PDA

View Full Version : Jam mee over mijn zelf gebouwde JAMTRACKS!



kaassie
23 februari 2011, 09:55
HI,

Het is inmiddels beschamend lang geleden dat ik wat gepost heb op gitaarnet. Maar daar komt verandering in vanaf vandaag. Ik heb namelijk een nieuwe hobby: JAMTRACKS verzinnen en opnemen. Ik zal regelmatig nieuwe jamtracks posten op gitaarnet met daarbij suggesties van toonladders die je erover kunt spelen, zelf speel ik zelf ook een rondje solo voor gevolgd door wat vrije rondjes voor andere jammers. Ik hoop dat er jammers zijn die zichzelf opnemen en dat vervolgens weer als een ractie terugsturen, dan kunnen we elkaar inspireren.

De bedoeling is jamtracks te maken in zo veel mogelijk stijlen, maar de eerste is een Bluesy jamtrack.

Jamtrack beschrijving:
Blues schema in C met voorbeeld solo en vrije ruimte om te improviseren. Chords: C6, F6, G6
Over elk akkoord kun je majeur pentatonisch spelen, Mixolydisch en arpegio's volgen, voeg bij de arpeggio's soms ook de 2 en de 6 toe en chromatisch tussen nootjes om het op te leuken.

Hierbij mijn eerste jamtrack:
http://soundcloud.com/norman-kortekaas/r-b-blues-schema-tutorial

Have Fun, ben benieuwd naar jullie solo's

McKaren
23 februari 2011, 11:19
Leuk, ik zal later nog wel ff wat trackjes inspelen. Tip: Er zit teveel hoog in je gitaargeluid en je mix... Mss eens je gehoor laten testen, of heb je op heel laag volume gemixed?? Of mss hou je gewoon van dat geluid met veel treble, kan ook natuurlijk. Alleen werkt niet erg lekker in de mix. Veel succes, en ik wacht je jamtracks af, leuk!

Grt, McKaren.

richwoodplayer
23 februari 2011, 11:31
ik vind persoonlijk de minor blues rock die op die pagina staat veel leuker!
super leuk idee!
misschien dat ik vanmiddag wel wat ga opnemen aangezien ik niet zo veel te doen heb op deze vrije dag:seriousf:

kaassie
23 februari 2011, 17:29
Leuk, ik zal later nog wel ff wat trackjes inspelen. Tip: Er zit teveel hoog in je gitaargeluid en je mix... Mss eens je gehoor laten testen, of heb je op heel laag volume gemixed?? Of mss hou je gewoon van dat geluid met veel treble, kan ook natuurlijk. Alleen werkt niet erg lekker in de mix. Veel succes, en ik wacht je jamtracks af, leuk!

Grt, McKaren.

Hey McKaren, ik heb op laag volume gemixed, maar hij kan inderdaad wel iets minder schel. Qua soundshaping en mixing ben ik ook nog niet zo'n held. Ik speel wat in, pan hier en daar wat en dat is het eigenlijk. Ik onthoud je tip voor de volgende jamtrack.

Ik heb effe gekeken op youtube naar jouw improvisaties, te gek man. Ben benieuwd hoe jij over mijn trackie gaat soleren.

kaassie
23 februari 2011, 17:34
ik vind persoonlijk de minor blues rock die op die pagina staat veel leuker!
super leuk idee!
misschien dat ik vanmiddag wel wat ga opnemen aangezien ik niet zo veel te doen heb op deze vrije dag:seriousf:

hey richwoodplayer
Die minor blues wordt momenteel door een vriend van me gemastered. Zodra dat gedaan is dan post ik die minor blues. Ben nu eerst benieuwd hoe mensen over mijn majeur blues track zullen soleren.

Riky
23 februari 2011, 18:17
vind de jamtrack beetje rommelig klinken mede door het hoge bijna schelle gitaargeluid.

