat niet in een Mark IV zoeken. Ik denk dat je dan echt een Fender moet hebben, iets in de trant van een Twin of Pro Reverb.

Steven

ZooWhat
8 januari 2002, 08:58
Blijkbaar weet je een hoop van Fender!
Kun je nog iets zeggen over het verschil tussen een black- en silverface? En dan bedoel ik met name klankmatig. Wat zijn zo'n beetje de prijzen van deze versterkers? Een silverface ben ik weleens tegengekomen maar een blackface eerlijk gezegd niet. Hebben de moderne re-issues (bijv. '65 vintage reissue) dezelfde klank en kwaliteit of kun je toch beter een "oude" zoeken?
Een pro-reverb is dat een "kleinere" uitvoering (40W) van een twin? Of zijn er nog andere belangrijke verschillen?
Alvast bedankt.

jamar
8 januari 2002, 12:01
Hoi,
Ik speel zelf op een "77 Silverface Twin reverb. Een te gekke cleane versterker. Het is gewoon een echte klassieker bijna niet overstuurd te krijgen. Er zit d.m.v. een pullpotmeter een soort oversturing op maar die klinkt niet echt lekker. De nadelen van deze versterker zijn:
1. worden niet meer gemaakt
2. worden 2e hands te duur te koop aangeboden
3. als je er een vind moet ie vaak gereviseerd worden
4. je tilt je een breuk aan dat ding. Hij is loeizwaar.
Kijk ook eens op deze link : http://www.gear1music.com/yc40wtubamp.html. of http://www.serlui.nl/. Hier vind je bij de amps de Yorkville Traynor 40 watt. Klinkt clean en overstuurd als een fender. Gebruikt dezelfde buizen etc.
Dat is echt een te gekke versterker voor een hele leuke prijs. En geloof me hij blaast de pruik van je hoofd! Kost je minder dan een 2e hands twin reverb.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jamar op 2002-01-08 11:07 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jamar op 2002-01-08 11:12 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jamar op 2002-01-08 12:08 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jamar op 2002-01-08 12:09 ]</font>

SteavisSmokin
8 januari 2002, 15:21
Silverfaces (SF) zijn cleaner, maar blackfaces (BF) hebben meer diepte, klinken wat ronder en worden over het algemeen geprefereert boven SF's. De meeste SF amps zijn wel te 'blackfacen', zodat je (bijna) hetzelfde geluid uit een SF kan krijgen.

De BF versterkers zijn een stuk duurder dan de SF, voor een BF twin schat ik dat je minstens 3000 gulden betaald (afhankelijk van de staat van de versterker), een SF 1800 tot 2000 gulden afhankelijk van de staat. Ik zal je aanraden een SF versterker te kopen want de prijzen van BF versterkers rijzen de pan uit. Voordeel van vintage Fender versterkers, ook de SF, is dat ze in waarde stijgen.

De meeste reissues van Fender zijn gebaseerd op de laatste ontwerpen van Leo Fender zelf, ik denk dat alleen de '65 Super Reverb reissue en de '65 Twin Reverb reissue voor jou in aanmerking komen, de Deluxe en de Bassman oversturen te snel voor jou denk ik. Het grootste verschil van deze versterkers met de originelen en de SF fenders is dat ze niet met de hand gesoldeerd zijn maar gebruik maken van printplaten, de oudere zijn dus wel van betere kwaliteit. Of die printplaten het ook 30 jaar volhouden is nog maar de vraag en daarnaast zijn de oude met hand bedrade versterkers beter te modificeren en te repareren.

Een Pro Reverb wordt de 'baby-twin' genoemd, 40 of 45 watt buizen, afhankelijk van wanneer ze gemaakt zijn. Het grootste verschil is dat de Pro een buizen gelijkrichter heeft en een Twin niet.

Dat deze versterkers 2e hands te duur worden aangeboden ben ik niet mee eens mits je het over een SF hebt, als je zoiets nieuw zou moeten kopen (met de hand gesoldeerd en bedraad, hardhout voor cabinet) dan ben je minstens net zo veel kwijt.

Anyways, ik moet zo weg dus ik stop nu effe met typen, als je nog meer vragen hebt vraag je maar raak!

