PDA

View Full Version : ebow batterij verbruik etc.



even
23 februari 2011, 16:54
Na jaren geleden al eens zo'n ding in mijn handen gehad te hebben heb ik besloten om 'm toch maar mee te nemen vandaag. Leuk hebbedingetje, en ik speel met mijn band een aantal nummers van U2 waar ik de Ebow zeker nuttig kan gebruiken. Wat ik me afvraag is hoever het magnetisch veld afhankelijk is van de sterkte van de batterij. Laat ik het anders uitleggen, ik had nog een paar 9 volt blokjes liggen maar de kracht van de unit lijkt niet optimaal. Ik zie op internet filmpjes waar mensen op best enige afstand van de snaren de Ebow bewegen en dus geluid krijgen. Ik moet het ding echt op de snaren houden om de vioolklanken te krijgen. Is dit gewenning of ligt dit aan de wat oudere batterijen die niet zo sterk meer zijn? Iemand zowiezo nog goede tips? Hoelang doet de Ebow met een volle batterij? (die ik morgen natuurlijk ga aanschaffen)

harrie-beton
23 februari 2011, 16:58
ik heb hem al 3 jaar en 1 keer batterijen verwisseld. Altijd volle batterijen gebruiken.

Mijn ervaring is dat je echt moet oefenen waar de sweet spot op de snaar zit. Ook een snaar een klein zetje geven helpt de ebow enorm. Een stille snaar wil niet direct trillen.

even
23 februari 2011, 17:33
Ik zal nog zeker erg aan het ding moeten wennen, dat is wel duidelijk. De "sweetspot" zoeken helpt zeker. Het voordeel van deze laatse versie van de Ebow (plus of zo iets) is dat er een blauw ledje in zit die op de snaren en de slagplaat schijnt. Een handig hulpmiddel als het ware voor de juistel locatie op de gitaar..........
Ik wordt steeds blijer:seriousf:

harrie-beton
23 februari 2011, 18:06
Die heb ik ook. De ebow heeft twee standen, normaal en boventonen. In "with or without you" gebruik je de boventonen stand. G snaar pos 11...
Dan naar de a op fret 14.

Als je in youtube zoekt naar "harrie beton" is de eerste video van mij, in de laatste minuut hoor je de ebow en string skipping.

dognite
23 februari 2011, 18:12
Zelf gebruik ik de ebow al 15 jaar met veel plezier. Alleen heeft deze nog een ouderwetse rode led ;)
Natuurlijk werkt het beter als je nieuwe batterijen gebruikt. Maar in mijn ervaring gaan die nogal lang mee en werkt de ebow zelfs met een halfvolle batterij nog vrij goed.
Volgens de gebruikaanwijzing wordt het magnetisch veld versterkt in de buurt van de elementen door de wisselwerking met de permanente magneten. Humbuckers hebben een grotere uitwerking dan single coils.
Dat werkt zowel bij het hals- als brugelement.
In mijn geval gaat het af en toe zelfs te hard zodat de snaar tegen de bow aan slaat en dus verleg ik de sweet spot een stukje van de spoel vandaan.
Ook is het belangrijk dat de snaar voldoende kan uitslaan, dus ga niet te kort op de brug zitten. Het mooiste effect is als de toon in boventonen (+ 1 octaaf) over gaat. Dat is mijn sweet spot. Vanaf het brugelement heb ik de bow omgekeerd vast (lampje richting element) en beweeg een stukje naar het midden voor voldoende uitslag en minder element-invloed. Zo kan ik het doseren en de mate van boventoon manipuleren door kleine verschuivingen te doen. Bovendien zit mijn wijsvinger dan op de knop.
Het liefst gebruik ik hem in combinatie met overdrive omdat de compressie dan voor een gelijkmatig volume zorgt. Clean gaat dat ding vaak (te) loeihard. Een beetje delay zorgt voor het in elkaar laten overvloeien van tonen en geeft ruimte aan het geluid.
Als je jouw favoriete sweet spot hebt gevonden, dan zou je zelfs geen "opstart" problemen moeten hebben. De snaar een zet geven is wat mij betreft een nono. In de originele verpakking zat zelfs zo'n button in de vorm van een wit verkeersbord met rode rand en een rode streep dwars over een plectrum. Leuk geintje. Doen ze dat tegenwoordig nog?
Dat mensen de ebow van de snaren optillen, heb ik nog nooit gezien en het werkt bij mij ook alleen maar als de snaar eenmaal trilt. En dan nog matig.

