PDA

View Full Version : Hout



Iron Duke
9 juli 2001, 23:55
Kunnen jullie vertellen uit wat voor hout jullie gitaren zijn gemaakt en wat voor klank dat heeft?

tmcm
11 juli 2001, 12:41
Pfff, info over hout valt wel van het net of uit boeken te halen, nogal een groot onderwerp. Beste kan je hout halen bij een gitaarbouwer, dan is het al redelijk geselecteerd. Gibsons gebruiken vaak mahonie en Fenders elzen of essen en voor die Floyd Rose dingen veel linde en populier. Voor halzen mahonie of esdoorn. Maar in feite is veel hout geschikt, van Balsa tot tulp...

anoniem
11 juli 2001, 15:20
Goh, hout is een "hot issue" als het om gitaren gaat. Zoals al eerder gezegd worden de meeste gitaren gemaakt van essen of iets dergelijks. Mijn persoonlijke mening in hout is dat het moet klinken. Klop maar eens op verschillende gitaren in een winkel, ze zullen allemaal een andere klank hebben. Als het "plop" zegt dan heb je hout dat voor geen meter klinkt. Je moet echt een levendige "doeff* horen, dan weet je dat de klank van het hout voldoende sustain geeft. Als je naar duurdere gitaren kijkt, valt je al direct op dat er andere houtsoorten worden gebruikt. Denk maar aan Paul Reed Smith etc, die gebruiken bijvoorbeeld palissander etc, hout wat al jaren in de fabriek ligt te drogen (da's overigens ook niet onbelangrijk). Last but not least ben ik van mening dat je voor je hals en body twee soorten hout moet nemen die qua zachtheid totaal verschillen (je moet ze ook nog eens in cartier tegen elkaar lijmen). De meeste van mijn gitaren hebben bijvoorbeeld een essen body, met een elsen hals met daarop een fretboard van rosewood. Klinkt heel aardig. Ibanez bouwt al zijn gitaren met zogenaamd Basswood, een kruising tussen essen en nog iets (even de naam kwijt). kortom, houtsoorten zijn zeker van belang. Mocht je zelf ooit gaan bouwen, kijk eens op de site van Warmoth, die hebben echt hout, klasse 1A

Iron Duke
11 juli 2001, 16:40
Ik heb zelf al best wel wat onderzoek gedaan enzo, maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie meningen. Ik heb trouwens al een houthandelaar waar ik het ga kopen. Die heeft echt de beste soorten hout. Ik heb daar dingen gezien die ik nog maar op heel weinig gitaren heb gezien. Bijvoorbeeld een stuk Brasilian Rosewood(de beste voor fretboard) waar ze maar in gestopt zijn met kloven omdat ze zagen moesten blijven slijpen, zo hard! Hij had een stuk vrij zeldzaam citroengeel essenhout met een structuur waar je een uur met je mond open naar staat te kijken. Echt geweldig!

anoniem
11 juli 2001, 17:55
Wauw, dat klinkt niet verkeerd. Braziliaans Rosewood voor je fretboard, wauw. Volgens mij zat dit vroeger ook op de Fender Stevie Ray Vaughan maar dat kan ook Palissander uit Brazil geweest zijn. Heej, ik ben nu wel benieuwd hoe die handelaar van jou aan zo'n hout komt. Ik weet dat er al jaren een wet is die de import van exotische houtsoorten, waar dit hout ook onder valt, tegenhoudt. Heeft die handelaar dat al een hele tijd op voorraad of hoe zit dat. PRS en Fender die hebben een houtvoorraad van meer dan tien jaar oud en dat mag dus wel nog. Nieuw vervaardige gitaren met exotisch hout mogen ook niet meer worden geimporteerd. In ieder geval succes met bouwen!!

Iron Duke
11 juli 2001, 18:33
Die man reist de hele wereld over op zoek naar hout, als hij een boom ziet die hij wil hebben, koopt hij hem, koste wat kost. Hij heeft bomen staan van 7500 jar oud, maak daar eens een gitaar van!! Hij heeft een taxus van een half miljoen gulden!!

