PDA

View Full Version : Fender Deluxe reverb upgrades



tweng
23 februari 2011, 12:58
Ik heb thuis een fender deluxe reverb reissue. Die klinkt op zich zeker niet slecht, maar ik vroeg me af welke verbeteringen er aan te doen zijn.
Ik las al verschillende dingen op het net, maar ik had graag geweten van mensen die er ervaring mee hebben of die er dan werkelijk zoveel toe doen.

Verschillende mogelijkheden waar ik tot nog toe over las zijn de brightcap mod, het normale kanaal koppelen aan het vibrato kanaal, speakers change (welke dan ?), andere transformers (output transformer, power transformer, choke, reverb transformer - Mercury magnetics ervaringen ?)
Misschien zijn er nog andere zaken waar ik nog niet over las.

Aan jullie dus, wat zijn essentiële veranderingen ?
Alvast bedankt !

iWishmaster
23 februari 2011, 13:04
Allereerst moet je jezelf afvragen wat je wilt veranderen aan het geluid. Je kunt namelijk alles modden wat je wilt, maar of het ook een upgrade is moet je helemaal zelf bepalen (en beluisteren).

tweng
23 februari 2011, 13:53
Wel, ik vind hem momenteel nogal hard klinken. Ik zou hem liever wat smoother hebben, als jullie je daar iets kunnen bij voorstellen...

bluegate
23 februari 2011, 14:05
Het vibrato kanaal aanpassen C10 verwijderen, geeft een wat rustigere sound.

Mercury M trafo's geeft een wat gebalanceerder geluid, is wel echt beter maar of je het verschil in prijs hoort...
Heb zelf OT en choke vervangen door MM.
Speaker heb ik vervangen door een Eminence Red Fang AlNiCo speaker.
Andere buizen doet ook wonderen + correcte BIAS instelling.
Had op het normale kanaal ook de toonregeling aangepast, en het normale kanaal aan het vibrato kanaal gekoppeld.

Heb de versterker niet meer, vervangen door eigenbouw buizen versterkers.

tweng
23 februari 2011, 16:40
Is het verwijderen van die C10 zo'n grote verandering ? Wat bedoel je met iets rustiger ?

Welke transformers leveren de grootste impact op het geluid ? Is dat de OT en Choke ?

Welke andere buizen raden jullie aan voor een DRRI ?

jutter
23 februari 2011, 16:47
Ik heb de C10 ook verwijderd en gaf voor mij het gewenste resultaat. Hij wordt wat minder schel, wat warmer, ronder van toon.

bluegate
23 februari 2011, 16:55
Precies wat Jutter zegt.
Grootste impact heeft de OT, maar de choke is relatief goedkoop dus neem die dan gelijk mee als je voor MM gaat.
Buizen, liefst goede NOS (New Old Stock) buizen.
Mullard GZ34, RCA/Sylvania/Brimar 6V6GT, mullard/phillips 12AX7 en 12AT7 buizen.

Bij vervangen buizen MOET de bias opnieuw ingesteld worden, laat dit door een goede tech doen.
Als je voldoende kennis hebt kun je het ook zelf, anders niet aan te raden.

tweng
23 februari 2011, 17:10
Ik denk dat ik eens ga beginnen met die C10 te verwijderen. Dat lijkt me het goedkoopste...

Het is toch niet zo dat je dan het grootste deel van je hoog gaat verliezen he?
Ik heb het graag warm en rond, maar hij mag niet donker en muffle gaan klinken...

jutter
23 februari 2011, 17:59
Ik denk dat ik eens ga beginnen met die C10 te verwijderen. Dat lijkt me het goedkoopste...

Het is toch niet zo dat je dan het grootste deel van je hoog gaat verliezen he?
Ik heb het graag warm en rond, maar hij mag niet donker en muffle gaan klinken...

Gewoon doen; bevalt het niet dan kun je hem terug solderen.

tweng
24 februari 2011, 01:28
Das heel juist, doe ik !

Nog andere ervaringen ?

jutter
24 februari 2011, 09:57
Das heel juist, doe ik !

Nog andere ervaringen ?

Ja. Nog een goedkope; al een beamblocker geprobeert? Geeft een mooiere spreiding en mixt het schelle met de midden en bas tonen. Klinkt gelijk een stuk beter!