PDA

View Full Version : Op zoek naar 2 klassieke gitaren



BartL
21 februari 2011, 22:51
Hallootjes,
Lange tijd niet op het forum geweest. Nu op zoek naar klassieke gitaar. Nooit gedacht dat dat er ooit van zou komen! :)

1. Mijn vader speelt al een aantal jaren op een klassieke gitaar. Hij heeft ook verschillende jaren muziekles gehad (muziekschool) en wil nu een nieuwe gitaar.
2. Ik krijg binnenkort klassieke gitaarles van mijn vader... heb nog geen klassieke gitaar.

Mijn pa zoekt een gitaar van rond de 400-500 euro. Volgens mij interesseert het hem allemaal niet zoveel hoe de gitaar klinkt. Hij heeft volgens mij lange tijd gespeeld op een Alhambra van een euro of 300. Nu mag het dus ietsje meer kosten. Tips?

In eerste instantie dacht ik samen met mijn vader een nieuwe te kopen in de winkel. Twee dezelfde bestellen en er een redelijke korting op krijgen was mijn doel. Nu vraag ik me af of ik niet beter een oude tweedehandsje kan kopen en over een paar jaar misschien een wat duurdere... Ik ga er vooralsnog vanuit dat het alleen maar is om noten te leren lezen en verschillende klassieke technieken onder te knie te krijgen. Van de andere kant, als we ergens samen een mooie deal voor twee gitaren met tassen kunnen maken is dat natuurlijk ook mooi meegenomen...

Dus, welke gitaren worden in het algemeen gezien als degelijke klassieke gitaren? Prijsindicatie: 350-500 (nieuw)

LaurentB
21 februari 2011, 23:07
Ik ken niet zoveel klassieke merken van nabij, maar ook in die prijsklasse is Alhambra nog steeds een goede keus, dat weet ik dan toevallig weer wel.
Als je voor die prijs een tweedehandse kan vinden die nieuw zo'n 35 à 40 procent duurder was zou je een nog betere kunnen hebben natuurlijk.

(ook toevallig; de Hopf die ik nog steeds heb kocht in 30 jaar geleden in Heerlen bij Mossel en Versteegh; zie dat je daar vandaan komt. Maar Hopf is tegenwoordig een high-end merk, toen maakten ze ook nog goede middenklassers).

Harald
22 februari 2011, 09:22
Waarom zou je twee gitaren kopen?

Ben je er niet als je vader een nieuwe klassieke gitaar koopt, en jij op zijn oude gaat spelen? Twee verschillende klassieke gitaren in die prijsklasse naast elkaar hebben heeft eigenlijk weinig zin. Behalve drop D, of de G snaar in F# voor oude luitstukken werken open stemmingen op nylon lang zo goed niet als op steel string. Het enige nut wat ik me erbij kan voorstellen is als je de oudere gitaar dan ombouwt tot 'low budget' flamenco ding, met wat slagplaatjes erop, en een zo laag mogelijke actie. Maar ook dat is alleen interressant als je serieus flamenco wilt gaan oefenen

Waarom wil je vader een nieuwe, is de oude defect of gaat het om betere sound, bespeelbaarheid?

Als jullie maar één gitaar kopen is er weer net wat meer budget en zal het kwaliteitsverschil met een beetje mazzel ook wat groter zijn. Ik vraag me een beetje af hoe groot de sprong van de huidige gitaar naar de nieuwe zal zijn, gezien het budget...

BartL
22 februari 2011, 12:59
Even iets meer uitleg:

Waarom zou je twee gitaren kopen? Ik woon al een aantal jaar niet bij mijn ouders :)

Waarom wil je vader een nieuwe, is de oude defect of gaat het om betere sound, bespeelbaarheid?
Hij heeft zijn acceptabele oude gitaar aan een zoontje van een neef van hem gegeven in ruil voor zijn beginners gitaar.

Ik wil dus voor thuis een acceptabele gitaar en mijn pa wil gewoon een redelijk goede i.v.m. de gitaar die hij heeft wegegeven.