tmcm
12 juli 2001, 13:59
Voor gitaartoetsen wordt bijna altijd braziliaans rosewood gebruikt, Gibson gebruikt voor zijn dure modelen ook ebbe (dat zo hard is dat het met diamantzagen bewerkt moet worden). De SRV heeft een board van Pau Ferro trouwens.
Taxus is geen boom maar een struik en dat hout wordt veel gebruikt voor blokfluiten. Dat een boom oud is zegt niks over de kwaliteit maar de tijd die tussen het kappen en verwerken zit wel. Vroeger kon hout veel langer opgeslagen worden waardoor het vocht verdampte, er lucht in de nerf kwam en zo het geluid beter kan resoneren. Met de grote produkties van nu moet men ovendrogen en da's ongeveer hetzelfde als wijn proberen oud te maken. Daar zullen ze trouwens ook wel een manier voor gevonden hebben...

taylor
12 juli 2001, 21:01
ja idd dat verhaal klopt hier boven.

elke hout soort heeft wel zo zijn eigen klank.

het tis een beetje een lang verhaal om alles hier neer te pennen en je zou ook zelf al wel motten weten hoe sommige hout soorten klinken.

tip:koop is een boek ofzo over dit onderwerp.

Eko
12 juli 2001, 23:07
Iron Duke,

Kun je geen standaard onderdelen kopen bij Vox Humana of een andere leverancier van gitaaronderdelen?
Lijkt mij, zeker voor een eerste zelfbouw,iets aande veilige kant. De meeste body`s zijn dan afgewerkt tot aan de filler toe.Voor dat je fouten maakt met b.v. de verdeling van de frets ( mensuur ). Liever een gitaar teveel( heb je toch nooit) dan hout beschadigd wat je maar een keer kunt verwerken.
Als je nou toch aan de gang gaat of ervaring hebt, wat zou je denken van birdseye maple voor de neck en body ?
Mooi blank afwerken met vergulde elementen en stemmechanieken.

taylor
13 juli 2001, 12:00
ja maar volgens mij gaat het hem meer om de ultieme hout soort(of 1 die je zeer goed is) te vinden,of heb ik het verkeerd??.

tegenwoordig heb je ook soundcompound klink erg goed net zo goed als welke hout soort ook en misschien wel meer sustain+je hoeft niet meer elke keer lopen aftestellen+je hoeft er geen boom voor om te kappen :smile:

anoniem
13 juli 2001, 12:47
Yep, klopt, Catalist maakt gitaren van soundcompound. Tja, ik ben nog niet helemaal aan het idee van soundcompound gewend. Naar mijn idee klinkt iedereen hetzelfde op zo'n Catalist. Daarintegen laat hout heel duidelijk verschillen horen, iedere hand is immers toch anders. Mijn mening, liever een stuk goed hout dan soundcompound of je moet al hetzelfde geluid als iedere naloper zonder eigen mening willen hebben

taylor
14 juli 2001, 00:03
nou tis wel erg overdreven wat je nu zegt.

je eigen vingers bepaalen tot een grote hoogte toch de sound die je hebt.

maarja iederen heeft wel zo een mening er over.

tmcm
14 juli 2001, 19:22
Hier wat over klank (meer is te vinden bij bijvoorbeeld de site van Warmoth)

Alder:
Alder is used extensively for bodies because of its lighter weight (about four pounds for a Strat® body) and its full sound. Its closed grain makes this wood easy to finish. Alder's natural color is a light tan, with little or no distinct grain lines. Alder has been the mainstay for Fender bodies for many years. It looks good with a sunburst and in solid colors. Because of its fine characteristics and lower price, Alder is our most popular wood.

Ash:
We have two very different types of Ash, Northern Hard Ash and Southern Soft, or Swamp Ash. First, Northern Hard Ash: This stuff is very hard and heavy. A Strat® body will weigh from 5 lbs. and up. With its density, the tone is very bright with a long sustain. Its color is creamy, but also tends to have heartwood of pink to brown tints. The grain is open and takes lots of finish to fill up. Hard Ash is popular for its bright, long sustain. Southern Soft or Swamp Ash is a prized wood for many reasons. This is the wood many 50's Fenders were made of. It is easily distinguishable from Northern Ash by weight. A Strat® body will be under 5 lbs. This is a very musical wood offering a very nice balance of brightness and warmth with lots of "pop". The grain is open and creamy - a nice choice for clear finishes. Swamp Ash is our second most popular wood.

Basswood:
This is a lighter weight wood offering Strat® bodies usually under 4 lbs. The color is white, but often has nasty green mineral streaks in it. This is a closed-grain wood, but can absorb a lot of finish. This is not a wood for clear finishes, and it is quite soft, not good for much abuse. Soundwise, Basswood has a nice, warm tone.

