PDA

View Full Version : Fenderclone bouwen 5x3 van ceriatone



Rick trodat
23 februari 2011, 10:53
Goed kogel door de kerk. Ik ga een ceriatone 5x3 bouwen.

Een 5e3 maar dan met 6l6. Nu mijn vraag:

Ik lees overal dat de Power en UitgangsTransformator nu niet top of the bill is van ceriatone. Dus ik wil daar een andere van hebben. Lieft Mercury Magnetics of Heyboer. Maar ik merk dat het nogal pain in the ass is, om de juiste te vinden. Weet iemand toevallig welke je hiervoor kan gebruiken ?

Specs: 20-30 watt
Geen 110 v :)

Bouwschema:

http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/fenderLayout/5X3Ceriatone.jpg

nico verduin
23 februari 2011, 11:16
Gewoon opzoeken. De spanningen zijn gegeven. Dus je kan gewoon het lijstje afzoeken. Voor de uitgangstrafo: 50W 2 x 6L6 nemen. mag niet moeilijk zijn.
ff je huiswerk doen

iWishmaster
23 februari 2011, 11:18
Voor trafo advies kan ik je aanraden Xavier van Dr. Tube even te mailen. Hij is leverancier van Mercury Magnetics (en nog een aantal andere merken) en absoluut niet te beroerd om advies te geven. Bij mijn zelfbouw hebben we tientallen mailtjes uitgewisseld om tot een combinatie van trafo's te komen die precies aan mijn specs voldeden.

Rick trodat
23 februari 2011, 11:25
Bedankt voor de tips!

Midwolda
23 februari 2011, 12:35
Hee, ik kan weer even opscheppen over mijn favoriete versterker... :cheerup:

De CMW WoodFace is een gemodificeerd 5e3 design dat zowel met 6V6 als met 6L6WGC werkt.
De 6L6 geeft een iets hogere output, ca. 18Watt ipv. 15Watt met de 6V6
maar met de 6V6 vind ik 'm toch wat helderder klinken dus die heb ik er nu in.
De amp is gebouwd op een Geloso chassis, de originele Geloso voedingstrafo is hergebruikt,
de outputtrafo is een Mercury Magnets 5E3 OT, preamp 12AY7 of 12AX7 naar smaak
en een 12AX7 als phase inverter. Heb nu alle buizen van TAD, helemaal goed.
Wat er verder is aangepast aan het schema weet ik niet maar het ding klinkt als een tiet.
Ik vind wel dat dit type versterker erg gevoelig is voor welke speaker er aan gehangen wordt...
na veel zoeken speel ik nu al een tijdje over een Rola Celestion G12S-20 in een oversized Laney cab.

Chris, kom d'r eens in! :rockon:

Rick trodat
23 februari 2011, 13:24
Klinkt vet. Alleen is de 5x3 meer richting 20-30 watt ipv 18 watt. Dus ik weet niet of ik daar wat aan heb.

Rick trodat
15 april 2011, 09:42
Nog even reageren op dit topic. Hopelijk leest iemand het nog. Ik heb inmiddels een power transformer gevonden die gewoon de spanningen levert. Verder over de OT uitgangstransformer.

Ik heb wat contact gehad met Nik, van Ceriatone ( heel behulpzaam ! ) met dr Tube en met Paul van Mercury Magnetics over de juiste output transformer.

- eerst nam ik contact op met dr tube die vervolgens contact opnam met paul van Mercury Magnetics. Hij raadde mij de FTDO-m aan. 2*6l6 7k in 4, 8, 16 ohm. 20-25 watt

- Vervolgens mailde ik dit naar Nik. Hij gaf mij aan dat deze OT te klein was en zei dat hij de standaard transformer van de ceriatone bassman gebruikt. specs zijn 2*6l6 6k in 4, 8, 16 ohm 30 watt.