Steven

ZooWhat
8 januari 2002, 18:53
Zo worden we steeds wijzer!
In mijn speurtocht ben ik ook nog een Bandmaster en een Dual Showman tegengekomen.
In ieder geval handzamer dan een Twin en men zegt dat ze even clean en warm als een een Twin klinken. Kun jij iets over deze 2 zeggen?
Cor

SteavisSmokin
8 januari 2002, 19:34
Ik heb persoonlijk geen ervaring met die versterkers dus qua klank weet ik niet hoe ze klinken. Als je reverb wilt gebruiken check dan even of de bandmaster een bandmaster reverb is of een uitvoering zonder reverb, van de Dual Showman (ook door hendrix gebruikt trouwens) bestaat er geen model zonder reverb, als ik het goed heb dus daar hoef je geen zorgen over te maken als je reverb wilt gebruiken. Dit zijn beide wel losse tops, dus een speakerkast heb je er nog bij nodig mits die niet bijgeleverd wordt.

Het is aan te raden om als je 2e hands een versterker koopt hem daarna even te laten checken door een versterker techneut. Zorg voordat je iets koopt in ieder geval dat je er op kan spelen dan weet je zeker dat je iets koopt wat het in ieder geval doet, maar zelfs dan nog even na laten checken is aan te raden.
Steven

Jimi Hendrix
8 januari 2002, 20:58
Ik gebruik meestal een Mark IV voor jazzdingen, het cleane kanaal kan loeihard en klinkt te gek, vind ik....

SteavisSmokin
8 januari 2002, 22:34
Ah, het kan dus wél!! :wink:

ZooWhat
8 januari 2002, 23:55
Smaken verschillen natuurlijk. Ik krijg uit mijn MarkIV een hele hoop mooie geluiden maar bij het cleane kanaal komt er toch al redelijk gauw een "randje" aan. Voor velen is dat misschien voor jazz prima bruikbaar. Persoonlijk vind ik dat in combinatie met een archtop niet mooi klinken.

philbee
9 januari 2002, 11:21
Ik zou eens op eens op een Bandmaster of Dual Showman gaan spelen, neem wel een kast met 15" speakers (geen 12") anders is het hele effect van de top te niet gedaan. Ik heb met beide ervaring, werkelijk fantastisch... zeker voor de stijl muziek die jij speelt.

SteavisSmokin
9 januari 2002, 15:11
Ik kom net langs http://www.stratmarket.net gesurfd en ze hebben daar als ik het nog goed heb 2 Dual Showmans en een Bandmaster top en nog wat ander Fender versterker-spul te koop staan, misschien een idee om daar eens contact mee op te nemen en ze uit te proberen? Weet je gelijk hoe ze klinken en of het wat voor je is!
steven

ZooWhat
9 januari 2002, 21:39
Ik zal eens contact met stratmarket opnemen.
Overigens de losse speakercabs is dat altijd met 1 of met 2 speakers of kan beide?

Jimi Hendrix
10 januari 2002, 15:24
Op 2002-01-08 22:55, schreef ZooWhat:
Smaken verschillen natuurlijk. Ik krijg uit mijn MarkIV een hele hoop mooie geluiden maar bij het cleane kanaal komt er toch al redelijk gauw een "randje" aan. Voor velen is dat misschien voor jazz prima bruikbaar. Persoonlijk vind ik dat in combinatie met een archtop niet mooi klinken.

Zo lang je de gain onder 4a5 houdt, is dr niks aan de hand, hoor.

anoniem
10 januari 2002, 22:41
ZooWhat, ik zat/zit met hetzelfde probleem. Voor buizen versterkers vind ik de twin reverb het mooist voor jazz (archtop/"zwevende" DeArmond pickup), clean en toch warm. Ik ben het er niet mee eens dat sf twins duur zijn. voor ong. 1800,- gulden plus enkele hondertjes opknapkosten (doe het wel bij een goeie tech!) kun je er weer 30 jaar tegenaan. Ik vind ze alleen te zwaar. Mesa's vind ik niet mooi clean en ik vraag me af of een pro-reverb niet te snel vervormt. Voor bandmasters weet ik het niet; ik heb een bf tremolux top (die op bandmaster lijkt) en hij is clean en heeft een geweldige dynamiek, maar niet voor jazz. Sommige oude fenders hebben matige/kleine uitgangstrafo's (bandmasters, latere pro-reverbs) en ik denk dat dit nadelig is voor een volle jazz-toon. Ik zou zo veel mogelijk proberen, veel fender modellen verschillen sterk door de jaren heen, bijv. een bf pro-amp is heel wat anders dan een '69 pro-reverb, dus laat je niets aanpraten dat alle pro's hetzelfde zijn! Reverb vind ik niet per se noodzakelijk als je een mooie versterker hebt. Een blackface (dual-) showman top is een optie en nog wel te krijgen; zelfde 4 6L6's als twin zonder reverb en ook clean en warm (maar ik heb er nooit op gespeeld). Gibsons GA-40 en GA-75 werden vroeger ook voor jazz gebruikt, maar je vindt ze niet zo makkelijk.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, succes!
Hans

