PDA

View Full Version : Advies gevraagd: tremelo op Gibson Junior zetten



Don Olivier
23 februari 2011, 13:00
Dus....ik denk dat veel van jullie het een waardeloos idee vinden, maar mij lijkt het wel wat :)

Nu ben ik echt een 'noob' op het gebied van tremelo's dus zou graag wat advies willen inwinnen alvorens de boormachine er aan te pas gaat komen.

- Welk tremelo systeem is 'het beste' ? Hipshot? Floyd Rose?
Onder beste versta ik eigenlijk eentje die niet zo snel de boel ontstemd.
Wil liever ook geen moeilijk gedoe met snaren afknippen enzo

- Ik heb ook weleens gelzen over een soort tremelo apparaat die ook weleens op Les Pauls gebruikt worden die je er zo op kan zetten? D.w.z. zonder gaten te hoeven boren? Weet iemand welke ik bedoel? Zou dat ook op een junior gaan lukken?

- Heb ook weleens gelezen over tremelo's die alleen omlaag gaan en dus niet omhoog. Wat is aan te raden? Een floating tremelo maakt minder contact met de body; dus sustain verlies?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties!

Don

Rock Bottom
23 februari 2011, 13:15
heb je wraparound of een tom met stoptail?

sideburns
23 februari 2011, 13:17
http://guitar-tremolo.com/hp135042/Artikel-Liste.htm?ITServ=CY1d3c9000X12e527023f5XY6f30


Deze misschien ?

Don Olivier
23 februari 2011, 13:22
De junior heeft een wraparound.

Don Olivier
23 februari 2011, 13:23
http://guitar-tremolo.com/hp135042/Artikel-Liste.htm?ITServ=CY1d3c9000X12e527023f5XY6f30


Deze misschien ?


Wel zoiets ja, maar heb eens een andere gezien volgens mij...

Rock Bottom
23 februari 2011, 13:26
De junior heeft een wraparound.

De meeste wel maar er zijn ook met stoptail gebouwd.
Die hierboven gepost word is de makkelijkste oplossing.
Een bigsby met vibramount heb je een stoptail voor nodig.
Een gewone b5 kan wel maar dan moet je schroeven op de body.
Een Floyd of vergelijkbaar spul word hele stukken uit je body frezen.

Don Olivier
23 februari 2011, 13:32
Zijn er nog andere systemen als bovenstaande link wellicht?

Ben ook beetje bang om klank te gaan verprutsen

Oranjeaap
23 februari 2011, 13:41
Ik denk dat je op zoek bent naar een Bigsby. Er zijn verschillende modellen. je hebt van die korte, maar ook van die grote die helemaal doorlopen tot aan de strap button.
Je hebt ook zo'n plaatje die in de gaten van de stopbar en tom gaten passen. Vibramate heet dat

http://www.vibramate.com/

Ik heb even gekeken maar ze hebben niets voor alleen een wraparound tailpiece.
Een bigsby is wel ideaal maar dat komt er wel op neer dat je nog 2 gaten moet boren. Ik zie daar het probleem niet echt van in, want als je de bigsby weer zat bent dan kun je er gewoon een tuneomatic brug op zetten.

Dan heb je verder nog de vibrola zoals op een SG zaten vroeger. Maar dat is ook niet echt ideaal.

Dan heb je nog dit:
http://i7.photobucket.com/albums/y277/wedgehed/lespaulvibrato.jpg
Dat gaat wel passen maar is niet ech super als je het mij vraagt. Lijkt me niet echt goed voor je snaren en ziet er ook niet super stevig uit.

Snap wel dat bovenstaande dingen allemaal meer in het gebied van de vibrato valt. Divebombs enzo kan ik niet echt aanraden want dan gaan er dingen stuk.

Dus als je een goede oplossing wilt dan kom je er neit echt onderuit om te boren. Maar het hoeven maar 2 gaatjes te zijn.

