PDA

View Full Version : Delay - analoog - digitaal



wireman
21 februari 2011, 19:33
My fellow musicians..

Ik ben een beetje aan het snuffelen naar een goeie delay. Er zijn al een paar recente topics voorbij gekomen de afgelopen maanden, maar die gaan meer over merken en schermpjes.. Ik wil gewoon een goeie COMPACTE no nonsens delay. (hoewel ik best een uitzondering wil maken voor een oude deluxe memory man) Ik heb een half jaartje terug voor vier tientjes een EHX Memory Toy gekocht om te kijken of een Delay iets is wat ik zou gebruiken. well... I do!! Tijd voor een goeie.. Niet dat ie het slecht doet, maar ik wil gewoon een wat betere omdat ik mezelf betrap op het feit dat ik m toch wel erg vaak gebruik.. Nou heb ik een aantal delays op het oog. Een ervan is de Malekko Ekko 616. Volgens mij is dat ECHT een te gek ding!!! Deze gebruikt de 'bucket brigade technologie'. (wablief??) De ander is een digitale Boss... (dan nog de vraag WELKE??) Dan zijn er ook nog de betere analoge Delays.. Ik wil m allround gaan gebruiken.. Wat reggae dingetjes.. wat pink floyd achtige dingen.. maar ook een lekkere slapback.. Wat is nou het verschil tussen Bucket brigade, Digitaal of Analoog?

tommus42
21 februari 2011, 19:58
Bucket brigade is analoog volgens mij (emmertjes geheugen).

Mr. Dynamite
21 februari 2011, 20:10
Tja 't zijn hele verschillende beestjes. Ik heb zelf een Carbon Copy (analoog). Deze geeft een subtiele warme delay, erg mooi voor solo's. Ook zit er een lekkere slapback delay in met de juiste afstelling.

Daarvoor had ik een DD-5, ook een gaaf ding maar die kon niet wat de carbon copy wel deed. Wel lijkt het me af en toe gaaf erbij zo'n digitale :)

Tankman
21 februari 2011, 20:12
Compact en erg bruikbaar voor voornamelijk solo's naar mening is de MXR Carbon Copy. Meningen hierover zijn nogal verdeeld heb ik gemerkt, maar ik heb hem 2 weken thuis gehad om te testen en hij was echt super! Ik miste alleen een tap tempo functie.

Bij mij is het uiteindelijk de TC Electronic Nova Repeater geworden. Niet zo compact als wat jij noemt, maar wel erg gaaf en veelzijdig. Met de juiste instellingen zelfs als Chorus of Vibrato te gebruiken. De Reverse Delay setting is ook erg gaaf. Ik merk dat ik het meest neig naar de Analog of de Studio delay, met een beetje chorus ingedraaid. De Tap Tempo maakt het plaatje compleet!

Iets compacter is de TC Electronic Flashback Delay. Hij heeft geen tap tempo, maar wel audio tapping. Dat wil zeggen dat je met je aanslag het tempo kan aangegeven. Qua veelzijdigheid is hij iets uitgebreider dan de Repeater. Ik vind zelf de layout van de repeater handiger, maar de Flashback is zeker ook erg gaaf. Hij kost alleen wel even veel als de Repeater, waardoor ik toch voor de Repeater zou gaan.

Verder is de Memory Boy ook erg gaaf, maar je moet ervan houden. Hij wordt heel snel heel spacey.

Boss Delays vind ik niet zo gaaf. Ze klinken gewoon niet mooi in mijn oren.

wireman
21 februari 2011, 20:13
Volgens velen is de Carbon Copy aardig gewaagd aan de memory toy die ik nu heb.. Ik wil een wat uitgebreidere.. De Malekko gaat tot 600 ms. Hij is 150euro en de carbon copy een fractie duurder met minder opties en 400 ms..
Maar hoe omschrijf je het klankverschil tussen analoog en digitaal (jajaja.. ik weet het... zelf proberen....) stel dat dat niet kan... wat is het verschil?

Tankman
21 februari 2011, 20:22
Ik vind analoog warmer en dikker klinken dan digitaal. Voor solo's vind ik dat mooier. Voor clean loopjes heb ik liever digitaal. Met analoog wordt dit weer te snel een brij.