ZooWhat
10 januari 2002, 23:05
Hans,
Wat betreft die dynamiek dat herken ik wel. Ik vind veel versterkers te "direct" klinken. Bijv Koch, prima versterkers maar voor jazz kan ik met het cleane kanaal niet uit de voeten. Evenzo met de Mark IV, ik mis toch wat warmte en diepte in het geluid. Ik zal zeker eens zo'n Dual Showman proberen.
En ik ben wel nieuwsgierig in hoeverre jij het probleem (en zoja hoe) hebt opgelost?
Cor

anoniem
11 januari 2002, 00:46
Ik heb het nog niet opgelost. Ik speel nu op een 12W fender princeton (silverface '76) met een Weber C10Q speaker (stock speakers zijn bij fender een zwakke kant) en een Electro-harmonix 12AX7EH als voorversterker-buis. Goede balans en warm geluid, en heel clean, maar vol. moet niet verder dan 4 anders wordt geluid minder. Mooi maar te zacht voor optredens, eigenlijk alleen voor thuis. groet, Hans

Al
11 januari 2002, 03:26
> ...de blackface Twins zijn 85 watt ('63 tot '67),
> ...de silverface Twins tot '76 zijn 100 watt

Ik denk dat Fender de latere Twins op 100 Watt heeft ingeschaald vanwege marketing redenen. In die tijd was er een strijd om het hoogste vermogen en 100 Watt was een magische grens. Daaronder telde je minder mee. Bij de meeste 100Watt sf Twins uit de eerste helft van de 70er jaren kom ik lagere spanning op de eindbuizen tegen dan bij de blackfaces. 430/440V tegenover 460V. Een sf Twin uit die tijd is, nadat het circuit is geblackfaced, dus MINDER clean dan de blackface Twin.

>... iets in de trant van een Twin of Pro Reverb.

Omdat het om jazz gaat zou ik de eerste plaats een Twin adviseren, daarna Showman, Super Reverb of Bassman AA864. Ik zou geen Pro willen adviseren vanwege de krappe output trafo.

De reissues van Fender zou ik laten staan. Mindere kwaliteit en vaak duurder dan de originelen. Ik beschouw een silverface nog als een echte.

> .....deze versterkers 2e hands te duur worden aangeboden ben ik niet mee

Mee eens. Als je nog voor een mooie prijs een met de hand gebouwde versterker van goede kwaliteit wilt kopen maak je met een silverface een goede kans. Kijk maar eens naar de prijzen van hedendaagse handgebouwde amps.

> ... check dan even of de bandmaster een bandmaster reverb

Als het om jazz gaat zou ik geen bandmaster willen adviseren omdezelfde reden als de Pro reverb

> ... van de Dual Showman bestaat er geen model zonder reverb

Die bestaat, stond er laatst een op Marktplaats


> ... ik heb een bf tremolux top (die op bandmaster lijkt) en hij is clean
en heeft een geweldige dynamiek, maar niet voor jazz.

Kleine OT, dezelfde als de Pro en Bandmaster

> ...Sommige oude fenders hebben matige/kleine uitgangstrafo's (...latere pro-reverbs)

Ook de allereerste Pro reverb heeft die kleinere. Overigens zijn ze wel van
goede kwaliteit. Ik ben in de gelegenheid geweest om een aantal Bandmaster, Bassman,
Super reverb en Twin OT's te vergelijken. Het verschil tussen de kleine en grotere OT's was overtuigend.

> ... Ik heb het nog niet opgelost. Ik speel nu op een 12W fender princeton (silverface '76) met een Weber C10Q speaker en een Electro-harmonix 12AX7EH als voorversterker-buis. Goede balans en warm geluid, en heel clean, maar vol. moet niet verder dan 4 anders wordt geluid minder. Mooi maar te zacht voor optredens, eigenlijk alleen voor thuis.

De phase invertor (PI) van de Princeton stuurt de eindtrap niet goed aan en daarom bij hoger volume uit balans --> De ene buis wordt veel harder aangestuurd dan de andere. De amp geeft daarom o.a. maar 12 Watt. De Deluxe heeft dezelfde eindbuizen config en is 22 Watt. Fender heeft dit gedaan om deze twee amps van elkaar te onderscheiden. --> 12 Watt vs. 22 Watt. Wat helpt is het
B+ voltage van de PI te verhogen. Je kan die een plaats eerder aansluiten op de spanningsrail. Geeft de amp 50% meer vermogen.

De AX7 van Electro Harmonix vind ik voor cleane versterkers minder, JJ vind ik mooier.
Een optie is een 12"speaker in de princeton te monteren --> een Weber California is uitstekend voor Jazz.