Verder heb je nog de wammy's zoals floyd rose en noem maar op, maar daar moet je echt een stuk voor uit je gitaar hakken

Bram+
23 februari 2011, 13:57
Ik weet niet hoe het met al die vibrato-oplossingen zit, maar een Bigsby is natuurlijk totaal niet te vergelijken met een Floyd Rose-systeem. Het zijn uiteraard volledig verschillende systemen en dat blijkt ook wel uit de mogelijkheden die je ermee hebt. De eerste vraag is dus wat je ermee wil: wil je een klassiekere vibrato voor wat blues en country-wobbels of wil je echt tremolo-divebombs gaan maken? Eigenlijk zou ik dus aanraden eerst eens te verdiepen in tremolo's/vibrato's op andere gitaren voordat je gaten gaat hakken in je favoriete (?) gitaar :D

Er zijn al een aantal makkelijkere vibrato-alternatieven genoemd, maar wat betreft de andere kant:
Een Floyd Rose staat voor velen synoniem aan 'gedoe' en gezien je openingspost zou ik dus niet aanraden je halve gitaar uit te hollen om zoiets te kunnen installeren. Je kunt dan beter een speciale gitaar met FR voorgeïnstalleerd kopen. Dat hoeft zeker tweedehands je niet de kop te kosten.

Er zijn ook flatmount Kahler tremolo's die je zo ongeveer de mogelijkheden van een FR bieden. Hiervoor zal in de meeste gevallen ook een klein stukje voor uit de top gerout moeten worden, maar dat is dus iets minder dramatisch als bij een FR.

Don Olivier
23 februari 2011, 14:06
Een bigsby wordt het zeker niet.

Vind gaten boren ook absoluut geen probleem hoor, wil gewoon iets wat goed werkt.

Die Schaller vind ik er persoonlijk ook wat slap uitzien.

En ja ik zou dan gaan voor de tremolo-divebombs! Dus geen bigsby achtig, meer EVH achtig :)

Rock Bottom
23 februari 2011, 14:15
Een bigsby wordt het zeker niet.

Vind gaten boren ook absoluut geen probleem hoor, wil gewoon iets wat goed werkt.

Die Schaller vind ik er persoonlijk ook wat slap uitzien.

En ja ik zou dan gaan voor de tremolo-divebombs! Dus geen bigsby achtig, meer EVH achtig :)

Met een junior met p-90?
Ik zou dan eerder naar een andere gitaar kijken.

Oranjeaap
23 februari 2011, 14:17
Met een junior met p-90?
Ik zou dan eerder naar een andere gitaar kijken.

Mijn gedachten exactly

Don Olivier
23 februari 2011, 14:19
Neen , het wordt ook geen andere gitaar.

geloof me maar, ik weet wel wat ik doe en ben niet bang voor gaten of andere onzin :)
Zit bovendien een humbucker in

Oranjeaap
23 februari 2011, 14:39
Een moderne whammy op een LP junior?
Tja ik had het niet gedaan maar dat moet je zelf weten natuurlijk.
Nou ga dan voor een OFL en pak de beitel er maar bij

Don Olivier
23 februari 2011, 14:42
OFL?

+ nog wat tekens

Orpheo
23 februari 2011, 14:53
ik denk dat ie bedoeld ofR! original FLOYD rose.


leuk en aardig. maar kijkt niemand verder dan z'n neus lang is? :) op NAMM '11 heeft floyd rose een trem gelanceerd die je zo op de studs van een les paul kan monteren, zonder frezen. In jou geval met een 1delige brug zou dat resulteren in waarschijnlijk nog 2 gaten, voor de 'stoptail'. als je de floyd zelf zat bent, kan je een 2 piece brug erop zetten (hiephoi!) om te kunnen intoneren.

fotootje?

http://bestofnamm.com/img/gallery_images/184_480_wide.jpg

dat dus. van de onderkant zal het er ongeveer zo uit zien:

http://www.vintagekramer.com/parts/floydpaul1.jpg

ik zal die zeker wel proberen. in ieder geval eentje, omdat ik op mijn favo LP wel divebombs wil kunnen maken.

