PDA

View Full Version : VOX DA5, pedalen



Dennis_Ajax
22 februari 2011, 16:31
Hallo,

ik heb een kleine VOX DA5 want heb dan ook een klein studentenkamertje. Ben er tevreden over, komt leuk geluid uit maar wil wat effecten kopen zoals een Digital Delay en Compressor. Heeft iemand de VOX DA5 die weet of deze goed omgaat met pedalen? Of kan ik beter een andere versterker kopen (niet veel opties op deze amp, ook geen eq) en dan later pedalen kopen. Wil over een jaar sowieso een nieuwe amp gaan halen..

stratman1976
22 februari 2011, 18:44
De DA5 heeft toch juist heel veel opties voor zo'n klein versterkertje? Ruim 10 pre-amps en een batterij aan effecten. Tap tempo, toon regeling, line out, koptelefoonaansluiting....Beide effecten (en ook de EQ in de vorm van een tone knop) die je noemt zitten al op de versterker en kan je allemaal aanpassen. Dus ik vraag me af wat dan de meerwaarde van de extra pedalen voor je is. Het is een leuke versterker, maar echt veel beter zullen losse pedalen er niet door klinken. Deze versterker bepaalt voor een groot gedeelte je sound, zeker gezien het feit dat er een 6,5 inch speaker in zit. Hierdoor heb je minder laag weergave. Voor het formaat klinkt ie zeker niet verkeerd, maar je noemt niet waarom je andere versterker wilt. Ik neem aan dat het je gaat om beter geluid? Dan zal een andere versterker veel meer doen dan pedalen.
Wat voor versterker zoek je dan?

Waar je op kunt letten is bijvoorbeeld:

hoeveel mag het kosten?
wat voor stijl muziek ga je erop spelen?
hoeveel vermogen moet hij hebben?
ingebouwde effecten of niet?
buizen of transistor?
wil je erin investeren? --> speel je bijv. over 5 jaar nog steeds of niet. Anders kan het misschien zonde zijn om de investering te doen.


Succes!

Mitch
22 februari 2011, 20:23
De twee beste effecten die dat ding aan boord heeft zijn voor mijn idee juist.... de delay en de compressor :listen: Sowieso zijn dat twee effecten waar een versterker niet goed of slecht op kan reageren, een compressor of digitale delay. Maar serieus, ga eens aan de slag met de instellingen. Ik weet even niet meer uit mijn hoofd, maar met één van de knoppen kun je de sterkte van de delays en de sterkte van de compressor instellen. Nadat ik dat heb gedaan zijn het mijn meest gebruikte geluiden op het versterkertje.

Dennis_Ajax
22 februari 2011, 22:01
Soms vind ik het geluid niet top. Over 5 jaar speel ik zeker nog gitaar ja, dus zou wel willen investeren (dit is mn eerste versterker). Bij de vox da5 heb ik het gevoel dat het geluid soms onhelder is, laag brommend. Het probleem nu is dat ik 5 watt al redelijk hard vind dus zal niet verstandig zijn om een andere versterker te kopen dat 15/20 watt aan vermogen heeft? Speel rock en blues en heb een Les Paul. Budget tot 400. Wil soms het geluid van een band nabootsen en dat lukt me niet met de std effecten, dat is de reden dat ik opzoek ben naar pedalen ;)

Mitch
22 februari 2011, 22:09
Ik had al zo'n vermoeden: de basissound bevalt je niet helemaal. Da's helemaal niet erg, maar dat los je niet op met een externe delay of compressor. Het bassige kan ook komen doordat je de achterkant er nog op hebt zitten. Het batterijvak bedoel ik dan. Als je die er vanaf haalt klinkt -ie al iets beter. Verder is en blijft het natuurlijk maar een 6 1/2 inch speakertje, daar kun je niet veel van verwachten. Het gaat niet om het vermogen, het is de speaker die een hoop in de weg zit. Wat dat betreft zou je ook eens kunnen kijken naar de iets grotere broertjes VT15/30. Grofweg dezelfde opbouw maar een ietsje voller geluid.
Verder moet ik zeggen dat ik zelf uitsluitend het crunch1 kanaal gebruik. Die is zowel voor clean als crunch te gebruiken en met de compressor ook prima voor leads. Heb er ook mi jn eigen Les Paul op gehad en die klnok nergens vervelend bassig. Zelfs een ES335 niet. Thuis met mijn LP Junior haal ik er met de volumeknop op de gitaar makkelijk alle drie de sounds uit. Dat voor één van de simpelste transistorversterkertjes.... ik vind het knap van ze hoor.

Dennis_Ajax
23 februari 2011, 10:57
Ok, zal eens kijken naar die versterkers. Het is niet zo dat ik deze maand een nieuwe versterker wil, eerder over 10, maar ben al een beetje aan het rondkijken. Ben opzich wel tevreden hoor met deze VOX maar wil ook zelf eens met wat effecten kloten en dat lukt niet echt met deze versterker. Heb de batterijklep weggehaald, klinkt al wat beter ja. Mag ik vragen waarom dat zo is eigenlijk? Is de achterkant altijd open van versterkers? En iemand nog suggesties voor versterkers, liefst die ook goed klinken als ze zacht staan.

Mitch
23 februari 2011, 11:54
Bij combo's (dus versterkers met in de kast ingebouwde speakers) is het vaker dat ze open zijn dan dicht. Op zich heeft, voor een losse speakerkast, gesloten bepaalde voordelen maar open ook.
Voor goed klinken op laag volume kun je beter in de transistor hoek blijven, vandaar mijn tip voor VT15 etc. Het is echter ook voor transistorversterkers zo dat een grotere speaker iets 'volwassener' klinkt zonder dat het per se meteen harder moet.
Je kan ook kijken naar een neutrale transistorversterker zonder effecten, als je toch naar losse effecten wil. De H&K Attax serie zie je nogal eens tweedehands voorbij komen voor weinig en dat zijn goede, betrouwbare bakkies.

Dennis_Ajax
23 februari 2011, 13:10
http://www.rockpalace.com/product/Vox-VT15-Valvetronix Staat dat die uit de handel is, maar die VT20+ ziet er ook erg goed uit en niet echt duur. Zal wel ongeveer hetzelfde zijn alleen deze heeft nog meer opties? Ach, het beste is om binnenkort eens langs te gaan om te testen en te kijken wat ik goed vind klinken, ga deze dan zeker proberen. Iig bedankt voor je hulp ;)