Nu valt al op de impedantie-range anders is. De MM heeft een ingangsimpedantie van 7k terwijl de ceriatone een ingangsimpedantie heeft van 6k.

Op the gear page zag ik dat iemand een OT had gebruikt van 7,6 k. Een Mercury magnetics bassman transformer ( FO50BM-16 ) kan ook 2*6l6 aan met 50 watt en met een ingangsimpedantie van 4k.

Allen hebben dezelfde uitgangsimpedantie.

Nu mailde nik mij dat een vuistregel is dat als een OT fysiek groter is en de uitgangsimdentaties zijn gelijk, dan kan je deze in het algemeen gewoon zonder problemen vervangen. Daarnaast gaf hij ook aan dat een 50 watt uitgangstransformator waarschijnlijk iets meer bas geeft en iets meer cleane headroom geeft.

Mijn vraag is: Kan je een uitgangstransformator met dezelfde uitgangsimpedanties, met verschillende ingangsimpedanties ( 7 k, 7,6 k , 4 k ) gewoon vervangen door een grotere ( lees meer watt ) ?

tommus42
15 april 2011, 10:07
Volgens mij wel, maar de verzadiging van de kern speelt ook een rol bij de sound, heb ik weleens begrepen. In die zin klinkt een lichtere trafo misschien wel erg goed.

Rick trodat
15 april 2011, 10:32
Je ziet op het net dat verschillende mensen gigantische trafo's plaatsen in kleine ampjes. Ik trek het resultaat daarvan toch licht in twijfel. Anders zou elke amp wel voorzien zijn van een 150 watt trafo.

nico verduin
15 april 2011, 11:24
Economie was zeker niet sterkste vak:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf::seriou sf:

nico verduin
15 april 2011, 11:32
Eindbuizen hebben een voorkeur voor de primaire impedantie die zij "zien". De amp Zal het met elke impedantie ongetwijfeld goed doen. Een hogere impedantie geeft meestal wat meer lineairiteit over het spectrum.
Een te lichte trafo kan tot gevolg hebben dat je primaire wikkeling teveel op zijn donder krijgt. Buiten het verzadigings effect (op de uiterste stroom pieken). Als de primaire wikkeling te dun is (= deels te laag vermogen) dan kan het koper draad te heet worden. Gevolg is het smelten van de emaille van en sluiting in een wikkeling. En langzaam gaat de trafo in rook op. Ik zei deels omdat de hoeveelheid blik ook nog een rol speelt in de energie overdracht van primair naar secundair.
Marshall 18W amps hebben nog al eens de neiging de OT te verbranden agv. de 2-standen techniek: UIT en VOLUIT:seriousf::seriousf:

Rick trodat
15 april 2011, 11:51
Eindbuizen hebben een voorkeur voor de primaire impedantie die zij "zien". De amp Zal het met elke impedantie ongetwijfeld goed doen. Een hogere impedantie geeft meestal wat meer lineairiteit over het spectrum.
Een te lichte trafo kan tot gevolg hebben dat je primaire wikkeling teveel op zijn donder krijgt. Buiten het verzadigings effect (op de uiterste stroom pieken). Als de primaire wikkeling te dun is (= deels te laag vermogen) dan kan het koper draad te heet worden. Gevolg is het smelten van de emaille van en sluiting in een wikkeling. En langzaam gaat de trafo in rook op. Ik zei deels omdat de hoeveelheid blik ook nog een rol speelt in de energie overdracht van primair naar secundair.
Marshall 18W amps hebben nog al eens de neiging de OT te verbranden agv. de 2-standen techniek: UIT en VOLUIT:seriousf::seriousf:

En met te licht bedoel je het aantal watt van de trafo of de impedantie ?

nico verduin
15 april 2011, 13:09
En met te licht bedoel je het aantal watt van de trafo of de impedantie ?Vermogen van de trafo. Impedantie is in deze niet zo boeiend.

Rick trodat
15 april 2011, 13:47
Thanks !