Wellicht is het gemak van het instellen van de Repeater ook wat voor je. Je kan overal van 0 tot 1200ms instellen. Dmv de range knop kun je ook heel precieze instellingen maken.

lollol
21 februari 2011, 21:04
Een digitale herhaalt gewoon, en bij een analoge sterven de delays af ofzo.

WtrPlyr
21 februari 2011, 21:26
Bij analoge delay klinkt iedere 'repeat' anders. Vaak is er minder hoog en/of meer vervorming van het delayed signaal. Bij digitaal is dit niet en worden daarom gezien als helderer en meer clean. Analoog klinkt organischer en wat meer natuurlijker. Kijk gewoon ns op Youtube naar demo's van een paar analoge en digitale delays, je zult het verschil dan wel merken.

De Malekko is een prima delay, ikzelf vind het beter als de Carbon Copy. De Carbon Copy is IMO wat de donker en muddy. Zelf heb ik een Deluxe Memory Man (XO, dus nog redelijk compact), die kun je op Marktplaats met een beetje geluk ook krijgen voor €150-€200. Had vroeger een DD-7 en een T.Rex Repica wat allebei prima digitale delays waren. Ook goede dingen gehoord over the TC Electronics, zowel de Repeater als de Nova Delay als de nieuwe (Flashback heet 'ie geloof ik?).

pjotr
21 februari 2011, 22:44
Ik gebruik zelf een analoge delay van Ibanez voor een korte delay en voor de wat langere delays gebruik ik een Boss DD-3. Goed ingesteld hoef ik er eigenlijk niet meer aan te draaien, kort/lang, aan/uit. En dat is het, voor mij in ieder geval.

Mitch
21 februari 2011, 23:46
Analoog en digitaal kunnen in sommige gevallen redelijk hetzelfde klinken. Het zit 'm niet bepaald in de gebruikte soort chip (waarop het analoog vs digitaal vooral op gebaseerd is) maar vooral de toonfiltering die daarna plaatsvindt. Dat kan alle kanten op. Klassiek is de filtering van een analoge delay stevig, waardoor de klank snel anders wordt. Daarom wordt het vaak 'echo' genoemd. Digitale delays hebben het voordeel dat ze weinig toonfiltering nodig hebben. Die konden dus heel heel clean gehouden worden. Hartstikke hip destijds en vooruitstrevend en zo wordt de 'klassieke' digitale delay dus ook omschreven als helder.
Maar goed, tegenwoordig zijn er ook plenty digitale delays met een stevige filtering om weer 'ouderwets lekker' analoog te klinken. Voorbeelden zijn de tot kotsens toe gehypte Mad Professor Deep Blue Delay, menig zelfbouwproject (GGG, PT80) en ook de BYOC delay (nog steeds één van mijn favorieten op dit gebied). Maar andersom kan ook. De analoge rack unit van Ibanez, AD202 is bijvoorbeeld behoorlijk helder. Pearl had ook zoiets als ik me goed herinner maar dan in groot trapdoos formaat.
En dan heb je natuurlijk tegenwoordig de digitale 'modellen'. Een digitale delay met allerlei sounds aan boord. Line6 DL4, Boss DD6/7/20, Hardwire DL8 en recentelijk de TC Flashback delay. Voordeel van dit soort bakkies is dat er meerdere sounds aanwezig zijn en soms ook programmeerbaar in een paar banken. Maar die zijn weer minder compact.
Belangrijker is: wil je een gemoduleerde delay aan boord? Wil je controle over de klank (doffer, helderder) etc. Dat is eigenlijk belangrijker. Als je wil kunnen we een keer afspreken, alles staat in de oefenruimte. Analoog, digitaal, analoog gevoicede digitale delay en digitale modelling.

vinni
22 februari 2011, 00:06
Of je neemt gewoon een delay die zowel digitaal als analoog is.
De Seymour Duncan Deja-vu :)

Twee delays in één en het klinkt nog erg goed ook!
Heb er eentje gehad. Ook nog instelbare modulatie, looper en aan analog path.
Het originele gitaargeluid wordt dus niet door een AD/DA-converterd gehaald.
Waarom dit pedaal niet populairder is, is me een raadsel. :???:

Vinni

wireman
22 februari 2011, 08:22
Ja sorry man... Je hebt het me laatst in de oefenruimte allemaal nog uitgelegd toen ik met de Mistress langs kwam en we m aan de memory man hebben gehangen.. Dat verhaal is niet helemaal blijven hangen :dontgeti: Voor iemand zonder technische achtergrond is het allemaal nog abacadabra.. Misschien wijs om inderdaad een keer wat af te spreken.. dan kan ik in alle rust een even kijken.. en most important.. luisteren.. Kan jij mn nieuwe board checken en kan ik die gretsch eens kietelen ;) We houden kontakt!!


