PDA

View Full Version : Eigen dialect pop liedje



Baker
22 februari 2011, 20:16
Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Zowel qua melodie, arrangement, gitaarspel als opname kwaliteit!




Let wel, het is a: mijn eerste eigen liedje ooit, b: mijn eerste eigen opname ooit.

(voor degene die geen geduld hebben, solo op 2.29)

http://dl.dropbox.com/u/4766418/de%20tied.mp3

Baker
23 februari 2011, 15:58
mm, 27 keer bekeken, 0 reacties. Is het echt zo slecht? :(

The Lo Lands
23 februari 2011, 16:10
mm, 27 keer bekeken, 0 reacties. Is het echt zo slecht? :(
Ik viel onder deze 27. Ik heb je nummer in zijn geheel beluisterd en vind het voor een eerste opname en eigen nummer best al goed klinken als ik het vergelijk met mijn eerste opname ;) Het enige minpunt vind ik de matige zang. Ik doe het je zoiezo niet na! Als ik ga zingen gaan de buren zeker klagen :seriousf: Dat mensen hier nauwlijks reageren is normaal, zou ik niet opvatten dat het meteen niet goed is. Wel cool dat je het in je eigen dialect gezongen hebt!

Baker
23 februari 2011, 16:30
Dank je voor je feedback!

Die zang is inderdaad matig.

A, kan ik dat zelf beter, als ik er wat meer moeite voor doe.
B, ik ben nou eenmaal geen zanger, de zanger van ons dialect pop bandje gaat het zingen. Tenminste, als het op de setlist komt. En dat weet ik nog niet. Ik ben er zelf nog niet helemaal tevreden over. Ik zie het liedje dan ook meer als experiment, om te kijken of ik een idee, tekst en melodie kon uitwerken tot een geheel uitgewerkt liedje.

Naar mijn bescheiden mening is dat redelijk gelukt, ik hoop alleen dat het een tweede keer (nog) beter gaat.

Duhsjaak
3 maart 2011, 01:41
Hi
Als je de 'sounds' sectie wat vaker leest, zie je dat ik ook op andere plekken een beetje ageer tegen het fenomeen dat GN'ers er kennelijk een behagen inscheppen zichzelf de grond in te schrijven. Ik zeg: Moet je niet doen. Dit is NL en er zijn moeiteloos 150 man te vinden om je af te zeiken. Wordt het daar beter van?

Ik vind; Als je het kut vindt, post het dan niet.

Ik zit nu met de absurde situatie dat degene die het post het minder goed vindt dan ik.

Het is niet dat ik geen kritiek zou hebben, maar je zingt iets over de sunne en dan denk ik: Dit lied moet kunne.

We zijn met zijn allen zo gewend aan opnames waarbij iedere noot er digitaal is uitgelift op gepoetst en is terug geplaatst, dat we lijken te vergeten dat opnames waarbij min of meer live iets ingespeeld of gezongen wordt wel eens iets minder spatzuiver zijn. En wat dan nog.

Op mijn opname ding zit autotune. Ik gebruik dat ding niet eens (niet omdat het niet af en toe nodig is, maar omdat het geen moer kan schelen) want het kost tijd. En à la Beatles, Stones en Pink Floyd (had per ongeluk Punk Floyd getypt - kijk, daar naar zou ik wel oren hebben) jezelf een jaar opsluiten in een studio en er dan met 10 nummers uitkomen....

Wie heeft daar tijd en geld voor?

Dus ik vind een zangert die hoorbaar op gang moet komen en door het nummer heen het kunstje beter gaat beheersen hoopvol.

Als ik kritiek heb is het meer op de klank van de gitaartjes. Die vind ik een beetje plastikig klinken en een beetje weinig dynamisch.

Bakertje, laat je niet gek maken. Welk streefniveau hou je aan? Is dat een realistisch streef niveau? Wil je in een keer perfect zijn en je de rest van je leven vervelen? Ik wou dan mijn eerste opname zo had geklonken als deze.

Lekker opmieteren met je getwijfel en heerlijk onbekommerd doorgaan met muziek maken. En als je vindt dat je zo nodig beter moet worden...... dan gebeurt dat op den duur vanzelf.

Vriendelijke groet, Gus

tidalwave_sideburns
3 maart 2011, 08:44
Helemaal mee eens Gus! Ik merk het bij mezelf ook wel, dat ik me alvast een beetje in ga dekken tegen eventuele kritiek. Dat roept wel direct de vraag op " waarom post je het dan" , :D, dus daar heb je het al.
Het heeft ook met een referentiekader te maken. Men is zo gewend aan supergelikte producties, terwijl de essentie van een stuk muziek ook met minder hogere productiekwaliteit ook wel overkomt. Men blijft toch vaak vallen over in mijn optiek details zoals gitaargeluid-wat-te-dof of teveel-galm-op-snare of bends niet helemaal zuiver. Het muziekstuk zelf, de compositie of wat dan ook, lijkt ondergeschikt, en dat is jammer want dat is nou juist het meest interessante.

