PDA

View Full Version : Opgepast met Ecoline!



m.eggermont
22 februari 2011, 23:03
Ik was gisteren in een klein fabriekje waar men verven, vernissen enzo maken.

Ik vertelde hen dak ik met ecoline werkte. Ze waren werkelijk verschoten dat ik hiermee hout kleur. Ecoline zou slechts tijdelijk kleuren. De intensiteit van de kleur zou verminder na enkele jaren en bij extreme bloodstelling aan de zon zelfs volledig verkleuren.

Hiervoor gaven ze mij een verklaring: Ecoline is inderdaad een waterproduct, maar bezit enkel kleurstoffen. Profucten zoals acryl verven en dergelijke bevatten pigmenten. Pigmenten zijn sterk, kleurstoffen enkel tijdelijk.

Nu zou ik graag opzoek gaan naar een alternatieve stof om hout blijvend te kleuren. Liefst producten met een breed assortiment in kleuren.

alvast bedankt

Danieldg
22 februari 2011, 23:05
Kalligrafie inkt vind ik uitstekend. Verkleurt normaal gezien niet, en de meeste zijn watergedragen.

oigun
22 februari 2011, 23:10
Clou waterbeits. Of zweihorn.
http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=&action=page&group_id=10000010&lang=NL

barno
22 februari 2011, 23:21
Ik was gisteren in een klein fabriekje waar men verven, vernissen enzo maken.

Ik vertelde hen dak ik met ecoline werkte. Ze waren werkelijk verschoten dat ik hiermee hout kleur. Ecoline zou slechts tijdelijk kleuren. De intensiteit van de kleur zou verminder na enkele jaren en bij extreme bloodstelling aan de zon zelfs volledig verkleuren.

Hiervoor gaven ze mij een verklaring: Ecoline is inderdaad een waterproduct, maar bezit enkel kleurstoffen. Profucten zoals acryl verven en dergelijke bevatten pigmenten. Pigmenten zijn sterk, kleurstoffen enkel tijdelijk.

Nu zou ik graag opzoek gaan naar een alternatieve stof om hout blijvend te kleuren. Liefst producten met een breed assortiment in kleuren.

alvast bedankt

Hebben zo ook uitgelegd wat het verschil is tussen kleurstof en pigment? ...
Ik werk graag met ecoline, nog nooit iets gemerkt van snelle afbraak ofzo - wordt trouwens altijd gesealed met blanke lak.

ernieman
23 februari 2011, 07:34
Hebben zo ook uitgelegd wat het verschil is tussen kleurstof en pigment? ....

Een vrij ruwe benadring voor het verschil:

Kleurstoffen zijn organische (koolwaterstofverbindingen) "moleculen" die oplosbaar zijn in een of ander oplosmiddel.
Pigmenten zijn vaste stoffen in "kristalvorm" (niet altijd, maar meestal wel bij aardetinten etc.), groter dan 1 molecuul (een piepklein brokje eigenlijk) die niet oplosbaar zijn, maar een suspensie vormen met de vloeistof waarin ze zich bevinden.

barno
23 februari 2011, 08:30
Vrij ruwe benadering...

Kleurstoffen zijn organische (koolwaterstofverbindingen) "moleculen" die oplosbaar zijn in een of ander oplosmiddel.
Pigmenten zijn vaste stoffen in "kristalvorm" (niet altijd, maar meestal wel bij aardetinten etc.), groter dan 1 molecuul (een piepklein brokje eigenlijk) die niet oplosbaar zijn, maar een suspensie vormen met de vloeistof waarin ze zich bevinden.

Het was een vraag, weliswaar met een achterliggende veronderstelling dat ecoline ook wordt vervaardigd met behulp van pigment. Enfin, ik zou niet weten hoe anders.

Jeroen_K
23 februari 2011, 08:50
Inderdaad kleurstof is een oplossing en pigment niet.
Toch zal het zich anders gedragen dan pigment. Een glas ethanol heeft ook niet hetzelfde effect als een biertje nietwaar?

