PDA

View Full Version : USA import 110v



sanderep
22 februari 2011, 21:25
Hallo allen,

Heeft iemand ervaring met amps USA import met omvormer 110-220 v ? Merk ik daar iets van of is het een non-issue?

Alvast bedant.

tillens
23 februari 2011, 01:31
Wat is nu je vraag, je hebt een amp plus omvormer of wat?

Dirk_Hendrik
23 februari 2011, 08:58
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?129860-versterker-uit-USA-import-duty&highlight=Import
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?113123-Import-versterker&highlight=Import
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?113343-Import-versterker&highlight=Import
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?16037-import&highlight=Import

En da's een search van een minuut

Sj03rd
23 februari 2011, 12:16
maar dat is niet de vraag...kwestie van 10 seconden om dat te zien. Hij vraagt of je iets merkt van die omvorming...(en nee, dat weet ik niet)

lollol
23 februari 2011, 16:01
Ff geen antwoord op de vraag, maar waarom wil je importeren uit Amerika?
Vanwege de lage prijzen hoef je het niet te doen want je moet ook nog invoerrechten en zo betalen;)

Johannes
23 februari 2011, 16:19
Ff geen antwoord op de vraag, maar waarom wil je importeren uit Amerika?
Vanwege de lage prijzen hoef je het niet te doen want je moet ook nog invoerrechten en zo betalen;)

Het is niet echt uit de formulering van de topic starter op te maken of hij een amp wil importeren, een reeds geïmporteerde amp hier wil aanschaffen, of misschien gewoon benieuwd is?

MarkV
23 februari 2011, 16:30
Lijkt me toch een hele simpele vraag... Ik begrijp niet dat sommigen hier zo'n moeite mee hebben.

De vraag is of een omvormer effect heeft op de versterker zelf. Andere tone? Of ander karakter?

Ik heb geen idee, nog nooit het verschil mogen horen. Maar er zijn er vast die dit wel hebben gedaan, versterker bouwers en modificeerders? Oude Fender uit de US op 110v, als je die gebruikt met een omvormer, wordt het karakter van de versterker dan wezenlijk anders?

Johannes
23 februari 2011, 16:44
Verschil in klank bij gebruik van een omvormer: Ik zou het niet weten. Apparaten in de USA werken op 110v en 60 Hertz, in Nederland is dat 230v en 50 Hertz. Zolang de omvormer dat doet lijkt het me niks uitmaken. Zodra de omvormer ook de sinusvorm van de stroom vervormt, gaat het wel problemen opleveren.

Waarom de ts dit wil weten staat er niet bij.

jplm
24 februari 2011, 13:43
Hallo allen,

Heeft iemand ervaring met amps USA import met omvormer 110-220 v ? Merk ik daar iets van of is het een non-issue?

Alvast bedant.

Hallo.

Na alle "non-informatie" van m'n voorgangers hier maar even een antwoord waar je iets aan hebt: ik had een Champ uit Amerika met (dus) een trafo van 220 naar 110 volt, en wat je dan mist is de randaarde, omdat je immers via die trafo gaat. Er is dus kans op een brommetje.

Groet, Jan.

nico verduin
24 februari 2011, 15:52
Je hebt tegenwoordig verhuistrafo's met randaarde. Dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Duane
24 februari 2011, 17:19
Verschil in klank bij gebruik van een omvormer: Ik zou het niet weten. Apparaten in de USA werken op 110v en 60 Hertz, in Nederland is dat 230v en 50 Hertz. Zolang de omvormer dat doet lijkt het me niks uitmaken. Zodra de omvormer ook de sinusvorm van de stroom vervormt, gaat het wel problemen opleveren.

Waarom de ts dit wil weten staat er niet bij.

Die omvormer gaat er toch geen 60 Hertz van maken??

nico verduin
24 februari 2011, 18:39
Volgens mij is dit allemaal lood om oud ijzer:seriousf:
Die 50 of 60 Hz gaat het niet echt uitmaken. Dus gewoon een verhuistrafo gebruiken. En nee, verhuistrafo's zijn net als gewone transformatoren. Ze transformeren aan spanning naar een andere spanning. Dus in dit geval : 230V -> 110/115V.

The Running Man
24 februari 2011, 20:18
Ik heb een bassman uit '64 met 220V trafo en een uit '62 met verhuistrafo (gewoon zo'n 500 watter van de BACO met randaarde) en ze klinken identiek
Allebei muisstil.
Nico heeft de '62er gehoord over zijn verhuistrafo en volgens mij vond hij hem ook best wel erg stil.:rockon:

master99
24 februari 2011, 21:34
Ik heb nog nooit het verschil kunnen horen tussen een amp die gemaakt is voor 220V/50Hz en hier speelt op 220V/50Hz of een amp die is gemaakt voor 110V/60Hz en via een trafo wordt aangesloten op de netspanning/frequentie hier.

Enige wat ik kan toevoegen is dat het wel verstandig is om de randaarde wel door te trekken, als de omvormer dat niet al doet.

Verder, als aanvulling op Nico's verhuistrafo; je hebt 'echte' scheidingstrafo's en spaartrafo's. Bij spaartrafo heb je geen 'echte' (galvanische is het juiste woord) scheiding tussen de 110V zijde en de 220V zijde. Bij een 'echte' scheidingstrafo heb je dat wel en de goede hebben er nog een zgn screen tussen zitten, die aan de massa hoort te liggen; een extra veiligheid.

Gr,
Erik

nico verduin
25 februari 2011, 06:21
Bij een 'echte' scheidingstrafo heb je dat wel en de goede hebben er nog een zgn screen tussen zitten, die aan de massa hoort te liggen; een extra veiligheid.

Gr,
ErikIk meen dat dat tegenwoordig zelfs verplicht is bij nieuwe apparaten. Of boven een bepaald vermogen.

blindmouse
25 februari 2011, 08:18
Twee Musicmaster Bass versterkers: De ene de CFA7010 - 117V, de andere de CFA7010X - 234V. De eerste natuurlijk via een omvormer. Klinken beide pico bello! Volgens mij maakt een omvormer voor het geluid niets uit. Er zijn gitaristen die per se willen dat de trafo van hun 110V versterker wordt vervangen door een 230V exemplaar. Het is niet mijn keuze.