PDA

View Full Version : electronica actieve bass



wizzie1982
21 februari 2011, 15:34
Hoi,

een heel aantal jaren geleden (toen ik nog niet zo veel van gitaren bouwen en electronica solderen af wist ;)) dacht ik dat het handig zou zijn als mijn actieve bas niet zo veel output had zodat ik zonder grote volumeverschillen kon wisselen tussen mn beide bassen. (mn andere was passief ;))

snel opgelost, actieve electronica en batterij enzo eruit gesloopt en element rechtstreeks via volume potmeter aan mn jack gesoldeerd.. kwam nog geluid uit dus ondergetekende was tevreden :p

nu zou ik toch wel weer een mooi geluid uit die bas willen hebben, maar de electronica die ik er destijds uit heb gesloopt heb ik natuurlijk niet meer.. Weet iemand of die electronica universeel is en ook los te krijgen en zoja waar/welke? of is dat per actief element/fabrikant verschillend? Het gaat om een Ibanez Soundgear SRX305.

alvast bedankt!

greetz, Sander

wizzie1982
23 februari 2011, 10:21
niemand een idee? :???:

broeder6x6
23 februari 2011, 11:11
eigenlijk heb ik heel weinig mensen op het forum met actieve elektronica zien werken, en voel ik zelf alleen de aandrang om het in een bass te verwerken dus heb ik me er nooit echt in verdiept........

PM aaronstonebeat ff mischien weet hij meer :makeup:

aaronstonebeat
23 februari 2011, 12:12
Ik weet het ook niet hoor, geen idee wat voor pre-amp Ibanez in deze bas heeft gebruikt; maar daar zou je toch achter moeten kunnen komen (via de importeur of het een of andere forum?).

Ik heb wel zelf voorversterkertjes gemaakt, volgens het hier beschreven schema (http://www.till.com/articles/GuitarPreamp/index.html). En dat werkt verbluffend goed, zij het dat ik het alleen met gitaren heb geprobeerd, niet met bassen. Het belangrijkste dat zo'n voorversterkertje doet, is het verlagen van de impedantie van het signaal waardoor het veel minder gevoelig wordt voor verlies van hoge tonen door de capaciteit van de kabel. Het geluid wordt aanmerkelijk helderder.
Het is voor een paar euro te bouwen.

Als je wat zoekt, zijn er vast meer schema's te vinden, inclusief actieve toon- en volumeregelingen.

roel-snip
23 februari 2011, 18:16
Glockenklang heeft 2 verschillende aktieve toonregelingen. @ bands en 3 bands. Is vast wel ergens te krijgen , in ieder geval bij de Bassgallery in Beilen. Wel prijzig spul , vind ik .

arcane
23 februari 2011, 18:35
er wordt in ieder geval van alles aangeboden op dat gebied:
http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Baesse/Schalter/cat-BASS-BASERELEK

stijnkenens
23 februari 2011, 19:52
Ik bestel bijna alle elektronica voor bassen hier (www.bestbassgear.com)

Ongelofelijk veel keuze in pickups en actieve elektronica.

Omdat de elementen in je bass vroeger aan de actieve elektronica hingen, zal je daar al geen problemen mee hebben, nu hangt het er gewoon vanaf wat je er terug wil in stoppen.


s.

wizzie1982
24 februari 2011, 15:12
@aaronstonebeat: is dit een voorversterker voor actieve elementen of een preamp die passieve elementen versterkt? ik heb er namelijk nu wel actieve elementen in zitten, maar geen electronica erbij.. ja ik weet het, niet de beste keuze die ik ooit gemaakt heb ;)

@de rest: ik zie dat de electronica die wordt geadviseerd allemaal nogal prijzig spul is. Voor de prijzen die ik langs zie komen kan ik net zo goed gelijk een nieuw actief element kopen, dan heb ik de electronica erbij en weet ik zeker dat het op elkaar werkt.

ik ga nog ff scharrelen, misschien kom ik nog wel wat meer tegen.. als iemand nog wat weet hoor ik het graag!

aaronstonebeat
24 februari 2011, 16:49
Ik heb het gebruikt als toevoeging bij passieve gitaren; het zij ingebouwd vlak voor de uitgang, het zij als apart kastje vlak na de uitgang.

De term 'actieve elementen' vind ik wat onduidelijk. Bedoel je zoals bijvoorbeeld bij EMG? Daar zitten een 'gewoon' dynamisch gitaarelement en een voorversterkertje in dezelfde behuizing gegoten; de componenten die je er verder bij nodig hebt, verschillen niet wezenlijk van die in een passief circuit (de voeding uitgezonderd).