Even rondgekeken: http://en.woodbrass.com/product_info.php?currency=GBP&products_id=14489&calculport_country_id=222&af=477&currency=GBP&af=477&source=webgains&siteid=29553 Is deze in NL niet veel duurder? Of is het normaal dat een klassieke met element ca. het dubbele kost? Er was ooit zo een internetwinkel-ervaring topic, maar dat vind ik even niet...

Muzieknono
22 februari 2011, 13:10
Alhambra of Höfner, zou ik zo zeggen.
Mvgr. Dirk Jan :B

-Martijn-
22 februari 2011, 14:39
Ik zou ook naar Alhambra kijken.

De gitaar waarnaar je een link postte is in Nederland maar 100 euro duurder (beiden zonder element), en dat is nog zonder verzendkosten. Ik denk niet dat je in deze prijsklasse erg veel voordeel haalt door hem zelf te importeren. Maar het is zeker een leuke gitaar.

BartL
24 februari 2011, 08:08
OK, dankjewel. Ik was in de veronderstelling dat hij een stuk duurder was :)

beruk
24 februari 2011, 08:37
De plezierigste klassiekert waar ik op heb gespeeld was een Yamaha. Beviel me beter dan de twee keer zo dure Takamine.
Yamaha zéker niet uitsluiten als je er een tegen komt.

BartL
24 februari 2011, 13:26
Heb je types waar ik specifiek naar zou kunnen kijken?

VanDiekum
24 februari 2011, 22:39
Ik heb laatst de Yamaha CG131S in mijn handen gehad solid top van sitka spruce zijkanten zijn geloof ik gelamineerd pallisander kan niet goed herrineren.
Maar idd zoals bovengezegde zou ik de Yamaha zeker niet overslaan het zijn erg goede gitaren ... eigenlijk is alles wel goed aan Yamaha wat ze ook maken niet top en high end maar prijs/kwaliteit zeer goed.

Maar je hoeft denk ik bij klassieke gitaren een echt full solid wood gitaar te hebben de verschillen zijn heel miniem maar echte kenners zullen hier vast wel commentaar op hebben :dontgeti:

In ieder geval succes ermeer en hoop je iets op weg te hebben geholpen

MvG

vederlicht
24 februari 2011, 22:43
Ik ken niet zoveel klassieke merken van nabij, maar ook in die prijsklasse is Alhambra nog steeds een goede keus, dat weet ik dan toevallig weer wel.
Als je voor die prijs een tweedehandse kan vinden die nieuw zo'n 35 à 40 procent duurder was zou je een nog betere kunnen hebben natuurlijk.

(ook toevallig; de Hopf die ik nog steeds heb kocht in 30 jaar geleden in Heerlen bij Mossel en Versteegh; zie dat je daar vandaan komt. Maar Hopf is tegenwoordig een high-end merk, toen maakten ze ook nog goede middenklassers).

High-end merk??
Vederlicht♫

LaurentB
24 februari 2011, 23:24
High-end merk??
Vederlicht♫

Ja, met gitaren beginnend bij 1200 euro en eindigend bij 10.000 euro: http://www.hopfguitars.com/index.php

Maar mijn gitaar is waarschijnlijk nog door zijn vader gemaakt, heeft-ie me eens gemaild.

BartL
25 februari 2011, 14:30
Ik heb laatst de Yamaha CG131S in mijn handen gehad solid top van sitka spruce zijkanten zijn geloof ik gelamineerd pallisander kan niet goed herrineren.
Maar idd zoals bovengezegde zou ik de Yamaha zeker niet overslaan het zijn erg goede gitaren ... eigenlijk is alles wel goed aan Yamaha wat ze ook maken niet top en high end maar prijs/kwaliteit zeer goed.

Maar je hoeft denk ik bij klassieke gitaren een echt full solid wood gitaar te hebben de verschillen zijn heel miniem maar echte kenners zullen hier vast wel commentaar op hebben :dontgeti:

In ieder geval succes ermeer en hoop je iets op weg te hebben geholpen

MvG

Het gaat me ook zeer zeker om de prijs/kwaliteit verhouding. Mocht het spelen op een klassieke gitaar goed bevallen, dan kan ik altijd nog een gitaar van 500+ euro aanschaffen. De door jou genoemde kost een euro of 300 als ik het goed heb. Is een mooie prijs om mee te beginnen denk ik!