mijn advies is, neem een set locking tuners. Hoef je het balletje ook niet meer af te knippen ;) (of.... je neemt de planet waves tuners. die knippen het uiteinde automatisch af. dus eerst je snaar door de tuner halen, vastzetten in de brug, wieltje van de tuner aandraaien, stemmen, en Plop, je snaar met baleind dondert er zo van af!). en een locking NUT is niet eens perse nodig! chill toch? :D je gebruikt dan gewoon een graphtech topkam, die lekker glad is. nee, die superdiepe divebombs van dimebag krijg je er niet mee, maar wat whobbles kan je er rustig mee doen, en kleine dives ook wel, en hij blijft dan nog verdraaid goed op stemming ook.

Don Olivier
23 februari 2011, 22:36
Kijk, dat lijkt er meer op!

Iemand anders nog tips, links?

Dank!

Buzzel
24 februari 2011, 12:11
als ik jou was zou ik er dan ook maar een toplock op zetten. als je voor zo'n floyd rose achtig iets gaat.

Bram+
24 februari 2011, 13:18
Ja, ik snap ook even het voordeel niet van er geen toplock opzetten. Ja, je zult moeten gaan schroeven in je gitaar en evt. iets moeten aanpassen, maar het komt op mij over als een halve oplossing.

Die nieuwe Floyd Rose voor op Les Pauls ziet er wel goed uit trouwens. Ik vraag me wel af of het heel makkelijk afstellen is, want je kan niet echt makkelijk de spanning op de veren aanpassen of hebben ze daar ook een oplossing voor?

Orpheo
24 februari 2011, 13:57
Met n toplock doe je n ingreep waarbij je bij n lp flink wat moet aanpassen.vind ik zonde.heb je n term die erop past zonder te frezen, zitje met die toplock. Daarnaast,ik vind t prettiger werken.

Bram+
24 februari 2011, 14:23
Jij vindt het prettiger werken, maar zit er ook een wetenschappelijkere redenering achter het niet gebruiken van de toplock op zich? Je geeft zelf in feite al toe dat het een halve oplossing is en als het alleen gaat om het moeten aanpassen van je gitaar, is het misschien nog te overzien.

Wel vreemd dat Floyd Rose zelf niet met een makkelijkere retrofit toplock komt voor bij deze tremolo, of hebben ze die gewoon nog niet naar buiten gebracht? Ik vind op de site zelf ook weinig over deze tremolo.

Orpheo
25 februari 2011, 12:32
Jij vindt het prettiger werken, maar zit er ook een wetenschappelijkere redenering achter het niet gebruiken van de toplock op zich? Je geeft zelf in feite al toe dat het een halve oplossing is en als het alleen gaat om het moeten aanpassen van je gitaar, is het misschien nog te overzien.

Wel vreemd dat Floyd Rose zelf niet met een makkelijkere retrofit toplock komt voor bij deze tremolo, of hebben ze die gewoon nog niet naar buiten gebracht? Ik vind op de site zelf ook weinig over deze tremolo.

wetenschappelijk weet ik niet of mijn beredenering is, maar ik vind dat een toplock je tone wat doodslaat. het metaal kan soms heel fijn klinken, maar meestal vind ik de tone van graphtech beter.

en probeer eens te beredeneren waarom je een toplock gebruikt. puur en alleen om beter op stemming te blijven? neuh. met een graphtech topkam en locking tuners (en straight stringpul) kan je ook superstabiel blijven. kijk naar PRS. met de toplock kan je gewoon dieper duiken. zo simpel. dat is echt de enige reden (imho) om dat ding erop te zetten.

dat floyd inderdaad een retrofit heeft, vind ik raar, mee eens. het kan namelijk ook slimmer, kijk naar hoe supervee zijn toplock heeft. 1 probleem: die toplock werkt bij een LP niet, omdat de topkam bij een gibson achteraan de toets zit, en bij een stratty type gitaar zit ie 'verzonken' in de hals. onhandig dus voor een LP. maar het kan wel. (blokje erachter lijmen, een tik met een klein hamertje ertegen, en het valt eraf, zonder blijvende schade).