Ook vind ik het best jammer dat je zelf al begint met soleren. Mss dat ik stiekem toch een poging waag:)

kaassie
25 februari 2011, 13:29
vind de jamtrack beetje rommelig klinken mede door het hoge bijna schelle gitaargeluid.

Ook vind ik het best jammer dat je zelf al begint met soleren. Mss dat ik stiekem toch een poging waag:)

hey Riky,

die tip van te veel hoog in mijn geluid neem ik mee. Dat soleren blijf ik een rondje doen met daarbij een uitleg wat ik doe tijdens mijn solorondje een soort van jamlesje, zo moet je het zien. Ik hoop dat mensen daar wat van leren, zo niet dan moet je vooral je eigen ding doen over die jamtrack.

Speel jij d'r is een solootje over dan en opnemen natuurlijk zodat ik het terug kan horen. Dat is de bedoeling.

Riky
25 februari 2011, 13:38
top!
Ja ik snap het idee ook wel en het kan ook een soort van battle achtig iets worden. Probleem is alleen een beetje dat mijn gitaar geluid wel een beetje bij die van jou moet passen:)

Achja! Ik kijk wel of ik er wat van bak. Hoewel ik Blues tof vind ben ik toch meer een rock/pop gitarist (helaas;)). Dus erg bijzonder zal het niet worden.

kaassie
25 februari 2011, 13:46
top!
Ja ik snap het idee ook wel en het kan ook een soort van battle achtig iets worden. Probleem is alleen een beetje dat mijn gitaar geluid wel een beetje bij die van jou moet passen:)

Achja! Ik kijk wel of ik er wat van bak. Hoewel ik Blues tof vind ben ik toch meer een rock/pop gitarist (helaas;)). Dus erg bijzonder zal het niet worden.

Ik ben ook geen blues gitarist, maar dat leek me de meest voor de hand liggende muziekstijl om mee te beginnen qua jamtrack, ik zie de blues als de roots voor improvisatie. Binnenkort zit er meer een rockblues in minuer aan te komen met hele andere gitaarsounds, meer rock:crazyhappy: . Verder ben ik zelf ook meer een metal/rock/prog gitarist. In die stijlen zal ik uiteraard ook jamtracks gaan maken, maar ook Jazzy, funky en balad achtige dingen, zo divers mogelijk is de bedoeling.

levi
27 februari 2011, 20:27
Cool ik ga gelijk ffies wat opnemen :) Het word dan wel akoestisch het is al laat en ik woon jammer genoeg in een rijtjes huis. Ik post straks het resultaat zal niet fantastisch zijn.. Maar ik hoop dat er iemand nog goede gitaar tips voor me heeft !

levi
27 februari 2011, 20:45
zoals belooft hier is dan. Ben er niet echt trots op maar what the hell. ik post tenniste wat :P http://dl.dropbox.com/u/12346936/jamm%20over%20gitaarnet%20jamtrack%20Edit%201%20Ex port%201.mp3

Exi
27 februari 2011, 20:46
Leuk initiatief!
Zodra die minor bluesrock track gemasterd is zal ik eens wat gaan proberen, want die klinkt wel lekker.

edit: levi, ik krijg een 404 error bij jouw link.
edit: Ah hij doet het! :)
Ik moest even lachen van die benadering van het gitaargeluid. Goed gedaan!:seriousf:
De solo zelf klinkt goed man! Niets om voor je te schamen.

levi
27 februari 2011, 20:57
Leuk initiatief!
Zodra die minor bluesrock track gemasterd is zal ik eens wat gaan proberen, want die klinkt wel lekker.

edit: levi, ik krijg een 404 error bij jouw link.
edit: Ah hij doet het! :)
Ik moest even lachen van die benadering van het gitaargeluid. Goed gedaan!:seriousf:
De solo zelf klinkt goed man! Niets om voor je te schamen.

thanks :) ik hoop dat dit soort topics een beetje populair worden vind het altijd wel leuk om in contact te komen met andere jam mensen :)

kaassie
4 maart 2011, 10:44
zoals belooft hier is dan. Ben er niet echt trots op maar what the hell. ik post tenniste wat :P http://dl.dropbox.com/u/12346936/jamm%20over%20gitaarnet%20jamtrack%20Edit%201%20Ex port%201.mp3

Cool man, een zeer chille solo zet je daar neer, die akoestische sound geeft helemaal het idee alsof er twee broodmagere armoedzaaiers op een veranda voor een oud krot zitten gitaar te spelen onder het genot van een mooie zonsondergang en een fles rum.