BartL
26 februari 2011, 17:28
Vanmiddag eventjes een paar gitaartjes gaan proberen. Twee Hophners, een Alhambra 2c en de Yamaha CG182S en CG192S.

De Yamaha's leken erg veel op elkaar wat klank betreft. Afwerking en klank beiden beter dan Alhambra. De twee hophners klonken ook erg goed, maar waren wat helderder. Vond ik persoonlijk minder fijn.

Uiteindelijk waren we het eens over de 182s en had in gedachten: Nou tweemaal deze gitaar (2x439 euro)...daar zou natuurlijk wel IETS vanaf kunnen (alleen al omdat ik TWEE gitaren in één keer koop!). Blijkbaar vergiste ik me, want de verkoper van Arons vertelde me dat ze al 5 euro goedkoper waren dan bij musicstore, "en dat is de prijszetter". Dus helaas. Geen leuke onderhandeling/deal kunnen maken. Ik reageerde daarop met "dan moeten wij er nog even over nadenken".

Dus nog niets gekocht helaas! Ik weet nu wel in welke richting ik moet kijken :) Dank voor de hulp alvast!

P.S. Onderhandelen jullie wel eens over de prijs van een nieuwe gitaar? Gaat dat hetzelfde? Of stel ik me aan? :)

vederlicht
26 februari 2011, 22:54
Vanmiddag eventjes een paar gitaartjes gaan proberen. Twee Hophners, een Alhambra 2c en de Yamaha CG182S en CG192S.

De Yamaha's leken erg veel op elkaar wat klank betreft. Afwerking en klank beiden beter dan Alhambra. De twee hophners klonken ook erg goed, maar waren wat helderder. Vond ik persoonlijk minder fijn.

Uiteindelijk waren we het eens over de 182s en had in gedachten: Nou tweemaal deze gitaar (2x439 euro)...daar zou natuurlijk wel IETS vanaf kunnen (alleen al omdat ik TWEE gitaren in één keer koop!). Blijkbaar vergiste ik me, want de verkoper van Arons vertelde me dat ze al 5 euro goedkoper waren dan bij musicstore, "en dat is de prijszetter". Dus helaas. Geen leuke onderhandeling/deal kunnen maken. Ik reageerde daarop met "dan moeten wij er nog even over nadenken".

Dus nog niets gekocht helaas! Ik weet nu wel in welke richting ik moet kijken :) Dank voor de hulp alvast!

P.S. Onderhandelen jullie wel eens over de prijs van een nieuwe gitaar? Gaat dat hetzelfde? Of stel ik me aan? :)

Nee, je stelt je niet aan vind ik. Als het om kleine bedragen gaat doe ik dat nooit maar bij grotere bedragen altijd. In dit geval van 2 gitaren in èèn koop had ik meer van hun kant verwacht (€5 goedkoper!!?? pffff) Ik informeer ook wel eens naar wat extra's, bv koffer voor niets b.v.
Ben wel benieuwd hoe het verhaal afloopt. Laat even weten of en wat anders je gevonden hebt.
Vederlicht♫

BartL
27 februari 2011, 15:51
Tsja, als hij gewoon had gezegd; voor 800 mogen jullie ze allebei hebben (MINDER DAN 10 PROCENT ERAF), had hij gisteren wat meer omzet gehad :)

Ik vroeg in eerste instantie ook of er een tas bij zat. Die zaten er inderdaad bij vertelde hij me. Toen hij terugkwam met de mededeling dat er echt niets aan de prijs gedaan kon worden vertelde hij me dat hij er wel twee tassen bij kon doen... :) Erg jammer. Ben nu ernstig aan het nadenken over wat te doen.

mastermind
27 februari 2011, 19:38
Martinez bouwt fantastische prijs en kwaliteit gitaren. Probeer eens de Martinez MCG 100 met koffer, volledig massief met ceder topje. Veel waar voor je geld.

Kun je trouwens ook winnen met de prijsvraag van Gitarist.

vederlicht
27 februari 2011, 22:16
Martinez bouwt fantastische prijs en kwaliteit gitaren. Probeer eens de Martinez MCG 100 met koffer, volledig massief met ceder topje. Veel waar voor je geld.