Al

Jimi Hendrix
11 januari 2002, 09:14
't is maar net wat voor jazzgeluid je zoekt, veel mensen maken de fout dat ze denken dat een goed jazzgeluid betekent: treble uit laag dr in en dan los, maar dat geeft een enorm klotegeluid, vind ik.
Net zoals die nieuwe jazzgitaren veel minder goed klinken dan een (veeeel goedkopere) vintage, zoals de gibson es-125, die zijn uit de 60er jaren en kosten zo rond de 2500 piek, en die klinken veel lekkerder dan een nieuwe L5 van 12000, althans in mijn oren.
zo klinkt de boogie mk4 in mijn oren PRIMA voor jazz!!! en ik snap niet dat jullie de clean van de mk4 niks vinden, op zich ken ik mooier clean (rivera!), maar dat ietwat neuzige van de boogie zorgt er wel voor dat je flink door de band heensnijdt met je jazzkast. enfin, succes drmee.

jpb
11 januari 2002, 23:44
Ik heb maar geregistreerd, anoniem is zo anoniem.
Jimi, het hangt er inderdaad vanaf wat voor jazz je speelt. John Scofield speelt op boogies, maar voor het Wes Montgomery geluid werken ze niet. De vergelijking van een ES-125 met een L5 is moeilijk te maken. Het zijn volledig verschillende gitaren (behalve dan dat ze dik zijn met f-gaten). Ik ben het wel met je eens dat je voor minder geld hele mooie oude gitaren kunt kopen, je moet je er wel in verdiepen anders kan je ook met rotzooi thuiskomen.

ZooWhat, heb je op http://www.ampwares.co./ffg/index.html gekeken. Hier staan alle fenders met specificaties afgebeeld. Mischien heb je er wat aan.

Al, in die tremolux zit al een grotere OT laten zetten, en het geluid is enorm verbeterd! Toch blijft ie voor jazz niet geschikt. Voor blues wel; wat een beest!
Voor wat betreft je suggestie voor de PI: ik heb een tijdje geleden op Ted Weber's board gevraagd of ik de toon van mijn princeton bij hogere vol. beter kan krijgen en dat had nogal wat voeten in aarde (+ hack-butcher politie). Is het verhogen van de B+ eenvoudig te doen? Verder is een 12" geen optie: gelijmde baffle. Toen ik de C10Q kocht waren er volgens mij nog geen California's; in ieder geval was de C10Q voor princetons een van de beste opties en ik moet zeggen het verschil met de fender stock speaker is gigantisch.
Bedankt voor de tip over de JJ (is Tesla geloof ik).
Hans

Jimi Hendrix
12 januari 2002, 10:49
Volgens mij maakt het voor het wes montgomery geluid veel meer uit dat je met je duim speelt ipv plectrum dan welke versterker/gitaar je gebruikt.
Zo speel ik ook regelmatig jazz op m'n plank en het geluid dat daar uit komt als je met je duim octaafjes speelt refereert toch echt zeer duidelijk aan wes.
Het gaat er meer om wat je dr in stopt dan wat voor spullen je gebruiikt. Als je wes in je hoofd hoort klink je eerder als wes dan als je op zijn spullen speelt met scofield in je kop of wat dan ook.
Nog even over boogie clean: bill frisell, naar mijn mening beschikkend over een fantastisch clean geluid, speelt dr ook over.
Luister maar naar de plaat Angel Song van Kenny Wheeler.

philbee
12 januari 2002, 12:00
ik durf te wedden dat ik niet zo'n goeie gitarist ben als jullie (betere zanger waarschijnlijk wel, hehe) maar het is toch een fabeltje dat een zelfde set up als van een 'bekende' gitarist nog niet het geluid evenaart.

Iedereen speelt toch op zijn eigen manier, instelling van de PU's / versterker, aanslag, zetting noem maar op.

Dan schuilt toch ook het mooie van gitaar spelen iedereen kan op zijn eigen manier een geluid vinden. Am I wrong?

Jimi Hendrix
12 januari 2002, 15:16
Over het algemeen heeft oefenen inderdaad meer effect dan 2e hands beurzen enzo afstruinen op zoek naar 'het ultieme geluid' :wink:

ZooWhat
12 januari 2002, 15:30
Nog even over boogie clean: bill frisell, naar mijn mening beschikkend over een fantastisch clean geluid, speelt dr ook over.
Luister maar naar de plaat Angel Song van Kenny Wheeler.


Toch een kwestie van smaak. Ik vind Frisell een goede gitarist en de klank van z'n geluid vind ik over het algemeen niks aan.