Mahogany:
We use Honduran mahogany, the wood L.P.'s are made of. This is a fine wood with good musical properties, the tone is warm and full with good sustain. Weight-wise, mahogany is mid to heavy with a Strat® body averaging 5 lbs. or more. The grain is easy to fill although not particularly good looking for clear finishes.

Maple:
We handle two types of maple, northern hard (hard rock maple) and western soft (bigleaf maple). Hard maple is the same as we use for necks. It is very dense, and weighs like hard ash. The grain is closed and easy to finish. The sound of maple is very bright with long sustain and a lot of bite. Looks good in any style finish. Western soft maple is another wood like alder that grows all around us here in Washington state. It is usually much lighter than hard maple, but is the same white color. Its sound is characterized by good bite and attack, bright, but not brittle like the harder woods can be. Our fiddleback and quilted bodies are western bigleaf maple.

Flame & Quilted Maple:
These woods are available as book-matched tops on alder, ash or mahogany, or as a solid body. For something truly spectacular, we even have solid 1-piece flame and quilt bodies!

Walnut:
Walnut is not quite so heavy as hard maple and has a similar sound though not as bright. Walnut is very beautiful with an open grain. Oil finishes can look nice on walnut.

Koa:
This very beautiful wood comes exclusively from Hawaii and has been in short supply. Weight varies somewhat from medium to heavy, a good wood for basses. Koa has a warm sound similar to mahogany, but with a little more brightness. Like walnut, this wood may be oiled, but generally will look its best sprayed clear. Koa is sometimes available in flame figure.

Zebrawood:
This is another heavy wood with a very open grain. It has a very distinctive look with light and dark brown stripes. It is becoming more difficult to find this wood in thick pieces for bodies, but it is more commonly available for laminated bodies where it excels. Its weight and sound are similar to walnut.

Rosewood:
This is our heaviest wood with Strat® bodies always weighing in at over 6 lbs. We've used several different species, depending on availability, but predominantly it is Indian rosewood like the fingerboards. The sound is warmer than maple. The highs seem to be dampened somewhat by the oily nature of the wood. Finishes can be a little difficult to apply.

Redwood:
We found a nice stash of highly figured wood, some with wide curl as pictured, and some with a tighter, quilty look. Available as tops, only.

Birdseye Maple:
This is eastern hard maple, available as a book-matched top only. We also do many necks in birdseye.

Brazilian Rosewood:
"Beautiful" wood. There are a wide range of colors and grain. Book-matched tops only. Very limited supply. We also have some necks with Brazilian rosewood fingerboards.

Burl Maple:
Sometimes this is available as a solid body or book-matched top. Availability is spotty, and it tends to have a lot of holes to fill which makes it more expensive.

Lacewood:
From Australia: This can be had as a book-matched top, or solid body. The size of the spots range from very small to very large, creating a very striking, reptilian appearance.

Korina (Black or White):
True name is White Limba, from Africa. Used in Gibson's Explorer and V's. A medium weight wood similar to mahogany. Black Limba is usually lighter weight with more interesting grain and darker color.

Iron Duke
15 juli 2001, 03:03
onder andere had ik deze informatie al, in ieder geval bedankt

ekkerman
4 november 2001, 13:07
tís wel een ouwe topic dit maar goed, ik denk dat je gitaar klinkt naar de bespeler en dan ook zijn kit en de afstelling hiervan dus vooral zijn smaak en zijn interpretatie van wat hij/zij zelf mooi vind.
sound compound is minstens zo goed als hout (ik vind zelfs beter maar wie ben ik ?) en daar zitten dus geen dooie plekken meer op en ook voorbij het 12 e vak heb je nog goeie sustain.
veel gitaristen zeggen dat ze van die uit goed hout gesneden planken hebben en laten dan een of andere effect processor hun sound bepalen ,heel veel effect processors vervlakken, verdoezelen en ver n**ken je spel en dynamiek denk aan korg en b.v. zoom ,leuk voor thuis op de bank met een koptelefoon maar not on stage.
trouwens ik krijg het soms al aardig benauwd hier met al dat regenwoud dat maar verdwijnt .zit maxima hier soms achter ( is toch een argentijnse , die zijn goed in verdwijningen misschien speelt ze ook wel gitaar ?)