@Baker, ik heb je liedje helaas nog niet kunnen beluisteren, maar bands die in dialect zingen draag ik so wie so een warm hart toe dus ik zal dat zeker doen.
Laat je plezier van het opnemen van je werkjes niet afhangen van eventuele negatieve kritiek die je hier op het forum (ongetwijfeld) gaat krijgen. Je kan nu eenmaal niet iedereen aanspreken. Het enthousiasme van iets opgenomen te hebben waar je erg tevreden over bent kan omslaan in een teleurstelling als wildvreemden er niet mis te verstane aanmerkingen op hebben, dus je bent gewaarschuwd, :).

Baker
5 maart 2011, 10:40
Dus ik vind een zangert die hoorbaar op gang moet komen en door het nummer heen het kunstje beter gaat beheersen hoopvol.


Heel erg bedankt voor je feedback!

De zang ben ik nog niet eens zo ontevreden over, Alleen ben ik een beetje ongeduldig geweest. Ik ben weken bezig geweest met arrangement, het opnemen van de gitaren etc. etc. Op de laatste avond heb ik in 1x, zonder opwarmen, zittend achter mijn laptop de zang ingebruld. Als ik daar wat meer tijd voor genomen had, dan had het ook veel en veel beter geklonken. Misschien dat ik nog wel een tweede versie post met betere zang + betere mic. Alleen heb ik daar nu niet zoveel tijd voor.




Als ik kritiek heb is het meer op de klank van de gitaartjes. Die vind ik een beetje plastikig klinken en een beetje weinig dynamisch.



Gitaar 1 is een electro akoestische yamaha rechtsreeks in de mengtafel.
Gitaar 2 is een Godin in een Marshall JVM pre-amp met line out + speaker sim.
Gitaar 3 (solo) is een LP in een Marshall JVM + 4x12 + maxon tube screamer opgenomen met een SM57

De grote vraag is, hoe kan ik die dynamiek dan verbeteren?
Heb je het dan over het spel (aanslag techniek e.d.) of over de wijze van opnemen? Of een combinatie daarvan? Hoe zou ik dat kunnen verbeteren?

Duhsjaak
5 maart 2011, 12:12
Hi Baker
Leuk dat je het commentaar sportief oppakt. Het is altijd een beetje de vraag of je elkaars taal ook een beetje spreekt.

Ik kan je niet raden of je je bestaande opname moet verbeteren. Ikzelf doe dat nooit. Je hebt een bijzonder aardig eerste opname gemaakt en je hebt moed genoed gehad om het te posten. OK, so far so good.

Kijk voor de gein eens naar de tekst van Rick Nelson's Garden Party. Die heeft 1/10 ballpoint gebruikt voor het schrijven van de tekst en 5 vullingen voor de doorhalingen.
Pentimento heet dat in de schildertechniek. Je hebt van die mensen die zich telkens bedenken en het dan weer willen veranderen. Als je dat in je karakter hebt, dan is dat zo.

Ikzelf zou mijn energie richten op nieuwe liedjes. want de energie die je steekt in oude, gaat niet naar nieuwe. Zo eenvoudig is dat. Tenzij je het je kunt permitteren een jaar een studio in te kruipen en er na een jaar met 10 liedjes uit te komen. Die mogen dan ook wel vreselijk goed zijn. Met alle nootjes op hun plaats.

Ik veronderstel dat je 'het' erbij doet. Met een lekkere en ontspannen houding kom je dan het verst, is mijn ervaring, omdat je dan nog het meest ervan geniet. Niet onbelangrijk zou ik zeggen.

En niet in paniek raken als er wel luisteraars zijn maar geen commentaar. Omdat er mensen waren die vroegen naar wat voor een muziek ik schrijf heb ik een schetsje op het forum gezet. Nooit commentaar maar wel 160 keer beluisterd. Dan weet men er geen raad mee of men vindt het niet zoveel. Nou en? Schrijf je het voor hen of voor jezelf?

Inmiddels ben ik er wel achter wat er met die gitaartjes aan de hand is. Ik ben gek op Yamaha's (want werkelijk altijd waar voor je centen), maar ik heb het minder op die electro acoustische dingen. De pijn zit dus niet bij jou, maar volledig bij mij.

(Ook @Tidalwave Sideburns) Dank voor je verhaal. Inderdaad vind ik de registratie van een oorspronkelijk idee kilometers belangrijker dan technische perfectie. Die perfectie wordt door professionals tevergeefs nagestreefd, dus dat mensen met minder tijd voor hun hobby dat niveau niet halen, soit.

Ik hoop dat je dit soort commentaar opvat als een aanmoediging om als een speer verder te gaan. Ik ben ook groot fan van Ede Staal en daar heb ik ook nooit een moer van verstaan zonder inlegvel met teksten.

Dus zet desnoods de tekst ook op het forum, maar niet een bak verontschuldigingen die nergens voor nodig zijn.