Thanx voor je reactie man, ik heb gelijk weer zin om een nieuwe jamtrack te fabriceren.

Riky
4 maart 2011, 17:21
nou vanmiddag 5 takes opgenomen. Ik maakte ze steeds ingewikkelder en technischer en werd steeds meer ontevreden.

Ik post nu dus de 1e take (icl klein foutje). Geen bijzonder noot keuzes, maar lekker recht toe recht aan:)

http://www.youtube.com/watch?v=R-IeruLlfPU

levi
5 maart 2011, 12:15
Cool man, een zeer chille solo zet je daar neer, die akoestische sound geeft helemaal het idee alsof er twee broodmagere armoedzaaiers op een veranda voor een oud krot zitten gitaar te spelen onder het genot van een mooie zonsondergang en een fles rum.

Thanx voor je reactie man, ik heb gelijk weer zin om een nieuwe jamtrack te fabriceren.

Hahah dat vind ik mooi bedacht! :P ik kijk uit naar je volgende backingtrack! :)

@ riky

Nice gedaan! heb een comment bij je youtube gezet.
Hoe lang speel je al??

Riky
5 maart 2011, 13:01
thanks! Ik vind jou versie ook tof trouwens!
Wel heel anders, maar gaaf sfeertje!

Ik speel al behoorlijk lang, maar ik ben meer van de melodische ballad solo's. Blues kan ik ook wel, maar doe ik zo weinig dat een beetje fatsoenlijke opbouw niet echt meer vanzelf gaat. Ben het ene beetje verleerd merk ik. Meer blues spelen dus:D!

De gitaar is trouwens een Vintage v6icon met een andere slagplaat:

http://94.100.124.26/1215050001-1215100000/1215061601-1215061700/1215061695_5_7sZ2.jpeg

levi
5 maart 2011, 15:21
thanks! Ik vind jou versie ook tof trouwens!
Wel heel anders, maar gaaf sfeertje!

Ik speel al behoorlijk lang, maar ik ben meer van de melodische ballad solo's. Blues kan ik ook wel, maar doe ik zo weinig dat een beetje fatsoenlijke opbouw niet echt meer vanzelf gaat. Ben het ene beetje verleerd merk ik. Meer blues spelen dus:D!

De gitaar is trouwens een Vintage v6icon met een andere slagplaat:

http://94.100.124.26/1215050001-1215100000/1215061601-1215061700/1215061695_5_7sZ2.jpeg

wouw die gitaar is echt super mooi! :D

Exi
5 maart 2011, 15:41
Vet hoor Riky! Wel jammer dat je de backing niet echt goed hoort tijdens jouw spel, dan is het net niet één geheel, maar het spel zelf was super.

Die Vintage heeft zoveel mojo, vooral me die slagplaat.
Ik heb de mijne inmiddels alweer verkocht om een nieuwe versterker te kunnen bekostigen. Ik heb hem met winst kunnen verkopen en heb nog een Fender staan, dus het is niet helemaal met pijn in mijn hart maar het blijven erg leuke gitaren.

Riky
6 maart 2011, 19:09
Thnx Exi!

Ja backing staat helaas wat zacht. Had nog nooit opgenomen met deze camera, maar voor de volgende x weet ik dat de backing harder moet (of gitaar zachter;))

Ja die gitaar gaat niet meer weg! Vind alles perfect aan het ding. Mss een keer potmeter en topkam upgraden of zo. Verder ben ik verliefd.

kaassie
9 maart 2011, 08:47
nou vanmiddag 5 takes opgenomen. Ik maakte ze steeds ingewikkelder en technischer en werd steeds meer ontevreden.