Kun je trouwens ook winnen met de prijsvraag van Gitarist.
Waar vind ik die prijsvraag?
Vederlicht♫

mastermind
28 februari 2011, 10:24
Staat in de tijdschrift van februari, niet op de site uiteraard ;).

freekick
28 februari 2011, 15:05
Ik kocht ooit twee gelijke gitaren met de bedoeling twee gelijk klinkende
instrumenten te kopen. In de winkel leken ze hetzelfde te klinken maar
later thuis niet meer. Heb nooit begrepen dat er zoveel verschil kan
zijn tussen tussen identieke instrumenten. Apart klonken ze goed
maar samen werd het nooit wat.
Als het de bedoeling is samen te spelen zou ik liever verschillende gitaren
op klank bij elkaar zoeken.

Zelf ben ik erg tevreden met mijn Yamaha CG201S. Dat was toen de goedkoopste all solid klassieke gitaar van Yamaha.
Klonk goed in de winkel en na een jaartje spelen veel beter.
Deze is boven het budget maar de modellen met gelamineerde zij en achterkant zijn ook prima.

Overigens; Ik kreeg 15% korting omdat de gitaar niet op voorraad was en besteld moest worden.

BartL
1 maart 2011, 20:23
Het samenspelen is niet zo zeer de bedoeling. We willen gewoon allebei een gitaar. Maaruhm...ik begin steeds meer te denken dat ik me eerst een brandhout gitaar koop en over een jaar of twee verder kijk. Dan heb ik ook wat inzicht in wat ik zoek in een klassieke...

LaurentB
1 maart 2011, 21:50
Het samenspelen is niet zo zeer de bedoeling. We willen gewoon allebei een gitaar. Maaruhm...ik begin steeds meer te denken dat ik me eerst een brandhout gitaar koop en over een jaar of twee verder kijk. Dan heb ik ook wat inzicht in wat ik zoek in een klassieke...

Nou, ga dan liever voor een redelijke tweedehands. Van een brandhoutexemplaar heb je sowieso geen plezier. Zo'n tweedehands kun je voor hetzelfde bedrag weer kwijt, dus je loopt ook daarmee weinig financieel risico.

BartL
2 maart 2011, 07:58
Daar heb je wel gelijk in natuurlijk. Het probleem is dat ik echt geen enkel probleem heb van welke gitaren acceptabel zijn (OK, de paar gitaren die hier genoemt zijn, maar daar vind ik er geen van tweedehands). Het enige wat ik kan doen is de vraagprijs vergelijken met de nieuwprijs (als ik die kan vinden). Gezien die methode denk ik dat deze wel OK is: http://gitaarmarkt.nl/index.php?ct=klasgit&md=details&id=138722

LaurentB
2 maart 2011, 08:15
Daar heb je wel gelijk in natuurlijk. Het probleem is dat ik echt geen enkel probleem heb van welke gitaren acceptabel zijn (OK, de paar gitaren die hier genoemt zijn, maar daar vind ik er geen van tweedehands). Het enige wat ik kan doen is de vraagprijs vergelijken met de nieuwprijs (als ik die kan vinden). Gezien die methode denk ik dat deze wel OK is: http://gitaarmarkt.nl/index.php?ct=klasgit&md=details&id=138722

Bijvoorbeeld! Dit is een 145, en ikzelf heb de 146, heel behoorlijke gitaar, leuk afgewerkt en zo. Deze heeft walnoot zij- en achterkanten, en die van mij esdoorn (maple). Ik gebruik hem vooral vanwege zijn wat kortere, fellere geluid t.o.v. die Hopf die ik heb. Dat komt misschien door dat maple, deze 145 zal misschien weer wat warmer klinken.

BartL
2 maart 2011, 12:12
Ik heb de verkoper een emailtje gestuurd.

Dit is een beetje mijn probleem. Ik heb totaal geen enkel idee wat acceptabele merken/modellen zijn om mee te beginnen! :)

LaurentB
2 maart 2011, 12:16
Ik heb de verkoper een emailtje gestuurd.

Dit is een beetje mijn probleem. Ik heb totaal geen enkel idee wat acceptabele merken/modellen zijn om mee te beginnen! :)

Deze beslist wel! was ik vergeten te noemen.