PDA

View Full Version : Gitaar aanraden



Dewy
21 februari 2011, 15:04
Hey, van de week ga ik mijn eerste gitaar aanschaffen, ik heb er wel een beetje verstand van, maar niet genoeg. Een aangezien niemand met me mee kan hoop ik dat jullie me kunnen helpen.

Ik ben dus opzoek naar een gitaar die niet duurder is als 250,- om mee te beginnen, hij moet een smalle hals hebben, en een volle, warme klank hebben.

Wat zijn nou precies de voor en nadelen van nylon en staalsnarige gitaren?
En met welke dingen moet ik verder echt rekening houden?

Alvast bedankt!

Muzieknono
21 februari 2011, 16:15
Ga maar eens kijken voor een yamaha, val je je zeker geen buil aan, spelen fijn en hebben een redelijke klank, evt LAG kun je ook nog proberen, maar over het algemeen zijn gitaren in die prijsklasse wat dunnetjes qua klank, ik vind yamaha echt een uitschieter.
Mvgr. Dirk Jan :B

Dewy
21 februari 2011, 16:28
Ga maar eens kijken voor een yamaha, val je je zeker geen buil aan, spelen fijn en hebben een redelijke klank, evt LAG kun je ook nog proberen, maar over het algemeen zijn gitaren in die prijsklasse wat dunnetjes qua klank, ik vind yamaha echt een uitschieter.
Mvgr. Dirk Jan :B

Oke, bedankt! :)

LaurentB
21 februari 2011, 16:31
Ha,

Goed budget om mee te beginnen, dat ten eerste. Daar kun je in elk geval een goed bruikbaar instrument voor krijgen.

Nylonsnarig of staalsnarig: het zijn erg verschillend klinkende en spelende instrumenten. Nylonsnarige gitaren worden vooral gebruikt voor klassieke, spaanse of latinmuziek, staalsnarig meer in de pop, rock en (akoestische) blues.
Akoestische gitaren die je hoort in bekende nummers zijn meestal staalsnarig (behalve dan toevallig een hit als 'Tears in Heaven' van Eric Clapton, dat is op nylon snaren gespeeld. Naar mijn mening heeft Clapton nul techniek op een nylonsnarige gitaar, maar daar heb ik op Harmony Central ook al eens ruzie over gekregen :D).

Een nylonsnarige gitaar heeft een rondere, zachtere klank, een staalsnarige een heldere, langer doorklinkend geluid.

Laat ze je in de winkel ook maar eens demonstreren door een verkoper.

Een nylonsnarige gitaar heeft snaren met een lichtere spanning, wat heel anders aanvoelt en lichter speelt, maar de hals is weer veel breder en plat, wat bij akkoorden ook wel weer zwaarder kan aanvoelen.

Een staalsnarige gitaar voelt in het begin wat zwaarder aan voor de linkerhand, maar dat went snel. De bespeelbaarheid is wel sterker afhankelijk van een goede afstelling van de gitaar vanwege de strakkere stalen snaren.

Op staalsnarige gitaren wordt ook vaak met plectrum gespeeld, op nylonsnarige minder vaak (die snaren slijten er ook erg van.

beruk
21 februari 2011, 16:32
Nylon en staalsnarige zijn zo verschillend...
Subjectief (want mijn mening):
Voordeel nylon: makkelijker spelen (snaren)
Staal: meer geschikt voor strummen, smallere hals. Staal speelt moeilijker: snaren zijn dunner, meer pijn in je vingertoppen, totdat je genoeg eelt hebt.
Staal geeft een groter geluid door de snaren, de gitaren zijn ook groter.

Dewy
21 februari 2011, 18:37
Bedankt iedereen!
Iemand toevallig ervaring met een Epiphone Gibson Semi akoestische gitaar?

LaurentB
21 februari 2011, 22:12
Wa bedoel je nou? Je wilt een akoestische gitaar die je kunt versterken? Die heten elektro-akoestische gitaren (een semi-akoestische gitaar is een elektrische gitaar met een holle kast, maar kun je niet akoestisch gebruiken).

Ik heb zelf geen ervaring met akoestische Epiphones.

BobvanKempen
22 februari 2011, 13:21
Bedankt iedereen!
Iemand toevallig ervaring met een Epiphone Gibson Semi akoestische gitaar?

Ik heb wat ervaring met Epiphone's (EJ200 en de EJ200ce en een Big Texan), en mijn ervaring met Epiphone is dat het er altijd leuk uitziet en je er op zeker de blits mee maakt bij je vrienden en vriendinnen maar voor een mooi warm geluid moet je toch ff naar een ander merk opzoek.

Als ik je een tip mag gegeven, spaar nog heel even door en koop een nieuwe Easman die je al rond de 400 nieuw hebt (incl koffer btw) en 2de hands dus wel kan vinden voor jou budget als je geluk hebt. Hoewel dit ook niet echt een super gitaar is is tie beter als alle Epiphone's, Stagg's, Instap Fenders en Yamaha's bij elkaar -in jou prijsklasse- ( maar dat is mijn bescheiden mening).

Dribbel_
22 februari 2011, 17:18
Edittttttttt

Plant
22 februari 2011, 18:36
Yup, is spam.
Tip voor volgende keer: Je mag blijkbaar wel je koopwaar als tekstje in je sig zetten en daar in je post subtiel naar verwijzen. Dat zie ik zo vaak.

Dribbel_
22 februari 2011, 19:37
Okee ik heb hem al weggehaald :)

MeneerJoost
28 februari 2011, 21:00
Voor een smalle hals moet je een steelstring kopen, spaanse/klassieke gitaren (dus met nylon snaar) hebben een bredere hals dan de staalsnaar.

Wat vooral belangrijk is, is dat je op zoek gaat naar een gitaar met een massief bovenblad.

Had laatst een 'weet het merk niet meer' in mijn handen (zou Ibanez kunnen zijn)

Massief bovenblad, leuk Fishman-systeempje erin en dat al voor 160eu, was echt lang niet gek.

VanDiekum
1 maart 2011, 19:01
Ik heb toen een keer voor iemand een Cort Earth 70( nogwat ) besteld via Thomann.de maar die kwam afgesteld binnen bij mij heb alleen dunnere snaren erop gezet meer niet maar die gitaren zien er soms wel wat somber uit.

Ik neem aan dat je een meisje bent misschien lijkt me een kleiner model gitaar dan misschien wel beter als een dreadnought model gitaar veelal niet de gemakkelijkste gitaar kwa zit positie ik moet er wel aan wennen omdat ik op een klassieke gitaar heb leren spelen en daarna een triple o model als je net begint met gitaar spelen is naar mijn eigen gezouten mening de keuze van het geluid dat je zelf het mooist vindt van of een klassieke of een western gitaar.

Veel succes in ieder geval

Pickel
2 maart 2011, 12:38
zo zijn er ook nylonsnarige elektro akoestische gitaren met een rondere en smallere hals van een staalsnarige, dus the best of both worlds... Ik heb zelf een LAG Tramontane TN200A14CE. Lekker hoor! Maar zo zijn er ongetwijfeld meerdere van dit soort..