Ik post nu dus de 1e take (icl klein foutje). Geen bijzonder noot keuzes, maar lekker recht toe recht aan:)

http://www.youtube.com/watch?v=R-IeruLlfPU

Hey Riky,

cool dat je ook een poging waagt, en ik moet zeggen met succes. Je volgt goed het akkoordenschema en de noten die je speelt klinken gemeend, dat is het belangrijkste bij blues vind ik.

arnoldtims
15 maart 2011, 12:46
Ook maar even een poging gewaagd. Stel misschien niet veel voor maar goed hier is hij.
Opgenomen met mijn telefoon
http://soundcloud.com/arnoldtims/blues-solo-on-a-backingtrack

levi
15 maart 2011, 13:15
Ook maar even een poging gewaagd. Stel misschien niet veel voor maar goed hier is hij.
Opgenomen met mijn telefoon
http://soundcloud.com/arnoldtims/blues-solo-on-a-backingtrack

klinkt goed ! alleen ik kan wel horen dat je heel veel licks heb gememoriseerd. Probeer die wat eigener te maken ze zijn nog een beetje standaard. Voor de rest heb ik er erg van genoten :P goede kwaliteit van je telefoon. Wat voor spul heb je gebruikt? (gitaar en amp)

arnoldtims
15 maart 2011, 13:31
Je slaat de spijker op zijn kop, mijn solo's zijn een aaneenschakeling van licks ik moet er nog wat meer een verhaal van maken.
Als excuses moet ik zeggen dat ik zelf wel een voorkeur heb voor wat voorspelbare blues solo"s ik heb er een hekel aan als er geforceerd gezocht word naar noten die afwijken van de standaard, dat gaat voor mijn gevoel altijd wat wringen.

Ik speel op een crappy epiphone strat over een fender stage 100


Ps: mijn telefoon is een samsung galaxy s en voor die gene die het interessant vinden met voodoo sound fix en tapemachine krijg je nog een verrassend goede kwaliteit.

levi
15 maart 2011, 13:42
Je slaat de spijker op zijn kop, mijn solo's zijn een aaneenschakeling van licks ik moet er nog wat meer een verhaal van maken.
Als excuses moet ik zeggen dat ik zelf wel een voorkeur heb voor wat voorspelbare blues solo"s ik heb er een hekel aan als er geforceerd gezocht word naar noten die afwijken van de standaard, dat gaat voor mijn gevoel altijd wat wringen.

Ik speel op een crappy epiphone strat over een fender stage 100


Ps: mijn telefoon is een samsung galaxy s en voor die gene die het interessant vinden met voodoo sound fix en tapemachine krijg je nog een verrassend goede kwaliteit.

Klonk inderdaad goed je sound.

Riky
15 maart 2011, 13:58
Eens met wat Levi zegt!

Vond het het luisteren wel zeker waard!

kaassie
18 maart 2011, 16:22
Je slaat de spijker op zijn kop, mijn solo's zijn een aaneenschakeling van licks ik moet er nog wat meer een verhaal van maken.
Als excuses moet ik zeggen dat ik zelf wel een voorkeur heb voor wat voorspelbare blues solo"s ik heb er een hekel aan als er geforceerd gezocht word naar noten die afwijken van de standaard, dat gaat voor mijn gevoel altijd wat wringen.

Ik speel op een crappy epiphone strat over een fender stage 100


Ps: mijn telefoon is een samsung galaxy s en voor die gene die het interessant vinden met voodoo sound fix en tapemachine krijg je nog een verrassend goede kwaliteit.

Cool,

lekkere blues licks man, goeie feel ook!
Tip: probeer ook eens arpeggionoten te volgen dan kun veel meer samen met de akkoorden een verhaal bouwen en als je daar tussen door een paar vurige pentatonische lick afschiet dan klinkt het veel avontuurlijker ineens.