Maar aangezien er toch aardig wat mensen zijn die hun gitaar met ecoline kleuren, heeft iemand de ervaring dat het erg verkleurt?

stijnkenens
23 februari 2011, 09:12
Het rood in een sunburst van een lespaul uit de jaren 50 is ook vaak volledig verdwenen, zodat je enkel een flauw afkooksel ziet van hoe het ooit was


Een 58 die vaak buiten is geweest:

http://www.pinrepair.com/vgi/gibson/58_lespaul-burst_1.jpg


En een 59 met huis arrest :)

http://www.pinrepair.com/vgi/gibson/59_lp-std_1.jpg


s.

Rickenbender
23 februari 2011, 11:30
Het probleem van vervagen van kleur is UV straling. Ecoline op papier vervaagt onder invloed van UV. Maar niet alleen ecoline heeft hier last van.
De oplossing is ten eerste, vermijden van direct zonlicht, ten tweede afschermen met een UV filter. Veel moderne lakken hebben, in tegenstelling tot vroeger, volgens mij UV filters. Wat mooi te zien is bij de Les Paul Gitaar uit 58, is dat rood erg gevoelig is voor UV en het geel daar schijnbaar bijna geen last van heeft.
Bij oude auto's was rood ook altijd al een probleem kleur m.b.t. UV, het wit uitslaan (krijten) van de lak. Ik heb mijn huidige bouwwerk ook met ecoline gekeurd maar denk dat ik het niet meer mee zal meemaken dat de kleuren volledig verdwenen zijn.;)

no 1 hops
23 februari 2011, 15:44
je zou ook aquarel verf kunnen gebruiken zoals de rembrand versie van de firma talens.
volgens mij is dit wel met kleurecht pigment.

maar dit kun je altijd navragen bij hen .
ze reageren op specifieke vragen.

charlotte
23 februari 2011, 16:37
Hey Luitjes,

Ik gebruikte eerst airbrush verf van Schminke,deze is kleurvast ,later ben ik createx auto-air gaan gebruiken,deze is ook kleurvast.
Voordeel van deze verven is dat ze op waterbasis zijn,af te lakken met 2k lak en met cellulose,en kleurvast en een grote reeks aan kleuren,zowel dekkend als transparant.
Mijn LOTR Les paul heb ik met deze verf gedaan.

groetjes Charlotte :lp:

fred dons
24 februari 2011, 09:06
ik heb juist vanwege het verkleuren verschillende (langjarige) testen gedaan met ecoline, inkt, clou, transtint en met de verschillende blanke lakken en wat me opvalt is dat ecoline nou net niet verkleurt terwijl inkt dit eigenlijk al heel snel doet.

qua kleurechtheid staat ecoline redelijk boven aan bij mij, transtint en clou werken ook prima, met de verschillende inkten heb ik wat wisselend succes mee gehad
voor double stainen combineer ik meestal een solid airbrush paint van etac of schmincke met transtint (wanneer ik wat meer traditionelere kleur wil) of ecoline voor de wat meer schokkendere kleuren
wegens een ernstig gebrek aan tijd heb ik verschillende lak projecten waarbij ik soms noodgedwongen jaren aan een gitaar werk en omdat ik altijd foto's maak van de gitaar direkt na het stainen kan ik dan goed vergelijken of er in de loop van de tijd een kleur verschil is opgetreden.
Moderne celluloses verkleuren nog maar weinig (acryl eigenlijk meer dan cellulose) en 2k nagenoeg niet

deze is met ecoline gedaan (3 jaar geleden) en nog steeds even sprankelend van kleur
http://94.100.119.228/930400001-930450000/930430301-930430400/930430319_6_B9WQ.jpeg


deze is met waterman inkt gedaan en deze kleur was de eerste maand nog een donker matteo blauw (tropisch blauw) en hij is nu donker grijs/blauw en dat verkleuren begon al na pakweg 6 weken
http://94.100.122.200/730000001-730050000/730019601-730019700/730019669_6_I-sq.jpeg

dit was de kleur net na het spuiten
http://www.pixum.nl/album/image/id/440038/page/34

no 1 hops
24 februari 2011, 09:53
@fred
ik denk niet dat je een goedkope supermarkt/wibra etc ecoline gebruikt?
volgens mij heeft de kwaliteit van de ecoline zelf natuurlijk de meeste invloed.