En toevallig zit ik in een economische tak met mijn beroep:soinnocent:
Electronica ben ik mee bezig:seriousf:

cannondale_01
15 april 2011, 19:25
Marshall 18W amps hebben nog al eens de neiging de OT te verbranden agv. de 2-standen techniek: UIT en VOLUIT:seriousf::seriousf:

Heb ik eindelijk een knap setje trafo's te pakken ga ik ga me nu ernstig zorgen maken:seriousf::seriousf:

nico verduin
15 april 2011, 19:27
Heb ik eindelijk een knap setje trafo's te pakken ga ik ga me nu ernstig zorgen maken:seriousf::seriousf:Ik wil nog wel eens zien hoelang je het volhoud op vol vermogen:seriousf:

cannondale_01
15 april 2011, 19:34
Oefffff Gelukkig komt hij in combovorm niet vaak het huis uit. Gevaar geweken.

Rick trodat
18 mei 2011, 15:32
Zo even dit topic omhoog.

Hij zit in elkaar en werkte meteen. How about that! Tot nu toe allemaal standaard onderdelen.

Kleine luxe probleem heb ik wel:

- Mijn doel was om een makkelijke, typische fender amp te maken die ook op hoog volume ( redelijk ) clean blijft.

- Nu hoeft hij niet harder ( dit ding gaat heel hard ) , maar hij gaat om standje 3 al behoorlijk vervormen. Alles voluit zit ik in de Gary Moore overdrive/distortion. En dit wil ik terugbrengen.

Nu had ik zelf alleen nog maar oude 12ax7 ( ecc83 ) buizen liggen. Dus die heb ik erin geprikt. Op het bouwplan staat hier een 12ay7 ( ecc 82 ?). Ik weet niet of dat nog verschil uitmaakt.

Daarnaast vraag ik me af of ik zonder problemen ook de andere 12ax7 kan vervangen door een ec82 ?

Ook merk ik dat de buizen door de cathode bias behoorlijk werken. Ik zag al een lichte rode streep door de buis. Dus heb ik de bias even gemeten en deze zat per buis op 37ma. Beetje te hoog dus. Dus de high power weerstand moet ik dus nog een beetje verhogen.

Voor de fasedraaier zit er nu gz34 in. Wellicht dat ik hier nog wat aan kan doen ?

driftkop
18 mei 2011, 17:11
Tja, een 5E3 staat erom bekend dat ie heel snel gaat oversturen. Er zijn allerlei mods te doen om dat enigszins te matigen, maar als je echt clean wil blijven op hogere volumes had je misschien een andere moeten bouwen :soinnocent:

Wat je wel kunt proberen is om de volumeknop van het *ongebruikte* kanaal bijna helemaal open te draaien, om wat meer clean te krigen. Klinkt vreemd, maar door het ontwerp van de 5E3 met 'interactive volumes' is dit mogelijk.

Ik zou zeker een 12ay7 proberen in V1, voor V2 is een 12ax7 prima.

Zie ook dit draadje: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?145416-Nieuwe-eindbuizen-meer-vervorming

Succes ermee, ik heb zelf ook een 5E3 gebouwd en ben er nog steeds erg blij mee.

nico verduin
18 mei 2011, 18:01
Zo even dit topic omhoog.

Hij zit in elkaar en werkte meteen. How about that! Tot nu toe allemaal standaard onderdelen.

Kleine luxe probleem heb ik wel:

- Mijn doel was om een makkelijke, typische fender amp te maken die ook op hoog volume ( redelijk ) clean blijft.

- Nu hoeft hij niet harder ( dit ding gaat heel hard ) , maar hij gaat om standje 3 al behoorlijk vervormen. Alles voluit zit ik in de Gary Moore overdrive/distortion. En dit wil ik terugbrengen.

