PDA

View Full Version : Topkam uitvijlen, waar doen jullie dat mee?



jutter
23 februari 2011, 15:44
Ik moet alleen maar de gleuf waar de G snaar doorheen loopt uitvijlen. Ik vind het zonde om daar een dure vijlenset voor te kopen. Ik las ook op dit forum dat er lieden zijn die zelf een compleet setje zaagjes maken van voelermaatjes. Dit is nogal bewerkelijk en ik gebruik het bijna nooit. Is er ook iets simpelers? Het gaat immers om maar één gleufje.

Voor alle duidelijkheid: het gleufje was net iets te klein. Ik heb met de D snaar het gleufje wat uitgevijlt maar is toch te groot geworden. Nu wil ik hem weer opvullen met secondenlijm en hem opnieuw vijlen.

Graag advies/tips.

Hendriks
23 februari 2011, 15:48
Ik heb een gitaar setup setje van Boston gekocht voor €20 bij Gitaarsupplies.
Hier zitten 3 vijlen in (dubbelzijdig).
Zal niet de topkwaliteit zijn ,maar werkt prima.

P-Five
23 februari 2011, 15:52
Je kunt ook een klein stukje waterproof schuurpapier (2000grit) dubbelvouwen en daarmee de gleuf iets openschuren. Als dat te dik is dan niet dubbelvouwen maar eerst links en dan rechts schuren... of andersom natuurlijk ;-)

P-Five
23 februari 2011, 15:56
Oh, nu zie ik pas dat je hem wil opvullen met lijm... Tsja, dan werkt het schuurpapier niet.

beruk
23 februari 2011, 15:56
Met de nagelvijl van mijn lief. Ging goed.

Johannes
23 februari 2011, 16:22
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?103416-Alternatieve-topkamvijlen

jutter
23 februari 2011, 16:40
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?103416-Alternatieve-topkamvijlen

Dank je, maar als je goed gelezen had begreep je dat ik dat niet bedoel...

Johannes
23 februari 2011, 16:51
Dank je, maar als je goed gelezen had begreep je dat ik dat niet bedoel...

Goed. Maar zo doe ik het dus. Je mag ze best lenen, kost niks :)

aaronstonebeat
23 februari 2011, 16:54
Dat zelf maken valt reuze mee als je een dremel hebt; zet er een snijwieltje in, klem de hele verzameling voelermaten in een bankschroef en maak wat groefjes totdat je over de lengte van een paar centimeter tandjes hebt. Het hoeven niet eens echt tandjes te zijn; elke twee millimeter ofzo een groefje en het werkt.