fred dons
24 februari 2011, 10:17
tuurlijk, koop inderdaad niet een starterspack kleuren bij de Lidle voor dit soort projectjes:D

(ik gebruik zelf Talens)

btw de inkt die voor de blauwe gitaar heb gebruikt is van waterman en was de duurste die er te krijgen was, dus ga niet alleen op de prijs af en doe zelf ook testjes met de kleuren die je wilt gaan gebruiken (of pm mij even, ik heb genoeg topjes verpest met oefenen ;) )

m.eggermont
24 februari 2011, 13:34
Ik heb zelf ook geen slechte ervaring met ecoline. (Op korte termijn dan)
Op lange termijn zou ik toch liever verkleuringen vermijden, maar natuurlijk zijn ervaringen belangrijker dan alle theorieën die worden verkondigd.

fred dons
24 februari 2011, 13:43
op zich wel goed dat een winkelier je er op merkzaam maakt dat zoiets kan gebeuren, ik ben ook door schade en schade wijs geworden en inderdaad niet alle ecoline is gelijk

ik bewaar altijd de lege potjes ecoline zodat ik later nog kan zien met elke tinten ik voor welke gitaar gewerkt heb en ook welke kleuren wellicht slecht gereageerd hebben (een aantal lichte blauw kleuren van Talens zijn bijvoorbeeld niet goed verdunbaar met water)

RS-Rik
24 februari 2011, 13:53
Verkleuring is toch mooi man....


Niet voor niets dat je een hele rats gelige les pauls hebt (nieuw) waar ze ze vroegah alleen met burst hadden.

Tis gewoon cool.


Rood is sowieso een moeilijke kleur, in ieder geval bij pigmenten. Rode auto's vervagen het snelst, rode verf is het moeilijkst om goed dekkend te krijgen. Ik denk dat dat is omdat de golflengte van rood licht het langst is waardoor ze relatief veel UV opneemt, wat de stoffen afbreekt. (hoe werkt afbraak van UV licht eigenlijk? worden electronen uit hun baan geschopt of krijgen atomen een klapper waardoor ze ietsje verder van elkaar vandaan komen te liggen waardoor de vanderwaalskrachten minder worden of hoe werrukt die shizzle??)

m.eggermont
24 februari 2011, 15:56
Verkleuring is toch mooi man....


Niet voor niets dat je een hele rats gelige les pauls hebt (nieuw) waar ze ze vroegah alleen met burst hadden.

Tis gewoon cool.
)

Van sunburst naar geel heb ik minder problemen, maar als je een diep paarse gitaar hebt en enkele jaren later een roze, dat vind ik net iets minder fijn.

Orpheo
25 februari 2011, 22:50
gibson kleurde vroegah (en nu nog) de nitro in de 'juiste' kleur! de deden niet aan stains. de nitro verkleurde, niet de stain. de stains van nu verkleuren veel minder dan vroeger.

fred dons
25 februari 2011, 23:29
het geel is wel een stain hoor bij gibson, alleen de burst kleuren zijn translucent , en inderdaad het rood in de bursts tot 1960 verkleurde (zelfs zonder zonlicht exposure en vaak binnen een paar maanden) hierdoor kun je ook snel het verschil zien tussen een 1959 en een mid 1960 (de laatste is veel roder)

RS-Rik
26 februari 2011, 14:30
Komt het verkleuren dan door het vervagen van de kleurstof/pigment of door get geler worden van de nitro?

fred dons
26 februari 2011, 15:02
dit kwam door het vervagen van het pigment, dit gebeurde niet bij alle gitaren in de zelfde mate waardoor er verschillende bursts zijn ontstaan (unburst, lemon, honey, tea etc)
bij de lemon's waar nog een beetje een burst rand te zien is is deze rand vaak wat groenig/amber, dit komt omdat het cherry rood ook wat blauw in de kleur had en deze kleur uiteindelijk overbleef nadat het rood vervaagd is en in combi met geel/amber "groen" oplevert
de cellulose verkleurt ook maar die maakt de kleur donkerder (meer amber)