PDA

View Full Version : Bas gitaar



gabriel5
21 februari 2011, 17:27
Ik heb nu een Ibanes fredless bas, maar die is zo vaak verbouwd dat de body aan vervanging toe is...
Ik ben nu van plan on de body opnieuw te gaan maken maar heb maten nodig!

Wie kan mij vertellen (BV) wat de maat is van de hoogste fred naar de kam en waar de 2 dubbele en de ene enkele pickups het beste zitten.
Kortom ik heb hout liggen maar heb de maten nodig.

SVP geen linkjes, die zijn te vaag!?

Gr. Gabriël

Jeroen_K
21 februari 2011, 17:36
Dit is Fred: http://2.bp.blogspot.com/_nj_JbXCSiTI/Sa43AAYx-cI/AAAAAAAAB5w/y5b9WwzqAEA/s320/robinson_fred.jpg

Jij bedoelt fret (sorry).

Ik weet niet welke scales basgitaren hanteren, maar het gaat in ieder geval om de afstand tussen je topkam en je brugzadel (op het punt waar je snaar vastzit). Dus je moet dat nu even opmeten (of de scale opzoeken en die maat overnemen, als het goed is geen verschil) en dan zorgen dat die afstand op de nieuwe body gelijk is.

Succes!
-Jeroen

oigun
21 februari 2011, 17:50
De afstand van de topkam tot de twaalfde fret is de afstand van de twaalfde fret tot de brug. hierbij moet je nog ongeveer 2á3mm optellen bij de G snaar en 3á4mm bij de E hang een beetje van de mensuur en snaardikte af.

Bert Gitaar
21 februari 2011, 17:50
De afstand gemeten vanaf je topkam tot je 12de fret meten.
Dit getal in mm is hetzelfde als de afstand vanaf je 12de fret tot je brug waar de snaren de zadels raken.
Je 12de fret is precies het middenpunt in afstand tot elkaar.

Ik heb op het zelfde moment dezelfde reactie gegeven maar krijg mijn reactie niet meer verwijderd.