McKaren
18 maart 2011, 16:46
Ik zal later deze bluesjam nog wel eens inspelen (moet ff een keer zin en tijd maken..), maar ik zit eigenlijk te wachten op meer backingtracks.. Post je hier nog andere tracks evt later?

Grt R!

arnoldtims
19 maart 2011, 11:22
Take 2
Probeer wat met de kritiek te doen, wel moeilijk hoor.
Het is net een examen zo, krijg het maar niet foutloos opgenomen.
Dus ik weet het er zitten nog al wat fouten in maar even laten horen of ik zo de goede kant op ga.
http://soundcloud.com/arnoldtims/blues-solo-on-a-backingtrack-1

Riky
23 maart 2011, 12:01
vind het ene stuk interessanter. Zit meer opbouw in en het klinkt veel meer op gevoel gespeeld dan de vorige take.

Ja je gaat dus in mijn ogen de goede kant op!

kaassie
30 maart 2011, 13:06
hey arnold,

In je tweede take werk je veel meer samen met de akkoorden, dat klinkt daardoor meer als een verhaal. Klinkt goed, ontwikkel dat verder!

Verder is het tijd voor een nieuwe jamtrack geloof ik. Dus ik zet straks mijn mineur blues rock erop in een nieuwe toppic.

Thanx voor alle leuke reacties en hopelijk tot bij de volgende jamtrack.

Antone_Pieter
3 april 2011, 16:25
Wellicht mosterd na de maaltijd, maar toch een deuntje opgenomen. Niet echt in de stijl van de backing track, wel net als Arnold veel BB King riedels.

Geluidskwaliteit is belabberd, excuus daarvoor.

Kaassie, bedankt voor de inspirerende backing en intro!

Groet,

Pieter

http://www.youtube.com/watch?v=mB6PWbTfDRM

arnoldtims
3 april 2011, 18:32
Ik hou er van.
lekker relaxed blues zonder al te ingewikkelde toonladders. ik houd daar van maar sommigen hier willen wat meer avontuur in de toonladders.
lekkere BB King licks ook, moet daar maar eens proberen wat van te pikken.

Aan je manier van spelen meen ik te horen dat je ook wel naar Clapton luistert.
Knap gespeeld op een overigens erg mooie gitaar, die kleur is prachtig.

Antone_Pieter
3 april 2011, 23:06
Hey Arnold,

Dank voor je positieve commentaar! Tsja, theorie is nooit mijn sterkste punt geweest dus ik beperk me tot de weinige toonladders die ik ken.

Ik vond jouw improvisatie trouwens ook erg geslaagd en dan vooral de tweede. Veel gevoel en een mooi geluid.

Groet,

Pieter

Riky
4 april 2011, 13:53
Wellicht mosterd na de maaltijd, maar toch een deuntje opgenomen. Niet echt in de stijl van de backing track, wel net als Arnold veel BB King riedels.

Geluidskwaliteit is belabberd, excuus daarvoor.

Kaassie, bedankt voor de inspirerende backing en intro!

Groet,

Pieter

http://www.youtube.com/watch?v=mB6PWbTfDRM


Eigenlijk de gaafste versie tot nu toe vind ik! Heel relaxed en gaaf gespeeld! Erg toffe noot keuzes zitten er bij!

levi
5 april 2011, 17:58
Eigenlijk de gaafste versie tot nu toe vind ik! Heel relaxed en gaaf gespeeld! Erg toffe noot keuzes zitten er bij!

Ben ik het mee eens :D :P

kaassie
6 april 2011, 10:33
Wellicht mosterd na de maaltijd, maar toch een deuntje opgenomen. Niet echt in de stijl van de backing track, wel net als Arnold veel BB King riedels.

Geluidskwaliteit is belabberd, excuus daarvoor.

Kaassie, bedankt voor de inspirerende backing en intro!

Groet,

Pieter

http://www.youtube.com/watch?v=mB6PWbTfDRM

Maar wel goeie mosterd gelukkig. Beste solo tot nu toe. Jij speelt echt als een oude blues rot, super.