Analoog en digitaal kunnen in sommige gevallen redelijk hetzelfde klinken. Het zit 'm niet bepaald in de gebruikte soort chip (waarop het analoog vs digitaal vooral op gebaseerd is) maar vooral de toonfiltering die daarna plaatsvindt. Dat kan alle kanten op. Klassiek is de filtering van een analoge delay stevig, waardoor de klank snel anders wordt. Daarom wordt het vaak 'echo' genoemd. Digitale delays hebben het voordeel dat ze weinig toonfiltering nodig hebben. Die konden dus heel heel clean gehouden worden. Hartstikke hip destijds en vooruitstrevend en zo wordt de 'klassieke' digitale delay dus ook omschreven als helder.
Maar goed, tegenwoordig zijn er ook plenty digitale delays met een stevige filtering om weer 'ouderwets lekker' analoog te klinken. Voorbeelden zijn de tot kotsens toe gehypte Mad Professor Deep Blue Delay, menig zelfbouwproject (GGG, PT80) en ook de BYOC delay (nog steeds één van mijn favorieten op dit gebied). Maar andersom kan ook. De analoge rack unit van Ibanez, AD202 is bijvoorbeeld behoorlijk helder. Pearl had ook zoiets als ik me goed herinner maar dan in groot trapdoos formaat.
En dan heb je natuurlijk tegenwoordig de digitale 'modellen'. Een digitale delay met allerlei sounds aan boord. Line6 DL4, Boss DD6/7/20, Hardwire DL8 en recentelijk de TC Flashback delay. Voordeel van dit soort bakkies is dat er meerdere sounds aanwezig zijn en soms ook programmeerbaar in een paar banken. Maar die zijn weer minder compact.
Belangrijker is: wil je een gemoduleerde delay aan boord? Wil je controle over de klank (doffer, helderder) etc. Dat is eigenlijk belangrijker. Als je wil kunnen we een keer afspreken, alles staat in de oefenruimte. Analoog, digitaal, analoog gevoicede digitale delay en digitale modelling.

Mitch
22 februari 2011, 10:40
Of je neemt gewoon een delay die zowel digitaal als analoog is.
De Seymour Duncan Deja-vu :)

Twee delays in één en het klinkt nog erg goed ook!
Heb er eentje gehad. Ook nog instelbare modulatie, looper en aan analog path.
Het originele gitaargeluid wordt dus niet door een AD/DA-converterd gehaald.
Waarom dit pedaal niet populairder is, is me een raadsel. :???:

Een analoog droog signaal hebben zoveel delaypedalen, da's niet zo heel bijzonder maar wel uitermate nuttig. Ik moet bekennen dat ik me ook niet in de DejaVu verdiept heb; zal toch eens kijken want wat je opnoemt klinkt wel verdomd goed.


Ja sorry man... Je hebt het me laatst in de oefenruimte allemaal nog uitgelegd toen ik met de Mistress langs kwam en we m aan de memory man hebben gehangen.. Dat verhaal is niet helemaal blijven hangen :dontgeti: Voor iemand zonder technische achtergrond is het allemaal nog abacadabra.. Misschien wijs om inderdaad een keer wat af te spreken.. dan kan ik in alle rust een even kijken.. en most important.. luisteren..
Ja, toen raceten we er een beetje doorheen. Doen we nog wel een keer over :ok:

harrie-beton
22 februari 2011, 10:51
Ik heb bijna alle U2 nummers gecoverd die er zijn en de nodige delay's versleten. De line6 is een zeer goede keuze. Wel erom denken dat je de ingang niet overstuurd als hij in een keten komt. Soms deed ik de overdrive ervoor, soms erna.