dognite
23 februari 2011, 18:17
Ik lees net in de reacties dat de nieuwe ebows ook een "boventoon" stand hebben? Hmmm... Die genereer ik door de positie te verschuiven.
Wat is het verschil dan? Hoe werkt dat? :???:

harrie-beton
23 februari 2011, 18:20
de nieuwe ebow (die ik ook heb) heeft dus twee standen en het verschil zit hem in de snelheid van de magneet. De ene stand geeft een gewone snaar toon en de andere is hoger in frequentie waardoor de boventonen meer trillen dan de grondtoon en klinkt als een boventoon.

http://www.youtube.com/watch?v=aSldFvP1FRo vanaf 3:05 minuten.

dognite
23 februari 2011, 19:09
Hallo Harrie,

Bedankt voor de uitleg. Duidelijk. Leuke video overigens.

harrie-beton
2 maart 2011, 11:35
http://www.youtube.com/watch?v=FPggCeuw-aQ

Hier zie je tot 1 minuut de ebow setting voor with or without you. Na 1 minuut schakel ik over op de gewone magneet stand waardoor er minder boventonen in het geluid komen. Als je goed kijkt en luistert dan hoor je dat ik bij string skipping met een hamer-on de snaar een zetje geef en de e-bow neemt het daarna over.

Dat de e-bow iets doet met de magneten van de gitaar is onzin, hij werkt ook op mijn western gitaar :-)

dognite
2 maart 2011, 13:31
Hallo Harrie,

Natuurlijk werkt de ebow ook op een western gitaar. Tenslotte wekt hij zelfstandig een magnetisch veld op.
Maar om de wisselwerking met ander magneten, zoals die van de elementen uit te sluiten als onzin, dat is natuurkundig gezien onmogelijk.
Uit dat oogpunt gezien moet er een wisselwerking optreden. Volgens de handleiding zou dat resulteren in een krachtigere response door de versterking van het veld.
Dat komt ook overeen met mijn ervaring. Tenzij de posities vlakbij de elementen toevallig overeenkomen met de sweet spots. Maar die toevalligheid lijkt me onwaarschijnlijk. Op al mijn gitaren? Neh!
De response op een western gitaar is beduidend trager (daarmee bedoel ik de snelheid waarmee de snaar reageert, niet de uiteindelijke uitslag) en dat heeft niets te maken met de grotere massatraagheid van dikkere snaren (alhoewel dat ook een rol speelt).
We hebben de ebow wel eens uitgeprobeerd op een basgitaar. Grappig. In dat geval speelde de massatraagheid en de positionering t.o.v. de elementen wel degelijk een rol.
Ben je overigens bekend met de Sustainiac en de het Fernandes Sustainer systeem?
Daarbij gebruiken ze een driver spoel in halspositie die net als de ebow een veld opwekt. In beide handleidingen wordt expliciet aangegeven dat de driver zo ver mogeliijk van het brugelement verwijderd dient te zijn omdat er anders verstoring van het veld zou kunnen optreden.
Dit lijkt in eerste instantie tegenstrijdig te zijn me mijn bewering over de ebow.
Ik denk echter dat in het geval van de sustainer systemen, die de mobiele flexibiliteit van de ebow ontberen, dat men onbekende factoren zoveel mogelijk elimineert en uitsluitend vertrouwt op het opgewekte veld.
Tenslotte, zoals jij al aangaf, heeft zo'n driver, net als de ebow, de andere elementen niet nodig.
Maar dat er invloed is, ten goede of ten kwade, staat buiten kijf.

harrie-beton
2 maart 2011, 13:44
Dank voor de uitleg, i stand corrected.

Ik ben naast u2 fan ook liefhebber van Vai en ken zijn sustainer. Staat ook op mijn verlanglijst net als een 7 string.

dognite
2 maart 2011, 16:08
Hallo Harrie,

De sustainer staat ook op mijn verlanglijst. Ik zag hem voor het eerst in gebruik toen Neal Schon (Journey) hem in een blog demonstreerde.
Maar ten eerste maak ik al gebruik van een Ghost systeem zodat ik d.m.v. pïezo elementen acoustisch gitaar kan simuleren. Het wordt een beetje druk qua electronica als ik ook nog een sustainer zou inbouwen.
Ten tweede, welke is beter? De Sustaniac of de Fernandes?
Als ik afga op de commentaren op de forums, lijken de meeste mensen de eerste te prefereren omdat die natuurlijker zou klinken.
Ik weet het niet. Enige suggestie?

PT1989
3 maart 2011, 20:21
Heb er ook eentje, geweldig ding z'n Ebow alleen je moet hem niet tevaak gaan gebruiken.