Nu had ik zelf alleen nog maar oude 12ax7 ( ecc83 ) buizen liggen. Dus die heb ik erin geprikt. Op het bouwplan staat hier een 12ay7 ( ecc 82 ?). Ik weet niet of dat nog verschil uitmaakt.

Daarnaast vraag ik me af of ik zonder problemen ook de andere 12ax7 kan vervangen door een ec82 ?

Ook merk ik dat de buizen door de cathode bias behoorlijk werken. Ik zag al een lichte rode streep door de buis. Dus heb ik de bias even gemeten en deze zat per buis op 37ma. Beetje te hoog dus. Dus de high power weerstand moet ik dus nog een beetje verhogen.

Voor de fasedraaier zit er nu gz34 in. Wellicht dat ik hier nog wat aan kan doen ?
Wat was de spanning tussen de anode en de kathode? Anders zegt 37mA helemaal niets.
En anders de kathode weerstand vergroten. Wat zit er nu in?

Rick trodat
19 mei 2011, 09:38
Wat was de spanning tussen de anode en de kathode? Anders zegt 37mA helemaal niets.
En anders de kathode weerstand vergroten. Wat zit er nu in?

10 watt 270 ohm. Ik meet 450 v

nico verduin
19 mei 2011, 11:15
10 watt 270 ohm. Ik meet 450 vBehoorlijk hoog........Ga maar eens experimenteren met 330, 470 oid. Krijg je gelijk meer headroom.

Rick trodat
19 mei 2011, 11:17
Behoorlijk hoog........Ga maar eens experimenteren met 330, 470 oid. Krijg je gelijk meer headroom.

:ok:

Vanavond ff proberen.

Rick trodat
20 mei 2011, 09:13
Voor degene die het interesseert.

Weerstand verhoogt naar 470 ohm en kom nu op 32 ma. Volgens de bias calculator moet hij op 35 ma zitten. Maar hij klinkt prima zo. Headroom is inderdaad toegenomen.

Nu nog een ecc82 in v1!

nico verduin
20 mei 2011, 10:48
Voor degene die het interesseert.

Weerstand verhoogt naar 470 ohm en kom nu op 32 ma. Volgens de bias calculator moet hij op 35 ma zitten. Maar hij klinkt prima zo. Headroom is inderdaad toegenomen.

Nu nog een ecc82 in v1!Je kan ook de 100K op de anode van een pre-amp splitsen in 2 x 47K in serie en dan in het midden aftappen. Houd je de helft van het signaal over en blijft de klank redelijk hetzelfde.

Rick trodat
20 mei 2011, 12:12
Je kan ook de 100K op de anode van een pre-amp splitsen in 2 x 47K in serie en dan in het midden aftappen. Houd je de helft van het signaal over en blijft de klank redelijk hetzelfde.

Nico bedankt voor het meedenken!!

In ieder geval. bedoel je de twee 100k weerstanden op pin 6 en 1 van de v1 12ay7 ?

Nu in serie krijg je 50 k. Met 2x 47k krijg je meer spanning, 23k.

flo123
20 mei 2011, 15:52
Ik denk dat Nico het volgende bedoelt:
Haal de 100k weerstand, die van V1 pin 1 naar de voedingspanning gaat, weg en vervang deze met twee 47k weerstanden in serie.
Verplaats de verbinding die vanaf pin 1 naar de koppel condensator van de volgende trap gaat, naar het punt tussen die twee 47k weerstanden in.
Zo halveer je het signaal dat naar de volgende trap gaat.

nico verduin
20 mei 2011, 16:40
Ik denk dat Nico het volgende bedoelt:
Haal de 100k weerstand, die van V1 pin 1 naar de voedingspanning gaat, weg en vervang deze met twee 47k weerstanden in serie.
Verplaats de verbinding die vanaf pin 1 naar de koppel condensator van de volgende trap gaat, naar het punt tussen die twee 47k weerstanden in.
Zo halveer je het signaal dat naar de volgende trap gaat.yep.......