Met mijn setlist was een delay nodig die een geheugen had. Heb ook een analoge gehad en daar maakte ik markeringen bij de delaytijden en later had ik er twee.

wireman
22 februari 2011, 11:36
Dan doel je denk ik op de DL4? (die groene baksteen?) Is op zich een gaaf ding ja.. mn nicht heeft m en er zijn wel wat mogelijkheden.. Ik denk echter dat ik voor datzelfde geld een compacter en (voor mij) bruikbaardere delay kan scoren. Wat me erg aanspreekt aan de Malekko is dat ie op de plek van de EHX memory toy past zonder problemen met de indeling van mn board.. en das ook wat waard! Kijk.. de sound gaat voor.. als ik nou een superding (ik noemde al een oude memory man) kan scoren die niet past.. dan gaat de zaag erin.. kan ik het zo oplossen.. dan geniet dat de voorkeur. En voorlopig ben ik nog zoekende.. De DL4 is inderdaad iets waar ik al eens naar gekeken heb.. voor mij gewoon niet praktisch.. dank voor de tip iig.

Tankman
22 februari 2011, 11:52
Maar ga je die Memory Toy er dan nog bij gebruiken of ga je die weg doen? (Want dan mag je me wel een PM sturen:D)

wireman
22 februari 2011, 11:59
Daar ben ik nog niet over uit.. Zoals ik al zei.. het is geen slecht ding.. Echter is 1 delay meer dan zat.. ALS ie gaat, zal ik aan je denken!! ;)

Mitch
22 februari 2011, 14:03
Als het soort delay als een DL4 je wel bevalt kun je dus in de afdeling kleiner kijken met grofweg dezelfde mogelijkheden.
Hardwaire DL8
Boss DD6/7
TC Flashback delay
Line6 Echo Park
Maar goed, eerst maar een keertje langskomen om de verschillen te horen/voelen/snappen ;)

Tankman
22 februari 2011, 14:10
Daar ben ik nog niet over uit.. Zoals ik al zei.. het is geen slecht ding.. Echter is 1 delay meer dan zat.. ALS ie gaat, zal ik aan je denken!! ;)

Mooi! Hou ik je aan!

Ik heb net weer even zitten klooien met mijn Nova Repeater. Zowel clean als met de drive van mijn amp is hij echt fantastisch! Nogmaals, check zeker de Repeater en dan ook meteen de Flashback vanwege het formaat. Dat audio tapping went op zich wel en is soms handig, maar de tap tempo knop is toch handiger.

WtrPlyr
22 februari 2011, 20:35
Daar ben ik nog niet over uit.. Zoals ik al zei.. het is geen slecht ding.. Echter is 1 delay meer dan zat.. ALS ie gaat, zal ik aan je denken!! ;)

1 delay is nooit genoeg!

onrust nv
22 februari 2011, 21:15
MALEKKO is echt wel de moeite waard.

Mr10
23 februari 2011, 00:25
Ik heb pas de Marshall Echohead op Marktplaats gekocht en volgens mij hoort die ook wel in het eerder genoemde rijtje thuis. Het pure digitale geluid en ook een aantal analoge gemodeleerde geluiden die ik goed vind klinken. Er is een ingang voor een tap tempo pedaaltje. Ik heb in het kleinste model metalen behuizing van de electronicawinkel een schakelaartje gemaakt en dat werkt perfect. Lekker compact geheel en je hoeft niet zoals bij andere merken eerst het pedaal ingedrukt te houden of zo. Ook stereo te gebruiken als je dat zou willen.

wireman
23 februari 2011, 19:41
Want je hebt ervaring met de Ekko 616?

Ik heb namelijk een Chicklet en die klinkt wel errug gaaf.. Erg mini.. erg roze maar erg goed.. Malekko schijnt ook echt wel een goede fabrikant te zijn.


MALEKKO is echt wel de moeite waard.

Mitch
23 februari 2011, 22:10
Nou joh :D
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?129636-malekko-616

wireman
24 februari 2011, 08:42
Dit topic had ik idd al een keer gelezen tijdens mijn goochel zoektocht.. Ik had de link even niet gelegd... scusi!!:makeup: