PDA

View Full Version : Nieuwe aanwinst, Yamaha RGX312 opknapper



}{Metalmaster}{
21 februari 2011, 21:32
Ey mensen,

Heb sinds vandaag een nieuwe aanwinst die ik wel wat wil gaan ombouwen, maar eerst eventjes geld sparen ervoor.

Het gaat om een oudere Yamaha RGX 312. Heb hem voor 40,- van een vriend van me overgekocht, ben er tevreden mee, zeker voor het prijsje! Ik was van plan om mijn SG om te bouwen, maar nu ik dit in handen heb, ga ik zeker weten deze oplappen. Er komt een Ghost Floyd rose piezo in. Alleen, de ruimten zijn verschillend.. Zelf heb ik geen frees hier thuis staan, dus misschien dat iemand zich aanbied om me te helpen..

Anyway, ben erg tevreden. Esdoorn halsje, bubinga toets, en een elzen body. Potmeters zijn ooit vervangen, maar deze ga ik denk ik opnieuw vervangen, maar weet het niet zeker.. het valt me wel op dat ze verdomd klein zijn deze.

Hier wat informatie van het internet geplukt:

The RGX312 (1987-1988 ) is a double cutaway rock style guitar available in Red, Black, or White finish. The guitar is setup with Yamaha pickups as follows:

Original List Price: $429.00
Neck - single coil
Middle - single coil
Bridge - Humbucker
Construction:
*Alder Body
*Maple Neck
*Bubinga Fretboard
String length: 628mm
Nut width: 41mm
*(1)Volume 250k
*(1)Tone 250k with coil splitter
* 5way Selector
* Top mount input jack


Ook denk ik dat ik er ipv HSS een HSH wil van gaan maken, met bij de brug een DiMarzio Crunch Lab. in het midden bij de single coil een Fernandes sustainer en bij de neck een Dimarzio Liquifire. Maargoed. De hals zelf wil ik weer mat gaan schuren. Hoeveel grid is nodig? Moet ik dit nat schuren? Dit gaat nog eventjes duren, vandaar dat hij niet in het zelfbouw topic staat.
De lak wil ik op den duur naar iets dergelijks als dit gaan doen:

http://www.thomann.de/nl/media_bdbviewer_AR_228939.html?image=1

Hier enkele foto's voor een impressie, tevens zonder snaren, die waren af en roestig, moet ook nog ff de halspen een stuk strakker draaien:


http://i160.photobucket.com/albums/t179/Metalmaster-Guitarist/CIMG1334.jpg

http://i160.photobucket.com/albums/t179/Metalmaster-Guitarist/CIMG1337.jpg

http://i160.photobucket.com/albums/t179/Metalmaster-Guitarist/CIMG1335.jpg

http://i160.photobucket.com/albums/t179/Metalmaster-Guitarist/CIMG1336.jpg

http://i160.photobucket.com/albums/t179/Metalmaster-Guitarist/CIMG1338.jpg



en ja... ik moet mijn kamer stofzuigen, maar heb het zo druk met solderen en alles XD


Weten jullie trouwens hoe ik deze halspen moet aandraaien? De meeste moeten met imbus, maar zie nergens een imbusgaatje...

http://i160.photobucket.com/albums/t179/Metalmaster-Guitarist/CIMG1347.jpg

http://i160.photobucket.com/albums/t179/Metalmaster-Guitarist/CIMG1344.jpg

TimS
21 februari 2011, 21:50
Leuk zo'n Ibanez RG.. euh Yamaha RGX! :)

crapton
21 februari 2011, 21:56
Sow... Erg goeie deal!! 40€?

Ik zou m eerst eens goed in orde brengen voor alles te veranderen. Dwz eerst proberen. Yamaha is iha niet flashy maar wel functioneel.

Neck pc kan je evt door zo'n smalle Strat uitvoering vervangen, bv GFS of SD of DiMarzio. Kom je een heel eind zonder frezen.

}{Metalmaster}{
21 februari 2011, 22:01
Sow... Erg goeie deal!! 40€?

Ik zou m eerst eens goed in orde brengen voor alles te veranderen. Dwz eerst proberen. Yamaha is iha niet flashy maar wel functioneel.

Neck pc kan je evt door zo'n smalle Strat uitvoering vervangen, bv GFS of SD of DiMarzio. Kom je een heel eind zonder frezen.

Jaja, dat klopt, dat is ook de rede waarom ik hem kocht, vond 40,- zeker de moeite waard.

hem, Neck PC, bedoel je de brug of ehm?

crapton
21 februari 2011, 22:16
Oeps typo Pc is pu van pickup

}{Metalmaster}{
21 februari 2011, 22:21
Oeps typo Pc is pu van pickup

aaaah, vat hem. Nah. Denk niet dat ik er een single coil wil hebben... Ja misschien ook wel hoor, daar moet ik nog ff over nadenken. de single coil die er nu in zit is in iedergeval niet zo lekker, de humbucker overigens wel.

Voor de andere kant is een single coil natuurlijk wel wel weer leuk, ik bedoel, ik heb al 2 humbucker gitaren.

Rock Bottom
21 februari 2011, 22:51
Er word een humbucker in het formaat van een single coil bedoeld.

}{Metalmaster}{
21 februari 2011, 23:03
Er word een humbucker in het formaat van een single coil bedoeld.

hmm, interesting.. Zoals de Dimarzio Super distortion S en de Tone Zone S?

munkie
22 februari 2011, 11:05
Goeie deal ;) Zijn die klemmen op/na de topkam origineel? Is het fretwerk nog OK? Neck goed? Ik zou eerst dat soort basics in orde brengen voordat je verder gaat met dure upgrades. Lijkt me een prima gitaartje verder, leuk alternatief voor Ibanez.

}{Metalmaster}{
22 februari 2011, 14:50
Goeie deal ;) Zijn die klemmen op/na de topkam origineel? Is het fretwerk nog OK? Neck goed? Ik zou eerst dat soort basics in orde brengen voordat je verder gaat met dure upgrades. Lijkt me een prima gitaartje verder, leuk alternatief voor Ibanez.

Geen idee, ik zit wel steeds meer te denken om de toets en de halspen te vervangen...De hals verder is prima lijkt. Binnenkort naar Fred Dons om het gitaartje eventjes na te lopen.

crapton
22 februari 2011, 20:00
Ik bedoelde idd een humbucker in formaat van een single coil. Van GFS kan je ze al voor 20-30 $ kopen, neem dan wel de hot 15k versie die wil tenminste vooruit.

Mist er bij die topkam nog een onderdeel? Normaliter klem je bij zo'n Floyd achtige bovenaan de neck de snaren vast, zodat ie niet verloopt bij duikvluchten.

Verder mag je uiteraard alles veranderen wat je wil, maar ik snap je gedachten niet helemaal. Waarom de halspen vervangen als die nog aan te spannen is? Waarom de toets vervangen (ja tenzij om bij de halspen te komen)? If it ain't broke don't fix it...


PS: halspen aandraaien zo te zien met een zeskant - dus een ringsleutel of dopsleutel. Eerst wat spray erop en laten inwerken. Heel voorzichtig heen en weer wrikken tot ie loskomt.

G.G.
22 februari 2011, 20:12
Mooi ding, zeker voor die prijs. Heb zo'n 18 jaar geleden een 612A gehad en die was echt super. Mooie dunne hals (waar ik overigens nu een hekel aan heb, maar toen vond ik dat geweldig).


Lekkere betrouwbare gitaren.

Don Olivier
23 februari 2011, 12:51
Heb ook een RGX312, precies dezelfde. Super gitaren zijn het. Wie weet de specs van het bridge element?

}{Metalmaster}{
23 februari 2011, 12:53
Heb ook een RGX312, precies dezelfde. Super gitaren zijn het. Wie weet de specs van het bridge element?

Ik in iedergeval niet, maar het valt me wel op dat hij zeker in vergelijking met de single coils, niet heel erg slecht klinkt.




Ik bedoelde idd een humbucker in formaat van een single coil. Van GFS kan je ze al voor 20-30 $ kopen, neem dan wel de hot 15k versie die wil tenminste vooruit.

Mist er bij die topkam nog een onderdeel? Normaliter klem je bij zo'n Floyd achtige bovenaan de neck de snaren vast, zodat ie niet verloopt bij duikvluchten.

Verder mag je uiteraard alles veranderen wat je wil, maar ik snap je gedachten niet helemaal. Waarom de halspen vervangen als die nog aan te spannen is? Waarom de toets vervangen (ja tenzij om bij de halspen te komen)? If it ain't broke don't fix it...


PS: halspen aandraaien zo te zien met een zeskant - dus een ringsleutel of dopsleutel. Eerst wat spray erop en laten inwerken. Heel voorzichtig heen en weer wrikken tot ie loskomt.


Er horen idd nog 3 sluitertjes of hoe je ze wilt noemen op te zitten, voordat die maat van me hem had gekocht op een markt, zaten er 2 op, ik geloof roestig, stroef, scherp.. Ook mistte er dus 1. Hij had ze denk ik weggedaan of als reserve onderdelen ofzo, dat weet ik niet. Maar kijk, als ik er een piezo floyd in wil zetten, vervang ik die sowieso ook. Ik zit er aan te denken om er gouden hardware in te plaatsen met dus blauw/groenige paint. Een beetje een eigen gitaar van maken ipv wat standaard.

Over de halspen, zal ik eventjes proberen! Hij reageerde in iedergeval eerst niet. maar zal even proberen. Wat voor spray? Gewoon zo'n olie spraytje dat tegen kraken helpt en dingen soepeler laat lopen? De bekende blauwe fles WD-40 :)?