anoniem
5 november 2001, 21:01
Basswood wat Ibanez gebruikt is Amerikaans Lindehout.
Geeft een zeer warme toon maar is niet mooi transparant te lakken.
De dure Jems zijn dan ook gefineerd , niet omdat het goedkoper is maar om de warme toon te combineren met een mooie finish.
Ik lees wel eens van mensen die vinden dat Ibanez goedkoop hout gebruikt , da's bull, het typische warme scheur geluid krijg je door basswood.
Zonder basswood klinkt een Ibanez niet meer als een Ibanez.
Kaal hout verschilt niet zo enorm in prijs , tenzij je een massief extreem guilted stuk koopt natuurlijk .

gangsta
5 november 2001, 21:03
kom ik weer met mn lekkere slimme vraag :wink:
wat is quilted en wat is flamed?

taylor
5 november 2001, 21:35
dat is het figuur van de maple top laag.

ekkerman
6 november 2001, 07:34
ook een nadeel van hout ten opzichte van b v sound compound is de inconsequentie ten aanzien van de sterkte.
los van het feit dat hout nooit stilstaat en altijd in beweging is hetgeen leidt tot kromtrekken etc is dat het toch mensenwerk blijft ook .ik heb b v een blade ( nieuw gekocht !)en op een gegeven moment had ik problemen met de stemming ik heb er van alles aan gedaan van een andere brug tot shaller locking tuners aan toe maar wat bleek toen ik ten einde raad naar een gitaarbouwer toe ging ? hij melde mij dat de hals van mijn op zich niet bepaald goedkope gitaar slecht gezaagt was want hier schijnen een paar manieren voor te zijn kwartier en half kwartier gezaagt noemen ze dat geloof ik , en ook de hout soort van de toets was vrij zacht....
dus zo zie je maar ; hout is ook niet heilig en kan ook op langere termijn problemen openbaren.

Icefreak
5 november 2002, 23:31
Heeft iemand ervaring met het fineren van een gitaar?? Op de site van projectguitar.com staat een uitgebreide uitleg, het ziet er bijna te makkelijk uit. Gewoon erop plakken en de randjes eraf snijden, easy peasy, of niet

hoofd
5 november 2002, 23:44
Ahh man, als je nou gewoon 8 uur en 3 minuten had gewacht met je post, dan zat je precies een jaar na de vorige post :smile:!

JV
5 november 2002, 23:46
kdacht al. is ekkerman weer terug?

maar tis gewoon een oud topic :razz:


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: JV op 2002-11-05 22:46 ]</font>

michielv
6 november 2002, 09:18
Iron Duke,

Weliswaar is het zo dat hout je toon bepaalt, maar als je kijkt naar de spullen die gebruikt zijn in een Danelectro (vurenhout, hardboard) dan kun je toch een heel acceptabele toon krijgen met redelijke materialen waar je je niet arm aan hoeft te kopen.

De oudere Duitse bouwers (Framus, Hoffner etc.) bouwden instrumenten van lokale houtsoorten en die dingen klinken nog steeds goed. Ik had ooit een Framus bas (Case Blue, bassist van Jammah Tammah, trouwens ook, misschien heeft hij hem nog) en die had een grenen body. Dat ding klonk geweldig!

Voor een eerste project zou ik een paar redelijk goed beschikbare houtsoorten nemen zoals esdoorn, desnoods beuken (werkt ook, deden die Duitsers veel) voor de hals en een stuk essen of oid voor een body.

Oh, als je hout gaat kopen, let er dan op dat het stuk na schaven ed. groot genoeg is want in Eelde zit een houthandelaar die weliswaar leuk hout verkoopt maar altijd bruto rekent (als je vraagt om een stuk hout van 5 centimeter dik krijg je RUW hout van 5 centimeter waar na schaven 4 centimeter van over is). Als dat je leverancier is, opletten dus.

Oh, enne, dat stuk rosewood waar die handelaar niet mee verder kan omdat zijn zagen het begeven: daar kun jij zeer hoogstwaarschijnlijk ook helemaal nix mee
:smile:.

Laat je niet verleiden door prachtig hout: je eerste gitaar wordt knudde. Da's altijd zo, geeft niet, zo is Rikkers ook begonnen. Stug doorgaan, en drie gitaren verder begint het ergens op te lijken.

Verder is het zo dat je geen haast moet hebben: zeker in het begin moet je nog dingen uitvogelen/bedenken enz. en als je dan niet je tijd neemt om dingen goed te laten uitharden enzo gaat het niet lekker.

Heb je dringend een gitaar nodig om te spelen: koop er eentje. Wil je er een bouwen omdat je het bouwen leuk vindt: doen!

Mocht je nog vragen hebben dan kun je me ook wel mailen.