PDA

View Full Version : Expressie pedaal met presets



Rakker
21 februari 2011, 17:25
Ik kwam net spontaan op een ideetje, doordat mijn bassist in een nummer een filter gebruikt waarbij die de snelheid van de LFO aanstuurt met een expressie pedaal, maar dit loopt zoals je je kan voorstellen niet altijd helemaal sync met het tempo van het nummer.

Dus ik dacht, zou het niet mogelijk zijn om een stompbox te bouwen met als het ware presets voor een expressie pedaal? Aangezien een expressie pedaal gewoon een 10k pot is, zou het dan niet mogelijk zijn om meerdere pots in een behuizing te doen die je allemaal op een andere stand kunt zetten, en waar je dan tussen kunt wisselen met een simpele footswitch?

Of bestaat dit al?

Rakker
23 februari 2011, 13:02
Niemand? Lijkt me een vrij simpel concept toch?

flo123
23 februari 2011, 13:37
Lijkt me eenvoudig.
Gebruik een SPDT voetschakelaar (of een 2PDT als je ook een LED wilt aansturen), 2x 10k potmeter om tussen te schakelen, en een jack uitgang.
- De "pool" van de SPDT schakelaar gaat naar de "sleeve" van de jack uitgang.
- De ene kant van de SPDT schakelaar naar potmeter A poot 1.
- De andere kant van de SPDT schakelaar gaat naar potmeter B poot 1.
- Verbindt van beide potmeters poot 2 met poot 3, zodat het variabele weerstanden zijn. Staat de pot dicht, dan heb je nu minimale weerstand.
- Verbindt poot 3 van de potmeters met elkaar en aan de "tip" van de jack uitgang.

Rakker
23 februari 2011, 14:28
Thanks voor de info! Maar ik had het ontwerp iets anders in m'n hoofd, ik heb even een tekeningetje gemaakt:
http://img684.imageshack.us/img684/7666/exppresets.jpg
3x 10k pots die je in kan schakelen met ieder een eigen footswitch, en bij het inschakelen van een andere footswitch gaat de vorige automatisch uit. En met de vierde footswitch schakel je naar een expressie pedaal. Alles natuurlijk voorzien van LEDs.
Dit maakt het allemaal een stuk lastiger neem ik aan, maar is het mogelijk?

cluseau
24 februari 2011, 21:47
3x 10k pots die je in kan schakelen met ieder een eigen footswitch, en bij het inschakelen van een andere footswitch gaat de vorige automatisch uit.

Dit is vrij eenvoudig te realiseren door digitaal te schakelen met flipflops. Iets soortgelijks doen ze in oude tv kanalenkiezers waar je een aantal pots kon instellen. Zo'n unit noemen ze een preomat. Misschien ff googelen. Kom je er niet uit is het wel te maken maar ik moet daar dan ff een geschikte chip voor zoeken.

Frans.

Rakker
24 februari 2011, 23:27
Ik hoopte op deze manier eigenlijk al een pedalenbouwer te vinden die dit zou willen bouwen, uiteraard voor een leuke vergoeding :p. Want ik ben zelf niet bijster technisch aangelegd. Dus je zou me hier heel blij mee maken :)

cluseau
25 februari 2011, 08:48
Ik hoopte op deze manier eigenlijk al een pedalenbouwer te vinden die dit zou willen bouwen, uiteraard voor een leuke vergoeding :p. Want ik ben zelf niet bijster technisch aangelegd. Dus je zou me hier heel blij mee maken :)

Een en ander zul je dan via PM moeten bespreken ivm commercieel tintje ;). Komende week heb ik geen tijd maar in week 10 wil ik wel even naar de mogelijkheden kijken.

Frans.