En nu: Tse wark (poging de Kampense uitspraak te benaderen, mijn eigen dialect is Amsterdams).
Fijn weekend,
Gus

Baker
14 mei 2011, 21:30
Ik heb het toch even laten inzingen door de zanger van ons bandje.
Ben benieuwd wat jullie er nu van vinden...

http://dl.dropbox.com/u/4766418/de%20tied.mp3

pasqual
14 mei 2011, 23:45
ik had de eerste link net gedraaid en daarna de commentaren gelezen en ik vroeg me af wat er dan mis met de zang is? ik vind het erg lekker ingezongen.
maar toen draaide ik jouw tweede link en laat dat nou gewoon dezelfde zijn. dus ik heb jouw eerste versie die je zelf hebt ingezongen niet kunnen horen.
maar dat neemt niet weg dat het een leuk liedje is met een mooie zanglijn en een aangename structuur. het luistert lekker weg.

ik weet niet of je nog van plan bent om het lied te perfectioneren? zo ja, luister eens naar het intro: dit begint erg twijfelend en de drums vallen niet helemaal op het juiste moment in ( als gevolg van het intro? ). ook je sologeluid mag beter, maar dit is natuurlijk ook een kwestie van smaak. het klinkt nogal droog.

jouw dialect klinkt ook mooi, ik hoor raakvlakken met mijn dialect. alleen in jouw regio slikt men de woorden in en bij mij maken we de woorden juist langer ( Nieuwstadt-Sittard ) ;).

maar als dit een eerste opname is en een eerste compositie: petje af! dit gaat wel goed komen!

Henri H
15 mei 2011, 01:00
Erg melancholisch, en ik kan 't verstoan!:)

Ga door Baker. :ok:

Duhsjaak
15 mei 2011, 08:50
Hi Bakertje
Vond het de eerste keer al lekker klinken en daarin is geen noemenswaardige verandering gekomen. Ik vinnut (over dialect gesproken) een heerlijk liedje.
En eerlijk gezegd vraag ik mij af of ik de tweede versie wel zoveel beter vind.

Strikt persoonlijk hè?

Je volgende post wordt in ieder geval door mij met open armen binnen gehaald!

Keep on keepin' on!
Vreindelijke groet, Gus

Baker
15 mei 2011, 12:46
Heel erg bedankt voor de feedback allemaal!

Voor de volledigheid post ik hier beide versies:

Versie 1: (http://dl.dropbox.com/u/4766418/de%20tied1.mp3)

Versie 2: (http://dl.dropbox.com/u/4766418/de%20tied.mp3)

Het enige verschil is dat versie 1 door mij zelf is ingezongen, en versie 2
door de (betere) zanger van ons bandje

Ik moet er bij vertellen dat versie 1 niet de oorspronkelijke versie uit post 1 is. Ik heb de zang opnieuw ingezongen. Zelf vind ik het resultaat beter. Alleen dat kan ik niet meer laten vergelijken omdat ik de andere versie heb weggegooid.

We hebben het liedje inmiddels opgenomen in het repertoire van de band. Daar klinkt het uiteraard weer heel anders. We hebben ook na de solo het refrein nog twee keer toegevoegd, en de in- en uitro hebben we geschrapt.
Ik wilde dit eerst ook nog in deze versie doorvoeren, maar dat is teveel werk omdat ik de drums niet meer kan veranderen. (ik wist eerst nog niet hoe je ez drummer kon gebruiken in reaper. Nu gelukkig wel)

@Pasqual

De twijfelende intro alsmede de wat vreemd invallende drum heb ik ook gehoord. Dat kan inderdaad beter, maar ik was eigenlijk niet van plan om het lied nog verder te perfectioneren. Het is nu klaar.

Ook had ik destijds nog geen condensator mic. Nu wel, en nu klinkt de gitaar ook veel en veel beter. Maar dat laat ik nog wel eens horen in een ander liedje.

Wat ik nog wel een kleine uitdaging vind is het solo geluid. Volgens jou is dat erg droog. Wat zou ik er aan kunnen doen dan? Wat meer delay? Of een bepaald stereo effect oid?


Nogmaals allen bedankt voor de feedback

chefdaniel
25 mei 2011, 12:13
had deze even gemist en hoorde hem vandaag pas. wat me opvalt is dat bijna iedereen het over de techniek heeft en niet over het liedje. en dat is toch echt wel heel erg goed. ik kan de tekst helaas niet helemaal verstaan maar dat is ook niet zo erg. het gaat om het gevoel wat het totaal in eerste instantie oproept, en dat is gewoon meer dan in orde. ok, ik vind de gitaren ook wat plastic de solo wat geforceerd, je mist hierdoor wat warmte maar qua arrangement zit je wat mij betreft helemaal goed. kortom, als dit je eerste liedje was ben ik wel benieuwd wat er nog komen gaat, en ik hoop dat je dat ook weer hier post.

gr, dan

Baker
28 mei 2011, 18:18
Bedankt voor deze positieve feedback.
Binnenkort post ik een nieuw liedje.